AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #1 Skrevet 30. mai 2021 Hvordan introduserte dere ny katt? Vi skal få enda en katt til sommeren, og gleder oss veldig. Katten vi har fra før er en eldre sterilisert katt som er svært rolig. Den har aldri bodd sammen med andre katter hjemme hos oss. Men trives veldig godt sammen med en annen hunnkatt hos noen som av og til passer katten vår. Kattene kan ligger inntil hverandre å maler. Vi har enda ikke valgt kattunge. Er det lurt å velge den roligste i kullet siden vår katt er rolig? Ser flere steder at de bør holdes adskilt i flere uker. Vi har rom for det, men hvordan blir det for den nye katten? Synes det virker litt lenge å holde den alene på ett rom. Noen som har noen gode tips for å etablere et godt bånd mellom kattene. Jeg håper jo at katten vår skal bli like glad i den nye katten som den andre kattevenninnen sin, men det er kanskje optimistisk. Anonymkode: 89124...522
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #2 Skrevet 30. mai 2021 Vi skulle bruke jackson galaxy sin metode men kattene ville tydligvis ikke vente så lenge (vi klarte ikke holde de fra hverandre så lenge som vi skulle) og vi kunne heller ikke lukt bytte ol pga den nye katten var en villkatt. Men det gikk helt fint. Men jeg hadde nok gjort det på den skikkelige måten om jeg hadde mulighet. Men lurt å lese tegnene til kattene. Du kan fint speede opp prosessen om du ser at det går bra. Tenker at om du skal ha de adskilt bør du ha nye katten i et rom som gjør det slik at du kan være der mye. Katter og spesielt kattunger sover jo veldig mye så selvom vi synes det virker trist så sover jo katten mye av tiden, men uansett greit å forberede deg på å tilbringe mye av tiden på et annet rom, evt om det går an å ha den nye katten i stuen? Ja lurt å velge en katt som er mest lik på dine i personlighet. Vi har en som er rolig og en som absolutt ikke er rolig, og det går fint, men ser at han som er rolig blir irritert av og til😅 men de leker mye lekeslossing sammen så det at han ene er litt vill har fått han rolige til å bli litt mer spretten. Anonymkode: 01729...6e0
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #3 Skrevet 30. mai 2021 Vi valgte en hankatt, da vi har hunkatt fra før. Da skal man slippe voldsom rivalisering, sies det. Vi hadde hankatten, 4 måneder, inne på soverommet i 2-3 uker, tror jeg det var, for at kattungen skulle bli trygg på oss og luktene, det luktet katter fra tidligere. En hunkatt døde noen måneder tidligere. Vi tok kattungen ut i stua med sele, lot ham få snuse og bli kjent. Hunkatta fikk lukte på buret og teppet hans, hun bare freste og var sur. Litt etter litt kom hankatten ut og ble tryggere. Han var mest på rommet til det ene barnet i lang tid. Etter hvert så ville hunkatten ha mer kontakt, selv om hun freste og ville ikke ha noe med ham å gjøre i starten. Nå ligger de og sover sammen, går fint nå. Innimellom går det en kule varmt, det er på grunn av personligheter og aldersforskjell. Jeg fulgte noen enkle grunnregler: la kattene ha egne matskåler, de skal ikke krangle om mat. Ikke tving dem til å være sammen eller oppå/inntil hverandre. Det kan hende du ikke oppnår annet enn "våpenhvile", at de kun tolererer hverandre, men aldri blir venner. I verste fall vil de ha maktkamp hele tiden, det er utmattende for kattene og må unngås. Legg merke til hvem som er dominerende. Hunkatter kan være snerpete, gi det en viss tid. Katter er sjalu, ha tid nok til begge to. Lykke til Anonymkode: e211c...44b
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #4 Skrevet 31. mai 2021 Vi har en gammel hunnkatt fra før som savnet selskap etter å ha blitt enekatt for en tid tilbake. Valgte å få 2 nye kattunger, begge hunnkatter og fra forskjellige kull (så her gjør vi alt "feil"). Her bare slapp vi kattungene på et rom med døra åpen. Gamlemor ble skikkelig glad for selskap og var litt lei seg noen uker for småpusene syntes hun var skikkelig skummel i begynnelsen selv om hun aldri freste eller var sur. Heldigvis var gamlepus klok nok til å vente tålmodig til de ble varme i trøya. 😂 Dette er da tydligvis måten man IKKE skal gjøre det på, men vi kjenner gamlepusen godt og har ikke hatt problemer med å introdusere nye kattunger til henne før heller. Nå trives alle tre godt sammen. Anonymkode: 4bbd4...a1a
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #5 Skrevet 31. mai 2021 Vi prøvde å gjøre alt etter boka. Men de insisterte på å se hverandre med en gang, og var bestevenner fra første stund. Brukte samme do, spiste samme mat. Vasket hverandre. Det viktigste hos var at storepus fikk hvile. For kattungen ville herje og leke. I begynnelsen fungerte det fint da minsten ikke kom seg opp i høyden, men etterhvert måtte jeg følge med, og innimellom stenge inne storepus på vaskerommet. Jeg ville vurdert to i tilfellet du beskriver. Samtidig, tre katter er mange, og med en gang mer utfordrende å handtere ved veterinærbesøk, og mer. Anonymkode: 1cb8a...458
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #6 Skrevet 1. juni 2021 Jeg slapp de rett ut i stua 🤷 Har hatt en god del fosterkattunger, og gjorde det samme med de også. Min eldste (5 år) er roligheten selv, så han har hatt klesskapet som sitt fristed hvor han kunne sove i fred! Han orker aldri leke, utenom med kattunger da! Om han sov i stua og kattunger kom flyvende i vill fart over han, så gryntet han, snudde seg og snorket videre 🤷 de få gangene han ble lei av de små så satt han seg bare oppå dem 😂 Anonymkode: 16b5b...c56
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå