AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #1 Skrevet 26. mai 2021 Altså jeg er sykelig overvektig og godt klar over at jeg har en "spiseforstyrrelse". Men nå prøver jeg faktisk og følge en diett fra sykehuset, som gjør at jeg blir ganske sulten. Problemet er jo at uansett før i tiden om jeg akkurat hadde spist meg mett så føler jeg at jeg må spise, jeg er sulten når jeg er mett i hodet mitt. Jeg klarer ikke kutte ut og tenke på mat. Dette er ekstremt slitsomt da jeg spiser meg kvalm til tider. Hvorfor klarer jeg bare ikke kutte ut og tenke på mat? Nå på diett blir jo dette 100 x verre. Anonymkode: 54c25...7cc 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #2 Skrevet 26. mai 2021 Har du søkt hjelp hos fastlegen eller det på eget initiativ du følger et opplegg? Når en er sykelig overvektig så er det mere enn å spise sunn mat og mosjon som må til. En må lære å ikke misbruke mat , og er det vel en slags terapi som er nødvendig i tillegg Anonymkode: 0d0fe...ca4 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #3 Skrevet 26. mai 2021 Du vet du egentlig ikke er sulten, men kroppen spiller deg et puss? Det blir bedre. Du kan drikke te (minte skal hjelpe har jeg hørt) og sørge for å drikke nok vann. Spis saktere når du spiser og spis vann som har mye volum for kalorier (typisk er ting som innholder mye vann). Du kan også drikke sukkerfritt og også lage is av det (det blir jo det samme). Håper det blir lettere etterhvert. Det skal hjelpe å få nok fiber også. Anonymkode: 8bec0...33c 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #4 Skrevet 26. mai 2021 Spis mat skal stå istedenfor vann. Anonymkode: 8bec0...33c 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #5 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har du søkt hjelp hos fastlegen eller det på eget initiativ du følger et opplegg? Når en er sykelig overvektig så er det mere enn å spise sunn mat og mosjon som må til. En må lære å ikke misbruke mat , og er det vel en slags terapi som er nødvendig i tillegg Anonymkode: 0d0fe...ca4 Ja er via klinikk for sykelig overvektig. Så følger dem sitt opplegg. Har ikke fått noe beskjed om noe terapi for mat tankene da. Vet jo jeg får i meg nok for dagen, så i teorien skulle jeg bare vært litt små sulten før natta. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du vet du egentlig ikke er sulten, men kroppen spiller deg et puss? Det blir bedre. Du kan drikke te (minte skal hjelpe har jeg hørt) og sørge for å drikke nok vann. Spis saktere når du spiser og spis vann som har mye volum for kalorier (typisk er ting som innholder mye vann). Du kan også drikke sukkerfritt og også lage is av det (det blir jo det samme). Håper det blir lettere etterhvert. Det skal hjelpe å få nok fiber også. Anonymkode: 8bec0...33c Takk for tips! Har prøvd masse, og passer på og holde meg unna kalorifattig mat. Men til syvende og sist har jeg jo spist 4 burgere og holder på og spy, men tankesettet mitt ønsker fortsatt mer mat. Så problemet ligger vell mest på at jeg ikke får til og snu tankene. Anonymkode: 54c25...7cc 1
Othea Skrevet 26. mai 2021 #6 Skrevet 26. mai 2021 Jeg kjenner meg veldig igjen. Jeg er også sulten hele tiden og har lyst på mat hele tiden. Jeg er også overvektig selv om jeg har tatt slankeoperasjon for noen år siden. Har dessverre gått opp mye etterpå. Jeg er så sulten. Går du på noen medisiner? Medisiner har ofte bivirkninger som økt matlyst og sult. ❤️ 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #7 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja er via klinikk for sykelig overvektig. Så følger dem sitt opplegg. Har ikke fått noe beskjed om noe terapi for mat tankene da. Vet jo jeg får i meg nok for dagen, så i teorien skulle jeg bare vært litt små sulten før natta. Takk for tips! Har prøvd masse, og passer på og holde meg unna kalorifattig mat. Men til syvende og sist har jeg jo spist 4 burgere og holder på og spy, men tankesettet mitt ønsker fortsatt mer mat. Så problemet ligger vell mest på at jeg ikke får til og snu tankene. Anonymkode: 54c25...7cc Med kalorifattig mat mente jeg salat og supper, grønnsaker og magert kjøtt. Det er volum og har mye næring. Man trenger ikke 4 burgere. Regner med det ikke står i programmet for mat. Lager du en ratatouille og har biff/kylling/fisk og litt fett til skal det mette og gi kroppen det den trenger. Og det sies at du bør drikke et glass vann 30 minutter før måltidet. I tillegg kan det være greit å vente litt mellom servering. Si du ikke ble mett av en burger, vent 30 minutter for å være sikker. Så kan du spise litt mer mat. Kroppen bruker tid på å kjenne at den er mett. Man trenger heller ikke være helt mett, det er vanlig å være litt sulten og det er ikke farlig. Sult er bare en følelse, som andre følelser. Anonymkode: 8bec0...33c 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #8 Skrevet 26. mai 2021 Sysselsett deg selv utenfor huset og langt borte fra kjøleskapet. Tving deg selv til å fokusere på andre ting. Mat er bare energi til å leve livet. Det skal ikke være livet ditt. Anonymkode: 51c42...7d0 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #9 Skrevet 26. mai 2021 Håper du får tilbud om Mysimba eller Saxenda. For meg (og mange flere) ble det å begynne med en av disse en ny tidsregning. Slipper den infernalske sulten, tankekjør om mat og spising og fortere mett. Anonymkode: 173ff...249 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #10 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Med kalorifattig mat mente jeg salat og supper, grønnsaker og magert kjøtt. Det er volum og har mye næring. Man trenger ikke 4 burgere. Regner med det ikke står i programmet for mat. Lager du en ratatouille og har biff/kylling/fisk og litt fett til skal det mette og gi kroppen det den trenger. Og det sies at du bør drikke et glass vann 30 minutter før måltidet. I tillegg kan det være greit å vente litt mellom servering. Si du ikke ble mett av en burger, vent 30 minutter for å være sikker. Så kan du spise litt mer mat. Kroppen bruker tid på å kjenne at den er mett. Man trenger heller ikke være helt mett, det er vanlig å være litt sulten og det er ikke farlig. Sult er bare en følelse, som andre følelser. Anonymkode: 8bec0...33c Noen opplever mye kraftigere sultsignaler enn andre, og det er forferdelig vanskelig å håndtere. Anonymkode: fb2fe...87d 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #11 Skrevet 26. mai 2021 Othea skrev (3 minutter siden): Jeg kjenner meg veldig igjen. Jeg er også sulten hele tiden og har lyst på mat hele tiden. Jeg er også overvektig selv om jeg har tatt slankeoperasjon for noen år siden. Har dessverre gått opp mye etterpå. Jeg er så sulten. Går du på noen medisiner? Medisiner har ofte bivirkninger som økt matlyst og sult. ❤️ Det er så kjedelig når det er hodet som tuller Bruker quetapin der bivirkning er sult, men rekker heldigvis og sovne før det kommer. Jeg har slankeoperasjon som en mulighet, men tenker det er det siste jeg trenger når det ikke handler om sultfølelsen men heller at hodet vil ha mat, redd for bivirkningene som kan komme med det også. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Med kalorifattig mat mente jeg salat og supper, grønnsaker og magert kjøtt. Det er volum og har mye næring. Man trenger ikke 4 burgere. Regner med det ikke står i programmet for mat. Lager du en ratatouille og har biff/kylling/fisk og litt fett til skal det mette og gi kroppen det den trenger. Og det sies at du bør drikke et glass vann 30 minutter før måltidet. I tillegg kan det være greit å vente litt mellom servering. Si du ikke ble mett av en burger, vent 30 minutter for å være sikker. Så kan du spise litt mer mat. Kroppen bruker tid på å kjenne at den er mett. Man trenger heller ikke være helt mett, det er vanlig å være litt sulten og det er ikke farlig. Sult er bare en følelse, som andre følelser. Anonymkode: 8bec0...33c Takk, det var mer en sammenligning på om jeg spiser bra nok mat handler det mer om hodet en kroppen. Kroppen er fornøyd den, og får den maten det trenger. Jeg bruker godt med salater eller grønnsaker ved siden av. Og bruker mye grønnsaker på pålegg også. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Sysselsett deg selv utenfor huset og langt borte fra kjøleskapet. Tving deg selv til å fokusere på andre ting. Mat er bare energi til å leve livet. Det skal ikke være livet ditt. Anonymkode: 51c42...7d0 Nei du har helt rett, det skal ikke være livet mitt. Men det føles sånn egentlig Må være på kjøkkenet da jeg har et barn som må få bra og næringsrik mat hver dag Anonymkode: 54c25...7cc 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #12 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Håper du får tilbud om Mysimba eller Saxenda. For meg (og mange flere) ble det å begynne med en av disse en ny tidsregning. Slipper den infernalske sulten, tankekjør om mat og spising og fortere mett. Anonymkode: 173ff...249 Har hørt om det, vet jeg ikke kan få mysimba pga tidligere psykisk historikk. Men kan jeg spørre på hvilken måte den også fjerner det tankekjøret med "må ha mat"? Trodde den bare hjalp på at man ble lettere mett? Anonymkode: 54c25...7cc
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #13 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Noen opplever mye kraftigere sultsignaler enn andre, og det er forferdelig vanskelig å håndtere. Anonymkode: fb2fe...87d Det forstår jeg. Det forklarer ikke hvorfor man velger den maten som gir minst nytte for kroppen. Det er ingen grunn til å spise 4 burgere. Du kan spise en porsjon suppe, en svær posjon med rene råvarer (kjøtt og grønnsaker), frukt og bær... Og da får i det minste kroppen næring. Anonymkode: 8bec0...33c 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #14 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det forstår jeg. Det forklarer ikke hvorfor man velger den maten som gir minst nytte for kroppen. Det er ingen grunn til å spise 4 burgere. Du kan spise en porsjon suppe, en svær posjon med rene råvarer (kjøtt og grønnsaker), frukt og bær... Og da får i det minste kroppen næring. Anonymkode: 8bec0...33c Som sagt var dette bare for og forklare at jeg kan være stappmett og kvalm, og fortsatt ha lyst på mat. Behovet er helt ekstremt. Men kan godt forklare det på en annen måte, kunne spist 6 porsjoner suppe av den typen du har skrevet, vært stappmett men fortsatt hatt lyst på mer. Som at man craver mat konstant. Anonymkode: 54c25...7cc 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #15 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har hørt om det, vet jeg ikke kan få mysimba pga tidligere psykisk historikk. Men kan jeg spørre på hvilken måte den også fjerner det tankekjøret med "må ha mat"? Trodde den bare hjalp på at man ble lettere mett? Anonymkode: 54c25...7cc Jeg tar Saxenda (også pga psykisk historikk). Den fjerner tankekjøret om mat hos meg og oss andre jeg har vært i kontakt med. Det var som å skru av en bryter hos meg. Anonymkode: 173ff...249 1
Cordelia Skrevet 26. mai 2021 #16 Skrevet 26. mai 2021 Synd du ikke får noe psykisk behandling eller mestringshjelp i tillegg. For det er vel ofte der mye av det ligger. 🤷♀️Kan du finne alternative ting å finne på når sulten setter i gang? Kan jo fylle på med vann, men en skal ikke overdrive det heller. 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #17 Skrevet 26. mai 2021 Hva med å kontakte ROS - rådgivning om spiseforstyrrelser? https://nettros.no/fa-hjelp/ Anonymkode: ad05b...d33 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #18 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Som sagt var dette bare for og forklare at jeg kan være stappmett og kvalm, og fortsatt ha lyst på mat. Behovet er helt ekstremt. Men kan godt forklare det på en annen måte, kunne spist 6 porsjoner suppe av den typen du har skrevet, vært stappmett men fortsatt hatt lyst på mer. Som at man craver mat konstant. Anonymkode: 54c25...7cc Forstår, jeg har gått på medisiner som gjorde at man cravet mat noe sinnsykt. Men det er bare en følelse og man trenger ikke å agere. Gode valg hjelper, men du må stå i det Jeg vet det ikke er lett, men å ta gode valg hjelper. Anonymkode: 8bec0...33c 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #19 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tar Saxenda (også pga psykisk historikk). Den fjerner tankekjøret om mat hos meg og oss andre jeg har vært i kontakt med. Det var som å skru av en bryter hos meg. Anonymkode: 173ff...249 Må jo være utrolig deilig! Har du opplevd noe særlig bivirkninger? Det er jo absolutt noe og drøfte med legen. Cordelia skrev (1 minutt siden): Synd du ikke får noe psykisk behandling eller mestringshjelp i tillegg. For det er vel ofte der mye av det ligger. 🤷♀️Kan du finne alternative ting å finne på når sulten setter i gang? Kan jo fylle på med vann, men en skal ikke overdrive det heller. Ja, overvekt er jo ikke like prioritert psykisk sett. Ja i går når sulten tokk meg ble jeg sittende og strikke for å ikke lage meg mat 😂 Men i lengden for å leve må jeg jo finne kontrollen på det, hvis ikke vil dagene bli tunge etterhvert.. Anonymkode: 54c25...7cc 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #20 Skrevet 26. mai 2021 Et lite tips på veien som har hjulpet meg. (Det skader jo ikke å prøve). Et glass surmelk med en skje sukkerfri syltetøy og frø (chia eller lignende). Det metter litt, det tilfredsstiller å være både surt og søtt, har fiber og bonus: melkesyrebakterier. Det er bra for å skape balanse i magen Det sies at tykke ofte har dårlig sammensetning av slike bakterier og da skader det ikke å forsøke å hjelpe forholdene. Anonymkode: 8bec0...33c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå