Gå til innhold

YouTube - rettigheter ang egen video

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har laget en video og lagt ut på YouTube. Videoen viser bare meg og mitt, dvs ingen copyrighted musikk, andre mennesker eller tilsvarende. Nå har noen tatt min video og lagt den sammen med egen video, med formål om å vise det jeg gjør i et dårlig lys. Uten å kreditere hvem min video kommer fra.

Spørsmålet mitt er: Er dette lovlig? Jeg forstår at det er fullt lovlig å dele videoer som ligger på YouTube. Men er det lov å laste ned, redigere og sette sammen med eget materiale og så dele videre uten å spørre eller kreditere?

Anonymkode: 2a32d...c4a

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har laget en video og lagt ut på YouTube. Videoen viser bare meg og mitt, dvs ingen copyrighted musikk, andre mennesker eller tilsvarende. Nå har noen tatt min video og lagt den sammen med egen video, med formål om å vise det jeg gjør i et dårlig lys. Uten å kreditere hvem min video kommer fra.

Spørsmålet mitt er: Er dette lovlig? Jeg forstår at det er fullt lovlig å dele videoer som ligger på YouTube. Men er det lov å laste ned, redigere og sette sammen med eget materiale og så dele videre uten å spørre eller kreditere?

Ja, så vidt jeg har forstått er alt på YouTube fritt, det er en del av avtalen når man laste opp tror jeg 

Anonymkode: 0c93e...490

Skrevet

Kommer ann på hvilken lisens du har publisert med. Men i utgangspunktet ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Hm, litt delte meninger her. 

Jeg må innrømme at jeg ikke vet hvilken lisens jeg postet den under siden jeg slettet videoen etter dette skjedde. Men var under standard lisens.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hm, litt delte meninger her. 

Jeg må innrømme at jeg ikke vet hvilken lisens jeg postet den under siden jeg slettet videoen etter dette skjedde. Men var under standard lisens.

TS

Lenge siden jeg la noe ut på YouTube, kommer tilbake senere. 

AnonymBruker
Skrevet

Med Youtube standard lisens gir du kun tillatelse til å se på videoen strømmet fra Youtube. Det er ikke lov å kopiere, distribuere eller gjenbruke deler av videoen uten din tillatelse.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er dette lovlig? Jeg forstår at det er fullt lovlig å dele videoer som ligger på YouTube. Men er det lov å laste ned, redigere og sette sammen med eget materiale og så dele videre uten å spørre eller kreditere?

Nei. Den som har brukt din video har brutt lisensbetingelsene og dette altså ikke tillatt.

Anonymkode: ab8ef...359

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...