Gå til innhold

Planløsning på 70tallshus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi vurderer å kjøpe ett hus fra sent 70tallet, men kjenner vi viker litt unna pga planløsning på stue/kjøkken. 

Lett oppussing med kanskje 500k i budsjett. Vi skal ikke under noen omstendigheter bygge på huset om vi kjøper det. 

Noen som kanskje er litt mer kreative enn oss, som ser en god løsning her? Vi ønsker at kjøkkenet skal være lukket, ha en sitteplass (med plass til ett lite bord med fire stoler) og stue med plass til spisebord og lounge. 

Soverommet som er nærmest stuen idag, kan vi fjerne. Har egentlig lyst å bruke det som en bod til å ha kvantum med mel, kjøkkenruller, såpe, Vaskemiddel, osvsovsov, men kan fjerne det for å få en bedre løsning på stue/kjøkken. 

Kom med forslag, snille, flinke kvinneguide, hjeeelp:) 

Screenshot_20210530_133838.jpg

Anonymkode: cf811...221

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva eksagt er det du ikke liker her?

AnonymBruker
Skrevet
O.G. skrev (22 minutter siden):

Hva eksagt er det du ikke liker her?

Jeg liker ikke at en kommer rett inn på kjøkkenet fra gangen. Det er helt åpent, og det må lukkes på ett vis. Kjøkkenet er dessuten ikke helt som på bildet og må byttes. 

Ingen problem å rive vegger etc men står fast

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg liker ikke at en kommer rett inn på kjøkkenet fra gangen. Det er helt åpent, og det må lukkes på ett vis. Kjøkkenet er dessuten ikke helt som på bildet og må byttes. 

Port/skuvedør?

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ingen problem å rive vegger etc men står fast

Hvis det var meg som hadde kjøpt huset, så hadde jeg gjort soverommet nærmest stuen til spisestue. 

Skrevet

Hva med å lukke kjøkkenet mot gangen med helvegg, og så heller åpne med skyvedør mot stua? Vet ikke antall kvadrat her eller hvor avløp osv er plassert, men dere kan også velge å møblerte kjøkkenet med mye oppbevaring for å slippe bruke et soverom til bod, og så heller plassere spisebord i den delen av stua som blir nærmest (skyvedør)åpningen til kjøkkenet. Da blir det ikke eget bord inne på kjøkkenet, men man bruker spisebordet. Kan kjøpe et spisebord med ekstraklaffer/innleggsplater så man greit kan ha fleksibel størrelse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal du uansett pusse opp alt? Huset er fra 70-tallet, da kan vi egentlig anta at det er ingen blæreveggen midt i? (som er svært vanlig for hus fra 50-tallet og før, men ikke fra 60-tallet og utover). 

Det er absolutt noen forbedringer som kan gjøres. F.eks. dør til bad kan flyttes nærmere inngang. Men også bare et bad for tre soverom, virker litt lite. Kunne vært fint å installerende en ekstra do. Og skjønner at du vil ha dør, eller ihvertfall lengre vegg fra gang til kjøkken. Har man barn, blir det for at de drar med seg sand og stein inn, hvis ikke de ser noe synlig «avgrensning» i form av dør eller ihvertfall dørkarm /nivå forskjell mellom gang og kjøkken. Jeg skal se om jeg får trenge noe til deg. 

Anonymkode: 14ae7...501

AnonymBruker
Skrevet

Hadde delt badet i to, med eget bad tilhørende masterbedroom. Få toalettene til å stå rygg til rygg med vegg i mellom. ordne dør fra inngangsparti og inn til toalettet.

å ha en ren gjestedass er så utrolig fint å ha. vi har det her vi bor nå og visste ikke hvor mye jeg digga det

Anonymkode: acfe4...161

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo en trapp der, så da er det vel et loft eller en kjeller å bruke til bod/oppbevaring. Hvis dere ikke trenger soverommet nærmest stua ville jeg bare tatt det med for å gjøre stua større, lukka kjøkkenet mot gangen og åpna mot spisestue. 

Anonymkode: cf205...a53

AnonymBruker
Skrevet

Med gull har jeg uthevet vannrørene, med blått -  peis/pipe, dette er ting som er kostbare å flytte, så du vil antageligvis beholde på sin plass. Og må forme planløsning rundt disse eksisterende.  

image.png

Skrevet

Det jeg hadde gjort her var å lukke kjøkkenet mot gangen og åpnet det mot stuen (men jeg ser jo at du vil ha lukket kjøkken) Så ville jeg hatt spisestue der hvor stua er nå og stue der hvor spisestua er nå. 

I tillegg bør dere sette inn et toalett til, ved siden av det eksisterende badet. 

AnonymBruker
Skrevet

Sånn, her er kjapp skisse av mitt forslag. De vannrørene du har på kjøkkenet, kan du utnytte plassering av. Der kan du lage gjestedo, eller ekstra bad, eller vaskerom, ved siden av kjøkkenet. Kommer av på behovene deres. Både gjestetoalett, eller vaskerom, er jo veldig kjekt å ha ved inngangen. Hvis du går for gjestetoalett, som ikke trenger å være mer enn 1,2 kvm i areal, har du også plass til en bod ved inngangen, igjen, veldig kjekt.

Pipe må du jo beholde, men du kan fjerne den massive peisen ved siden av, sammen med helle brannveggen der (som er antageligvis bare pynt, de likte å bygge slike på 70 - begynnelsen av 80 tallet). Ikke bærende, men det må du sjekke.

Den nye peisovnen plasserer du annerledes slik at den er synlig både fra spisestua, og stue/tvstue. 

Hvis du skal gjøre mer, ville jeg vurdert å se på plassering av dører inn til soverommene. Slik passering, i hjørne og dør som går inn, er også fra gammelt av, og det gjør møblering av rommene mindre fleksibelt, fordi i praksis kan du ikke ha noe møbler på hele den veggen. Flytter du dørene bare 30 cm inn, kan du f.eks. ha pult og bokhylle på veggen der, som er praktisk for barnerom. Men du må også se om du kan enten leve med skyvedører, eller dører som åpnes ut. Og se om du får plass til en seng på rommene der, om du flytter dørene. 

dette er bare noe jeg tenkte på kjapt. Anbefaler deg å se på nyere bygg på Finn, for inspirasjon for planløsninger, forresten. 

image.thumb.png.320ea7cf57e9a81db0f7877cc4f6745a.png

AnonymBruker
Skrevet

Ja, forresten, jeg antok at solsiden, lyseste side er der balkong er, og "mørkesiden" er den til høyre. Derfor behold jeg plassering av spisestue der den er. Du vil ha spisestue på lys plass, og tv-stue er bedre i mørk hjørne. 

Du vil ha slik plassering - at fra kjøkkenet skal det være kort vei til spisestue, og enda bedre, kort vei ut til terrassen.

Fra gangen vil du ha kortest og enklest vei til kjøleskap 😂 og do.

Tv stue kan være gjemt i et mørkt hjørne, du sitter der på kvelden uansett.  Og du vil helst ikke se inn på kjøkkenet fra tv-stua. 

Fra gammelt av, er kjøkkenet ofte bygd i et mørkt hjørnet i huset, som arbeidsrom ikke egnet til gjester og derfor sterkt nedprioritert. Derimot nå, er kjøkkenet blitt midsenter og samlingspunkt i mange hjem, der hele familien henger flere timer om dagen. Derfor er løsninger om å åpne kjøkken, eller flytte kjøkken, er populære nå.  Med budsjettet på bare 500 tusen, blir det vel egentlig umulig å begynne å flytte på rørene, for å flytte kjøkkenet. Men du kan åpne opp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...