Gå til innhold

Er det umulig å få oppkjøring i Oslo for tiden?

Uni

Anbefalte innlegg

Jeg har ventet i over 2mnd på å få dato for oppkjøring. Lærer sier at skolen sliter med å få timer til oppkjøring. Jeg får ikke tak i andre ansatte ved skolen. 

Er det andre som får oppkjøring i Oslo for tiden? Isåfall hvilke skoler bruker dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Leste i avisen nå at alle storbyer sliter , noen kjøreskoler har opptil 300 i kø, men kanskje bare blir tildelt en plass.

Anonymkode: d4b4f...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ti uker på CE i Bergen, men jeg fikk dato ca en uke etter kjøreskolen fikk fullmakt. 

Tror jeg ville ringt en annen skole og spurt dem. 

Anonymkode: f3f72...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uni skrev (På 24.5.2021 den 16.09):

Jeg har ventet i over 2mnd på å få dato for oppkjøring. Lærer sier at skolen sliter med å få timer til oppkjøring. Jeg får ikke tak i andre ansatte ved skolen. 

Er det andre som får oppkjøring i Oslo for tiden? Isåfall hvilke skoler bruker dere? 

Hvor fort du får time til oppkjøring kommer an på hvor mye skolen din prioriterer deg og hvor god de er å grafse til seg prøver. En gang i uken legger de ut prøver, og da er det førstemann til mølla. Mulig de har andre system nå da, det varierer fra sted til sted.

Du har ikke tilknyttning til noen andre steder i landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et dilemma her er at jeg har litt over 6000kr i saldo hos kjøreskolen, som jeg ikke regner med at jeg får igjen hvis jeg bytter skole.

Jeg har ikke tilknytning til oen andre steder i landet, og igår leste jeg noe om at pga oransje nivå på coronarestriksjoner på trafikkstasjoner så får man bare kjøre opp der man hører hjemme, så og si. Noe i den duren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vegvesenet har dessverre tabbet seg ut. De sliter med å skaffe nok sensorer og skylder på korona på tross av at det var slik før også. Jeg ventet 5 mnd første gang. Jeg strøk og meldte meg opp rett etter påske, og fikk nylig en SMS fra trafikkskolen om at det er lange ventelister på oppkjøring. 

Ikke bra i det heletatt for det er ikke alle som har råd til å ta kjøretimer kontinuerlig i 5 måneder for å holde seg ajour. Deretter kommer flere til å stryke og dermed vokser køa enda mer. 

Anonymkode: 60de8...908

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er ikke TS, men altså, begynne å bli desperat. Jeg bruker uendelig tid på lappen. Jeg strøyk også min tredje oppkjøring, to måneder før teoriprøven gått ut. Jeg kunne ikke ta en tredje oppkjøring tidligere, på grunn av kø som var på grunn av Corona, og nedstenginger. Skolen klarte ikke å bestille ny oppkjøring til meg innenfor de to måneder da jeg enda hadde gyldig teoriprøven, og vegvesenet lot meg ikke bestille ny teori før forrige har gått ut!

NÅ er teoriprøven gått ut og jeg kan bestille ny - men nærmeste ledig tid er to uker foran (og det er hvis man sitter oppe til 00:00 og bestiller rett da). Og så er det sommerferie, og det er vel igjen flere måneder før kjøreskolen skal kunne bestille meg en ny oppkjøring til meg. Skal det virkelig være sånn? 😭 Jeg har heller ikke kjørt bil, på flere måneder nå. 

Er det mulig å klage til noen, aviser, politikkere? Skal det være mulig å ta oppkjøring andre plasser i landet? Trodde det var ikke lov nå i korona. Dette er jo uutholdelig. 

Anonymkode: 65247...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut litt om hvorfor det er så mye kø:

Mangel på senorer: https://www.nrk.no/trondelag/flere-maneder-lang-ventetid-for-oppkjoring-_-ayoub-ma-si-ifra-seg-jobben-1.15323452
"
Ved Statens vegvesen opplyser de at det er flere grunner til at de sliter med å ta unna førerprøvene. De har også nå lengre ventetid enn kravet som er satt til dem. Mangel på sensorer er en av årsakene.
– Vi har sensorer som er i risikogruppa og vi har sensorer som blir satt i karantene av ulike årsaker. Alt dette påvirker sensorkapasiteten, sier Elin B. Gundersen som er seksjonssjef i trafikantavdelingen ved Statens vegvesen i region Midt."

Kandidater møter med smitte, og setter dermed sensor i karantene: https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/nesten-3000-flere-oppkjoringer-hittil-i-ar-enn-i-fjor?publisherId=17847490&releaseId=17903690
"Vi opplever stadig oftere at kandidater møter til oppkjøring med Koronasmitte. Det er svært viktig å unngå smitte alle steder i samfunnet, og i sammenheng med oppkjøring er det viktig at førerprøvesensorer ikke havner i karantene eller blir syke. Når sensorer havner i karantene, må vi avlyse prøver og dette skaper enda lengre oppkjøringskøer."

VIdere er det ikke lov for kandidater fra høyrisikoområder å ta oppkjøring i andre områder: https://dinside.dagbladet.no/motor/opptil-ti-ukers-ventetid/73673765
"Ifølge Statens vegvesen kan førerkortkandidater som bor i områder med strenge smitterestriksjoner ikke ta oppkjøring eller teoriprøve utenfor området der de bor.
Slike begrensninger bidrar til at det er stort press på gjennomføring av førerprøver - som gir lang ventetid i flere regioner."

Mener jeg også har lest om at sensorene ikke har fått bidra ved andre trafikkstasjoner enn de selv tilhører, for å begrense smitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg beklager men allerede for 1 år siden har det vært kø og forsinkelser? Er det ingenting som kunne gjøres, endres, på ett år?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje SV sliter med å hyre flere sensorer. De kan jo ikke bare hyre inn hvem som helst.
Ettersom ingen visste hvor langvarig det ville bli, så kanskje de også har vært redde for å gjøre faste ansettelser for noe som kunne vare bare noen måneder til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er ikke TS, men altså, begynne å bli desperat. Jeg bruker uendelig tid på lappen. Jeg strøyk også min tredje oppkjøring, to måneder før teoriprøven gått ut. Jeg kunne ikke ta en tredje oppkjøring tidligere, på grunn av kø som var på grunn av Corona, og nedstenginger. Skolen klarte ikke å bestille ny oppkjøring til meg innenfor de to måneder da jeg enda hadde gyldig teoriprøven, og vegvesenet lot meg ikke bestille ny teori før forrige har gått ut!

NÅ er teoriprøven gått ut og jeg kan bestille ny - men nærmeste ledig tid er to uker foran (og det er hvis man sitter oppe til 00:00 og bestiller rett da). Og så er det sommerferie, og det er vel igjen flere måneder før kjøreskolen skal kunne bestille meg en ny oppkjøring til meg. Skal det virkelig være sånn? 😭 Jeg har heller ikke kjørt bil, på flere måneder nå. 

Er det mulig å klage til noen, aviser, politikkere? Skal det være mulig å ta oppkjøring andre plasser i landet? Trodde det var ikke lov nå i korona. Dette er jo uutholdelig. 

Hei - nei, slik skal det ikke vare. Teoriprøven varer i flere år, så du skal ikke trenge å ta den på nytt igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Teoriprøveresultatet er gyldig i 3 år, så man må bare ta en ny prøve hvis det går mer enn 3 år fra man består teoriprøven til man skal kjøre opp eller stryker og må ha en ny praktisk prøve.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Joda, det har gått tre år. Jeg skrev jo - jeg strøyk min tredje oppkjøring to måneder før teoriprøven skulle gå ut. Det er ikke det som er saken. Min tredjeoppkjøring skulle skje mye tidligere, men jeg klarte ikke få oppkjøringstid tidligere på grunn av enorm kø her i Oslo/Bærum. Man skal kunne ta oppkjøring på nytt om 6 uker - og det var over to måneder igjen av gyldighet på min teoriprøven, men igjen, første tilgjengelige oppkjøring var 4 mnd frem i tid - og det kunne ikke skolen bestille for meg, fordi da har teoriprøven gått ut. Men jeg kunne ikke tatt ny teori før forrige har gått ut, det sa de på Vegvesen.

Så jeg ble sittende og bare vente til at teoriprøven har blitt ugyldig. 

Nå! har den gått ut, og jeg har bestilt ny teori - om to uker. Så kan sikkert kjøreskole bestille meg ny oppkjøring - om 4-6 måneder, det er jo også sommeravvikling.. Da har jo det gått mange, mange måneder siden min forrige stryk.. Det er jo sykt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Joda, det har gått tre år. Jeg skrev jo - jeg strøyk min tredje oppkjøring to måneder før teoriprøven skulle gå ut. Det er ikke det som er saken. Min tredjeoppkjøring skulle skje mye tidligere, men jeg klarte ikke få oppkjøringstid tidligere på grunn av enorm kø her i Oslo/Bærum. Man skal kunne ta oppkjøring på nytt om 6 uker - og det var over to måneder igjen av gyldighet på min teoriprøven, men igjen, første tilgjengelige oppkjøring var 4 mnd frem i tid - og det kunne ikke skolen bestille for meg, fordi da har teoriprøven gått ut. Men jeg kunne ikke tatt ny teori før forrige har gått ut, det sa de på Vegvesen.

Så jeg ble sittende og bare vente til at teoriprøven har blitt ugyldig. 

Nå! har den gått ut, og jeg har bestilt ny teori - om to uker. Så kan sikkert kjøreskole bestille meg ny oppkjøring - om 4-6 måneder, det er jo også sommeravvikling.. Da har jo det gått mange, mange måneder siden min forrige stryk.. Det er jo sykt? 

Åja, skjønner. Ja, det er ganske sjukt. Jeg er ikke fornøyd for oppkjøring er en tjeneste som Vegvesenet har monopol på. I tillegg er det en lovpålagt oppgave de har som innbyggerne har krav på. Min teoriprøve går ut om 1 år og det er jo ikke så veldig lenge dersom jeg må vente i 6mnd ++ på oppkjøring. 

Jeg ser ingen løsning på dette, men håper jo Vegvesenet vurderer utløpsdatoen på teoriprøven m.m. Det har hopet seg opp allerede. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått time til oppkjøring, 2-3 måneder etter skolen begynte å søke etter time. Timen er 20.august, altså 2-3 mnd ventetid. Ikke så ille som jeg forventet.
Timen er også i Lillestrøm mens jeg bor i Oslo, dvs de har lettet på coronatiltaket om at man tidligere måtte kjøre opp i kommunen man tilhører.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror vi faktisk må innse at dette hadde ikke vært noe problem hvis det hadde det hadde blitt privatisert.

Seriøst. Vi har altså EU kontroller som går på løpende bånd uten ventetid på private verksted. Takk høyere makter for at det ikke er det offentlige som tar Eu kontroller.. Når det offentlige "Kløner" så enormt med dette. Husk at på bygda må 16åringer kjøre lett MC 125 fordi det mangler buss, hvis de skal kunne reise på treninger, ha jobb, møte venner. Og fra 16 til 18 er det 2 år. Da kan de ikke vente 1 år med lappen.

Når man må vente 5 mnd på en oppkjøring, for deretter vente i nye 3 mnd hvis man stryker. Etter å ha tatt en teori som det kanskje er 1 mnd ventetid på.

På toppen av dette må man sitte opp natt til mandag og få plass til å ta en en teoriprøve, ett eller annet sted. For vår del måtte vi kjøre fra Jessheim til Gjøvik for å ta en test som tar 25 minutter. Lillestrøm kunne vi glemme.

Dette er ikke holdbart i det hele tatt.

Det finnes mange sertifiseringsorganer, godkjenninger innen andre bransjer som ikke er statens ditt og datt. Staten klarer ikke oppgaven , la dem slippe.

Anonymkode: 11ff6...379

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Som ellers er det de unge som offre seg for de eldre i coronatider. Media bryr seg ikke om de yngre, bortsett fra når de fester. 

Anonymkode: 6d064...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.6.2021 den 9.38):

Tror vi faktisk må innse at dette hadde ikke vært noe problem hvis det hadde det hadde blitt privatisert.

Seriøst. Vi har altså EU kontroller som går på løpende bånd uten ventetid på private verksted. Takk høyere makter for at det ikke er det offentlige som tar Eu kontroller.. Når det offentlige "Kløner" så enormt med dette. Husk at på bygda må 16åringer kjøre lett MC 125 fordi det mangler buss, hvis de skal kunne reise på treninger, ha jobb, møte venner. Og fra 16 til 18 er det 2 år. Da kan de ikke vente 1 år med lappen.

Når man må vente 5 mnd på en oppkjøring, for deretter vente i nye 3 mnd hvis man stryker. Etter å ha tatt en teori som det kanskje er 1 mnd ventetid på.

På toppen av dette må man sitte opp natt til mandag og få plass til å ta en en teoriprøve, ett eller annet sted. For vår del måtte vi kjøre fra Jessheim til Gjøvik for å ta en test som tar 25 minutter. Lillestrøm kunne vi glemme.

Dette er ikke holdbart i det hele tatt.

Det finnes mange sertifiseringsorganer, godkjenninger innen andre bransjer som ikke er statens ditt og datt. Staten klarer ikke oppgaven , la dem slippe.

Anonymkode: 11ff6...379

100% enig i alt du skriver. Vegvesenet har monopol på en lovpålagt tjeneste som de er forpliktet å sikre sine innbyggere. Når Vegvesenet ikke klarer å levere en tjeneste som vi har krav på, må noe endres. Jeg liker ikke at Vegvesenet skylder på korona når dette har vært et problem i mange år. Om jeg husker riktig var forslaget om å privatisere oppkjøring til høring i Stortinget allerede i 2013, fordi køene hadde vært for lange i lengre tid. 

Hvorfor skjer det ingenting? Det har kostet meg enormt mye tid og ressurser å ta lappen - skal det virkelig være sånn? Jeg forstår at det ikke er en menneskerett å kjøre bil men virkeligheten vi befinner oss i krever gjerne at vi skal ha førerkortet, spesielt arbeidslivet. Jeg tok teorien i 2019 og har etter det ventet, fått noen førerprøver og strøket. Så nå venter jeg igjen og har fått beskjed om å smøre meg med tålmodighet. Hva som jeg ikke består neste førerprøve og teoriprøven går ut på dato? SKal jeg i den køa også, og vente enda lengre? Jeg er ikke bekymret for å måtte ta teoriprøven, det som bekymrer meg er å ventetiden der også. 

Hvorfor kan f.eks. ikke trafikkskolene få ha oppkjøring? De har jo kompetansen? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her i min by har det ikke vært noe problem så jeg er heldig! Begynte å ta lappen i starten av februar og skal ha oppkjøring 12 august, da jeg bestilte teoriprøve var det ledige timer mange uker frem i tid. Bor i en liten by med ca 30 000 innbyggere.

Anonymkode: 9ee9d...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kom til å tenke på dette med at SV skylder på korona.

Her jeg bor har trafikkstasjonen alltid kaostilstander på sommeren. De har ikke nok sensorer i utgangspunktet, og omtrent alle sensorene deres er også sensor på MC. Om sommeren prioriteres MC-oppkjøringer, og det er derfor veldig få oppkjøringstimer for bil. Det er ikke unormalt at det er 4 mnd. ventetid på oppkjøring fra april av.

I år er intet unntak, og de skylder selvfølgelig på korona. Det var noen kjørelærere som gikk ut i lokalavisa og protesterte, så nå har de begynt å skylde på etterslepet etter nedstengingen i mars 2020 i stedet for korona generelt. 🙃

Anonymkode: 12d36...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...