Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk resept på letrozol og oppfølgingstime på en privat klinikk etter å ha tatt blodprøver. Prøvene var visstnok innenfor normalverdier. Jeg fyller 36 og har hatt en spontanabort før jul. Prøvd igjen i 4 måneder.

Den offentlige gynekologen ber meg komme tilbake om et par måneder. Han har aldri tatt blodprøver av meg, men har sagt at alt ser bra ut på skjerm. Han så også mange eggposer sist jeg var innom for en celleprøve, og så at folikel var stor og klar samt at han så fine slimhinner. Han sier han er ubekymret, men at jeg får ta turen tilbake i august om intet annet har skjedd. Han sier vi bare skal ta det med ro. Jeg fikset ikke det uten å ha tatt en eneste prøve, og gikk derfor til det private kun for prøvesvar. Fikk litt ro etter det.

Vi har sex på dag 10, 12 og 14. 

Den private mente også at eggposer og alt så bra ut på skjerm og mente at mannen min var unødvendig å sjekke ettersom han hadde gjort meg gravid tidligere. Han er sunn og frisk ( normal bmi, ikke-røyker, ingen sykdom) 

Jeg har hatt en del spotting før mensen generelt, og det er ikke noe galt å finne på verken celleprøver eller vannscanning. Det er bare sånn jeg er, mener det offentlige.

Det private vil at jeg tar progresteron i tillegg når jeg nå skal prøve letrozol. Han mener spotting kan bety magel på det, og tenket dette blir bra og at jeg fort kan bli gravid på letrozol. Hvis det er sant, så "sluker jeg de rått ,," Ikke noe jeg heller vil.

Har nå fått litt kalde føtter etter å ha lest pakningsvedlegg. 

Har noen tatt disse kun for å booste fruktbarhet? Er det vanlig? Har jeg gode forutsetninger for å lykkes med disse basert på prøvesvar? Blif engstelig av å se hvor mange som ikke lykkes, men så sier de som regel at de ikke har eggløsning evt at de har pcos. Det er ikke mitt tilfelle.

Bør jeg vente?

Må ta de senest i morgen. En venninne er helt anti hormonkluss. Jeg er åpen for det hvis jeg kan bli gravid med stor sannsynlighet, men ikke for bare å foreta meg noe.

Setter enormt stor pris på svar

Anonymkode: 81c58...74e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les gjerne denne tråden. Mye fin letrozol-erfaringer som jeg syns var fint å lese som ny bruker i alle fall.

Når det er sagt så er jeg absolutt et tilfelle av å bruke letrozol uten at noe annet var påvist galt. Jeg fikk EL av meg selv, men er 36 år og dårlig tid (av flere årsaker) og syns jeg fikk sen EL - ofte rundt CD23-26. Så jeg ble satt på letrozol. Først enkel kur et par sykluser som ikke gjorde stor forskjell, men deretter dobbel kur og da ble det fart i sakene. Fikk EL hver måned på CD13-15. Medicus ville ikke sette meg på progesteron i lutealfasen, fordi de mente det ikke hadde effekt. Men jeg var på sjekk før EL og fikk ovitrelle-sprøyten som jeg satt en del av disse letrozolrundene.

Det ble vel tilsammen 6 måneders bruk av letrozol før jeg ble gravid nå i mai ❤️ 
Til syvende og sist så var det bare flaks som skulle til, tror jeg, at rette soldaten finner egget og befrukter (bare 20% sjanse hver gang uansett). Men jeg hyller letrozol for å gi meg så tidlig EL som ga meg muligheten til å prøve oftere. Og boosten fra ovitrelle hjalp muligens også.

Jeg ville helt klart tatt medisinen om jeg var deg! Jeg har aldri hørt om noe hormonkluss eller problemer med letrozol. Det verste som kan skje er at de ikke virker.

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, Amatariel said:

Les gjerne denne tråden. Mye fin letrozol-erfaringer som jeg syns var fint å lese som ny bruker i alle fall.

Når det er sagt så er jeg absolutt et tilfelle av å bruke letrozol uten at noe annet var påvist galt. Jeg fikk EL av meg selv, men er 36 år og dårlig tid (av flere årsaker) og syns jeg fikk sen EL - ofte rundt CD23-26. Så jeg ble satt på letrozol. Først enkel kur et par sykluser som ikke gjorde stor forskjell, men deretter dobbel kur og da ble det fart i sakene. Fikk EL hver måned på CD13-15. Medicus ville ikke sette meg på progesteron i lutealfasen, fordi de mente det ikke hadde effekt. Men jeg var på sjekk før EL og fikk ovitrelle-sprøyten som jeg satt en del av disse letrozolrundene.

Det ble vel tilsammen 6 måneders bruk av letrozol før jeg ble gravid nå i mai ❤️ 
Til syvende og sist så var det bare flaks som skulle til, tror jeg, at rette soldaten finner egget og befrukter (bare 20% sjanse hver gang uansett). Men jeg hyller letrozol for å gi meg så tidlig EL som ga meg muligheten til å prøve oftere. Og boosten fra ovitrelle hjalp muligens også.

Jeg ville helt klart tatt medisinen om jeg var deg! Jeg har aldri hørt om noe hormonkluss eller problemer med letrozol. Det verste som kan skje er at de ikke virker.

Men du hadde også PCOS, ikke sant?.. EL rundt CD 23-26 regnse som litt sen, ihvertfall. Ved PCOS med litt sen (eller fraværende) EL er letrozol det første valget.

Jeg er en av de som fikk hormonkluss med letrozol, dessverre. Gynekologen sa at det skjer ikke ofte, men det skjer. Gikk også til Medicus) Hadde EL av meg selv rund CD18, og normale regelemessige sykluser på 31-32 dager.

Anonymkode: 4ec33...60f

AnonymBruker
Skrevet

Til TS. Jeg ville prøve tablettene i to måneder kanskje. Spottingen kan bety progesteronmangel, ja, så det er lurt med ekstra progesteron, synes jeg. Men etter to måneder bikker det et halvt år prøving, og da ville jeg insistert på å få en grundig utredning (for dere begge!). Du har rett på det etter fylte 35 år. Viktig å utrede mannen, lett er det også (mann med litt nedsatt sædkvalitet kan også gjøre kvinnen gravid).

Skrevet

Ja for 11 år siden fikk jeg påvist en mild grad av PCOS. Var aldri snakk om letrozol da, men det var metformin jeg fikk. Det har jeg gått på hver runde med prøving, også denne siste. Så har gått samtidig på metformin + letrozol.

Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)

Jeg spottet som deg, og det var polypp. Det må sjekkes med UL hvor de spyler inn vann, oppdages ikke med vanlig UL. 

Har dere prøvd i mer enn 1 år?

Isåfall synes jeg det var underlig med uttalelsen om å ikke sjekke mannen og.

Vi var i samme løype, og måtte sjekke begge selv om vi hadde ett barn fra før.

Fant ingenting galt, men viste seg etter en kikhullsoperasjon at jeg hadde nest mest alvorlige grad av endometriose (hadde ingen andre symptomer enn at vi ikke lykkes med å bli gravide). 

Hadde jeg visst det hadde jeg aldri prioritert Letrozol, men det virket jo der og da som lettere enn IVF. 

Men faktisk fikk mer mer bivirkninger av Letrozol enn IVFmedisinene 🤷‍♀️

Endret av Fnuggolina
AnonymBruker
Skrevet
Fnuggolina skrev (1 time siden):

Jeg spottet som deg, og det var polypp. Det må sjekkes med UL hvor de spyler inn vann, oppdages ikke med vanlig UL. 

Har dere prøvd i mer enn 1 år?

Isåfall synes jeg det var underlig med uttalelsen om å ikke sjekke mannen og.

Vi var i samme løype, og måtte sjekke begge selv om vi hadde ett barn fra før.

Fant ingenting galt, men viste seg etter en kikhullsoperasjon at jeg hadde nest mest alvorlige grad av endometriose (hadde ingen andre symptomer enn at vi ikke lykkes med å bli gravide). 

Hadde jeg visst det hadde jeg aldri prioritert Letrozol, men det virket jo der og da som lettere enn IVF. 

Men faktisk fikk mer mer bivirkninger av Letrozol enn IVFmedisinene 🤷‍♀️

Det ble gjort med vann, og ingen polypp hos meg. Tok celleprøve også. De fant ikke forklaringen på spottingen. 

Vi har ikke prøvd mer enn 4 måneder etter spontanaborten. Jeg ble nok litt redd pga den og ville ha svar. Derfor jeg tok blodprøver privat ved starten av forrige mens og fikk konstatert at hormonene ser ok ut. I tillegg fikk jeg tatt en vanlig UL hos det private som konkluderte med at alt så bra ut som min offentlige gyn også sa.

Nå tok i jeg letrozol i dag, og håper på det beste. Utrolig kjipt å være den som fronter all usikkerhet, skræver og blir undersøkt, mister i spontanabort, spiser piller, tracker syklus og engster meg. Mannen min kunne vist litt mer støtte og av eget initiativ tatt den ene testen for å berolige meg, om intet annet.

Eggposer har jeg mange av, folik var stor og fin før eggløsning. Eggløsning dag 14 hver syklus. Mens dag 28 så og si hver gang. Jeg går som en klokke. Samboer tenker bare at det er naturlig at dette tar tid og lar seg ikke stresse. Blir bare irritert. Er det noe galt med han, klusser han det til for oss begge og særlig for meg. Jeg ventet pga han. Jeg ventet til jeg var 35 og måtte fronte temaet igjen. Da ble det aksept. Så ble det graviditet, så spontanabort, sykmelding. 

I går fikk jeg høre at han mislker alt stresset med sex rundt eggløsning. Men hva i H skal jeg gjøre med det da? Han får jo ikke en gang bli med inn til gyn pga reglene og hadde han enda fått høre av fagfolk: Ha sex annenhver dag: 10, 12, 14, 16

Da hadde han kanskje fattet at det er slik dette er. Føles IKKE som felles prosjekt. Får lyst til å flytte ut og bare sørge alene langt avgårde. Blir så irritert at jeg nesten lurer på om det hadde vært lettere å bli smelt på tjukka med en tilfeldig fremmed i syden. Jeg hadde selvsagt aldri gjort dette, men det er så sårt og føle at det kun er jeg som drar lasset, for så å ha klein og dårlig sex på bestemte dager. Jeg prøvde jo tom. å skåne han ved å ikke si noe om de fertile dagene da vi forsøkte før jul. Jeg forførte han. Tenkte det var bedre å ikke stresse han

Så var det spontanabort og da ble det sagt at jeg var for dramtisk da jeg sa at jeg trodde jeg hadde spontanabort. 

Denne prøvingen tærer på forholdet, men å få skylden for det, det finner jeg meg ikke i.

Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det ble gjort med vann, og ingen polypp hos meg. Tok celleprøve også. De fant ikke forklaringen på spottingen. 

Vi har ikke prøvd mer enn 4 måneder etter spontanaborten. Jeg ble nok litt redd pga den og ville ha svar. Derfor jeg tok blodprøver privat ved starten av forrige mens og fikk konstatert at hormonene ser ok ut. I tillegg fikk jeg tatt en vanlig UL hos det private som konkluderte med at alt så bra ut som min offentlige gyn også sa.

Nå tok i jeg letrozol i dag, og håper på det beste. Utrolig kjipt å være den som fronter all usikkerhet, skræver og blir undersøkt, mister i spontanabort, spiser piller, tracker syklus og engster meg. Mannen min kunne vist litt mer støtte og av eget initiativ tatt den ene testen for å berolige meg, om intet annet.

Eggposer har jeg mange av, folik var stor og fin før eggløsning. Eggløsning dag 14 hver syklus. Mens dag 28 så og si hver gang. Jeg går som en klokke. Samboer tenker bare at det er naturlig at dette tar tid og lar seg ikke stresse. Blir bare irritert. Er det noe galt med han, klusser han det til for oss begge og særlig for meg. Jeg ventet pga han. Jeg ventet til jeg var 35 og måtte fronte temaet igjen. Da ble det aksept. Så ble det graviditet, så spontanabort, sykmelding. 

I går fikk jeg høre at han mislker alt stresset med sex rundt eggløsning. Men hva i H skal jeg gjøre med det da? Han får jo ikke en gang bli med inn til gyn pga reglene og hadde han enda fått høre av fagfolk: Ha sex annenhver dag: 10, 12, 14, 16

Da hadde han kanskje fattet at det er slik dette er. Føles IKKE som felles prosjekt. Får lyst til å flytte ut og bare sørge alene langt avgårde. Blir så irritert at jeg nesten lurer på om det hadde vært lettere å bli smelt på tjukka med en tilfeldig fremmed i syden. Jeg hadde selvsagt aldri gjort dette, men det er så sårt og føle at det kun er jeg som drar lasset, for så å ha klein og dårlig sex på bestemte dager. Jeg prøvde jo tom. å skåne han ved å ikke si noe om de fertile dagene da vi forsøkte før jul. Jeg forførte han. Tenkte det var bedre å ikke stresse han

Så var det spontanabort og da ble det sagt at jeg var for dramtisk da jeg sa at jeg trodde jeg hadde spontanabort. 

Denne prøvingen tærer på forholdet, men å få skylden for det, det finner jeg meg ikke i.

Tja, hva med å ta en pause et par måneder og ta en liten oppvask hjemme?

Jeg følte den Letrozolperioden som mest slitsom egentlig - nettopp fordi det var på kanten til småtraumatiserende å ligge oppi den gynstolen, ha tvangssex ingen av oss likte etterhvert og holde på sånn i evigheter. 

Men jeg fikk ikke helt med meg hvor lenge totalt dere har prøvd? 

AnonymBruker
Skrevet

Har dere kun sex CD10, 12 og 14? Jeg har ikke EL før CD 18-23, men jevn syklus på 28-32 dager. Det er fullt mulig du har senere eggløsning enn du tror, og om dere har sex de tre nevnte dagene kun, så hjelper ikke alle piller i verden... 

Anonymkode: eb66e...551

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Fnuggolina said:

Jeg følte den Letrozolperioden som mest slitsom egentlig - nettopp fordi det var på kanten til småtraumatiserende å ligge oppi den gynstolen, ha tvangssex ingen av oss likte etterhvert og holde på sånn i evigheter. 

Støtter dette. Piller, regelmessige ultralyder måned etter måned... Pliktsex etter ovitrelle var noe pyton 😒

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Den private mente også at eggposer og alt så bra ut på skjerm og mente at mannen min var unødvendig å sjekke ettersom han hadde gjort meg gravid tidligere. Han er sunn og frisk ( normal bmi, ikke-røyker, ingen sykdom) 

Det står jo i pakningsvedlegget og overalt at mannen SKAL sjekkes før man tar slik medisin. Uansett om dere har 8 barn sammen fra før. 

Det kan være 20+ ulike ting feil med spermen. Og kvaliteten kan også endre seg brått og drastisk. 

Anonymkode: 437b5...6aa

Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har dere kun sex CD10, 12 og 14? Jeg har ikke EL før CD 18-23, men jevn syklus på 28-32 dager. Det er fullt mulig du har senere eggløsning enn du tror, og om dere har sex de tre nevnte dagene kun, så hjelper ikke alle piller i verden... 

Letrozol og Ovitrelle styrer syklusen, og man følger rådene gynekologen gir utfra UL. 

AnonymBruker
Skrevet
Fnuggolina skrev (1 time siden):

Letrozol og Ovitrelle styrer syklusen, og man følger rådene gynekologen gir utfra UL. 

Det forstår jeg veldig godt, det endrer ikke faktumet at hvis de har sex på feile dager så blir de ikke gravid. Unødvendig å starte på medisin når løsningen er sex på de riktige dagene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det forstår jeg veldig godt, det endrer ikke faktumet at hvis de har sex på feile dager så blir de ikke gravid. Unødvendig å starte på medisin når løsningen er sex på de riktige dagene. 

Sperm lever i 5-7 dager. Er nærmest umulig å bomme om man har et gjennomsnittelig sexliv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Sperm lever i 5-7 dager. Er nærmest umulig å bomme om man har et gjennomsnittelig sexliv. 

I beste fall, ja. Den kan oppleve i opptil 5 dager, kanskje, men det er ikke lovet. Når de heller ikke har sjekket spermen til mannen så er det ingen garanti. 

Og igjen, hun poengterer i HI når de har samleie, og det er den informasjonen jeg går ut i fra. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I beste fall, ja. Den kan oppleve i opptil 5 dager, kanskje, men det er ikke lovet. Når de heller ikke har sjekket spermen til mannen så er det ingen garanti. 

Og igjen, hun poengterer i HI når de har samleie, og det er den informasjonen jeg går ut i fra. 

Opptil 7 dager, mente jeg. 5 dager er også et langt kast. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...