Gå til innhold

Nå er dugnaden over

Fremhevede innlegg

Gjest _Crocs_
Skrevet
Navani skrev (24 minutter siden):

Takk for informasjonen TS :) Så hva har du tenkt å gjøre imorgen da? Løpe rundt og håndhilse, hoste, og ta på alle du kommer forbi på din vei? Kjefte på de som fortsatt er forsiktige og bruker munnbind?

Jeg har tenkt å fortsette å holde meg hjemme, og godt er det når man ser at folk ikke gidder mer. 

Og takk for at du tok deg tid til å lese mitt innlegg som ble skrevet for å få ut litt frustrasjon. 😊

Nei, klart ikke. Jeg vil jo ikke bli smittet, eller enda verre, smitte noen som ikke tåler det like bra som meg (siden den vaksineringen går så innmari tregt er det nok fortsatt mulig). Det har jeg ikke samvittighet til.

Faktisk vet jeg ikke helt hva jeg "skal gjøre", siden det er lite jeg som enkeltmenneske kan gjøre med dette. Det gagner ingen at jeg slutter å følge anbefalingene, heller ikke meg selv. 

Men jeg kommer nok ikke til å nekte mine foreldre å klemme meg lenger, for etterpå å se skuffelsen i øynene deres. Og jeg kommer til å reise til familie i sommer, som planlagt.  

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Psilocybe skrev (3 timer siden):

Bare to uker igjen nå! Dette klarer du! Bli med på det siste krafttaket! 

Psilocybe skrev (42 minutter siden):

Da gjenåpnes landet, og vi er tilbake til 2019-normalen. :)

Jeg tror det når jeg får se det.

• Liker 10
Skrevet

Jeg skjønner deg godt, TS. Dessverre. For jeg er også av de som har vært helt med på alt av tiltak, og synes det har vært flott! Men nå er det så mye frem og tilbake, og vi har jo jammen ikke mye smitte i samfunnet. 

Så jeg er sjeleglad for at den diabetesen som jeg ignorerer satte meg i risikogruppe, for jeg er ellers i en gruppe som nok ikke hadde vært fullvaksinert før jul. Stadig endringer, stadig nye vurderinger, og målet -fullvaksinert- forsvant bare lenger og lenger bort i horisonten. 

• Liker 2
Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (1 time siden):

Jeg tror det når jeg får se det.

Det skjer aldri. 

• Liker 2
Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Du setter fingeren på noe essensielt, TS. Når stortingsrepresentantene dropper ut av dugnaden og sniker i køa for vaksine, så er det ikke noen dugnad lenger. De kan da pinadø vente på tur de også, slik som alle oss andre. Det er jo ikke snakk om så lang tid heller. Regjeringa bestemmer reglene og favoriserer seg selv. Korrupt. 

Skrevet
Anonym-bruker skrev (5 timer siden):

2 uker igjen? Hva skjer om 2 uker?

Da er det bare 2 uker til.

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet
Sitronmelisse skrev (3 timer siden):

Du setter fingeren på noe essensielt, TS. Når stortingsrepresentantene dropper ut av dugnaden og sniker i køa for vaksine, så er det ikke noen dugnad lenger. De kan da pinadø vente på tur de også, slik som alle oss andre. Det er jo ikke snakk om så lang tid heller. Regjeringa bestemmer reglene og favoriserer seg selv. Korrupt. 

Enkelte medlemmer av regjeringen og stortingsrepresentanter forstår ikke selv reglene og har feiringer og sammenkomster i strid med dem. Dugnad meg midt i det stykket som er nærmest solen når en kikker med lupe etter når samfunnet skal åpnes igjen midt i tiltaks, dugnads- og vaksinasjonsåkeren.

Skrevet

Hva skal man si? Statsministeren bryter sine egne lover. Helseministeren sitter på hytta og ber folk om å ikke forlate byen han forlot kvelden før. Og nå skal altså de folkevalgte prioriteres foran lærere, barnehageansatte og yngre i risikogruppen.

Jeg er tom for ord. 

• Liker 7
Skrevet
_Crocs_ skrev (9 timer siden):

I lang tid har jeg fulgt vinglete tiltak: Maks 2 på besøk. Hjemmestudent. Maks 5 på besøk. En klemmevenn. 2 meter. 1 meter. Åpne. Lukke. Sprit. Ikke munnbind. Munnbind. Teste. Teste. Teste. Skjenkestopp. Ikke skjenkestopp. 

Så havner jeg bakerst i køen, aldersgruppen 25-39 skal få vaksine sist. Så havner jeg bakerst i køen igjen siden jeg ikke bor i nærheten av Oslo, men i en annen stor by. Så skal regjeringen få vaksine med en gang, før lærere og før alle risikogruppene er vaksinert. 

Nei, nå er dugnaden over. Jeg er lei, jeg gidder ikke mer. 

Jeg har gitt meg for lengst.

• Liker 7
Skrevet
Teatrica skrev (8 timer siden):

Jøss, jeg visste ikke at dugnaden var noe man bare trengte å være med på hvis man gadd?

Det er jo egentlig sånn dugnader fungerer.

• Liker 7
Gjest Blondie65
Skrevet
Ukjent. skrev (10 minutter siden):

Hva skal man si? Statsministeren bryter sine egne lover. Helseministeren sitter på hytta og ber folk om å ikke forlate byen han forlot kvelden før. Og nå skal altså de folkevalgte prioriteres foran lærere, barnehageansatte og yngre i risikogruppen.

Jeg er tom for ord. 

... med vaksiner "stjålet" fra andre kommuner. Jeg er egentlig også tom for ord. Argumentet skal liksom være at dersom regjeringen blir rammet av covid mister vi styringen. Jøsse navn ... følger de ikke dugnaden og smittevernreglene i regjeringen altså? Der er det sånn at hvis EN blir syk så blir hele stortinget det?

Skrevet
_Crocs_ skrev (9 timer siden):

I lang tid har jeg fulgt vinglete tiltak: Maks 2 på besøk. Hjemmestudent. Maks 5 på besøk. En klemmevenn. 2 meter. 1 meter. Åpne. Lukke. Sprit. Ikke munnbind. Munnbind. Teste. Teste. Teste. Skjenkestopp. Ikke skjenkestopp. 

Så havner jeg bakerst i køen, aldersgruppen 25-39 skal få vaksine sist. Så havner jeg bakerst i køen igjen siden jeg ikke bor i nærheten av Oslo, men i en annen stor by. Så skal regjeringen få vaksine med en gang, før lærere og før alle risikogruppene er vaksinert. 

Nei, nå er dugnaden over. Jeg er lei, jeg gidder ikke mer. 

Jeg er i akkurat lik situasjon. Havnet også bak i køen pga aldersgruppen min, og jeg er forbanna. Har fulgt ALLE tiltak til punkt og prikke, og mere til. Faktisk vil jeg påstå at hvis alle hadde vært like forsiktige som jeg har vært, ville korona ha dødd ut nå...  Jeg vil vaksineres NÅ! 

Men vær så snill og ikke gi opp TS. Gir du opp, sprer du potensielt viruset til noen av oss som ikke er vaksinert, og som potensielt ikke kommer til å tåle koronaen. Vær så snill og hold ut litt til.

• Liker 2
Skrevet

Når risikogrupper og alle over 40-år har fått vaksinen skjønner jeg ikke hvorfor vi skal ha tiltak. Dødeligheten er jo like lav som influensa og i de under 40-år og ellers frisk dør nesten ingen av hverken influensa eller corona. Så hvorfor de yngre ble flyttet fram i vaksinekøen forstår jeg ca null av!

skal vi ha tiltak under neste influensa sesong også?

• Liker 7
Skrevet
DaddyDom skrev (3 minutter siden):

Når risikogrupper og alle over 40-år har fått vaksinen skjønner jeg ikke hvorfor vi skal ha tiltak. Dødeligheten er jo like lav som influensa og i de under 40-år og ellers frisk dør nesten ingen av hverken influensa eller corona. Så hvorfor de yngre ble flyttet fram i vaksinekøen forstår jeg ca null av!

skal vi ha tiltak under neste influensa sesong også?

Jeg ser mange bruker dødelighet som et argument i debatten. Det er viktig å huske på at covid-19 kan ha stygge ettervirkninger. 

Hvis vi kun ser på hvem som dør så virker tiltakene overdrevet, men hvis vi ser litt videre på plagene mange har i etterkant av infeksjonen, så ser du hvorfor tiltakene er viktig.  Konsekvenser av covid-19 er ikke nødvendigvis å dø eller ikke dø. Hadde det vært så enkelt...vi vet ikke alt om senvirkninger. Derfor må vi være forsiktig.

Det blir litt samme prinsipp som dem som mener at kusma ikke er farlig fordi ikke så mange døde av det. Det stemmer forsåvidt, men jeg tror de som endte opp sterile, døve eller stumme ville foretrukket en vaksine. Eller er ikke kusma farlig fordi sjansen for å dø er liten? 

Jeg kommer til å fortsette å følge tiltakene selv om jeg er drittlei. Jeg kommer til å fortsette selv on politikerne tok et latterlig valg. Bare fordi de som styrer landet er egoistisk, så kommer ikke jeg til å være det.

• Liker 3
Skrevet

Jeg følger dugnaden som jeg har gjort siden mars i fjor. Finnes ikke redd for corona og vil ikke ta vaksine. Men holder avstand og har hjemmekontor. Ønsker ikke å smitte andre selv om muligheten er minimal. Har heldigvis en storfamilie i samme kohort hvor ingen er redde, men  som også følger smitteverntiltak pga hensyn til andre som er redde.

• Liker 3
Skrevet
Sitronmelisse skrev (På 25.5.2021 den 19.47):

Du må huske at det er de samme folka som verner sin egen luksuspensjon når alle andres pensjon må endres. Det er de samme som bevilger seg selv lønnsøkning i år der alle andre skal "vise moderasjon" og dermed var det ikke spesielt overraskende at de også skal bevilge seg selv vaksine på bekostning av landets befolkning. 

Politikere er seg selv nærmest, og har enorm tro på sin egen viktighet og dyktighet. 
Dessverre er det da slik at en dyktig politiker ikke vil klare å fremstå som spesielt dyktig, ettersom denne settes i bås med alle de rundt i samme yrke, som gang på gang viser seg å primært mele kaka til seg selv og eget parti. 

Jeg tenker de kunne sluppet unna med mye, men akkurat det å prioritere seg selv foran andre, uten at det er å følge anbefalinger fra eksterne, det burde de klart å forstå signaleffekten av. 
Spesielt når de gjør det akkurat i tide til å være beskyttet til sin egen sommerferie. 
Det tar jo virkelig brodden av argumentene de kommer med, i tillegg til at det provoserer ekstra mye. 

Jeg har ikke så stor tro på disse prognosene "om 2 uker" eller "om 4 uker" har alle fått første dose. 
Nei, dette har jeg hørt før, og jeg er for mye erfaring med at de lyver for meg. 

• Liker 4
  • Opprett ny...