Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Nei, det var det på ingen måte. Hvorfor ikke forholde seg til det som blir slrevet i stedet for det man tolker?

Jeg syntes det. Du står selvfølgelig fritt til å tolke det annerledes, men dette er et diskusjonsforum. Da får du tåle at andre har andre meninger og tolkninger enn deg, og så svarer du tråden ut fra det. Da uten å sitere meg. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Capt. Obvious skrev (Akkurat nå):

Jeg syntes det. Du står selvfølgelig fritt til å tolke det annerledes, men dette er et diskusjonsforum. Da får du tåle at andre har andre meninger og tolkninger enn deg, og så svarer du tråden ut fra det. Da uten å sitere meg. 

Hva du synes spiller da ingen rolle all den tid det ikke er det som står. 

Slike stråmenn er idiotiske. 

AnonymBruker
Skrevet
PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Hva du synes spiller da ingen rolle all den tid det ikke er det som står. 

Slike stråmenn er idiotiske. 

Jeg gir vel en god faen i om du syntes det eller ikke. 

Skriv heller din egen mening i et separat svar, og dropp og sitere meg videre. 

Anonymkode: 18ac0...e37

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg gir vel en god faen i om du syntes det eller ikke. 

Skriv heller din egen mening i et separat svar, og dropp og sitere meg videre. 

Anonymkode: 18ac0...e37

Skrevet
Capt. Obvious skrev (Akkurat nå):

Jeg synes ikke det.

Slik ER det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Eneste ulempen er jo at det koster en viss sum, avhengig av hva du tjener, i måneden. Ellers er det bare fordeler: en av de aller beste innboforsikringene, mange andre forsikringer du kan kjøpe billig, hjelp om du trenger det, fordeler som billigere inngang på parker og lignende, stipend om du vil utdanne deg, tariffavtale ++.

Selv fikk jeg dekket 12 000,- da jeg tok utdannelse som barne- og ungdomsarbeider, og innboforsikringen har vært gull verdt  når poden har ødelagt mobil- eller ipadskjerm og vi betaler kun egenandel på 500,-. Ingen egenandel hos Fagforbundet hvis to i familien har forsikringen. 

Anonymkode: 67815...f4f

Det er vel bare inne for LO en betaler prosentsats av inntekt i kontigent tror jeg. Akademiker-foreningene har ikke den ordningen

Anonymkode: 4bdb4...6ff

Skrevet
PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Jeg synes ikke det.

Slik ER det.

:sFun_sleeping:

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.5.2021 den 21.44):

Hadde det ikke vært for fagforeningene er det ikke sikkert vi hadde hatt lørdags- og søndagsfri, 8 timers dag, overtidsbetaling, barnetrygd, oppsigelsesvern, tariffavtale, lønnsforhandlinger, osv.

Anonymkode: ab6d3...554

Hadde det ikke vært for fagforeninger? 

Vel, kom over det. Mye av dette er 60 år gammelt, og det er ingen grunn til at man i dag skal føle seg forpliktet til å betale seg ihjel på fagforeninger fordi man skal prissette dem for jobben som ble gjort for en drøss med år siden. 

Dessuten så ville arbeidslivet blitt tålig likt organisert, uavhengig om man hadde fagforening eller ikke. Lovverket kom ikke som følge av fagforeningsarbeid, men initiativ fra høytstående enkeltpersoner. Disse ville kommet uansett. At de var organiserte var mer en tilfeldighet. 

Du kan uansett ikke forskjellsbehandles hvis du ikke er fagorganisert. Hverken på arbeidstid, arbeidsmengde eller lønn. Å være fagorganisert er frivillig. Å ikke være organisert sparer deg fort for 10.000,- i året, en pris fagforeningene ikke kan forsvare. 

Når du trenger dem så hjelper dem deg ikke. Fordi i det store bildet er du en no-body uansett. Dessuten så er tillitspersoner nedi de små avdelinger så blottet for kunnskap om fagforeningsarbeid, at du kan likegodt gjøre den jobben selv. 

En annen ting er at det er absolutt ingen hensikt å være organisert i det private. Du vil aldri bli ivaretatt. Men du må betale full pris. 

Kost-nytte, altså, over hva prisen dekker. 10.000,- i året for fagforening er aldri verdt det. Uansett hvordan du vrir på det. 

Anonymkode: 785e2...efa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hadde det ikke vært for fagforeninger? 

Vel, kom over det. Mye av dette er 60 år gammelt, og det er ingen grunn til at man i dag skal føle seg forpliktet til å betale seg ihjel på fagforeninger fordi man skal prissette dem for jobben som ble gjort for en drøss med år siden. 

Dessuten så ville arbeidslivet blitt tålig likt organisert, uavhengig om man hadde fagforening eller ikke. Lovverket kom ikke som følge av fagforeningsarbeid, men initiativ fra høytstående enkeltpersoner. Disse ville kommet uansett. At de var organiserte var mer en tilfeldighet. 

Du kan uansett ikke forskjellsbehandles hvis du ikke er fagorganisert. Hverken på arbeidstid, arbeidsmengde eller lønn. Å være fagorganisert er frivillig. Å ikke være organisert sparer deg fort for 10.000,- i året, en pris fagforeningene ikke kan forsvare. 

Når du trenger dem så hjelper dem deg ikke. Fordi i det store bildet er du en no-body uansett. Dessuten så er tillitspersoner nedi de små avdelinger så blottet for kunnskap om fagforeningsarbeid, at du kan likegodt gjøre den jobben selv. 

En annen ting er at det er absolutt ingen hensikt å være organisert i det private. Du vil aldri bli ivaretatt. Men du må betale full pris. 

Kost-nytte, altså, over hva prisen dekker. 10.000,- i året for fagforening er aldri verdt det. Uansett hvordan du vrir på det. 

Jeg betaler langt i fra 10 000,- i fagforeningskontingent. Under halvparten faktisk. Og sparer mye mer enn det på forsikringer.

Selv om mye av det fagforeningene har jobbet fram er gammel historie er fagforeningene med på å holde igjen slik at arbeidsgivere ikke begynner å kutte i godene. For det forsøker de stadig vekk i lønnsforhandlingene.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg betaler langt i fra 10 000,- i fagforeningskontingent. Under halvparten faktisk. Og sparer mye mer enn det på forsikringer.

Selv om mye av det fagforeningene har jobbet fram er gammel historie er fagforeningene med på å holde igjen slik at arbeidsgivere ikke begynner å kutte i godene. For det forsøker de stadig vekk i lønnsforhandlingene.

Synd at overskuddet fra lønnsforhandlingene hvert år spises opp av fagforeningskontigenter. 

Uansett så er fagforeninger frivillig. Det er nærmest lovregulert det også, altså at de som ikke er organiserte skal bli minst like mye ivaretatt. 

Så får man velge det som passer. Det bør ikke være en ensformig konsensus om at fagforeninger er noe man må ha. Tvert imot. Gruppepress for å organisere seg bør virkelig være forbudt. Og akkurat dette tror jeg mange kjenner på i dag, altså at dem var nødt til å organisere seg fordi alle andre var det og at det var noe man måtte være i arbeidsplassen. Tull og tøys, og er en usunn holdning fra fagorganiserte. 

Frivillighet er viktig. Sammen med kost-nytte-verdi for hver enkelt. Så får man velge deretter.. Fagforeninger er uansett ikke noe en må gjøre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synd at overskuddet fra lønnsforhandlingene hvert år spises opp av fagforeningskontigenter. 

Uansett så er fagforeninger frivillig. Det er nærmest lovregulert det også, altså at de som ikke er organiserte skal bli minst like mye ivaretatt. 

Så får man velge det som passer. Det bør ikke være en ensformig konsensus om at fagforeninger er noe man må ha. Tvert imot. Gruppepress for å organisere seg bør virkelig være forbudt. Og akkurat dette tror jeg mange kjenner på i dag, altså at dem var nødt til å organisere seg fordi alle andre var det og at det var noe man måtte være i arbeidsplassen. Tull og tøys, og er en usunn holdning fra fagorganiserte. 

Frivillighet er viktig. Sammen med kost-nytte-verdi for hver enkelt. Så får man velge deretter.. Fagforeninger er uansett ikke noe en må gjøre. 

Som sagt, jeg går i pluss så kontingenten min spiser ikke opp lønnsøkningen.

Det er heller ikke bare lønn det forhandles om i lønnsforhandlinger. 

• Liker 1
Skrevet

Ja, det lønner seg, er i alle fall min mening. 
Fagforeningskontingenten er forskjellig fra forbund til forbund, men for de aller fleste vil det man betaler i kontingent hentes inn igjen i det man sparer på diverse forsikringsavtaler. ALtså koster det veldig lite å være organisert, sett at du uansett skulle hatt de samme forsikringene.

Når det gjelder hva fagforeningene har betydd for det arbeidslivet vi har i dag, så er det mange som later til å tro at dette er avtaler som er gjort en gang for alle og at disse ikke kan røres. Dersom dere følger godt med i forhandlingene hvert år så ser dere at alle disse godene er hele tiden under press. Arbeidsgiverne ønsker å redusere godene til pensjon, til ferie og andre ting, men dette er fagforeningene steile på. Jo flere som er organiserte, jo sterkere står organisasjonene, så det er viktig at alle som ønsker et rettferdig og sunt arbeidsliv organiserer seg. 

I tillegg så er det slik at de tillitsvalgte(spesielt på litt større arbeidsplasser) er med på å forhandle lønna di i lokale lønnsforhandlinger. Det vil si at du har noen som hjelper deg med å få økt lønn direkte. Jeg vet at på min arbeidsplass så er det få som ikke er organiserte som får økning i lokale forhandlinger, nettopp fordi de ikke har hjelp fra tillitsvalgt. 
Dersom noe skulle skje på arbeidsplassen i form av f.eks nedbemanninger eller lignende, så har du også en som hjelper deg å få det du har rett på. Det er ikke så lett å holde oversikt over alle rettigheter selv, så det fikser organisasjonen. 
Jeg har selv 2 ganger opplevd at arbeidsplassen min ble nedlagt og har begge ganger fått god hjelp fra tillitsvalgt, som har sørget for at jeg har fått gode sluttpakker og rettighetene ble ivaretatt. 

Jeg skjønner rett og slett ikke at noen tør å ikke være organisert, jeg. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...