AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #1 Skrevet 28. mai 2021 Vi skaffet oss en pus i november 2020, hun ble født i august, så hu nærmer seg året. Hu er litt over 9 måneder nå, og ble kastrert den 10 mai, såret har grodd fint, så idag prøvde vi oss en tur ut i sola i bånd. Hu er veldig interessert i livet utenfor leiligheten, men hu kryper inn igjen ganske fort! Vi har tidligere gått på tur med både pusen og hunden sammen, og da har hun gått relativt langt sammen med oss. Det virker som om hun tørr pga hunden vår, mens uten han er det skummelt😂 Hu er veldig nysgjerrig i alt utenfor vinduet, men siste to månedene så har hun villet inn igjen med en gang. Tidligere har hun gått et stygge til skogen her i bånd, klatra i trær og kost seg masse, og gått sammen med oss hjem igjen. Kattens GPS er jo ikke utviklet før 1års alderen, så vi har ikke sluppet hun helt løs enda, tar ikke sjansen for hu er så lita! Mora hennes var også veldig lita, så vi har ventet litt. Kan det hende at hun bare vil være innepus? Hun virker totalt uintr i å utforske ute, hun leker litt med gresstrå som blafrer i vinden, men det er vel det. Før var hun ivrig etter å klatre og å gå selv langs stien. Det startet litt før kastreringen, så har nok ingenting med det å gjøre. Noen råd/tips? Jeg ønsker at hun selv skal få velge, og akkurat nå ser det ut som om hun trives best inne. Burde jeg bare fortsette å gå tur med henne ute, og deretter la vinduer etc være litt oppe og la hun utforske alene selv? Eller hvordan gjorde dere det? For min del er det best om hun bare er inne, for folk kjører som idioter langs 40 sona her i nærheten. Men jeg setter alltid dyra mine først, så hvis hu vil ut så får hu det, det bare virker ikke som hun vil. Anonymkode: ba567...afe
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #2 Skrevet 28. mai 2021 Selv om såret har grodd, så kan det være at pus sin selvtillit har fått en liten knekk. Operasjon, narkose osv er jo skummelt og kan være litt traumatisk, og man føler seg litt sårbar i ettertid. Gi pus litt tid. Sitt ute med henne. Når varmen kommer for fullt, så blir det kanskje mer fristende å være ute Anonymkode: 4feda...53c
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #3 Skrevet 28. mai 2021 Det kan ta litt tid å bli trygg ute, men jeg ville bare sakt «gratulerer med innekatt.» Det er det tryggeste og om hun liker og får lov å være med på tur i sele så fortsett med det!!! Det er helt supert, og du kan bygge en kattegård, da har hun jo det hun trenger, les deg litt opp på innekatt. Så lenge hun ikke maser om å få gå ut hele tiden og hun er skeptisk så høres det ut som hun trives godt inne. Anonymkode: c1120...9da 5
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #4 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan ta litt tid å bli trygg ute, men jeg ville bare sakt «gratulerer med innekatt.» Det er det tryggeste og om hun liker og får lov å være med på tur i sele så fortsett med det!!! Det er helt supert, og du kan bygge en kattegård, da har hun jo det hun trenger, les deg litt opp på innekatt. Så lenge hun ikke maser om å få gå ut hele tiden og hun er skeptisk så høres det ut som hun trives godt inne. Anonymkode: c1120...9da Les deg også opp på tegn på depresjon, kjedsomhet og stress hos katt. Det eneste som er dumt med å ha innekatt er at de har lettere for å kjede seg om de ikke blir aktivisert nok og derfor kan de bli stresset/deprimert, da kan du følge med på om katten din har det bra eller ikke. Men iom at hun får gå med hunden på tur (og hvertfall om hun får kattegård eller i langline i hagen) så er det lite sannsynlig at hun kjeder seg så mye mer enn en vanlig utekatt. Anonymkode: c1120...9da 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #5 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Selv om såret har grodd, så kan det være at pus sin selvtillit har fått en liten knekk. Operasjon, narkose osv er jo skummelt og kan være litt traumatisk, og man føler seg litt sårbar i ettertid. Gi pus litt tid. Sitt ute med henne. Når varmen kommer for fullt, så blir det kanskje mer fristende å være ute Anonymkode: 4feda...53c Hu begynte å være litt småredd før vi kastrerte henne, så jeg tror ikke det er det, men det kan jo hende! Anonymkode: ba567...afe
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #6 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi skaffet oss en pus i november 2020, hun ble født i august, så hu nærmer seg året. Hu er litt over 9 måneder nå, og ble kastrert den 10 mai, såret har grodd fint, så idag prøvde vi oss en tur ut i sola i bånd. Hu er veldig interessert i livet utenfor leiligheten, men hu kryper inn igjen ganske fort! Vi har tidligere gått på tur med både pusen og hunden sammen, og da har hun gått relativt langt sammen med oss. Det virker som om hun tørr pga hunden vår, mens uten han er det skummelt😂 Hu er veldig nysgjerrig i alt utenfor vinduet, men siste to månedene så har hun villet inn igjen med en gang. Tidligere har hun gått et stygge til skogen her i bånd, klatra i trær og kost seg masse, og gått sammen med oss hjem igjen. Kattens GPS er jo ikke utviklet før 1års alderen, så vi har ikke sluppet hun helt løs enda, tar ikke sjansen for hu er så lita! Mora hennes var også veldig lita, så vi har ventet litt. Kan det hende at hun bare vil være innepus? Hun virker totalt uintr i å utforske ute, hun leker litt med gresstrå som blafrer i vinden, men det er vel det. Før var hun ivrig etter å klatre og å gå selv langs stien. Det startet litt før kastreringen, så har nok ingenting med det å gjøre. Noen råd/tips? Jeg ønsker at hun selv skal få velge, og akkurat nå ser det ut som om hun trives best inne. Burde jeg bare fortsette å gå tur med henne ute, og deretter la vinduer etc være litt oppe og la hun utforske alene selv? Eller hvordan gjorde dere det? For min del er det best om hun bare er inne, for folk kjører som idioter langs 40 sona her i nærheten. Men jeg setter alltid dyra mine først, så hvis hu vil ut så får hu det, det bare virker ikke som hun vil. Anonymkode: ba567...afe Vår katt var forsiktig i starten og så gikk det seg til. Anonymkode: 1b30b...973
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #7 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det kan ta litt tid å bli trygg ute, men jeg ville bare sakt «gratulerer med innekatt.» Det er det tryggeste og om hun liker og får lov å være med på tur i sele så fortsett med det!!! Det er helt supert, og du kan bygge en kattegård, da har hun jo det hun trenger, les deg litt opp på innekatt. Så lenge hun ikke maser om å få gå ut hele tiden og hun er skeptisk så høres det ut som hun trives godt inne. Anonymkode: c1120...9da Vi har tenkt tanken på å bygge en kattegård slik at ene vinduet kan åpnes inn i den, da tror jeg hun ville trivdes veldig godt. Ja jeg er bare glad for innepus! Jeg ønsker hun skal velge selv, men hun syntes verden er litt for skummel ute! Hun har trivdes godt med bånd og sele, så tenker å kjøpe en ny og skikkelig god sele, sånn at hun eventuelt kan stå i bånd og gå inn og ut på hageflekken vår her mens vi sitter ute, for hu liker å gå litt ut, og så hjemme seg inne igjen😂 Takk for tips! Skal lete opp lity angående aktivisering av innekatt, kattegård hadde jo vært flott. Jeg håper vi blir å flytte til et gårdsbruk eller lengre unna trafikk etter noen år, så da håper jeg jo hun går ut iallefall selv om hun ikke vil nå 😕 Det er barnevennlig, og fullt av katter. Men hu liker ikke alle biler og høye lyder osv. vi har legekontor i gata nedenfor, så det er en del biler som kjører der. Dessverre litt mye gjennomkjøring også, men så er jo skogen vår nærmeste nabo over oss da! Anonymkode: ba567...afe
mefe Skrevet 28. mai 2021 #8 Skrevet 28. mai 2021 Min var livredd i starten også. To ganger gjemte han seg under terrassen og hylte og skrek for det blåste ute. Kom ikke selv om han så at vi stod og ropte på han men etter at vi lokket med snop etc så klarte vi å fange han. Det kom seg etterhvert. Ville ikke stresset med henne og latt henne velge selv. Ikke alle liker seg ute.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #9 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Les deg også opp på tegn på depresjon, kjedsomhet og stress hos katt. Det eneste som er dumt med å ha innekatt er at de har lettere for å kjede seg om de ikke blir aktivisert nok og derfor kan de bli stresset/deprimert, da kan du følge med på om katten din har det bra eller ikke. Men iom at hun får gå med hunden på tur (og hvertfall om hun får kattegård eller i langline i hagen) så er det lite sannsynlig at hun kjeder seg så mye mer enn en vanlig utekatt. Anonymkode: c1120...9da Takk for tips! Skal lese meg opp på det. Jeg håper på at kattegård/langline eventuelt vil gi henne mer lyst til å være ute, føle seg tryggere.. så får vi se med tiden. Hun er enda litt lita og ung, så vi venter noen måneder til uansett om hun skulle ønske å gå ut selv. Jeg håper på et tidspunkt at hun kanskje kan bli vandt med hagen iallefall, slik at vi kan ha ene vinduet åpent. Stress med innepus og vinduer😂☺️ Anonymkode: ba567...afe
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #10 Skrevet 28. mai 2021 Min frøken gikk fra gå nesten klore seg fast i husveggene til å bli utekatt med stor U. Uansett vært og vind så skal hun ut,så gi det tid Anonymkode: fa13f...ce0
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #11 Skrevet 28. mai 2021 mefe skrev (Akkurat nå): Min var livredd i starten også. To ganger gjemte han seg under terrassen og hylte og skrek for det blåste ute. Kom ikke selv om han så at vi stod og ropte på han men etter at vi lokket med snop etc så klarte vi å fange han. Det kom seg etterhvert. Ville ikke stresset med henne og latt henne velge selv. Ikke alle liker seg ute. Jeg tenker vi bare må ta det litt gradvis kanskje. Hun har pleid å være med på tur med hunden, og har trivdes med det, ekstremt nysgjerrig. Det var nå i våres, men så har hun ikke vært ute på en måned eller to pga dårlig vær og kastrering osv.. så nå er hun litt skeptisk. Når hun har kommet hjem fra tur med hunden så sover hun gjerne til neste dag😂Helt utslitt av alle opplevelsene! Anonymkode: ba567...afe 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #12 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tenker vi bare må ta det litt gradvis kanskje. Hun har pleid å være med på tur med hunden, og har trivdes med det, ekstremt nysgjerrig. Det var nå i våres, men så har hun ikke vært ute på en måned eller to pga dårlig vær og kastrering osv.. så nå er hun litt skeptisk. Når hun har kommet hjem fra tur med hunden så sover hun gjerne til neste dag😂Helt utslitt av alle opplevelsene! Anonymkode: ba567...afe Finnes bøyelig kattenetting, de har feks på zooplus.no. Den kan festes både på utsiden og innsiden av vinduet med stiftepistol eller spiker slik at vinduet kan åpnes helt opp, eller man kan feste netting til en ramme og spikre på plass rammen isteden så slipper man så mange hull. Er også mulig å bygge en ramme for å så feste med slike bøyelige beslag og så krok, så kan man åpne og lukke rammen. Kan bruke stiv hønsenetting også. Mange muligheter, så kan du lufte hele sommeren uten problemer. Anonymkode: c1120...9da 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #13 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min frøken gikk fra gå nesten klore seg fast i husveggene til å bli utekatt med stor U. Uansett vært og vind så skal hun ut,så gi det tid Anonymkode: fa13f...ce0 Ja jeg håper hun iallefall ikke blir redd for å gå ut! Hun trives ekstremt godt inne, og jeg merker at hun er litt for ung enda til å gå ut alene. Hun klatrer opp i trær og tørr ikke gå ned igjen, så jeg må ta henne imot når hun hopper ned mot meg. Hu stoler heldigvis veldig mye på oss, og er ekstremt kjærlig. Har sovet i halvsirkel rundt hodet mitt på puta siden hu var 13 uker. Pleide å ligge ved nakken eller over halsen vår😂Kan være derfor hun trives så godt inne, for hu er veldig avhengig av å være med oss rundt på ting. Vi tok henne med i sekk opp til fjellet her i området. Har en sekk jeg kjøpte fra musti så hun fikk se alt rundt, gikk i sele oppå fjellet! Så hu trives veldig godt med oss, spesielt med vofsen😊 Anonymkode: ba567...afe 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #14 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Finnes bøyelig kattenetting, de har feks på zooplus.no. Den kan festes både på utsiden og innsiden av vinduet med stiftepistol eller spiker slik at vinduet kan åpnes helt opp, eller man kan feste netting til en ramme og spikre på plass rammen isteden så slipper man så mange hull. Er også mulig å bygge en ramme for å så feste med slike bøyelige beslag og så krok, så kan man åpne og lukke rammen. Kan bruke stiv hønsenetting også. Mange muligheter, så kan du lufte hele sommeren uten problemer. Anonymkode: c1120...9da Ja det hadde vært supert, men dessverre så leier vi.. så vi får ikke spikret noe fast her. Men vi finner nok en løsning👍🏼☺️takk for tips Anonymkode: ba567...afe
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #15 Skrevet 28. mai 2021 Så fine dyr du har 😊 Anonymkode: 806d1...b4d
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #16 Skrevet 28. mai 2021 Vi adopterte kattene våre for 3 år siden (de er nå ca 3,5 år gamle), den ene er totalt uinteressert i å være ute og den andre elsker å være ute. Så tror ikke det er noe unormalt med det. De begynte vel å bli 2 år før de ville gå ut alene, og de har katteluke 😅 Anonymkode: f3c0f...774
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #17 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Så fine dyr du har 😊 Anonymkode: 806d1...b4d Tusentakk, ja de er bestevenner🥰Vi fikk pusen mtp selskap for både oss og vofsen, og de har hatt veldig godt av hverandre! Anonymkode: ba567...afe
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #18 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vi adopterte kattene våre for 3 år siden (de er nå ca 3,5 år gamle), den ene er totalt uinteressert i å være ute og den andre elsker å være ute. Så tror ikke det er noe unormalt med det. De begynte vel å bli 2 år før de ville gå ut alene, og de har katteluke 😅 Anonymkode: f3c0f...774 Da får vi bare vente å se🙈Regner med hun blir mer interessert nå i sommer, får håpe det iallefall! Anonymkode: ba567...afe
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #19 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ja jeg håper hun iallefall ikke blir redd for å gå ut! Hun trives ekstremt godt inne, og jeg merker at hun er litt for ung enda til å gå ut alene. Hun klatrer opp i trær og tørr ikke gå ned igjen, så jeg må ta henne imot når hun hopper ned mot meg. Hu stoler heldigvis veldig mye på oss, og er ekstremt kjærlig. Har sovet i halvsirkel rundt hodet mitt på puta siden hu var 13 uker. Pleide å ligge ved nakken eller over halsen vår😂Kan være derfor hun trives så godt inne, for hu er veldig avhengig av å være med oss rundt på ting. Vi tok henne med i sekk opp til fjellet her i området. Har en sekk jeg kjøpte fra musti så hun fikk se alt rundt, gikk i sele oppå fjellet! Så hu trives veldig godt med oss, spesielt med vofsen😊 Anonymkode: ba567...afe Så fine!!! Meld deg inn i gruppen: Cat enclosures - kattegårder - cat runs på facebook, der er det noen som har kjøpt billige bevegelige kattegårder. Anonymkode: c1120...9da
koldbruna Skrevet 8. juni 2021 #20 Skrevet 8. juni 2021 Jeg har 2 katter de er kun ute i bånd. Ene katten den som er hvit er tunghørt så jeg tør ikke ha han alene ute,den grå katten er ei frøken som helst ville være inne og er tryggest med det,men like veldig godt å ut i band i trygge omgivelser i hagen. Jeg har vurdert å bygge katte går til de ute så de kan være ute litt. Tror du bare må la katten få bestemme selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå