AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #1 Skrevet 30. mai 2021 Jeg har allergi mot bjørk og hvert år har det gått greit. Bruker Aerius tabletter hver dag. Men nå er det blitt skikkelig ille, jeg klør i øynene, ørene, halsen og er pottetett i nesa, og alt er på en og samme gang. Det er helt for jævlig. Pluss at jeg nyser tusen ganger om dagen, og ser helt dopa ut😜 Noen tips? Føler det er verre hvis jeg har vært ute og kommer inn. Men vil jo være ute. Hva skal jeg gjøre for å få det lettere? Anonymkode: 66804...1a7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #2 Skrevet 30. mai 2021 Har det helt likt. Medisiner funker ikke i år føles det som. Jeg skyller hår og ansikt hver kveld før leggetid, og det hjelper litt i forhold til å våkne med hovne øyne. Får og avamys nesespray og en astmaspray for å åpne luftveiene når det er som verst. Anonymkode: cd8b3...de0
Niny Skrevet 30. mai 2021 #3 Skrevet 30. mai 2021 Jeg fikk kortisontabletter av legen til å ta i tillegg til Aerius i noen dager hitt året når jeg hadde det sånn at ingenting virket. Har sterk astma i tillegg som slår ut ekstra hardt når allergien slår ut. Nå går jeg på allergivaksinering på blåresept. Fått et nytt liv om våren! Har ikke engang tatt en øyedråpe hittil i vår! 😍
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #4 Skrevet 30. mai 2021 Niny skrev (52 minutter siden): Jeg fikk kortisontabletter av legen til å ta i tillegg til Aerius i noen dager hitt året når jeg hadde det sånn at ingenting virket. Har sterk astma i tillegg som slår ut ekstra hardt når allergien slår ut. Nå går jeg på allergivaksinering på blåresept. Fått et nytt liv om våren! Har ikke engang tatt en øyedråpe hittil i vår! 😍 Det lover godt! Hvordan foregår vaksineringen? Anonymkode: 76e0a...b8e
Niny Skrevet 30. mai 2021 #5 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det lover godt! Hvordan foregår vaksineringen? Anonymkode: 76e0a...b8e Svarte faktisk bra detaljert på akkurat dette i en annen tråd før idag. Limer inn svaret mitt under 😊 --- Jeg har under 1 år igjen av det 3 årige vaksine løpet. Blir vaksinert mot hund og bjørkepollen. Når det gjelder pollen så er det viktig at du begynner vaksineringen utenfor sesong, sånn at du er ferdig opptrappet og begynt på vedlikeholdsdoser når sesongen begynner. Den aller første dagen av vaksinene så ble jeg sittende på legekontoret i 2,5 timer. Du tar først en pusteprøve, får 1 injeksjon, venter 30 min før ny pusteprøve. Første dagen skulle jeg ha 3 lave doser av hvert allergen. Du kan få vaksine mot 1-2 ting av gangen. De neste gangene under opptrappingen så måtte du vente 1 time på legekontoret. Da måtte du vente 30 min mellom hver injeksjon, samt ta pusteprøve før, mellom og etter hver. Etter opptrappingen kunne jeg begynne å få begge dosene satt samtidig, nå kalt for vedlikeholdsdoser. Da venter man bare 30 min tilsammen. Pusteprøve før, begge vaksinene, vente 30 min, ny pusteprøve og hjem. Idet jeg var over på vedlikeholdsdosene så får jeg vaksine fast hver 8. uke. Opptrappingen begynte med 1 gang i uken over x antall uker, så annenhver uke i x antall uker, så hver fjerde uke i x antall uker, før jeg var nådd toppen. Idet jeg var over på vedlikehold så var det hver 8. uke. I begynnelsen ble jeg vanvittig trøtt som bivirkning, som var veldig vanlig. Sovnet på legekontoret mens man ventet på pusteprøve, og slet fryktelig med konsentrasjonen på jobb. Dette har bedret seg litt nå, men hver gang jeg får vaksinen så hovner jeg mye opp på armene rundt stikket og det klør verre enn et hissig insektstikk. Dette varer i ca 1 ukes tid før hevelsen begynner å svakt gi seg. Kjenner jeg er fortsatt hoven på ene armen nå. Sist dose satt 19/5. Forøvrig merker jeg så godt som INGENTING til pollen lengre, men bruker jo allergitablettene enda, naturlig vis. I år har jeg vært litt tung i hodet og slapp, men er dog gravid så vet ikke om det kommer av pollen eller ikke. Før vaksineringen startet hadde jeg heavy hangover i 1-2 uker når den verste spredningen var, og brukte kortisontabletter i tillegg til vanlige allergitabletter. Nå kan jeg gå turer på våren og nyte livet ute, samt kose med hunder for så å plukke meg i fjeset! Tidligere har jeg ikke fått puste etter noen av tingene pga sterk astma som også ble utløst av allergien i tillegg til tetthet av slimhinner osv. Jeg har fått et helt nytt liv etter jeg begynte på vaksineringen, og jeg er enda ikke ferdig vaksinert. Hååper sånn det holder når jeg er ferdig, for dette var det fryktelig mye usikkerhet rundt den langsiktige virkningen av vaksinene.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #6 Skrevet 30. mai 2021 Prøv nesespray og eventuelt øyedråper? Blant annet Avamys nesespray skal hjelpe både mot øye- og neseplager og er en livredder for meg i pollensesongen, jeg reagerer blant annet på bjørk og gress og livet har blitt mye lettere etter jeg startet på aerius og Avamys. Anonymkode: 7fa6d...51c 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #7 Skrevet 30. mai 2021 Så det er flere som opplever det som ekstra ille i år? Jeg har aldri reagert på bjørkepollen før. Men nå! Helt forferdelig! Anonymkode: a00b0...656
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #8 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så det er flere som opplever det som ekstra ille i år? Jeg har aldri reagert på bjørkepollen før. Men nå! Helt forferdelig! Anonymkode: a00b0...656 I følge min allergitest (som jeg riktig nok tok for 14 år siden) er jeg bare allergisk mot timotei, men jeg reagerer allerede i mars-april så det må være noe mer enn det. De siste ukene har jeg klødd veldig i nesa, og siden det er bjørkepollen det er mest av her er jeg ganske sikker på at det er det selv om jeg ikke tror jeg har reagert noe særlig på bjørk før. Anonymkode: 7fa6d...51c
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #9 Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Prøv nesespray og eventuelt øyedråper? Blant annet Avamys nesespray skal hjelpe både mot øye- og neseplager og er en livredder for meg i pollensesongen, jeg reagerer blant annet på bjørk og gress og livet har blitt mye lettere etter jeg startet på aerius og Avamys. Anonymkode: 7fa6d...51c Tusen takk💜 Anonymkode: 66804...1a7 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #10 Skrevet 30. mai 2021 Anbefaler vaksinering på det sterkeste. Jeg har fått et nytt liv! For min del har gresset vært desidert verst, og jeg er derfor kun vaksinert mot det. Fikk tabletter som het Grazax. En smeltetablett under tunga hver dag i tre år. Begynte i desember, og merket god effekt allerede sommeren etter. 😊 Mener på at grazax er kun mot gress, men har hørt om noen nye dråper som man tar hver dag på tunga. Tror også disse kun skulle tas i ett år? Be om å bli henvist til spesialist og få vaksinert deg - det er så verdt det 🤩 Anonymkode: bf4a5...fe9
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #11 Skrevet 30. mai 2021 Når det gjelder pollenvaksinering mot bjørk kan man få tabletter til hjemmebehandling kalt Ilutazax. Det har bedret mye på mine symptomer, og er lettvindtere enn å få sprøyter med tilhørende spirometrier og venting. Ellers ts, følger du alle generelle råd for allergikere? Og har du nesespray og øyedråper som virker for deg? Det er flere på markedet som man kan prøve ut. For meg gir Dymista nesespray best virkning. I verste fall kan du vurdere å reise til et sted hvor det ikke er så smitte enda, eller at den er ferdig. En dagstur på fjellet eller en helgetur kan bidra til å lette en del symptomer og gjøre perioden mer levbart Anonymkode: 1b9f9...3a0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå