AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #1 Del Skrevet 28. mai 2021 Nå spør jeg helt sikkert hvor langt er et tau, men hvor bør man legge lista hvis man vil trene seg fra tykk og utrent til sterk og sprek? Nå tenker jeg ikke på vektnedgang, det får heller bli en bonus. Men hvor raskt vil jeg merke progresjon på feks styrketrening og kondis? Anonymkode: e5ea6...9e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #2 Del Skrevet 28. mai 2021 Jeg synes en kombinasjon er best. Før trente jeg mest kondisjon, men nå som jeg har gått over til mer styrkebasert trening så jeg plutselig stor framgang. Jeg trener fremdeles litt kondis på lav intensitet, men må si styrketrening har virkelig har hatt mange fordeler med seg. Jeg er generelt sterkere, får trent flere kroppsdeler og føler meg bedre. F.eks har jeg bedre positur nå. Da jeg begynte med styrketrening trente jeg 3-4 ganger i uka med lette vekter/treningsbånd og fokuserte på å få rett teknikk. Det er mye viktigere at du gjør øvelsene riktig i starten enn at du løfter tungt/utfordrer seg selv. Så vil absolutt anbefale deg å prøve styrketrening, men ikke utelukk kondisjonstrening helt. Anonymkode: 61be3...f27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 28. mai 2021 #3 Del Skrevet 28. mai 2021 På styrketrening merker du progresjon etter noen få økter. Derfor jeg liker styrketrening, for progresjon er så enkelt å måle, og nybegynnereffekten er så motiverende! Nybegynnere har stor progresjon hvis teknikken er god (og den øver man jo på). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Obscura Skrevet 28. mai 2021 #4 Del Skrevet 28. mai 2021 Sett deg små mål. Fokuser på å få opp vektene du løfter, litt og litt. Og bruk GOD tid, ikke stress med å "bli fit". Finn øvelser du syns er gøye å gjøre, slik at du ikke gir opp etter 3-6mnd. Fokuser også på teknikk, det er veldig viktig å gjennomføre øvelsene korrekt. Her er youtube en kjempegod guide. Og du MÅ ikke trene cardio hvis du ikke vil! Det holder med rask gange på mølla i 15min som en oppvarming. Lykke til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #5 Del Skrevet 29. mai 2021 Jeg begynte å trene for to måneder siden, hadde da ikke trent noe særlig på over to år med et delvis sengeliggende svangerskap i mellom der, så vil si utgangspunktet var omtrent 0 😅 Jeg merket tydelig en progresjon allerede andre uke. Jeg trener en kombinasjon av styrke og kondisjon. Følger et gratis treningsprogram for hjemmetrening gjennom en app. Opprinnelig fordi alt var nedstengt der jeg bor da jeg startet, men nå er jeg så fornøyd at jeg kommer til å fortsette å trene hjemme. 😄 Jeg trener 3-4 ganger i uka, ca. 45 minutter hver gang. Hadde egentlig tenkt å legge lista enda lavere i starten (1-2 ganger i uka med trening er jo helt topp sammenlignet med ingenting, liksom), men ble rett og slett hekta, så da var det enkelt å trappe opp. Har gått fra å ha omtrent ingen kjernemuskulatur (slet med magemusklene under/etter svangerskap) til å klare å gjøre flere typer planke og lignende øvelser med ekstra belastning. Har også tatt mitt livs første push-up på tærne og klarer nå 4-5 stykker uten at teknikken svikter. Føler meg sterkere i kroppen, klarer flere belastninger i hverdagen, går lettere opp trapper etc. Har mer energi, kroppen har blitt strammere og jeg får på meg klær som ikke passet tidligere. Men - jeg har ikke gått mye ned i vekt. Sikkert fordi jeg også har bygd muskler. Har holdt meg unna drittmat i hverdagene, men teller ikke kalorier eller går på diett. Har gått ned bare 3 kilo i denne perioden, så som ren vektreduksjon er nok ikke det mest effektlive. Men føler at kroppen både ser og føles så mye bedre, og selv om det ikke går raskt så går jeg ned i vekt omtrent ukentlig fortsatt, uten å ha gjort store kutt i mat, bortsett fra at jeg har droppet de "tomme" kaloriene som jeg tidligere fikk i meg fra drittmat. Anonymkode: a8e7a...75e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #6 Del Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 29.5.2021 den 10.10): Jeg begynte å trene for to måneder siden, hadde da ikke trent noe særlig på over to år med et delvis sengeliggende svangerskap i mellom der, så vil si utgangspunktet var omtrent 0 😅 Jeg merket tydelig en progresjon allerede andre uke. Jeg trener en kombinasjon av styrke og kondisjon. Følger et gratis treningsprogram for hjemmetrening gjennom en app. Opprinnelig fordi alt var nedstengt der jeg bor da jeg startet, men nå er jeg så fornøyd at jeg kommer til å fortsette å trene hjemme. 😄 Jeg trener 3-4 ganger i uka, ca. 45 minutter hver gang. Hadde egentlig tenkt å legge lista enda lavere i starten (1-2 ganger i uka med trening er jo helt topp sammenlignet med ingenting, liksom), men ble rett og slett hekta, så da var det enkelt å trappe opp. Har gått fra å ha omtrent ingen kjernemuskulatur (slet med magemusklene under/etter svangerskap) til å klare å gjøre flere typer planke og lignende øvelser med ekstra belastning. Har også tatt mitt livs første push-up på tærne og klarer nå 4-5 stykker uten at teknikken svikter. Føler meg sterkere i kroppen, klarer flere belastninger i hverdagen, går lettere opp trapper etc. Har mer energi, kroppen har blitt strammere og jeg får på meg klær som ikke passet tidligere. Men - jeg har ikke gått mye ned i vekt. Sikkert fordi jeg også har bygd muskler. Har holdt meg unna drittmat i hverdagene, men teller ikke kalorier eller går på diett. Har gått ned bare 3 kilo i denne perioden, så som ren vektreduksjon er nok ikke det mest effektlive. Men føler at kroppen både ser og føles så mye bedre, og selv om det ikke går raskt så går jeg ned i vekt omtrent ukentlig fortsatt, uten å ha gjort store kutt i mat, bortsett fra at jeg har droppet de "tomme" kaloriene som jeg tidligere fikk i meg fra drittmat. Anonymkode: a8e7a...75e Du kan jo ikke komme med den salgspitchen og ikke nevne hvilken app du bruker 😛 Bruker du noen rekvisitter eller bare kroppsvekta? Anonymkode: edc02...825 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #7 Del Skrevet 30. mai 2021 On 5/28/2021 at 4:08 PM, AnonymBruker said: Nå spør jeg helt sikkert hvor langt er et tau, men hvor bør man legge lista hvis man vil trene seg fra tykk og utrent til sterk og sprek? Nå tenker jeg ikke på vektnedgang, det får heller bli en bonus. Men hvor raskt vil jeg merke progresjon på feks styrketrening og kondis? Anonymkode: e5ea6...9e7 Styrketrening vet jeg sørgelig lite om. Om kondis/løping vet jeg med meg selv (42 år) at når jeg starter fra "null" ca hver vår så begynner jeg å merke forbedring etter 5-6 treninger. En trening for meg består av å løpe så mye jeg kan i 45-60 min (veksler mellom å gå fort og løp, mest gå helt i starten), og jeg gjør dette to-tre ganger pr uke. Når man først starter å merke forbedring går det raskt oppover. Veldig inspirerende til å fortsette. Tror dessverre mange gir opp før de kommer til dette oppsvinget. Synd for dem. Anonymkode: a36af...bb8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimba Skrevet 30. mai 2021 #8 Del Skrevet 30. mai 2021 Jeg begynte i januar. Da hadde jeg en fitnessalder på 45. Startet helt enkelt med litt økter fra YouTube og pai health appen 3-4 dager i uka. Siden kondisøkter på YouTube dro til med pai, og jeg raskt begynte å gå ned i fitnessalder, var det motiverende. Så ville jeg trene litt styrke også, ettersom det er bra for meg. Kjøpte boka til funkygine og la inn mer eller mindre en økt hver dag, i den boka er det fine 10min økter for de dagene man egentlig ikke har tid. Kjøpte også manual sett på jula, på 2*1, 2 og 3 kg. Og en treningsmatte. Så har jeg bare holdt det gående. I det siste har jeg integrert mer løping, og bruker 5k runner app for å få en sunn progresjon på løping. Må snart kjøpe nye manualer igjen ettersom de begynner å bli ganske lette. Fremgangen jeg har sett er fra slapp sofagris til: Må stadig ha tyngre manualer Klarer fint å løpe noen kilometer uten at det gjør meg noe Får til noen push ups på tærne (noe jeg aldri har klart før) Har mistet noen cm her og der, ser det på klærne. Har mistet 3-5 kg også, men ikke fokusert så veldig på det. Fitnessalder har gått ned fra 45-30. Programmet mitt nå er at jeg løper 3 dager i uken etter den 5k appen, styrketrening 3 dager i uken fra YouTube eller boka, hverdagsaktivitet på minimum 30 min hver dag (Apple watch) og følger med på pai (vil ha gjennomsnitt på 150-200 i uka). Og alt dette fordi jeg startet enkelt med pai og YouTube. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå