Gå til innhold

Får ikke hjelp med utmattelse

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Søkt aap pga utmattelse, foreløpig ikke noe annen diagnose, så sannsynligvis får jeg ikke aap. Får ikke hjelp hos den nye vikarlegen, venter på ny lege, ingen ledige for tiden. Det er tatt blodprøver, ikke annen undersøkelse.

Nav ønsker videre utredning/behandling, og har foreslått at jeg henvises til et spesifikt behandlingsopplegg. Legen måtte ha dette skriftlig fra nav, det nyttet ikke at jeg selv ba om det. Veilederen min har sendt brev til legen, så nå venter jeg på svar.

Jobber 50% nå, og er helt på grensen av hva jeg tåler. Spurte vikarlegen hva han foreslo videre, for jeg vil virkelig tilbake i jobb. Uten å kjenne meg og egentlig vite stort om meg, foreslo han livsstilsendring.

Finnes ingen private leger å gå til (bor i gokk). Står på venteliste til privat psykomotorisk fysioterapaut, 1-2 år ventetid. Venter på time hos privat coach/psykiatrisk sykepleier, som skal behandle meg som om jeg er utbrent/stresset. Om det er dette som er problemet vet jeg ikke, men vi skal ihvertfall gi det en sjanse.

Er så fortvilet da jeg ikke får hjelp hos fastlegevikarene (hatt flere det siste året) og jeg har så lyst til å komme tilbake i jobb. Hvor henvender jeg meg for å få hjelp?

Anonymkode: 6fa21...b64

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ang livsstilsendring:

trente 3-4 ganger i uka frem til jeg ble helt satt ut av spill for 1 år siden. Har det siste halve året trent annen hver dag, men korte økter. Fant etter mye prøving og feiling en balanse som gjør hvordan bedre, hvor jeg samtidig klarer å øke lengden på øktene hver/annen hver uke.

Drikker ikke alkohol. Røyker ikke. Er normalvektig. Og spiser normalt sunn mat. Unner meg litt potetgull i helgene. Har en jobb jeg liker, og som jeg gleder meg til å gå til.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Tok 5 år for meg å få diagnose. I mellomtiden var det AAP og sparepenger og fattigdom. 

Offentlig helsevesen handler om å spare penger. Ironisk nok tok det mer penger fra skattekassa at det tok så mange år før jeg fikk diagnose og riktig behandling der jeg ble frisk. Leger vil anta at det er psykisk og du får ikke hjelp med mindre du maser. Noe som er umulig om du har utmattelse

Anonymkode: 961bd...94d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du noen form for sykdommer eller plager? Tarmplager? Endometriose (ev sterke menssmerter)? Stoffskifteplager? Traumer? Utmattelse kan komme av så mangt. Det er helt håpløst om du ikke får hjelp fra fastlegen din.

Du har altså gått sånn i ett år og ikke blitt utredet med mer enn blodprøver? 

Anonymkode: 3f7d9...ccd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tok 5 år for meg å få diagnose. I mellomtiden var det AAP og sparepenger og fattigdom. 

Offentlig helsevesen handler om å spare penger. Ironisk nok tok det mer penger fra skattekassa at det tok så mange år før jeg fikk diagnose og riktig behandling der jeg ble frisk. Leger vil anta at det er psykisk og du får ikke hjelp med mindre du maser. Noe som er umulig om du har utmattelse

Hva gjorde at du ble frisk da? 

Anonymkode: 37f1a...db0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke meg du siterer, men jeg har en underliggende sykdom som er sjelden, med utmattelse som en følge. Derfor jobber jeg redusert. Jeg måtte finne ut av det meste selv, legene har lite kunnskap om akkurat denne sykdommen i Norge. Det er en sykdom som er usynlig til den får utslag, og da vises den for andre, men som alle prøver man å skjerme seg. Familien har sett når jeg har blitt dårlig, så de vet men de kan aldri forstå hvor mye krefter jeg bruker på å gjøre ingenting. Jeg skjermer dem, det er naturlig å late som man er frisk. 

Anonymkode: 0ed90...cce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Søkt aap pga utmattelse, foreløpig ikke noe annen diagnose, så sannsynligvis får jeg ikke aap. Får ikke hjelp hos den nye vikarlegen, venter på ny lege, ingen ledige for tiden. Det er tatt blodprøver, ikke annen undersøkelse.

Nav ønsker videre utredning/behandling, og har foreslått at jeg henvises til et spesifikt behandlingsopplegg. Legen måtte ha dette skriftlig fra nav, det nyttet ikke at jeg selv ba om det. Veilederen min har sendt brev til legen, så nå venter jeg på svar.

Jobber 50% nå, og er helt på grensen av hva jeg tåler. Spurte vikarlegen hva han foreslo videre, for jeg vil virkelig tilbake i jobb. Uten å kjenne meg og egentlig vite stort om meg, foreslo han livsstilsendring.

Finnes ingen private leger å gå til (bor i gokk). Står på venteliste til privat psykomotorisk fysioterapaut, 1-2 år ventetid. Venter på time hos privat coach/psykiatrisk sykepleier, som skal behandle meg som om jeg er utbrent/stresset. Om det er dette som er problemet vet jeg ikke, men vi skal ihvertfall gi det en sjanse.

Er så fortvilet da jeg ikke får hjelp hos fastlegevikarene (hatt flere det siste året) og jeg har så lyst til å komme tilbake i jobb. Hvor henvender jeg meg for å få hjelp?

Jeg slet også med dette og ble ikke «hørt» eller sett, ble så henvist til arb. rettet rehab opphold på Air Rauland. De hjalp meg slik at jeg fikk på plass aap. De kunne fint dokumentere at jeg jeg var såpass dårlig at de anbefalte med 100% sykemelding, dette var for 2 1/2 år siden. Kan anbefale deg å sjekke ut den muligheten for å dokumentere funksjonsfallet ditt. Jeg har  etterhvert fått diagnosen ME etter lang tids utredning og annen utprøving under aap løpet mitt, men jeg er ekstremt dårlig i tillegg til «kun» utmattelse, men det er jo ME sykdom i ett nøtteskall. Så min vei tilbake til jobb er ikke lenger reel med det første. Masse lykke til. 

Anonymkode: 230a8...91d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har du noen form for sykdommer eller plager? Tarmplager? Endometriose (ev sterke menssmerter)? Stoffskifteplager? Traumer? Utmattelse kan komme av så mangt. Det er helt håpløst om du ikke får hjelp fra fastlegen din.

Du har altså gått sånn i ett år og ikke blitt utredet med mer enn blodprøver? 

Anonymkode: 3f7d9...ccd

Har en hudsykdom, men ikke noe alvorlige greier. Ingen annen kjent sykdom. Ikke traumer. Ikke noen psykiske problemer, annet enn at det tar på psykisk å være syk og ikke få hjelp.

Stemmer, fastlegen ville vente å se. Tok en del blodprøver, før han gikk i permisjon. Så har det vært vikar etter vikar, virker som de er mest interessert i å tjene lette penger og så kan det vanskelige vente til fastlegen er tilbake eller så kan neste vikar ordne opp. Står på venteliste hos nye lege da, men ettersom alle fastlegen her har fulle lister tar det sin tid.

ts

AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Behandling for sykdommen jeg har. har fortsatt sykdommen, men vil kunne leve friskt i mange år med behandling

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...