Gå til innhold

Valp alene - tilbakesteg

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en valp på syv måneder. Vi jobbet mye med hjemme alene-trening, og hun var alene i rundt to timer for første gang for to måneder siden. Etter det har hun vært alene opptil fire timer kanskje to-tre ganger i uka. Det har alltid gått helt fint. Vi har på kamera, og hun har bare sovnet på sofaen og vært helt rolig, men i går ble hun plutselig destruktiv og vi kom hjem til sofafôr over hele stuegulvet. Vi var ikke ute i mer enn to timer. Jeg vet at hun var utslitt da vi dro, og ingenting var annerledes i forhold til tidligere.

Noen tanker om hva som kan ha endret seg?

Jeg kom på én ting. Hun går på noen medisiner fra dyrlegen nå mot en infeksjon i vagina. Kan dette være nok til å stresse henne når hun er alene? Hva bør vi gjøre videre?

Anonymkode: 5aa80...9c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan godt være at hun hadde ubehag slik at hun ble frustrert og tok det utover sofaputene.
Jeg vil anbefale en begrenset plass til valpen når den skal være alene frem til den er over året i hvert fall. En valpegård eller grind som skiller f eks kjøkken fra stue fungerer fint. Ville ikke ha hatt valpen alene hjemme med tilgang til stue eller soverom.

En annen ting er at hun er kommet i en alder der mange av de innlærte tingene tilsynelatende kan «forsvinne» fra hukommelsen hennes, både når det gjelder husregler og lydighet.

Anonymkode: 7c665...a26

Skrevet

Puberteten er i gang. Nå er den gått fra valp til unghund med alt av hormoner og "ører som lukkes". Støtter den over med å la hunden få begrenset med plass å være på. Nå, mer enn ellers må du være flink med grensesetting. Og slapp av, ting vil roe seg etterhvert. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk, folkens :) Skal gi henne litt mer begrenset plass neste gang og se hvordan det går. Det er nok bare tenårene. Hun har vært ganske vanskelig i det siste, så vi får bare holde ut!

Anonymkode: 5aa80...9c9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...