AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #21 Skrevet 30. mai 2021 Dette er en interessant artikkel om intelligens-utviklingen i samfunnet: https://www.sciencealert.com/iq-test-scores-are-getting-higher-but-are-humans-actually-getting-smarter?fbclid=IwAR1_YIjMGUDt3lnWFTKDHh_E5Ajv2_KBuNuFDTAWlN9maZmhCi05sPudQEI Forskningen synes å tyde på at vi har nådd en intelligens-topp, og at utviklingen nå går nedover igjen. Anonymkode: 753a1...258 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #22 Skrevet 30. mai 2021 Polyester skrev (Akkurat nå): Mensa finnes jo allerede? Den er veldig eksklusiv for de som har ytterst høy IQ. Dessuten jobber den ikke for de intelligentes interesser i samfunnet. Jeg tenker på dette som en interesseorganisasjon for intelligente, litt som en fagforening. Anonymkode: 753a1...258
Rotemor Skrevet 30. mai 2021 #23 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): De høyt intelligente utgjør en minoritet som det i liten grad fokuseres på, spesielt ikke når det gjelder skole og oppvekst. I både filmer, serier og andre former for media blir ofte intelligente latterliggjort som sære nerder. Samfunnet er lite intelligens-vennlig, og preget av dyrkelse av «vanlige folk» og anti-elitistiske verdier. Trengs det en intelligens-bevegelse for å fremme våre interesser? Anonymkode: 753a1...258 Deres interesser, mener du sikkert. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #24 Skrevet 30. mai 2021 Rotemor skrev (Akkurat nå): Deres interesser, mener du sikkert. Høy-IQ kan beskrives som en kultur, det også. Anonymkode: 753a1...258
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #25 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den er veldig eksklusiv for de som har ytterst høy IQ. Anonymkode: 753a1...258 Så det du ønsker er en bevegelse for de som kun er litt intelligente? De som var klassens smarteste, men under gjennomsnittet når de begynte å studere? Et forslag er å IQ-teste alle barna slik at de som "kun" er klassens smarteste finner ut at selv om de er klassens smarteste så er det mange som er smartere enn dem. Kanskje det reduserer skuffelsen deres når de kommer ut i voksenlivet. Anonymkode: 01cfb...001 1
Polyester Skrevet 30. mai 2021 #26 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Den er veldig eksklusiv for de som har ytterst høy IQ. Dessuten jobber den ikke for de intelligentes interesser i samfunnet. Jeg tenker på dette som en interesseorganisasjon for intelligente, litt som en fagforening. Anonymkode: 753a1...258 Mensa er ikke så eksklusivt. Hvis jeg husker rett så er sperregrensa på 140. Jeg ligger selv noen poeng under dette og kan ikke bli med, men jeg mangler heller ikke ting å finne på som jeg liker eller folk å snakke med. Men så liker jeg også flere ting enn gamle Egypt og Slavoj Zizek.
Ze.Xhx Skrevet 30. mai 2021 #27 Skrevet 30. mai 2021 Intelligent eller ikke intelligent, hadde folk flest holdt deg til beviselige fakta så hadde vi kommet langt. Jorda er ikke flat! Korona stammer mest sannsynlig fra Kina, det er ikke noe legemiddelfirmaene har funnet opp for å tjene penger! Og så videre...
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #28 Skrevet 30. mai 2021 Ze.Xhx skrev (4 minutter siden): Intelligent eller ikke intelligent, hadde folk flest holdt deg til beviselige fakta så hadde vi kommet langt. Jorda er ikke flat! Korona stammer mest sannsynlig fra Kina, det er ikke noe legemiddelfirmaene har funnet opp for å tjene penger! Og så videre... Fakta er jo noe som de intelligente driver med. Dette blir en billig whataboutism. Dumheten er drivkraften bak desinformasjon av typen du beskriver. Anonymkode: 753a1...258 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #29 Skrevet 30. mai 2021 Nå må de som føler seg truffet slutte å anta. Det er ikke snakk om en klubb som kunn godtar intelligente mennesker. Det handler om å ta vare på talent. Vi kan ikke kaste de "dumme" under en stein. De forstår alle sammen. Alle har noe å bidra med. Men verden idag tar ikke vare på talent. De klarer seg som oftest selv. Ja, men hva kunne de klart om de fikk støtte og hjelp? Bare 4% har over 130iq. De andre 96% inkludert meg ser på de smarteste som missfostre som ikke henger med sosialt. Eller bedrevitere. Gjett hva. De vet bedre. Anonymkode: e94c3...4b1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #30 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Eventuelt: Mange tror de er intelligente kun fordi de lærte å lese før de begynte på skolen. At barna som kun tror de er intelligente ender opp med en knekk er ikke spesielt rart. De intelligente barna klarer å lære det de skal uten innsats. Anonymkode: 01cfb...001 Ja, det er nettopp poenget. De intelligente barna klarer å lære det de skal uten innsats. Dermed lærer de aldri å jobbe med skole fordi de aldri har trengt å gjøre det. Når de når universitetsnivå er det ikke lenger mulig å få toppkarakter uten å jobbe med pensum på egenhånd, fordi det ikke er obligatorisk undervisning slik det er gjennom grunnskolen og vgs. Det er da de går på en smell, fordi de ikke har arbeidsvanene i orden. Jeg tror også at mange tror at de er mer intelligente enn det de faktisk er er, og at det er flere som tror at de var evnerike barn selv om de ikke var det. Men det er allikevel en myte at de som faktisk er intelligente alltid klarer seg, intelligens er ikke alt som skal til for å lykkes. Anonymkode: 3178e...a8e 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #31 Skrevet 30. mai 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det er nettopp poenget. De intelligente barna klarer å lære det de skal uten innsats. Dermed lærer de aldri å jobbe med skole fordi de aldri har trengt å gjøre det. Når de når universitetsnivå er det ikke lenger mulig å få toppkarakter uten å jobbe med pensum på egenhånd, fordi det ikke er obligatorisk undervisning slik det er gjennom grunnskolen og vgs. Det er da de går på en smell, fordi de ikke har arbeidsvanene i orden. Jeg tror også at mange tror at de er mer intelligente enn det de faktisk er er, og at det er flere som tror at de var evnerike barn selv om de ikke var det. Men det er allikevel en myte at de som faktisk er intelligente alltid klarer seg, intelligens er ikke alt som skal til for å lykkes. Anonymkode: 3178e...a8e Ja, men man trenger da ingen bevegelse for å skjerme voksne mennesker fra å gå på en smell. Studentene som ikke jobber med fagene har åpenbart ikke lyttet til rådene de har fått og er avhengige av å gå på en smell for se at de overvurderes evnene sine. Etter de har innsett at de ikke klarer å surfe gjennom studiene så får de velge mellom å legge inn mer innsats, studere noe enklere eller slutte å studere. Har de motivasjonen til å studere så klarer de å få inn arbeidsvanene. Det er ikke slik at studentene er ødelagt for resten av livet om de ikke fikk inn arbeidsvanene allerede på barneskolen. De klarer å lære arbeidsvanene i voksen alder og på svært kort tid om de er motiverte. Anonymkode: 536bf...ead 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #32 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, men man trenger da ingen bevegelse for å skjerme voksne mennesker fra å gå på en smell. Studentene som ikke jobber med fagene har åpenbart ikke lyttet til rådene de har fått og er avhengige av å gå på en smell for se at de overvurderes evnene sine. Etter de har innsett at de ikke klarer å surfe gjennom studiene så får de velge mellom å legge inn mer innsats, studere noe enklere eller slutte å studere. Har de motivasjonen til å studere så klarer de å få inn arbeidsvanene. Det er ikke slik at studentene er ødelagt for resten av livet om de ikke fikk inn arbeidsvanene allerede på barneskolen. De klarer å lære arbeidsvanene i voksen alder og på svært kort tid om de er motiverte. Anonymkode: 536bf...ead Intelligens er en egen kultur, med sine verdier og sin levemåte. Det kan ikke reduseres til skole- og karriereprestasjoner. Anonymkode: 753a1...258
Unika Skrevet 30. mai 2021 #33 Skrevet 30. mai 2021 (endret) At man bør fremme høy intelligens i seg selv, blir litt for ullent. Det er jo ikke nødvendigvis alle med høy IQ som er så veldig flinke eller empatiske, det er jo like stor forskjell sånn sett blant folk med høy IQ som ved mer "normal" IQ. Det vi bør oppfordre til, og som bør løftes frem i mediene, er å være opptatt av og interessert i kunnskap og utvikling. At det er kult å lære og utvikle seg, uavhengig av IQ. Man bør idealisere de som faktasjekker og bruker skikkelige kilder, de som evner å se ting fra to sider, og som argumenterer med gyldige argumenter, ikke bare piss de finner på for eget forgodtbefinnende Det bør vi støtte! Endret 30. mai 2021 av Unika 2
Polyester Skrevet 30. mai 2021 #34 Skrevet 30. mai 2021 (endret) Uansett om du synes intelligens er kultur og levemåte, så kan vi ikke forme skolen etter de smarteste, på samme måte som vi ikke kan forme den etter de dummeste. Det finnes allerede en organisasjon for de med høy IQ hvor man kan treffe på folk som er lik seg selv i evne til å forstå kunnskap, og man sikkert i tillegg kan skaffe seg noen venner. Det kan være vanskelig å prate med folk om man har svært høy intelligens i tillegg til nevrologiske avvik, men det finnes også foreninger for de med div. andre utfordringer. Hvis du bare er en person som er skeptisk til religion, eller er en person som liker å høre på klassisk musikk, så finnes det nettforum og sikkert også foreninger for dette, selv om ikke det heller har noe med IQ å gjøre. For å svare på det opprinnelige spørsmålet ditt så synes jeg ikke det trengs en bevegelse for intelligente fordi vi ikke mangler noen ting. Alle lærer studieteknikk på skolen. Vi trenger heller ingen forening da mensa allerede finnes. Endret 30. mai 2021 av Polyester grammatikk 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #35 Skrevet 30. mai 2021 Unika skrev (1 minutt siden): At man bør fremme høy intelligens i seg selv, blir litt for bredt. Det er jo ikke nødvendigvis alle med høy IQ som er så veldig flinke eller empatiske, det er jo like stor forskjell sånn sett blant folk med høy IQ som ved mer "normal" IQ. Det vi bør oppfordre til, og som bør løftes frem i mediene, er å være opptatt av og interessert i kunnskap og utvikling. At det er kult å lære og utvikle seg, uavhengig av IQ. Man bør idealisere de som faktasjekker og bruker skikkelige kilder, de som evner å se ting fra to sider, og som argumenterer med gyldige argumenter, ikke bare piss de finner på. Det bør vi støtte! Jeg mener intelligens legger grunnlaget for alt du nevner. Et samfunn uten tilstrekkelig IQ, er et samfunn som vil få alvorlige problemer. Både i skolen, arbeidslivet og i mellommenneskelige relasjoner. Det bør oppfordres til at begavede mennesker får flest mulig barn for å bøte på tapet av IQ. Samt ikke minst bør skole og utdanning styrkes kraftig. Anonymkode: 753a1...258 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #36 Skrevet 30. mai 2021 Polyester skrev (2 minutter siden): Uansett om du synes intelligens er kultur og levemåte, så kan vi ikke forme skolen etter de smarteste, på samme måte som vi ikke kan forme den etter de dummeste. Det finnes allerede en organisasjon for de med høy IQ hvor man kan treffe på folk som er lik seg selv i evne til å forstå kunnskap, og man sikkert i tillegg kan skaffe seg noen venner. Det kan være vanskelig å prate med folk om man har svært høy intelligens i tillegg til nevrologiske avvik, men det finnes også foreninger for de med div. andre utfordringer. Hvis du bare er en person som er skeptisk til religion, eller er en person som liker å høre på klassisk musikk, så finnes det også nettforum og sikkert også foreninger for dette også, selv om ikke det heller har noe med IQ å gjøre. For å svare på det opprinnelige spørsmålet ditt så synes jeg ikke det trengs en bevegelse for intelligente fordi vi ikke mangler noen ting. Alle lærer studieteknikk på skolen. Vi trenger heller ingen forening da mensa allerede finnes. Jeg synes du totalt ignorerer intelligente menneskers behov for fellesskap med andre intelligente, samt forståelse og verdsettelse i samfunnet. Anonymkode: 753a1...258 2
Polyester Skrevet 30. mai 2021 #37 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg synes du totalt ignorerer intelligente menneskers behov for fellesskap med andre intelligente, samt forståelse og verdsettelse i samfunnet. Anonymkode: 753a1...258 Nei, for det er lett å finne. Det finnes allerede MENSA som har møter, der kan du jo møte venner. Jeg er ikke medlem selv fordi jeg er for dum, og jeg har klart å finne venner som har samme evne til å forstå verden rundt seg som meg, og til og med et par som er mye smartere enn meg, uten noe behov for en forening eller et spesielt miljø hvor det finnes bare de med over gjennomsnittlig IQ. Jeg garanterer at det finnes både facebook-grupper og andre nettforum for de som anser seg selv som over gjennomsnittlig smarte, der man kan komme i kontakt med andre. De som liker sportsfisking klarer å finne og bli venner med andre som liker fisking så da går det jo an for andre som ønsker venner med like kvaliteter også?
Unika Skrevet 30. mai 2021 #38 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg mener intelligens legger grunnlaget for alt du nevner. Et samfunn uten tilstrekkelig IQ, er et samfunn som vil få alvorlige problemer. Både i skolen, arbeidslivet og i mellommenneskelige relasjoner. Det bør oppfordres til at begavede mennesker får flest mulig barn for å bøte på tapet av IQ. Samt ikke minst bør skole og utdanning styrkes kraftig. Anonymkode: 753a1...258 Joda, men alle disse tingene klarer folk med helt normal IQ å få til, det handler mer om hva slags verdier vi lever etter og hva slags opplæring man får hjemme (og på skolen). Foreldre må faktisk ta seg tid til å drive med verdi -og moralopplæring i hjemmet, alt kan ikke overlates til samfunnet. Tror mange foreldre er veldig slitne og har nok med sitt. Mange barn som sitter og knatrer på skjerm etter skoletid, som burde bli bedre stimulert av foreldrene sine. Også handler det om kultur! Det er så mye dritt på TV og i sosiale medier som gjør folk helt koko.. Evig jag etter likes, rumpeoperasjoner og applaus... og om å gjøre om å være drøyest i senga, trekanter og anal her og der, konspirasjonsteorier og anti-vaxx, hvor skal man begynne? 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #39 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg synes du totalt ignorerer intelligente menneskers behov for fellesskap med andre intelligente, samt forståelse og verdsettelse i samfunnet. Anonymkode: 753a1...258 Hei ts. Bare ignorer de som ikke fatter poenget. De vil du ikke kunne nå fram til uansett. Om det er grunnet kognitiv dissonans eller om de mangler iq og dermed føler seg truffet er ikke godt å si. Sannheten her er at de fleste ikke helt forstår hva iq egt er. Eller at de ikke ser at verden rundt dem begynner å bli dummere Anonymkode: e94c3...4b1 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #40 Skrevet 30. mai 2021 Polyester skrev (2 minutter siden): Nei, for det er lett å finne. Det finnes allerede MENSA som har møter, der kan du jo møte venner. Jeg er ikke medlem selv fordi jeg er for dum, og jeg har klart å finne venner som har samme evne til å forstå verden rundt seg som meg, og til og med et par som er mye smartere enn meg, uten noe behov for en forening eller et spesielt miljø hvor det finnes bare de med over gjennomsnittlig IQ. Jeg garanterer at det finnes både facebook-grupper og andre nettforum for de som anser seg selv som over gjennomsnittlig smarte, der man kan komme i kontakt med andre. De som liker sportsfisking klarer å finne og bli venner med andre som liker fisking så da går det jo an for andre som ønsker venner med like kvaliteter også? Forsåvidt helt sant, men du bør være klar over at miljøene for intelligente er små. Anonymkode: 753a1...258
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå