Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest marsmamma
Skrevet

Hei

Jeg har fått innkalling til UL på sykehuset ( den vanlige som man pleier å gå til mellom uke 16-18) først i uke 20. Noen fler som har måttet vente så lenge?

Trodde poenget med å gå til UL mellom uke 16-18 var at da var fostrene mest like og det var den beste tiden å måle størrelse og beregne terminen.

:babysmokk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen steder er det i uke 17-19. Uke 20 er nok ikke så unormalt.

Skrevet

Det er ikke likhet de er ute etter, de sammeligner jo bare for å se at ting er normalt etter hvor langt du mener du har kommet i svangerskapet, og gir deg en mer "riktig" termindato i forhold til hva de ser.

Skrevet

Jeg trodde mellom 17 og 21 var vanlig, jeg. Har hørt at det er aller mest gunstig 19+3...

Skrevet

Her tar man det mellom uke 17 og 20, så det er nok ikke noe problem! (Selv var jeg der 16+3, og fikk ikke ny time, så jeg regner med at de kan se ganske nøyaktig termin i tiden rundt også).

Skrevet

Jeg skal når jeg er 18+3. Det er 24. oktober.

Skrevet

Jeg har oså hørt mellom uke 17-21, det avhenger vel av når man blir søkt, hvor stor kapasitet osv. Jeg har enda ikke blitt søkt plass for, legen min mente at det kunne jordmor ta seg av når jeg skal på kontroll der i uke 13+4. Så jeg ser for meg at jeg også ikke kommer på ultralyd før rundt uke 20.

Skrevet
Det er ikke likhet de er ute etter, de sammeligner jo bare for å se at ting er normalt etter hvor langt du mener du har kommet i svangerskapet, og gir deg en mer "riktig" termindato i forhold til hva de ser.

Jo, rutineultralyden tas på akkurat det tidspunktet i svangerskapet (ca uke 17-20) da man mener at fostre har vokst like mye. Etter denne tid vokser de nemlig mer individuelt, ut fra gener etc. Legene må visst gjøre det slik for å kunne sette en riktig noenlunde termindato. Ellers har de et mer usikkert grunnlag å vurdere ut fra.

Jeg skal forresten i uke 20.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...