Gå til innhold

Pollenallergi

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som er pollenallergikere, hvor plaget er dere for tiden? Har dere gode råd for å holde ut, annet enn øyedråper, nesespray, saltvannsoppløsning til å skylle nesen, og allergitabletter. Føler det ikke hjelper så mye. 

For ordens skyld, det er ikke corona. Jeg har ikke feber, ikke hoste, ikke tung pust eller mangler smak/luktesans. Og heller ingen nærkontakter. Men jeg nyser, klør i øynene og har rennende nese. 

Dere som har påvist allergi hos lege, får dere sterkere medisin, eller bare at dere slipper å kjøpe små forpakninger på apoteket? Er det lege som tar test, eller de på kontoret? 

Anonymkode: a3e40...337

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg opplever som mest plagsomt akkuat nå, er at pollenspredningen blir spredt over så lang tid på grunn av det kjølige været vi har hatt i mai, og det er utrolig slitsomt.

Vanligvis er bjørkepollenspredningen over i løpet av 3-4 uker, men nå har den holdt på i 6 uker her.

Jeg bruker nesespray, øyedråper, allergitabletter, kortison og astmaspray (ventoline).

Medisinen er den samme uansett om den blir kjøpt med resept eller reseptfritt, men det blir billigere når vi får den på blå resept.  Det er vel heller ikke alle typer som blir solgt reseptfritt?

Angående testing, fastlegen rekvirerer allergitesting.
Blodprøver blir tatt hos fastlegen, mens prikktesting blir som oftest tatt hos øre-nese-hals spesialist.

Anonymkode: f89a6...4de

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får alt av allergimedisin pp blå resept, væer allergisk mot gress hele livet. Tar ogsa en kortisonsprøyte hvert år. Øynene er værst nå.. 

Anonymkode: 66838...f7a

AnonymBruker
Skrevet

Øynene klør hele tiden, men bruker øyedråper, og det hjelper litt, men må ta flere gang iløpet av dagen. Bruker også nesespray og tabletter, men er ikke så plaget fra nesen egentlig. Er derimot veldig sliten, nesten utmattet.. mai for meg er aldri en god måned, forbinder den med å være sliten og det å bare vilLe sitte inne når det er finvær ute. 

Anonymkode: 3aa38...abd

AnonymBruker
Skrevet

Da skal jeg be om allergitest og få medisin på blåresept. Kortison får man vel kun hos lege? 

Mai har vært en trasig måned i år. Jeg har aldri reagert på bjørk før, bare litt på gress. Og da har allergimedisiner uten resept fungert kjempefint. Nå har det blitt mye verre, og det er utrolig plagsomt. Øynene klør noe voldsomt. Jeg sover dårlig fordi jeg ikke klarer å sove med vinduet lukket. Tett i nesen, samtidig som det renner "vann, " og dette fører til hodepine også.

Og jeg som elsker å være ute! 

AnonymBruker
Skrevet

Skift allergimedisin. Jeg har hatt allergi siden jeg var i barnehagealder og er nå godt voksen. Har prøvd det meste av allergitabletter, og har nå funnet en som fungerer optimalt for meg. Har heldigvis vokst av meg mye av allergien. Men er litt plaget med tett nese og nysing + kløe i øynene. Bruker ikke per nå nesespray eller øyedråper fast, men når det trengs.

Anonymkode: 78eb0...01b

AnonymBruker
Skrevet

Hos meg fungerer ingenting. Er også vaksinert. Hurra for pollen halve året! 

Anonymkode: b02e8...e5b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere som er pollenallergikere, hvor plaget er dere for tiden? Har dere gode råd for å holde ut, annet enn øyedråper, nesespray, saltvannsoppløsning til å skylle nesen, og allergitabletter. Føler det ikke hjelper så mye. 

For ordens skyld, det er ikke corona. Jeg har ikke feber, ikke hoste, ikke tung pust eller mangler smak/luktesans. Og heller ingen nærkontakter. Men jeg nyser, klør i øynene og har rennende nese. 

Dere som har påvist allergi hos lege, får dere sterkere medisin, eller bare at dere slipper å kjøpe små forpakninger på apoteket? Er det lege som tar test, eller de på kontoret? 

Jeg har ikke fått påvist bjørkepollenallergi men får tabletter, nesespray og øyedråper på resept likevel. Muligens fordi pollenallergi ligger i familien og at det nærmest er forventet at jeg skal ha det + at det er svært vanlig. Du kan bare ringe legekontoret og be om resept, eventuelt bestille resept på nett. Det er ganske stor prisforskjell så det er like greit å gjøre det først som sist. 

Den beste medisinen er nok likevel å holde seg innendørs og sove mye ettersom man blir så trøtt av medisinen. 

Anonymkode: 79adb...f23

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke fått påvist bjørkepollenallergi men får tabletter, nesespray og øyedråper på resept likevel. Muligens fordi pollenallergi ligger i familien og at det nærmest er forventet at jeg skal ha det + at det er svært vanlig. Du kan bare ringe legekontoret og be om resept, eventuelt bestille resept på nett. Det er ganske stor prisforskjell så det er like greit å gjøre det først som sist. 

Den beste medisinen er nok likevel å holde seg innendørs og sove mye ettersom man blir så trøtt av medisinen. 

Anonymkode: 79adb...f23

Jeg blir trett av pollen, ikke av medisinen. 

Anonymkode: b02e8...e5b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke så mange gode råd. Trøster meg med at pga regnet så er dette den beste pollensesongen på lenge, så langt. Oppholder meg ikke ute i det hele tatt. Men får allikevel plager, spesielt med øya. Øvre og nedre øyelokk hovner opp innefra, og så klør det mye. Gleder med til sommeren er over. 

Anonymkode: 9c280...7e2

AnonymBruker
Skrevet

Tar aerius fra tidlig vår til juni og bruker øyedråper.  I beg. av juni tar jeg Kenacort og slipper mange av symptomene på gressallergi i et par mnd.  Gjort det i 4-5 år.  Er en lidelse om jeg ikke tar den injeksjonen. 

Anonymkode: 18d00...096

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tar aerius fra tidlig vår til juni og bruker øyedråper.  I beg. av juni tar jeg Kenacort og slipper mange av symptomene på gressallergi i et par mnd.  Gjort det i 4-5 år.  Er en lidelse om jeg ikke tar den injeksjonen. 

Anonymkode: 18d00...096

Hva måtte til for at du fikk injeksjonen? Aldri hørt om, men virker interessant for min del. Pollensesongen er et helvete for min del, stusselig å gjøre alt man kan for å slippe å gå ut:( 

Anonymkode: 9c280...7e2

AnonymBruker
Skrevet

Om man er veldig plaget av allergi, anbefaler jeg å vurdere allergivaksinering. Kortisonsprøyter mot vaksine har fått et noe dårlig rykte på seg, da det ikke er enighet om det er trygt. 

Mange får nye liv i sommerhalvåret etter vaksinering med for eksempel tabletter mot gresspollen. 

Anonymkode: 5c122...67a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...