AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #1 Del Skrevet 28. mai 2021 Skal for første gang på en kanotur i et lite vann. Jeg er ikke særlig svømmedyktig (skal bruke 100cn redningsvest) og har hatt angst hele livet, så jeg er spesielt redd for at kanoen skal velte. Hvor ofte/hvor lett velter en vanlig kano? Er to normalvektige (en i undersjiktet) som skal være oppi Noen andre råd til meg? Anonymkode: 7d100...18f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #2 Del Skrevet 28. mai 2021 Det kommer ann på kanoen. Noen er stabile som et slagskip, mens andre er vinglete. Spør kanoeier om hvor stabil den er. Anonymkode: eb683...865 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #3 Del Skrevet 28. mai 2021 Ja, det kommer litt an på kanoen. Det er størst sjanse for velt når man går inn og ut av kanoen. Ja, og så er det jo greit å holde seg noenlunde rolig når man først sitter i den. Anonymkode: 91bca...497 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #4 Del Skrevet 28. mai 2021 Dere bør øve dere på kanovelt før dere drar på tur. Husker vi øvde på det før vi dro ut på dypt vann. Da vet du også hva du skla gjøre dersom kanoen velter. For det kan jo skje, da er det greit å være forberedt på følesen når det skjer og hva du skal gjøre. Anonymkode: b8186...7f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #5 Del Skrevet 28. mai 2021 Veldig lett. Anonymkode: b2071...bed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 28. mai 2021 #6 Del Skrevet 28. mai 2021 Nå er jeg ganske så stor da men har ikke veltet en kano ennå mens min venninne som er 48 kg velter kanoen bare hun ser på den...så alt er relativt. 😄 Men det er jo ikke noe stress, bare øv dere på forhånd sånn at dere ikke blir stresset om den velter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #7 Del Skrevet 28. mai 2021 Jeg har aldri klart å velte en kano, og jeg er typen som faller på sykkel, snubler, faller ned trapper osv. Kanoer til bruk på vann og sjø er veldig stabile, mens kanoer beregnet på elver har flatere bunn og kan være ustabile hvis de brukes på vann/sjø og det blåser litt. Anonymkode: 0495c...8c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #8 Del Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Veldig lett. Anonymkode: b2071...bed AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har aldri klart å velte en kano, og jeg er typen som faller på sykkel, snubler, faller ned trapper osv. Kanoer til bruk på vann og sjø er veldig stabile, mens kanoer beregnet på elver har flatere bunn og kan være ustabile hvis de brukes på vann/sjø og det blåser litt. Anonymkode: 0495c...8c8 Svar som dette forvirrer meg 😫 Anonymkode: 7d100...18f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #9 Del Skrevet 28. mai 2021 Kanoer er like stabile som brukerne. Hvis du gynger og spreller, vil den velte. Hvis du har litt kroppsbeherskelse, går det helt fint. Du må føle på båten og stabilisere med kroppen. Anonymkode: cc019...8fb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #10 Del Skrevet 28. mai 2021 Kommer litt an på kanoen, de kan ha ulik utforming. Men generelt sett er de ganske så stabile. En bør uansett padle langs land, og ikke lengre ut enn at en vet en klarer å komme seg til land for egen maskin om noe skulle skje. Løsne skolisser når en sitter på plass kan være lurt triks. Lettere å svømme om en klarer å sparke skoa av seg. Når det er sagt, så har de kanoene jeg har brukt vært overraskende vanskelige å tippe. Pleier å teste det ut, for å bli kjent med kanoen, om vi skal låne en kano vi ikke kjenner. Anonymkode: 84276...608 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #11 Del Skrevet 28. mai 2021 Vi har padlet kano i flere år nå, og har ikke klart å velte den enda. En kano er ganske stabil, den er ikke så stabil som en båt selvsagt, men jeg er imponert over hvor bra den er. Vi bruker redningsvest selvfølgelig, men har ingen betenkeligheter med å krysse et større vann når været er bra. Anonymkode: 62196...ead Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #12 Del Skrevet 28. mai 2021 Jeg går i speidern og selv de gangene man ønsker å velte (ifb med bading feks er det veldig vanskelig). Kommer nok an på kanoen Anonymkode: ffa87...44d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #13 Del Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Skal for første gang på en kanotur i et lite vann. Jeg er ikke særlig svømmedyktig (skal bruke 100cn redningsvest) og har hatt angst hele livet, så jeg er spesielt redd for at kanoen skal velte. Hvor ofte/hvor lett velter en vanlig kano? Er to normalvektige (en i undersjiktet) som skal være oppi Noen andre råd til meg? Anonymkode: 7d100...18f Har skjedd meg to av tre ganger , så ifølge meg så velter de jævlig lett! Anonymkode: 87186...0b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hippogriff Skrevet 30. mai 2021 #14 Del Skrevet 30. mai 2021 Som du ser av svarene så varierer det fra kano til kano - men det varierer sikkert fra person til person også. Jeg bikker aldri alene, men folk i turfølget har bikket flere ganger i samme kanotype og under samme forhold. Jeg har også sittet i kano med noen som gjorde et velt uunngåelig (alle bøyde seg over samme ripe samtidig). Jeg bruker tid på å bli kjent med kanoen i starten av turen. Utfordrer den litt for å finne ut når den virker ustabil. Så har det mye å si hvordan du sitter og opptrer selv i kanoen. Prøv ut flere stillinger og kjenn etter hva som føles mest stabilt. Sånn ellers er jeg alltid forberedt på en velt, og innretter meg slik at en velt skal være mest mulig udramatisk. Alltid vest, alltid nært land spesielt ved dårlige værforhold. Og pass på utstyret ditt! Slik at en velt ikke innebærer tap av viktig utstyr. Dette er spesielt viktig om du er som meg og tilbringer dagesvis ute i villmarka helt alene langt fra folk - da trenger du tørre klær, maten din, noe å tenne bål med og andre viktige ting. Pakk utstyret fornuftig så det blir lett å samle opp, bruk vanntette poser på det som må holde seg tørt, fest det gjerne. Så lenge jeg har ivaretatt alt dette så er jeg igrunnen ikke så redd for å velte. Vil jo helst ikke velte såklart, men det er nå bare en utfordring som må løses og så lenge man er nært nok land, har vest og har kontroll på utstyret sitt så går det jo gjerne bra. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jytte Skrevet 31. mai 2021 #15 Del Skrevet 31. mai 2021 En kano velter ikke lett hvis man klarer beholde roen og beveger seg på samme som man ville gjort i en lettbåt, faktisk vil jeg si at den kan virke mer stødig. Kajakk er noe annet, der må man øve seg før man setter ut på tur. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #16 Del Skrevet 2. juni 2021 Jeg veltet i en kano fordi vi mistet åren og alle tre lente seg til samme side og skulle ta den. Så ikke gjør det! Ellers går det nok bra! 😅 Anonymkode: b815b...0f4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Splittbinders Skrevet 2. juni 2021 #17 Del Skrevet 2. juni 2021 Det korte svaret er: det kommer an på kanoen og det kommer an på kanopadleren(e). Og at du i alle tilfelle uansett BØR øve på dette på forhånd. På grunna. Med flytevest. Med noen til å hjelpe deg hvis du får hetta når du havner i vann. Gjerne sammen med noen som har litt kanoefaring. Også bør du pakke så vanntett som overhode mulig 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jytte Skrevet 2. juni 2021 #18 Del Skrevet 2. juni 2021 (endret) Splittbinders skrev (1 time siden): Det korte svaret er: det kommer an på kanoen og det kommer an på kanopadleren(e). Og at du i alle tilfelle uansett BØR øve på dette på forhånd. På grunna. Med flytevest. Med noen til å hjelpe deg hvis du får hetta når du havner i vann. Gjerne sammen med noen som har litt kanoefaring. Også bør du pakke så vanntett som overhode mulig 😉 Det var gode råd. Jeg var ung når jeg rodde i kano med to andre, vi brukte ikke engang flytevest, alle kunne svømme, ingen hadde vannskrekk. Det gikk bra, men da kjenner man de man skal på en liten tur med i kano. Viktig med en som kan mye, men man må se an og kjenne de man skal på tur med, også uten båt. Man må også pakke kano riktig. Helst må man være vant til å være i båt(er). Jeg kunne ingenting kom kano før en fetter kom med en og sa, Hei, blir dere med på en tur? Det gikk bra, vi padlet, jeg satt bak og han instruerte meg i hvordan man skal padle. Underveis byttet vi så alle tre fikk padle med de to årene. Den som sitter bak styrer retningen, vi hadde ikke bagasje, den skal være foran og veie tyngst der eller likt fordelt under båten? Når driver man med skjev vektfordeling i en kano og i hvilke farvann? Mulig jeg kjøper meg kano, men jeg har ikke bil. Da går det ikke. Leie kano og ta buss. Det går, leie er best. En kanoferie kan være flott, bare man er klar over hva man ønsker av ferien. Fem dager kano kan kanskje gå, men en uke er for langt. Da er sjarmen borte. Kano ER enkelt, prøv med en kano for tre. Da må det helst være to årer, og du og den andre vil bli undervist i hvordan dere bruker dem... nå skrev jeg noe jeg ikke skulle skrive, som jeg likevel står for. Hva med å ta et kurs, ikke nøl Kano er gøy. Og man trenger ikke kurs, men på langtur ville jeg satt meg inn i ruter som kanskje gå uvante veier. Jeg kjøpte kano når jeg fikk konfirmasjonspenger. Tror dere det? Dette er dagens quis dere. Ja eller nei. Gjorde jeg det Endret 2. juni 2021 av Jytte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå