Gå til innhold

Tips og råd for omplassering

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et familiemedlem har gått bort, svært uventet, og hans hund må omplasseres. Vi har funnet et fosterhjem som er åpne for å bli permanent hjem så fremt hunden trives, men jeg trenger litt råd. 

Hunden er en blandingsrase med det vi tror er en del mynde i seg og jeg oppfatter den som redd for det nye området. Det er en gård med et par ansatte, så det er alltids både mennesker og andre hunder rundt, men med gode muligheter for å gjemme seg bort om den ønsker ro. Det som plager meg er at hunden kommer løpende mot meg hver gang jeg kommer dit (jeg har kommet og gått 3-4 ganger hver dag nå den første uken, for å sjekke opp siden jeg er den eneste kjente igjen for denne stakkars hunden. Han "gråter" hver gang jeg kommer, det høres så trist ut og jeg aner ikke hva som er riktig oppførsel av meg. Skal jeg late som ingenting eller gi mer kos? Han lager masse sånne high pitch gråtelyder og av og til gjesper den innimellom disse lydene. Det varer omtrent 5-7 minutter før han roer seg litt.

Hva betyr det? Det høres jo så fælt ut og jeg er redd for om det betyr at dette ikke er et bra sted for den. Den virker fremdeles litt utilpass og på vakt når den går rundt, men etterhvert legger den seg til å sove ved siden av meg på sofaen. Det har vært noen små dominanstegn fra en av de andre hundene, men ingen store greier. På nettene sover alle hundene hver for seg blir jeg fortalt, alle har hvert sin seng rundt på eiendommen. Den spiser dessuten bare noen håndfuller med mat hver dag, av samme mat som den er vant til, men den spiser glumsk dersom det er godis, så det er ikke sånn at all matlyst er borte. 

Hva bør jeg gjøre for å hjelpe denne hunden best mulig?? Jeg aner ingentiing om hundehold

Anonymkode: 80947...939

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville sluttet å dra å hilse på den slik. Det gir ikke hunden noe positivt. Hunden kommer ikke videre, den opplever bare å være forlatt der 3-4 ganger om dagen. Den trenger ro i sitt nye hjem til å bli kjent med det. Det kan ta flere måneder. 
om hunden ikke er vant til å bo slik den nå gjør så vil det ta en stund. 

Anonymkode: 81808...77c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ville sluttet å dra å hilse på den slik. Det gir ikke hunden noe positivt. Hunden kommer ikke videre, den opplever bare å være forlatt der 3-4 ganger om dagen. Den trenger ro i sitt nye hjem til å bli kjent med det. Det kan ta flere måneder. 
om hunden ikke er vant til å bo slik den nå gjør så vil det ta en stund. 

Anonymkode: 81808...77c

Oi, så det kan rett og slett være bedre at den blir værende der uten mine besøk? Det har ikke falt meg inn faktisk. Jeg tenkte at det var vondt for den å bli helt "forlatt" uten å ha knyttet seg til noen sånn helt ordentlig. Det mennesket han har knyttet seg mest til er sønnen i huset, men han kommer bare innom innimellom noen dager i uken. 

Kanskje jeg skal prøve å holde meg helt unna en stund da ja... takk for svar! 

AnonymBruker
Skrevet

Hunden blir opprømt når du kommer. Lydene er et tegn på glede/opprømthet. Gjespingen er et dempende signal. Hunder gjesper for å dempe seg selv (de kan også bruke dempende signaler for å hjelpe andre hunder å roe ned).

Hunden blir altså opprømt når du kommer og gjesper for å roe seg ned. Den vandrer rundt en stund før den legger seg ned fordi den fortsatt kjenner seg litt opprømt. Sånn er det med oss mennesker også. Har vi følt på sterke følelser, så tar det litt tid før vi klarer å finne roen. Mine hunder bruker lang tid på å roe seg ned nok til at de legger seg ned når jeg får besøk 😅 helt vanlig.

Jeg er enig med personen over. Ikke besøk hunden så mye. Den må få muligheten til å venne seg til det nye hjemmet. Det er nye lukter, lyder, mennesker og ikke minst rutiner. Dine besøk bryter rutinen, og hunden vil etterhvert bli så vant til at du kommer til den og den tiden at den vil begynne å bli rastløs før du kommer. 

Hold deg unna. Be om videoer/bilder istedenfor. Så kan du heller besøke hunden om noen måneder når den har blitt vant til sitt nye hjem 🙂

Anonymkode: 8e7e9...57c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hunden blir opprømt når du kommer. Lydene er et tegn på glede/opprømthet. Gjespingen er et dempende signal. Hunder gjesper for å dempe seg selv (de kan også bruke dempende signaler for å hjelpe andre hunder å roe ned).

Hunden blir altså opprømt når du kommer og gjesper for å roe seg ned. Den vandrer rundt en stund før den legger seg ned fordi den fortsatt kjenner seg litt opprømt. Sånn er det med oss mennesker også. Har vi følt på sterke følelser, så tar det litt tid før vi klarer å finne roen. Mine hunder bruker lang tid på å roe seg ned nok til at de legger seg ned når jeg får besøk 😅 helt vanlig.

Jeg er enig med personen over. Ikke besøk hunden så mye. Den må få muligheten til å venne seg til det nye hjemmet. Det er nye lukter, lyder, mennesker og ikke minst rutiner. Dine besøk bryter rutinen, og hunden vil etterhvert bli så vant til at du kommer til den og den tiden at den vil begynne å bli rastløs før du kommer. 

Hold deg unna. Be om videoer/bilder istedenfor. Så kan du heller besøke hunden om noen måneder når den har blitt vant til sitt nye hjem 🙂

Tusen takk for gode tips. Jeg skal holde meg til bilder og video fra nå av. Jeg håper du har rett i at den er opprømt! Det føles rart fordi den virker så annerledes enn andre hunder når de er opprømte, her henger halen ned (men ikke helt bøyd under til magen), selv om halen vanligvis pleide å stå rett opp når han løp rundt hos eieren. 

Jeg så i dag at den også skjelver litt når denne "gråtingen" skjer, tyder det fremdeles på opprømt humør..?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tusen takk for gode tips. Jeg skal holde meg til bilder og video fra nå av. Jeg håper du har rett i at den er opprømt! Det føles rart fordi den virker så annerledes enn andre hunder når de er opprømte, her henger halen ned (men ikke helt bøyd under til magen), selv om halen vanligvis pleide å stå rett opp når han løp rundt hos eieren. 

Jeg så i dag at den også skjelver litt når denne "gråtingen" skjer, tyder det fremdeles på opprømt humør..?

Skjelving kan også skje når hunder er opprømte. (enten de er veldig glade, redde, sinte etc). Min hund, som omtrent aldri skjelver, sto og skalv hos veterinæren sist jeg var der med henne: ikke fordi hun var redd veterinæren, men fordi jeg hadde parkert ved hundeparken (som lå rett ved dyrlegen). Hun så hundeparken og ble fryktelig opprømt, men så måtte hun stå oppå et bord hos veterinæren istedenfor 😅 All den energien som hadde strømmet til idet hun så hundeparken hadde ingen plass å gå, så da skalv hun.

Mynder har normalt haler som naturlig bøyer seg ned og også under magen. Det er ikke helt uvanlig for noen hunder å trekke inn rumpa når de er veldig glad for å se noen heller. Tror jeg har sett hunder av mange forskjellige raser gjøre det når de er spesielt glad og hilser.

Uansett, hvordan den hilser på deg reflekterer ikke hvordan den har det i sitt nye hjem. Hunder reagerer i nuet. Dens reaksjon når du kommer handler ene og alene om deg, ikke det nye hverdagslivet. 

Jeg tror det vil bli mye enklere for deg å se hvordan den faktisk har det i det nye hjemmet gjennom videoer og bilder 🙂

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjelving kan også skje når hunder er opprømte. (enten de er veldig glade, redde, sinte etc). Min hund, som omtrent aldri skjelver, sto og skalv hos veterinæren sist jeg var der med henne: ikke fordi hun var redd veterinæren, men fordi jeg hadde parkert ved hundeparken (som lå rett ved dyrlegen). Hun så hundeparken og ble fryktelig opprømt, men så måtte hun stå oppå et bord hos veterinæren istedenfor 😅 All den energien som hadde strømmet til idet hun så hundeparken hadde ingen plass å gå, så da skalv hun.

Mynder har normalt haler som naturlig bøyer seg ned og også under magen. Det er ikke helt uvanlig for noen hunder å trekke inn rumpa når de er veldig glad for å se noen heller. Tror jeg har sett hunder av mange forskjellige raser gjøre det når de er spesielt glad og hilser.

Uansett, hvordan den hilser på deg reflekterer ikke hvordan den har det i sitt nye hjem. Hunder reagerer i nuet. Dens reaksjon når du kommer handler ene og alene om deg, ikke det nye hverdagslivet. 

Jeg tror det vil bli mye enklere for deg å se hvordan den faktisk har det i det nye hjemmet gjennom videoer og bilder 🙂

Jeg er utrolig takknemlig for at du har hatt deg tid til å svare så grundig, tusen takk! Jeg holder kontakten med dem og hører at han holder seg rundt menneskene hele tiden, men han virker til å bli mer og mer nysgjerrig hver gang de andre hundene løper utenfor. Så da skal jeg ta det med ro og følge utviklingen fra min egen stue. Takk for at du har fjernet en stor bekymring! :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er utrolig takknemlig for at du har hatt deg tid til å svare så grundig, tusen takk! Jeg holder kontakten med dem og hører at han holder seg rundt menneskene hele tiden, men han virker til å bli mer og mer nysgjerrig hver gang de andre hundene løper utenfor. Så da skal jeg ta det med ro og følge utviklingen fra min egen stue. Takk for at du har fjernet en stor bekymring! :)

Bare hyggelig. Å omplassere en hund er ikke enkelt. Selv om hunden ikke var din, så ble du plutselig ansvarlig for den. Det er kjempefint at du har tatt det ansvaret så alvorlig og at du bryr deg!

At hunden er nyskjerrig lover godt. At den holder seg rundt folkene er også fint. Det viser at den finner litt trygghet i de, og det vil vokse etterhvert. Noen hunder trenger litt mer tid på seg før de faller til ro i et nytt hjem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...