AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #1 Skrevet 25. mai 2021 Jeg har hatt en periode med eksamen, men er nå ferdig. Dette året har vært ganske stressende for meg. 2 dødsfall i familien og flere eksamener. Nå som det ikke skjer så mye, så har jeg en konstant uro i meg. Jeg har tvangstanker som pågår hele dagen hver eneste dag. Jeg må ta på meg en bestemt lue, hvis ikke så skjer det og det. Jeg må ta en bestemt kniv når jeg lager mat, eller så skjer det. Hode lager så mange regler og hvis jeg ikke følger de, så tror jeg at vonde ting kommer til å skje. Jeg har hatt tvangstanker hele livet, men det har aldri vært så ille som nå. Det pågår hele tiden. Jeg ønsker å ta kontroll over tankene mine, men jeg klarer ikke. Og jeg vet at det hode sier ikke stemmer. Jeg vet at jeg trygt kan ta på meg den andre lua, men jeg tørr bare ikke gamble på det. Hvis det skjer noe da, så får jeg tanken "det var pga jeg valgte den lua" Jeg blir så sliten av dette. Det er en konstant uro i kroppen min. Fysisk så har jeg vondt i hode, urolig i magen. Trykk i brystet og vondt i hode. Er dette angst? Anonymkode: 2723d...cce
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #2 Skrevet 25. mai 2021 Nei, dette er tvangstanker. Du trenger hjelp, gå til legen. Anonymkode: 0a948...3e4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #3 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, dette er tvangstanker. Du trenger hjelp, gå til legen. Anonymkode: 0a948...3e4 Tvangstanker og handlinger (OCD) skjer ofte når angsten er så stor at tvangen blir en måte å takle angsten på. Anonymkode: 55181...c88 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #4 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tvangstanker og handlinger (OCD) skjer ofte når angsten er så stor at tvangen blir en måte å takle angsten på. Anonymkode: 55181...c88 Jaja, TS trenger profesjonell hjelp, ikke KG. Anonymkode: 0a948...3e4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #5 Skrevet 25. mai 2021 Det høres ut som tvangstanker som kommer av angst. Du gjør disse tingene for å prøve å ha kontroll. Du tror tankene dine skal styre virkeligheten din. Vil anbefale deg å søke hjelp start me å snakke med legen. Prøv å bli bevisst på når de fysiske symptomene er verst. Prøv å tenk at du ikke er tankene dine, men den dom observerer dem. Anonymkode: a98c5...845 1
Katretty Skrevet 25. mai 2021 #6 Skrevet 25. mai 2021 Dette burde du ta opp med legen din, TS. Høres ut som det er ganske alvorlig da det påvirker hverdagen din negativt. Du bør ikke gå og bære på dette alene. Snakk med noen du kjenner og stoler på, samt lege.
Kittykat Skrevet 25. mai 2021 #7 Skrevet 25. mai 2021 Jeg ser på dette som tvangstanker som kommer pga angst. Du skriver om et stressende år, eksamener og i tillegg så har det vært dødsfall i familien. Dette kan ha blitt for mye for deg og dette kan være kroppens reaksjon nå som alt på en måte har roet seg. Jeg synes du skal ta kontakt med fastlegen din og begynne der. Du skal ikke måtte bære på dette alene
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #8 Skrevet 26. mai 2021 Kittykat skrev (22 timer siden): Jeg ser på dette som tvangstanker som kommer pga angst. Du skriver om et stressende år, eksamener og i tillegg så har det vært dødsfall i familien. Dette kan ha blitt for mye for deg og dette kan være kroppens reaksjon nå som alt på en måte har roet seg. Jeg synes du skal ta kontakt med fastlegen din og begynne der. Du skal ikke måtte bære på dette alene Jeg vet ikke hva jeg er så redd for heller. Men jeg vet at jeg blir forferdelig sliten av dette. Jeg må ha noe å gjøre, jeg kan ikke ha ferie for jeg savner mine tidligere rutiner. Jeg vet man ikke kan dø av dette, men samtidig lurer jeg på om man faktisk kan dø av dette? Jeg er så sliten. Når jeg puster ordentlig ut så synker hele kroppen og jeg merker hvor mye jeg har anspent meg. Jeg har innsett at jeg bare må legge meg ned på gulvet og slappe av, og fokusere på kroppen. jeg gjorde det det sist da angsten var som værst, dette var i 2018. Men nå er jeg på en slik plass igjen, selvom det ikke er så ille som sist. Man blir bare så forferdelig sliten i kroppen av dette. Hvordan takler kroppen dette 24/7? Man tror jo litt at man kan dø av dette. Jeg får ikke akkurat anfaller, men jeg er konstant urolig. Anonymkode: 2723d...cce
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #9 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg vet ikke hva jeg er så redd for heller. Men jeg vet at jeg blir forferdelig sliten av dette. Jeg må ha noe å gjøre, jeg kan ikke ha ferie for jeg savner mine tidligere rutiner. Jeg vet man ikke kan dø av dette, men samtidig lurer jeg på om man faktisk kan dø av dette? Jeg er så sliten. Når jeg puster ordentlig ut så synker hele kroppen og jeg merker hvor mye jeg har anspent meg. Jeg har innsett at jeg bare må legge meg ned på gulvet og slappe av, og fokusere på kroppen. jeg gjorde det det sist da angsten var som værst, dette var i 2018. Men nå er jeg på en slik plass igjen, selvom det ikke er så ille som sist. Man blir bare så forferdelig sliten i kroppen av dette. Hvordan takler kroppen dette 24/7? Man tror jo litt at man kan dø av dette. Jeg får ikke akkurat anfaller, men jeg er konstant urolig. Anonymkode: 2723d...cce Eller jeg vet jo ca hva jeg er redd for. Er jo derfor jeg har tvangstanker. Men mange av tankene er liksom noe man ikke trenger å være redd for. Men alt har tatt full kontroll over meg. TS Anonymkode: 2723d...cce
Kittykat Skrevet 26. mai 2021 #10 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet ikke hva jeg er så redd for heller. Men jeg vet at jeg blir forferdelig sliten av dette. Jeg må ha noe å gjøre, jeg kan ikke ha ferie for jeg savner mine tidligere rutiner. Jeg vet man ikke kan dø av dette, men samtidig lurer jeg på om man faktisk kan dø av dette? Jeg er så sliten. Når jeg puster ordentlig ut så synker hele kroppen og jeg merker hvor mye jeg har anspent meg. Jeg har innsett at jeg bare må legge meg ned på gulvet og slappe av, og fokusere på kroppen. jeg gjorde det det sist da angsten var som værst, dette var i 2018. Men nå er jeg på en slik plass igjen, selvom det ikke er så ille som sist. Man blir bare så forferdelig sliten i kroppen av dette. Hvordan takler kroppen dette 24/7? Man tror jo litt at man kan dø av dette. Jeg får ikke akkurat anfaller, men jeg er konstant urolig. Anonymkode: 2723d...cce Man dør ikke av angst, selv om det føles sånn. Jeg har selv slitt med angst og panikkangst i mange år og hos meg så begynte det med en urolighet i kroppen som jeg ikke klarte å bli kvitt. I 2-3 dager så var jeg konstant urolig i kroppen og gråt av og på. Det var helt jævlig, for å si det mildt. Det kom helt ut av det blå. I dag så går det bedre, men jeg får av og til et panikkanfall og en følelse av urolighet innimellom. Så det er ikke så ille som før. Jeg gikk til legen, og gikk der hver uke i ca 1 år. Jeg fikk også medisin for angsten. Etter det året, så ble jeg henvist til psykolog. Har blitt henvist til psykolog 2 ganger (hvor begge gangene varte i 3-4mnd). For meg så er det ikke så mye mer de kan gjøre, men jeg har lært meg å temme angsten litt, sånn at hverdagen min har blitt litt bedre. Å bli anspent og kjenne seg sliten er helt normalt. Kroppen bruker mye muskler og energi på å være i beredskap 24/7. Å bruke enkelte metoder for å takle angsten er greit å ha, men når den tar over hverdagen og metodene man bruker ikke virker like godt, da bør man ta en tur til legen og få hjelp. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #11 Skrevet 26. mai 2021 Hei! Så vondt å høre at du har det slik. Det er virkelig ikke slik du skal ha det, men det er vanskelig å komme ut av det selv. Det begrenser livet ditt og hindrer deg fra å leve slik du ønsker. Man dør ikke av angst, selv om det kan føles sånn. Selv om du opplever angst som noe negativt så er dette en reaksjon som ligger latent hos alle mennesker, og det kommer av at vi for tusenvis av år siden måtte være beredt på å flykte eller slåss da vi møtte på farer, det var slik menneskeheten overlevde. Angst er dermed en akutt reaksjon på at noe er farlig og at vi må handle, brennkvikt! Det er f.eks denne reaksjonen som gjør at vi ikke blir påkjørt når en bil kommet kjørende i full fart samtidig som vi går over gangfeltet. Kroppen handler av seg selv på instinkt. Og i slike tilfeller er angst bra! Men hos mange av oss kommer angsten av helt andre ting, og den utløses selv om vi ikke er i fare. Det kan være mange årsaker til at den oppstår: traumer, kjipe hendelser, etc.. Jeg fikk mitt første angstanfall for 3 år siden, og ble plutselig redd for å holde/lede møter der jeg var i fokus. Hjertet banket så fort som det aldri hadde gjort. Helt ut av det blå.. Denne opplevelsen gjorde at alle møtesituasjoner var noe jeg grudde meg til, fordi jeg var redd for å få en slikt hjertebankanfall på nytt. Og når kroppen oppfattet frykt så setter den igang apparatet og ga meg hjertebank, som et tegn på at nå må jeg enten flykte eller slåss. Dette kunne skje flere ganger i uken. Fastlegen ga meg sobril, som hjalp der og da, men som ble min "redning", men ikke løsning. Prøvde psykolog, men fant ut at det eneste som ville hjelpe var eksponering. Altså å møte min største frykt (snakke foran andre), uten sobril og andre medikamenter som kunne "lindre" angsten. I fjor vår ble jeg henvist til et 4-dagers behandlingsopplegg på DPS. Dette dekkes gjennom det offentlige. Dette anbefales på der varmeste! Jeg fikk trene og møte min største frykt i trygge omgivelser, samtidig som jeg lærte om hva angst er. Fastlegen din henviser deg og det er spesialiserte psykologer rundt deg i 4 dager. De setter opp egne behandlinger basert på hva som er din angst: sosial angst, panikkangst, OCD, etc. Les mer om det her: https://helse-bergen.no/avdelinger/psykisk-helsevern/kronstad-distriktspsykiatriske-senter/klinikk-for-4-dagers-behandling-b4dt/4-dagers-behandling-b4dt Legger også ved en video om angst slik at du kan forstå den bedre: Du skal ikke ha det slik, kjære TS, og dette finnes det hjelp mot. Du trenger å eksponere deg og trene på å ikke gjennomføre tvangshandlingene dine, og erfare at det faktisk går bra. Invester 4 dager i dette og jeg lover deg at du blir bra. 90% av alle pasienter i dette behandlingsopplegget blir vesentlig bedre etter 4 dager 😊 Jeg lover deg at dette er ditt livs beste investering! Ønsker deg lykke til! 😊 Anonymkode: 1c179...5e9
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #12 Skrevet 26. mai 2021 PS: Selv om linken ovenfor er til Helse Bergen så vil jeg bare si at de aller fleste helseforetak tilbyr 4 dagers behandling. Det var psykologer i Helse Bergen som utviklet tilbudet og det er nå overført til andre helseforetak i Norge, men brukes også internasjonalt. Det kalles Bergen 4 day treatment. Hør med fastlegen din, hun/han kan helt sikkert gi deg mer info 😊 Anonymkode: 1c179...5e9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå