AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #1 Skrevet 27. mai 2021 Hei. Jeg er en kvinne i begynnelsen av 30-årene. I det siste har jeg vært bekymret for at jeg har bipolar lidelse. Jeg er i full jobb og tar en master på siden. Jeg trener mye og holder meg i form. Jeg er måteholden med alkohol, har en normal pengebruk og et normalt forhold til seksualitet. Jeg skjøtter jobben min godt og får gode tilbakemeldinger. I tillegg får jeg gode karakterer på masteren. I det siste har jeg vært veldig nedstemt og jeg har hatt mye angst. Jeg har store drømmer og tanker. Alltid noe nytt jeg ønsker å gjøre. Ofte masse overskudd til alt mulig. Jobb, studie, er svært sosial og har mange drømmer. I blant føler jeg meg hyperaktiv, men det går aldri utover arbeid, studier eller avtaler med andre. I det siste har jeg hatt ekstremt mye angst, har følt meg veldig nedstemt og deprimert. Kan jeg være bipolar? Hva er det vanligste tegnene? Anonymkode: 2cb89...5ce
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #2 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei. Jeg er en kvinne i begynnelsen av 30-årene. I det siste har jeg vært bekymret for at jeg har bipolar lidelse. Jeg er i full jobb og tar en master på siden. Jeg trener mye og holder meg i form. Jeg er måteholden med alkohol, har en normal pengebruk og et normalt forhold til seksualitet. Jeg skjøtter jobben min godt og får gode tilbakemeldinger. I tillegg får jeg gode karakterer på masteren. I det siste har jeg vært veldig nedstemt og jeg har hatt mye angst. Jeg har store drømmer og tanker. Alltid noe nytt jeg ønsker å gjøre. Ofte masse overskudd til alt mulig. Jobb, studie, er svært sosial og har mange drømmer. I blant føler jeg meg hyperaktiv, men det går aldri utover arbeid, studier eller avtaler med andre. I det siste har jeg hatt ekstremt mye angst, har følt meg veldig nedstemt og deprimert. Kan jeg være bipolar? Hva er det vanligste tegnene? Anonymkode: 2cb89...5ce Høres jo ikke helt hypomant ut da om du faktisk fullfører det du setter igang? Kan det være en form for ADHD? 🤷♀️ Anonymkode: d36a9...c3a
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #3 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Høres jo ikke helt hypomant ut da om du faktisk fullfører det du setter igang? Kan det være en form for ADHD? 🤷♀️ Anonymkode: d36a9...c3a Ja. Fullfører alltid. Aldri syk eller sykmeldt. Er svært pliktoppfyllende, men jeg har store svingninger i syken. Men jeg er ikke så høyt oppe og er ikke manisk. Men jeg legger mange flere planer enn andre? Får liksom aldri nok av prosjekter. Anonymkode: 2cb89...5ce
Purple_Pixiedust Skrevet 27. mai 2021 #4 Skrevet 27. mai 2021 Synes ikke det virker bipolart. Da har man gjerne så store svigninger at det går negativt ut over livet på flere områder. Depresjoner tar fra en all kraft, sliter med å jobbe, med å gjøre dagligdagse ting, og for meg oppturer hvor jeg havner helt opp i skyene, blir impulsiv, aggressiv, sover lite, rastløs osv. Så blir jeg alltid deprimert igjen etterpå. Men om du tror du har det, så kan du kontakte fastlegen din. Er vanskelig å si så mye egentlig med det lille du skriver. Noen har bare mer energi enn andre og legger mer planer og diverse.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #5 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja. Fullfører alltid. Aldri syk eller sykmeldt. Er svært pliktoppfyllende, men jeg har store svingninger i syken. Men jeg er ikke så høyt oppe og er ikke manisk. Men jeg legger mange flere planer enn andre? Får liksom aldri nok av prosjekter. Anonymkode: 2cb89...5ce Virker mer som pms som har en innvirkning på deg. Anonymkode: c742c...486
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #6 Skrevet 27. mai 2021 Høres ikke ut som bipolar lidelse. Men umulig å si ut fra så lite informasjon. Anonymkode: 01344...4c3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #7 Skrevet 27. mai 2021 Stemmer i med resten her, dette høres ikke ut som bipolar lidelse. Maniske episoder er ofte et tegn, og da er det mer enn å legge sjela i å utføre noe, men heller starte opp mange ting du ikke klarer å fullføre, mange baller i luften som i ettertid klart viser seg å være irrasjonelle og overdrevne valg. Vanskelig å si noe på så tynt grunnlag. Anonymkode: d767d...a84
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #8 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Stemmer i med resten her, dette høres ikke ut som bipolar lidelse. Maniske episoder er ofte et tegn, og da er det mer enn å legge sjela i å utføre noe, men heller starte opp mange ting du ikke klarer å fullføre, mange baller i luften som i ettertid klart viser seg å være irrasjonelle og overdrevne valg. Vanskelig å si noe på så tynt grunnlag. Anonymkode: d767d...a84 Ja. Begynner aldri på urealistiske prosjekter. Fullfører alltid det jeg starter på. Det er bare det at psyken går så mye opp og ned. Er så mye lei meg hele tiden. Gråter mye, føler meg hjelpesløs og alene. Føler ut som om jeg er mislykket. Har ingen maniske perioder. Anonymkode: 2cb89...5ce
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #9 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja. Begynner aldri på urealistiske prosjekter. Fullfører alltid det jeg starter på. Det er bare det at psyken går så mye opp og ned. Er så mye lei meg hele tiden. Gråter mye, føler meg hjelpesløs og alene. Føler ut som om jeg er mislykket. Har ingen maniske perioder. Anonymkode: 2cb89...5ce Det er normalt å svinge litt. Er nok ingen som er lykkelige hele tiden. Kan godt hende du svinger mer enn andre, uten at det er psykisk sykdom. Men hvis du er nedstemt over en lengre periode uten at det går over bør du nok kontakte noen. Anonymkode: 01344...4c3
Purple_Pixiedust Skrevet 27. mai 2021 #10 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Ja. Begynner aldri på urealistiske prosjekter. Fullfører alltid det jeg starter på. Det er bare det at psyken går så mye opp og ned. Er så mye lei meg hele tiden. Gråter mye, føler meg hjelpesløs og alene. Føler ut som om jeg er mislykket. Har ingen maniske perioder. Anonymkode: 2cb89...5ce Men dette tyder ikke på bipolar. Derimot kan det jo være du vil ha nytte av å gå i behandling en periode, men det er dårlig kapasitet på DPS så spørs om du blir tatt inn der ut fra hva du skriver. Men kan jo være ting du ikke nevner som bør tas tak i, og da er fastlegen første stopp.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #11 Skrevet 27. mai 2021 Bruker du hormonell prevensjon? Dette kan gå veldig utover psyken hos noen, inkludert meg selv. Har sluttet og føler meg mye lettere til sinns generelt. Får noen nedstemte dager/en uke før mensen der alt føles mørkt, men dette er PMS. Har også lurt på om jeg kan være bipolar, men skjønner at dette handler om normale svingninger i psyken i menssyklusen/livet generelt. Anonymkode: 8ba7b...c6b
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #12 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bruker du hormonell prevensjon? Dette kan gå veldig utover psyken hos noen, inkludert meg selv. Har sluttet og føler meg mye lettere til sinns generelt. Får noen nedstemte dager/en uke før mensen der alt føles mørkt, men dette er PMS. Har også lurt på om jeg kan være bipolar, men skjønner at dette handler om normale svingninger i psyken i menssyklusen/livet generelt. Anonymkode: 8ba7b...c6b Jeg går ikke på prevensjon, men det er ca 2 uker til menstruasjon, så kanskje det er grunnen? Alt føles mørkt nå og livslysten er på bunn. Det føles ut som om livet aldri vil bli bra igjen. Nå er bare alt tungt. Tips? Ts Anonymkode: 2cb89...5ce
Voksenmann Skrevet 27. mai 2021 #13 Skrevet 27. mai 2021 Bipolar kommer i flere utgaver hvorav bipolar1 er den folk flest er kjent med. Vanskelig å lese utfra hva du skriver hvorvidt du er i kategorien men jeg ville snakket med fastlegen. Bipolar kommer i alle former og fasonger med trekk fra feks ADD, ADHD, Personlighetsforstyrrelse mm. At du fullfører det du starter og er flink på skole eller jobb ekskluderer ikke muligheten. Min datter har bipolar2 og er en mønsterelev som jobber hardt med studier og deltidsjobb. Tenker at det er en grunn for at du spør så sjekk det ut. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå