Gå til innhold

Journalsnoking

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var inne på Helsenorge-appen, og oppdaget at en sykepleier ved et sykehus jeg aldri har hatt noe med å gjøre har lest i journalen min. Jeg vet tilfeldigvis at en annen sykepleier ved det sykehuset heter det samme som meg (vi har felles kjente). Så noen har tydeligvis trodd at de snoket på en kollega. Hva gjør jeg nå? Kan jeg sende en melding til min «navnesøster» og informere om at hun har en kollega som liker å snoke? Eller er det noen jeg kan melde fra til?

Anonymkode: 67b11...43d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg var inne på Helsenorge-appen, og oppdaget at en sykepleier ved et sykehus jeg aldri har hatt noe med å gjøre har lest i journalen min. Jeg vet tilfeldigvis at en annen sykepleier ved det sykehuset heter det samme som meg (vi har felles kjente). Så noen har tydeligvis trodd at de snoket på en kollega. Hva gjør jeg nå? Kan jeg sende en melding til min «navnesøster» og informere om at hun har en kollega som liker å snoke? Eller er det noen jeg kan melde fra til?

Anonymkode: 67b11...

Endret av sicario
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med fylkesmannen 

Anonymkode: 4e2b7...445

AnonymBruker
Skrevet

Nei du skal ikke si fra til din navnesøster, men kontakter sykehuset.

Anonymkode: f1f42...c9b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke tatt noen prøver eller noe som er sendt dit der hun jobber..? 

Anonymkode: b1871...89f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du har ikke tatt noen prøver eller noe som er sendt dit der hun jobber..? 

Anonymkode: b1871...89f

Nei. Det er jeg helt sikker på. Jeg har absolutt ingenting med det sykehuset å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nei. Det er jeg helt sikker på. Jeg har absolutt ingenting med det sykehuset å gjøre.

Da er det rart hun har fått deg opp. 

Anonymkode: c3064...cef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Da er det rart hun har fått deg opp. 

Ikke rart i det hele tatt hvis det er samme helseforetak som TS’ sykehus eller TS noen sinne har vært innom det sykehuset. Jeg er kommunalt tilsatt og kan få opp journalene til absolutt alle som mottar hjelp fra kommunen - enten det er vaskehjelp eller psykiatritjenester. Spiller ingen rolle om personen har tilknytning til min gruppe/enhet, er bare å søke det. Systemet er basert på tillit, og at snoking er ulovlig. 

TS, du kontakter statsforvalteren. 

Anonymkode: b00dd...948

AnonymBruker
Skrevet

Høres veldig rart ut at hun får deg opp. Jeg får kun opp pasienter på eget sykehus, hvis jeg søker blålystilgang får jeg opp pasienter ellers i samme helseforetak, men da skal det jo logges årsak. Det er forskjell på journalsystem for spesialisthelsetjeneste og kommunehelsetjeneste, så det hun rett over her sier stemmer ikke for sykehus. Uansett bør du melde fra til sykehuset i første omgang, det er de som har ansvaret. Du kan gjerne også forklare hvordan du tror det henger sammen mtp forveksling av personer med likt navn, og at hun mente å snoke på noen andre. 

Anonymkode: c35f4...022

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Høres veldig rart ut at hun får deg opp. Jeg får kun opp pasienter på eget sykehus, hvis jeg søker blålystilgang får jeg opp pasienter ellers i samme helseforetak, men da skal det jo logges årsak. Det er forskjell på journalsystem for spesialisthelsetjeneste og kommunehelsetjeneste, så det hun rett over her sier stemmer ikke for sykehus. Uansett bør du melde fra til sykehuset i første omgang, det er de som har ansvaret. Du kan gjerne også forklare hvordan du tror det henger sammen mtp forveksling av personer med likt navn, og at hun mente å snoke på noen andre. 

Riktig. Bare stusser på at ts mener noen har søkt opp hennes navn, vi bruker jo fødselsdato og personnummeret når vi søker opp pasienter.

Anonymkode: fee9b...8e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dette. Slik fungerer det hos oss også. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva står under "grunn for tilgang" eller lignende? 

Anonymkode: 9b871...7df

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber et sted som har Doculive. Jeg kan se journal til de som har journal på et av sykehusene, feks kan jeg sitte i Ålesund og fremdeles se at de har journal på St.Olavs eller i Namsos. Jeg kan også åpne den, men da må jeg velge hvilken paragraf jeg åpner den under i en nedtrekksliste og velge ok (feks helsehjelp).

Riktig. Bare stusser på at ts mener noen har søkt opp hennes navn, vi bruker jo fødselsdato og personnummeret når vi søker opp pasienter.

Anonymkode: fee9b...8e1

Man kan jo også søke på navn, eller en kombinasjon av dato og for- eller etternavn. 

Anonymkode: fb213...76a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...