Gå til innhold

Hyttebygging i fjellet


Caramba

Anbefalte innlegg

Satt akkurat å så på NRK Brennpunkt og en glimrende dokumentar om hyttebygging i fjellet. Det er så utrolig rart at ikke sentrale myndigheter griper inn når lokale kommunepamper gir tillatelse til å rasere enda mer norsk villmark.

Fakta fra dokumentaren var at i Sørnorge er det nå bare 5% av naturen som kan defineres som uberørt. Hyttebygging er den største trusselen mot flora og fauna, pluss at hyttebygging rykker nærmere og blir en trussel for nasjonalparkene. De neste årene var 40 000 NYE hytter planlagt i Sørnorge...

Det å se Arthur Burkhardt, pluss han ordføreren i Vang (Filefjell) prate om at det er bygget, og skal bygges tusenvis av hytter i "indrefileten" (som de kalte det) av fjellheimen gjør meg helt oppgitt. Har ikke nasjonale myndigheter noen form for kontroll? Skjønner de ikke at de holder på å ødlegge den samme naturen som folk faktisk vil reise til fjells for å oppleve? Jeg synes hvertfal det er groteskt og paradoksalt.

Jeg ser det fra min hjemkommune også. Der sitter kommunestyret og deler ut dispensasjon til alle som spør. på alt fra utbygging i vernede områder, motorisert ferdsel i utmark og utnytting av elver og fossefall. Det er fryktelig trist at ikke det finnes nasjonale regler som kommunene må følge. Hareide var også med i dokumentaren, og hadde heller ikke noe imot hyttebygging, så da er det vel ikke mye som kommer til å bli gjort.

Deprimerende? Ja, det synes hvertfal jeg :tristbla:

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

He he he, helt greit. Kall meg gjerne latterlig og sosialistisk. Miljøvern og statlig styring av naturresursjer er ikke "in" for øyeblikket, desverre........

I strandsonen rundt Oslo-fjorden er det desverre allerede forsent. Der ligger hyttene tett i tett rundt hele kysten. Ikke mye ledige strender igjen for offentligheten der. Se på Sverige, der er det helt forbudt å bygge i strandsonen, og de har en nydelig skjærgård.

Skulle ønske noen kunne ta tak i inngrepene i fjellheimen før uberørt natur er en saga blott. I dokumentaren i går kom det frem at Norges forvaltning av Nasjonalparker er på nivå med U-land. Utenlandske forskere på besøk skjønte ingenting av reglene og hvem som egentlig hadde styringen.

Desverre er det ikke alltid han som sitter nærmest fjellet som er den beste til å si hva det skal brukes til. Her tror jeg at sentrale myndigheter har et mye bedre overblikk, fordi de har muligheten til å se helheten.

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det mest latterlige jeg har lest noensinne var avisinnlegg av hyttebyggere på Dovre som forlangte å få sette opp gjerder rundt tomtene sine. Det var så plagsomt med disse sauene som gikk rundt overalt.

:ler:

Huff, denne naturen, altså! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gotthard

grunn til at de store politikerene i oslo ikke sier noe er hovedsakelig fordi det er deres venner (eller de selv) som bygger der.

de sier til komunene at de må skaffe penger selv og komunene ser det som en mulighet til og skaffe penger.

komunepolitikerene prøver og gjøre ( i de fleste tilfeller trur jeg) det beste ut av dette.

i afrika utrydes dyr pga fatigdom, de vet det er galt og skyte tigere men de må ha mat. Komunene her i Norge vet de raserer men de må også ha penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsiktig nå. Husk at du legger deg ut med liberalistenes ideologi. Offentlige reguleringer er fy-fy, vet du.

Før du vet ordet av det har du dem rekende på en fjøl her, for å fortelle deg hvor latterlig, useriøs og sosialistisk du er.  :roll:

Jepp! Her er jeg! :sjarmor:

Med hytte både i Oslofjordens strandsone og i Buskeruds uberørte fjellheim. Kom og ta meg!

Men at dere er latterlige og useriøse er ikke mine ord. Faktisk. ;)

Endret av Remyline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...