AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #1 Skrevet 30. mai 2021 Hei! Jeg er så teit at jeg sliter skikkelig med å svelge piller, selv bittesmå p-piller stopper seg helt hos meg. Klarte det i mange år, men etter en halsbetennelse med store mandler fikk jeg helt stopp i det. Lurer på om noen har tips eller kan dele med seg hvordan dere gjør det? Hørt at noen synes det er lettest å svelge pillen med en vannflaske feks.. Selv pleier/pleide jeg bare å ta pillen midt på tunga, ta en slurk vann og svelge ned. Men de siste gangene kommer den bare opp igjen, eller så føles det ut som at den sitter midt i halsen. Kanskje jeg burde prøve å ta med noe annet enn vann? Har prøvd med mat, men det går ikke.. Anonymkode: f5d51...e0c
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #2 Skrevet 30. mai 2021 Legg pilla langt bak i svelget og ta en stor slurk vann og svelg med en gang. Anonymkode: 9bfe4...383 2
Hr. Aktiv Skrevet 30. mai 2021 #3 Skrevet 30. mai 2021 Pakk pillen inn i munnen og ta en slurk vann og svelg. Quite enkelt. Det er akkurat likedan som å spise bare du slipper tyggingen.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #4 Skrevet 30. mai 2021 Jeg har problemer med at ting setter seg fast i halsen. Banan er det som fungerer for min del, det er så slimete at da sklir pillen rett ned. Større piller tygger jeg litt sammen med bananen og skyller det ned med litt vann. Smaker ikke godt, men det er over på noen sekunder og mye bedre enn alternativet. Anonymkode: b347e...eec
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #5 Skrevet 30. mai 2021 Kan du hakke den opp i småbiter kanskje? Hvis det er trygt. Er vel noen piller som skal løse seg opp sakte i magen og ikke bør deles. Men jeg har gjort dette med smertestillende tidligere. Anonymkode: c9ff7...0b1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #6 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har problemer med at ting setter seg fast i halsen. Banan er det som fungerer for min del, det er så slimete at da sklir pillen rett ned. Større piller tygger jeg litt sammen med bananen og skyller det ned med litt vann. Smaker ikke godt, men det er over på noen sekunder og mye bedre enn alternativet. Anonymkode: b347e...eec AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan du hakke den opp i småbiter kanskje? Hvis det er trygt. Er vel noen piller som skal løse seg opp sakte i magen og ikke bør deles. Men jeg har gjort dette med smertestillende tidligere. Anonymkode: c9ff7...0b1 Ikke alle tabletter kan deles og knuses. Les i felleskatalogen om din medisin kan knuses. Dette er viktig. Til trådstarter vil jeg foreslå å forsøke å ta tabletten med noe mat vi vanligvis ikke tygger uansett, som feks yoghurt. Obs der også, på at noen ikke skal tas med mat. Anonymkode: 472c5...158 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #7 Skrevet 30. mai 2021 56 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke alle tabletter kan deles og knuses. Les i felleskatalogen om din medisin kan knuses. Dette er viktig. Anonymkode: 472c5...158 Det står i pakningsvedlegget som man uansett skal lese før man starter med en ny medisin. Anonymkode: b347e...eec
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #8 Skrevet 30. mai 2021 Jeg har litt samme problem. Fyller munnen med vann først, dytter pilla inn og så svelger jeg det sammen. Ikke HELT fullt da, men en god slurk vann. Anonymkode: 7ed76...dc9
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #9 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det står i pakningsvedlegget som man uansett skal lese før man starter med en ny medisin. Anonymkode: b347e...eec Dessverre leser svært få pakningsvedlegget, så veldig fint med en påminnelse Anonymkode: d5829...bcd 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #10 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke alle tabletter kan deles og knuses. Les i felleskatalogen om din medisin kan knuses. Dette er viktig. Til trådstarter vil jeg foreslå å forsøke å ta tabletten med noe mat vi vanligvis ikke tygger uansett, som feks yoghurt. Obs der også, på at noen ikke skal tas med mat. Anonymkode: 472c5...158 Trådstarter her. Jeg pleier å sjekke opp nøye før jeg eventuelt knuser piller. Ofte velger jeg da brustabletter om det er for smertestillende/Paracet. Nå er det bare p-piller jeg må klare å svelge igjen, burde jo være oppnåelig mtp den lille størrelsen. Men er en større utfordring enn man skulle tro 🤪🥲 På sikt hadde det vært fint å kunne svelge piller i ulike størrelser mtp. evt sykdommer man kan dra på seg med årene. Og bare antibiotika som man iblant trenger, det smaker jo grusomt å knuse. Føles kjipt at det er en så stor greie for meg men null stress for de aller fleste. Har testet å ta med mat, yoghurt, smoothie og vann. Vanskelig fordi jeg heller ikke svelger mat med mindre det er null klumper. Det er vel bare en mental barriere jeg må jobbe med. Anonymkode: f5d51...e0c
Eneri Skrevet 30. mai 2021 #11 Skrevet 30. mai 2021 Jeg har også problemer med å svelge piller, bortsett fra bittesmå, drasjerte piller. Jeg drikker endel vann først, så svelget blir vått, så tar jeg tablett i munnen og mange slurker vann etter hverandre og prøver å 'åpne halsen'
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #12 Skrevet 30. mai 2021 Sliter med det samme. Har hatt god hjelp av vann med kullsyre Anonymkode: bbdf9...2e4 1
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 30. mai 2021 #13 Skrevet 30. mai 2021 Svelger flere om gangen med en stor slurk kullsyreholdig drikke. Det er ofte vanskeligere med vanlig vann.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #14 Skrevet 30. mai 2021 Jeg holder pillene mellom tenna før jeg hiver innpå et glass vann og svelger de. Takler ikke smaken de lager på tunga så de må rett ned (noen av de smelter hvis de blir liggende på tunga). Ellers støtter jeg også det med å bruke drikke med kullsyre, så lenge du ikke sliter med acid reflux. Anonymkode: bd9a8...382 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #15 Skrevet 30. mai 2021 Jeg tar en slurk vann,bøyer hodet bakover sånn at vannet blir liggende bakerst i munnen. Så slipper jeg tabletten oppi vannet og svelger med en gang. Ser dumt ut,men funker for meg. Slipper å smake noe av medisinen og tabletten svelges sammen med vannet uten å sette seg fast😅 Anonymkode: 3a216...68e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå