Gå til innhold

kan fastlege hjelpe med utmattelse?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Sliter med at jeg tror jeg er utmattet, eller begynner å bli det. Liker egentlig jobben min, men orker nå ikke gjøre mer enn jeg absolutt må. ELSKER å trene, være ute og på tur, men nå har jeg absolutt null ork. Har flere venner enn jeg noen sinne har hatt, og føler jeg er på et bra sted i livet mitt, men føler ikke for å være med noen.

Er bare å karre seg opp av senga ti minutter før jobb, og så tilbake etter jobb. Blir jo ikke bedre av at jeg ikke får trent eller spist ordentlig heller... Føler jeg er på randen av overvekt (selv om jeg vet at jeg fysisk er omvendt). Hodet er sinnsykt tungt hele tida, som om jeg enten har sovet for lite eller for mye uansett.

Skal til legen til uka, er egentlig fordi jeg slo hodet, men var 1mnd ventetid på time, så nå føler jeg heller for å ta opp dette.. Men vet ikke om det er bortkasta? Om jeg bare kommer til å få beskjed om at slik er det bare i blant? Var det for ca 1.5 mnd siden og fikk den beskjeden, og at det blir lysere nå.. Det er lysere og om ikke annet går det bare nedover.

Er bare så lei av å absolutt ikke ha noe overskudd! Føler for å si opp jobben og flytte hjem til foreldrene mine... Jeg er jo ung og skal ha høy arbeidskapasitet, er så flau.

Anonymkode: 63f46...982

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes ingen kur mot utmattelse. Men kan høres ut som du har lavt stoffskifte eller jernmangel. Be om blodprøve for å sjekke verdiene dine. Kan ikke si noe sikkert, men høres sånn ut. 

AnonymBruker
Skrevet
Jaytee skrev (1 minutt siden):

Finnes ingen kur mot utmattelse. Men kan høres ut som du har lavt stoffskifte eller jernmangel. Be om blodprøve for å sjekke verdiene dine. Kan ikke si noe sikkert, men høres sånn ut. 

Har hatt samme problemer av og på siste 11 årene (er 23) og jevnlig sjekket blodverdier, alltid ok. Jern er til og med bedre enn noen sinne nå.

Skrevet

Ingenting som plager deg psykisk heller?

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd magnesium? Må taes 2-3 uker før du eventuelt merker forbedring. Jeg har ekstremt lav tillit til "alternativ" behandling, men magnesium funket ekstremt godt for meg. Oppdaget egentlig ved en tilfeldighet at det kurerte utmattelsen/fatigue hos meg, tok det først da jeg hadde kramper i svangerskapet. Så dalte formen da jeg sluttet å ta de, og kom tilbake da jeg startet å ta dem igjen mot kramper. Sluttet igjen, og formen ble elendig. Først da jeg skjønte at det hadde en sammenheng. Verdt et forsøk!

Anonymkode: 92939...97d

AnonymBruker
Skrevet

Har det nøyaktig på samme måte. Har vært inn og ut av fastlegekontoret flere ganger enn jeg kan telle. Har fått påvist lavt stoffskifte og jernmangel, men selv om jeg går på medisiner og jerntilskudd nå og blodprøvene er fine, så er jeg like fordømt utslitt. Sover og jobber og det er alt. Er så sliten at det gjør vondt å stå opp og vondt å legge seg. Blir ikke mer opplagt av å sove heller. Sovner til og med på jobb selv om jeg har sovet om natten. Mel blodprøvene er fine så da er det vel bare… ikke-eksisterende stress da? Aner ikke men går snart på veggene. Alle dager bare flyter inni hverandre og det eneste jeg orker er å ligge.

Trening har alltid gitt meg energi men nå blir jeg så sliten at jeg begynner å gråte bare jeg går en tur. Dette begynte lenge før korona, så det har ikke med det å gjøre heller. Gruer meg faktisk til samfunnet åpner opp igjen for da vil det bli så synlig at jeg fremdeles ikke orker verken trening, spise ute, ferier, hytteturer. Virker ikke som fastlegen bryr seg i det hele tatt, får bare tilbud om sykemelding men det hjelper jo heller ikke

Anonymkode: b4c61...db9

AnonymBruker
Skrevet
Jaytee skrev (9 minutter siden):

Ingenting som plager deg psykisk heller?

Jeg vet ikke.. Muligens depresjon, men ikke sikker. Vet ikke hva jeg skal gjøre med det i så fall. Gått på antidepressiva i 2 år, men blir tydeligvis ikke bedre

Skrevet

Dro selv til fastlegen for en tid tilbake pga store plager med hodepine før og på jobb, kombinert med lite energioverskudd. Legens anbefaling var enkelt og greit trening (fikk og sterkere smertestillende). Fikk gradert sykmelding en liten periode og klarte da å få noe bedre rutiner ift trening. Har sklidd ut en del i etterkant, men klarer enda å gå hele stillingen min. 

Vet at det eneste som faktisk vil fungere er å skifte jobb, men er så lite i området nå som er utlyst. 🤷🏼‍♀️ 

AnonymBruker
Skrevet

Erfaringsmessig, nei. Med mindre blodprøver avslører at du mangler noe så er det lite de kan gjøre. Jeg har slitt med dette i mange år, jeg vil og vil men kroppen funker ikke. Helt forferdelig å ha det sånn! 

Kosthold og bevegelse kan hjelpe litt, men selv etter mange år har jeg ikke klart å finne noe som faktisk gir overskudd.. 

Anonymkode: 50f94...df4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. Sliter med at jeg tror jeg er utmattet, eller begynner å bli det. Liker egentlig jobben min, men orker nå ikke gjøre mer enn jeg absolutt må. ELSKER å trene, være ute og på tur, men nå har jeg absolutt null ork. Har flere venner enn jeg noen sinne har hatt, og føler jeg er på et bra sted i livet mitt, men føler ikke for å være med noen.

Er bare å karre seg opp av senga ti minutter før jobb, og så tilbake etter jobb. Blir jo ikke bedre av at jeg ikke får trent eller spist ordentlig heller... Føler jeg er på randen av overvekt (selv om jeg vet at jeg fysisk er omvendt). Hodet er sinnsykt tungt hele tida, som om jeg enten har sovet for lite eller for mye uansett.

Skal til legen til uka, er egentlig fordi jeg slo hodet, men var 1mnd ventetid på time, så nå føler jeg heller for å ta opp dette.. Men vet ikke om det er bortkasta? Om jeg bare kommer til å få beskjed om at slik er det bare i blant? Var det for ca 1.5 mnd siden og fikk den beskjeden, og at det blir lysere nå.. Det er lysere og om ikke annet går det bare nedover.

Er bare så lei av å absolutt ikke ha noe overskudd! Føler for å si opp jobben og flytte hjem til foreldrene mine... Jeg er jo ung og skal ha høy arbeidskapasitet, er så flau.

Tror ikke du må gi opp legen, det hender de «ser an» om det blir bedre av seg selv, hvis ikke du igjen går tilbake og sier at det ikke har hjulpet eller blitt verre -i så fall tar de tak i det etterhvert. Men prøv å vær mer spesifikk hos legen, hvilke symptomer du har og hvordan de opptrer og om du selv tenker det er fysisk eller psykisk. Legen kommer ikke å banker på døra de for å høre hvordan det går nå, du selv må si i fra at du strever. Og nei -det er ikke flaut å streve og hvorfor skal man være flau for å ikke ha «høy arbeidskapasitet», mennesket er ikke maskiner, livet skjer og alt går ikke på skinner hele tiden. Masse lykke til med legetime. 

Anonymkode: 79462...9e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...