AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #1 Skrevet 27. mai 2021 Hei, jeg sliter med mensen smerter. Blør mye og har svært vondt, og har vært å sjekket opp på lege i flere år nå men der er jeg så normal/frisk en kan være. Jeg lurer på om noen som har tips for svært sterke mensen smerter. Jeg har så vondt at det å sitte og stå nærmest er umulig. Blir veldig vanskelig da jeg av medisinske årsaker ikke kan ta verken Ibux, naproxen, p-piller og andre hormon påvirkende medisiner. Jeg kan heller ikke bruke de livia produktene som blokker smerte signaler. Paracet er det eneste jeg kan ta og effekten av den er ikke særlig god. Kom gjerne med tips men jeg trenger bare andre forslag enn medisiner. Da det er utelukket. Mvh en jente i 20 års alderen m store smerter Anonymkode: 52a8d...1b5
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #2 Skrevet 27. mai 2021 Du kan få resept på Paracet (mye billigere enn reseptfritt). Ellers, det jeg bruker er: Ryllik-te (blander med peppermynte for bedre smak). Ingefærtabletter (demper kvalme) Magnesium (demper muskelsmerter) Dobbel til trippel dagsdose av jern (jeg liker tyggetablettene fra matbutikken) Spiser mye protein (egg, kylling, biff) TENS-apparat på magen, i ryggen Varmeflaske på magen Spikermatte på ryggen Anonymkode: ddc84...cb1 1
Blomsterjenten Skrevet 27. mai 2021 #3 Skrevet 27. mai 2021 Takk dette skal jeg prøve, koker vann til te nå:-) 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #4 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du kan få resept på Paracet (mye billigere enn reseptfritt). Ellers, det jeg bruker er: Ryllik-te (blander med peppermynte for bedre smak). Ingefærtabletter (demper kvalme) Magnesium (demper muskelsmerter) Dobbel til trippel dagsdose av jern (jeg liker tyggetablettene fra matbutikken) Spiser mye protein (egg, kylling, biff) TENS-apparat på magen, i ryggen Varmeflaske på magen Spikermatte på ryggen Anonymkode: ddc84...cb1 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hei, jeg sliter med mensen smerter. Blør mye og har svært vondt, og har vært å sjekket opp på lege i flere år nå men der er jeg så normal/frisk en kan være. Jeg lurer på om noen som har tips for svært sterke mensen smerter. Jeg har så vondt at det å sitte og stå nærmest er umulig. Blir veldig vanskelig da jeg av medisinske årsaker ikke kan ta verken Ibux, naproxen, p-piller og andre hormon påvirkende medisiner. Jeg kan heller ikke bruke de livia produktene som blokker smerte signaler. Paracet er det eneste jeg kan ta og effekten av den er ikke særlig god. Kom gjerne med tips men jeg trenger bare andre forslag enn medisiner. Da det er utelukket. Mvh en jente i 20 års alderen m store smerter Anonymkode: 52a8d...1b5 Her var det mange gode forslag, tusen takk👍🏼Det hørtes lurt ut å få resept på Paracet og jeg skal kjøpe meg varmeflaske og spikermatte. Anonymkode: 52a8d...1b5 1
Krakilsk Skrevet 27. mai 2021 #5 Skrevet 27. mai 2021 Ullevål (for å være helt, helt sikker på at det ikke er endo eller adeno) Sterkere smertestillende, om ingenting annet hjelper Trening (føles seff helt forferdelig når man allerede har vondt, men har allikevel en lindrende effekt som ikke skal undervurderes) psykomotorisk fysioterapi yoga og jeg støtter opp om forslaget om spikermatte i ryggen og varmeflaske på magen! Såååå digg! badekar, evt badebalje for voksne 1
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 27. mai 2021 #6 Skrevet 27. mai 2021 Av egen erfaring tenker jeg endometriose. Før måtte dette påvises ved lapraskopisk undersøkelse, men finnes kanskje andre metoder nå.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #7 Skrevet 27. mai 2021 Hvemsomhelst skrev (3 minutter siden): Jeg har lurt på om det finnes flere måter enn de jeg fikk tatt, skal sjekke opp denne uken. Jeg tenker jo at jeg har mere vondt enn det er «vanlig» å ha. Anonymkode: 52a8d...1b5
Djungelvrål Skrevet 27. mai 2021 #8 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan få resept på Paracet (mye billigere enn reseptfritt). Ellers, det jeg bruker er: Ryllik-te (blander med peppermynte for bedre smak). Ingefærtabletter (demper kvalme) Magnesium (demper muskelsmerter) Dobbel til trippel dagsdose av jern (jeg liker tyggetablettene fra matbutikken) Spiser mye protein (egg, kylling, biff) TENS-apparat på magen, i ryggen Varmeflaske på magen Spikermatte på ryggen Anonymkode: ddc84...cb1 Urter er noe tull mot smerter, likeså magnesium og å ta for mye jern er ikke lurt. Da blir man forstoppet i tillegg. Og hva skal kjøtt hjelpe for?
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 27. mai 2021 #9 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Anonymkode: 52a8d...1b5 Ja, gjør endelig det. Fastlegene har vel lært noe mer i løpet av årene og kan henvise. Ellers ville jeg tatt kontakt med privat gynekolog som kunne faget. Selv fikk jeg tips og råd via et nettforum for mange år siden og klarte å få hjelp. Hun som hjalp meg er visst ennå i aktivitet hos lommelegen. Der kan du prøve å få råd om veien videre. klem, og lykke til. her har du en link. https://www.lommelegen.no/lege/mette_haase_moen
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #10 Skrevet 27. mai 2021 Ta kontakt med en god gynekolog. Endometriose er faktisk ikke uvanlig, men det tar i gjennomsnitt 7 år å få diagnosen. Kvinner blir ofte ikke trodd eller det blir avblåst med noe annet. Kan du bruke hormonspiral? Ellers så blir det sterkere smertestillende. Paracet vil nok ikke hjelpe deg. Anonymkode: 0d2aa...e0e
4barnsmor Skrevet 27. mai 2021 #11 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei, jeg sliter med mensen smerter. Blør mye og har svært vondt, og har vært å sjekket opp på lege i flere år nå men der er jeg så normal/frisk en kan være. Jeg lurer på om noen som har tips for svært sterke mensen smerter. Jeg har så vondt at det å sitte og stå nærmest er umulig. Blir veldig vanskelig da jeg av medisinske årsaker ikke kan ta verken Ibux, naproxen, p-piller og andre hormon påvirkende medisiner. Jeg kan heller ikke bruke de livia produktene som blokker smerte signaler. Paracet er det eneste jeg kan ta og effekten av den er ikke særlig god. Kom gjerne med tips men jeg trenger bare andre forslag enn medisiner. Da det er utelukket. Mvh en jente i 20 års alderen m store smerter Anonymkode: 52a8d...1b5 Ja har stor medfølelse og hadde det samme selv! Ekstreme mens smerter men helt frisk (ingen endometriose). Grunnen er trang livmorhals som gjør at livmoren må «jobbe» (kramper) hardere for å få ut blødningen. Etter første fødsel forsvant smertene så det var min løsning. Da ble livmorhalsen utvidet ekstremt under fødsel. Men det er kanskje ikke et alternativ å føde ennå 😊
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #12 Skrevet 27. mai 2021 På meg er det eneste som har fungert Pinex Forte, men da har jeg hatt så vondt at jeg har ligget i kaldsvette med smerter. Anonymkode: 3b58b...ead
Sensi Skrevet 27. mai 2021 #13 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ta kontakt med en god gynekolog. Endometriose er faktisk ikke uvanlig, men det tar i gjennomsnitt 7 år å få diagnosen. Kvinner blir ofte ikke trodd eller det blir avblåst med noe annet. Kan du bruke hormonspiral? Ellers så blir det sterkere smertestillende. Paracet vil nok ikke hjelpe deg. Anonymkode: 0d2aa...e0e Tenker også endo. Må gjøre laparoskopi for å stille diagnose. Kan du ta p-piller for å slippe mens?
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #14 Skrevet 27. mai 2021 Hvemsomhelst skrev (4 timer siden): Av egen erfaring tenker jeg endometriose. Før måtte dette påvises ved lapraskopisk undersøkelse, men finnes kanskje andre metoder nå. Nei, dessverre. Må fremdeles ha lapraskopi. Hadde det selv for et par år siden, men de fjernet masse endometriose-vev når de først var der da. Problemet med endo er at man må stoppe mensen for å hindre at endoen er aktiv, og det høres problematisk ut i TS sitt alternativ. Det er likevel bedre å vite, og det finnes nok alternativer. Anonymkode: c96f6...34c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå