AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #1 Skrevet 30. mai 2021 Jeg har en uføreforsikring gjennom min manns forsikring. Der har jeg en gammel reservasjon mot psykiske lidelser, grunnet angst. Nå viser det seg at det er Aspergers. Og da lurer jeg på om reservasjonsretten gjelder for det? Er Aspergers psykisk lidelse? (Vi tør ikke å ringe og høre selv før alt er i boks.) Anonymkode: 819a1...b29
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #2 Skrevet 30. mai 2021 Hm.... Jeg vil tro dette ikke går gjennom nei. Men spørs. Om jeg ikke tar feil så er ikke Aspergers/autisme noe som bare plutselig oppstår slik som eksempelvis kreft, og du har reservasjon mot symptomer du har hatt hele veien. Jeg ville antatt at forsikringsselskapet gjør det de kan for å argumentere for at du hadde dette på tidspunktet du signerte. Men uansett er tilbakehold av informasjon straffbart, så man må gjennom mølla uansett. De sjekker NAV 10 år tilbake og skal ha bekreftelse fra fastlege. Regner med du spør fordi det er dette som gir redusert arbeidsevne? Men altså ja, forsikringsselskapet vil argumentere der de kan og hvor det er relevant. Anonymkode: dbbf8...b13
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #3 Skrevet 30. mai 2021 I og med at du har vært autist og hatt symptomer hele livet så kan du ikke få uføreforsikring på det. Du merket vel at du var psykisk syk da du Var liten også vel? Anonymkode: 081ad...f95
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #4 Skrevet 30. mai 2021 Ja, du har reservasjon mot det. Anonymkode: 38333...413
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #5 Skrevet 30. mai 2021 Ok. Takk for svar 😊 Anonymkode: 819a1...b29
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #6 Skrevet 6. januar 2023 Noen som vet noe mer om dette? Anonymkode: 819a1...b29
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #7 Skrevet 6. januar 2023 Hvorfor ufør pga asberger tenker jeg. Det er da store jobb muligheter for dere. Mamma til to med diagnosen selv. Kan ikke skjønne at det skal hindre de i å jobbe Anonymkode: 65658...00a
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #8 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor ufør pga asberger tenker jeg. Det er da store jobb muligheter for dere. Mamma til to med diagnosen selv. Kan ikke skjønne at det skal hindre de i å jobbe Anonymkode: 65658...00a Statistikken sier noe annet. "For selv om unge utgjør en liten andel av uføretrygdende, forteller også tall fra NAV at over 90 prosent av de med Asperger syndrom står utenfor arbeidslivet." https://psykologtidsskriftet.no/notis/2018/08/ung-uforetrygd Anonymkode: 819a1...b29
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå