Gå til innhold

Alzheimer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Begge mine besteforeldre fikk Alzheimer relativt tidlig. Jeg var altfor ung til å legge merke til alle symptomene fra begynnelsen da, men husker livet med begge mens de virket relativt «normale» samtidig som det var flere ting som var rart. På den tiden var begge diagnosert. 
Det siste året har jeg begynt å merke at min far surrer mer og mer. Må minne han på datoer flere ganger, han dobbeltbooker seg til ting og surrer generelt med planer han legger. Merker også at han prøver å skjule dette ved å skrive ned ting, men han glemmer fortsatt og vi barna merker det veldig godt. Før kunne han spøke med det hvis han glemte noe (som alle gjør en gang i blant), nå vil han ikke snakke om det. Vi har snakket mye om demens og Alzheimer i familien, og jeg vet at det er hans verste mareritt å få dette, spesielt i ung alder. Han har vært gjennom det med foreldrene sine og han har sagt at han ikke vil at vi barna skal se han slik som han så foreldrene sine. 
Litt usikker på hvordan vi skal takle dette? Skal vi si noe til han? Noen som har vært borte i dette før? 
Må nevne igjen at vi har observert dette over ett år nå, så vi er veldig sikre på at det er noe unormalt. 

Anonymkode: 069cb...41f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjennes ut som jeg har begynnende Alzheimer eller demens. Jeg glemmer hvor ting er, ord,husker ikke hva folk heter. Mye sånne ting. Jeg så på et program på TV der det var ei som flyttet inn for å se hvordan de med demens,Alzheimers hadde det og jeg  kjenner synes jeg har noen av de symptomene som de oppgav.

Anonymkode: 5ea24...60c

AnonymBruker
Skrevet

Det er absolutt best å snakke om det, både for dere og han. Å skjule dette hjelper ingen. Han bør ta en tur til legen. Disse symptomene kan også skyldes andre lidelser, som kan behandles. Hvis han får diagnosen demens, kan dere få oppfølging av kommunens demensteam. De er ekspertene på området... Å starte hjelp og planlegging tidlig gjør ting lettere både for han og dere.

Anonymkode: 4c04a...a22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så leit. Tenker jeg ville tatt kontakt med kommunen. Det kan tenkes de har noen som kan hjelpe dere med hvordan dere skal trå frem.  Noen støtteforeninger for pårørende eller lignende. Evt kontakt legen hans , kanskje han kan ta noen tester neste gang han er til legesjekk.  Det er viktig å komme i gang med riktig medisinering så raskt som mulig, det kan stagge sykdommen litt.

Dette er sårt for faren din og han vil nok gjøre det han kan for å skjule det for dere. Masse lykke til. 

Anonymkode: 0acc7...6a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg skal starte med å ta kontakt med legen for å få litt hjelp. Tror han merker det selv, og det er nok sårt for både han og oss. 
Ha så inderlig håpet at vi var ferdig med denne sykdommen etter besteforeldrene mine.. jeg var 5 år da min første besteforelder ble syk og det eldste barnet mitt er 5 år nå, så dette gjør veldig vondt. Hadde håpet at mine barn kunne vokse opp med friske besteforeldre. 

Anonymkode: 069cb...41f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...