Gå til innhold

Mottok merkelig SMS midt på natten...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mottok en merkelig SMS nå, midt på natten fra et norsk mobilnummer som jeg ikke kjenner til.

Jeg søkte opp nummeret på gule sider og personen er registrert på et arabisk navn, personen bor omtrent midt i landet, noen timers kjøring fra der jeg bor.

Jeg har aldri hørt om personen eller det navnet.

Det ligger en adresse og noe skrevet på litauisk; «merket med en stift» og en annen adresse skrevet under fra Jessheim(?) samt en link fra diadocs.com, full link med bokstaver og tall. 

Hva gjør man? Jeg tør ikke åpne linken.

Anonymkode: 379ff...911

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok forsøk på svindel, for all del ikke trykk på linken!

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det kan enten være forsøk på svindel, eller at de rett og slett har kommet til feil person. Er ikke sikkert den var ment til deg om det ikke skulle vært svindel. Dersom det står ditt navn eller noe i meldingen, så er det garantert svindel. Blokker nummeret, så blir du ikke kontaktet igjen ❤️

Anonymkode: 341ab...c03

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tips politiet? Kan være adresser der de har undersøkt om noen er hjemme for å planlegge innbrudd

Anonymkode: 01279...4ac

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Tips politiet? Kan være adresser der de har undersøkt om noen er hjemme for å planlegge innbrudd

Anonymkode: 01279...4ac

Høres slik ut ja! Det er vanlig å markere boliger på forskjellige måter, de kan ha satt en tegnestift på som faller av dersom døren blir åpnet (som da viser at det er noen hjemme, og et dårlig mål for innbrudd) 

Anonymkode: d8b9a...1e6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Høres slik ut ja! Det er vanlig å markere boliger på forskjellige måter, de kan ha satt en tegnestift på som faller av dersom døren blir åpnet (som da viser at det er noen hjemme, og et dårlig mål for innbrudd) 

Men dette er i en annen del av landet. Skal jeg ringe eller over nettet?

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Men dette er i en annen del av landet. Skal jeg ringe eller over nettet?

De har helt sikkert ment å skrive til et annet telefonnummer, men tastet feil. Jeg kan bare anta at de sannsynligvis bytter telefonnummer ofte dersom de er kriminelle. 

Du kan skrive inn tips på nettsiden, bare få med nummeret de sendte fra pluss fullstendig melding direkte sitert. Skader aldri å tipse en gang for mye, bedre dét enn å tipse en gang for lite ☺️

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De har helt sikkert ment å skrive til et annet telefonnummer, men tastet feil. Jeg kan bare anta at de sannsynligvis bytter telefonnummer ofte dersom de er kriminelle. 

Du kan skrive inn tips på nettsiden, bare få med nummeret de sendte fra pluss fullstendig melding direkte sitert. Skader aldri å tipse en gang for mye, bedre dét enn å tipse en gang for lite ☺️

Dette pluss ta en skjermdump av meldingen og legg ved om du kan legge ved filer.

AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg er usikker på om å avvente fordi jeg har mottatt tre meldinger til fra diverse forskjellige nummere jeg helt sikker på at ikke sendte meg med viten og vilje. Det ser ut som at det er noen som sender spam-meldinger med linker med genererte avsendere.

Fordi telefonnumrene er reelle personer, men et kjapt googlesøk viser at disse aldri ville ha sendt meg SMS på tull, da det er oppegående mennesker. 

Det ene er «Tacosuppe -oppskrift på Matprat og en link som begynner med clinicaghalia.com 

Den andre er «Wifi passord 1902 Besøk oss også på» og link som begynner på propertystreet.in 

alle er sendt fra mobilnumre som er registrere på voksne, helt vanlige mennesker.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vel, jeg er usikker på om å avvente fordi jeg har mottatt tre meldinger til fra diverse forskjellige nummere jeg helt sikker på at ikke sendte meg med viten og vilje. Det ser ut som at det er noen som sender spam-meldinger med linker med genererte avsendere.

Fordi telefonnumrene er reelle personer, men et kjapt googlesøk viser at disse aldri ville ha sendt meg SMS på tull, da det er oppegående mennesker. 

Det ene er «Tacosuppe -oppskrift på Matprat og en link som begynner med clinicaghalia.com 

Den andre er «Wifi passord 1902 Besøk oss også på» og link som begynner på propertystreet.in 

alle er sendt fra mobilnumre som er registrere på voksne, helt vanlige mennesker.

Det er ikke sikkert at det er de som har sendt de for de om. Man kan visst ganske enkelt gjøre slik at det ser ut som at man sender fra andre numre hvis man vet hva man driver med. På Internett-sjargong kalles det "ip-spoofing". 

Anonymkode: 96d51...5f8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...