Gå til innhold

Min og min venn’s valper...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en valp 4 måneder etter at min venn fikk valp. Tanken var at vi skulle gå turer sammen og ha det fint. Problemet er bare at min venn sin valp- som nå snart er ett år, er så dominerende ovenfor min valp på 8 måneder. Han tar alle leker fra han, tar tyggebein fra han, legger seg oppå min valp- og min valp gjør lite motstand. Jeg har grepet inn innimellom- noe som resulterer at min venn blir sur. Min venn mener at valpene må finne ut av dette selv. Jeg er uenig, og det blir en ugrei stemning når jeg setter grenser for min venn sin valp. 

Jeg har prøvd å binde de litt fra hverandre, og da prøver min venn sin valp å bykse mot min valp- og jeg ser valpen min blir usikker på dette. 

Jeg har ikke lyst at min valp skal føle seg liten i forhold til min venn sin valp hele tiden. 
Når vi går turer har jeg foreslått å holde valpene litt fra hverandre, men det ønsker ikke min venn å gjøre. Så da resulterer jeg at jeg må holde tilbake min valp, og passe på at min valp ikke kommer for nær min venns valp. Dette er jo ikke så heldig heller- og jeg føler på nytt at det er min valp dette går utover.

Jeg blir frustrert. Hva tenker dere? Er jeg overbeskyttende? Burde jeg bare la min venn sin dominante valp overkjøre min valp, og godta at slik er naturen- eller bør jeg holde fast på min holdning med å holde de avskilte og passe på? 

Og hva bør jeg gjøre når vi er på besøk? Min valp stresser mye når de er på besøk og vi er inne. 

Anonymkode: 838fb...0b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde aldri tillatt oppførselen til din venninne. Dersom hun ikke respekterer deg og din oppdragelse av valpen, kutt henne ut.

• Liker 7
Skrevet

Sosialisere du valpen med andre hunder også? Om ikke hadde jeg nok søkt litt mot andre hundeeiere. Du vil vel ikke at valpen skal bli formet av denne samværsformen?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
SS skrev (1 time siden):

Sosialisere du valpen med andre hunder også? Om ikke hadde jeg nok søkt litt mot andre hundeeiere. Du vil vel ikke at valpen skal bli formet av denne samværsformen?

Ja, han har en annen valp som vi kanskje en gang i uka møter 😍De går veldig fint  sammen. Der er det herjing og leking, og de deler på leker og bein- og ingen dominans. Men utenom det så har vi ikke flere valpevenner 😌

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Venninnen din overkjører grensene du prøver å sette for DIN valp. Du har helt rett, det er tider hvor man må la hunder finne ut av ting selv, men det er også tider hvor man må gå inn og hjelpe til med å skape en god stemning, og passe på at alle er komfortable.

Det er viktig at valpen din får bygge selvtilliten når det kommer til det å sosialisere med andre hunder. Den skal lære gode manerer og godt hundespråk. Dette inkluderer: høre på andres kroppsspråk, ikke stjele mat/leker, sette grenser for seg selv og at man blir hørt. 

Venninnen din sin valp/unghund er nettopp det: en valp/unghund som tar alt for mye plass. Den er ikke dominant. Den er bøllete/har ikke lært hvordan man sosialiserer. Den bør helst sosialiseres med andre voksne, større hunder som kan korrigere uønsket oppmerksomhet.

Det er tydelig at verken din eller hennes valp får noe godt ut av å sosialisere med hverandre. Din valp blir overkjørt, noe som ikke er godt for selvtilliten, og hennes valp lærer at å ignorere signaler fra din valp, stjele mat og leker er helt greit. 

La valpen din sosialisere med den andre valpen den går godt overens med. Kjenner du noen med voksne hunder som er rolige og balanserte? De kan lære valpen din mye når det kommer til hundespråk, signaler og manerer. I starten er det viktig at valper får lære så mye som mulig, og at de lærer på en måte som gir de selvtillit. Har de fått bygget god selvtillit når det kommer til å være rundt andre hunder, så er de bedre rustet til å takle en hund med dårlige manerer senere.

Jeg ville ikke latt valpen 'leke' med valpen til venninnen din lenger. Det beste hadde vært om dere kunne gått tur sammen, men på hver sin side av veien, og at de ikke får hilse. Da får valpen din mulighet til å føle seg trygg og komfortabel rundt denne andre valpen. Så kanskje dere kan prøve å la de hilse og leke når valpen din er blitt eldre og hennes valp litt roligere. Men ikke nå, når valpen din bare blir overkjørt. 

Er ikke venninnen din villig til det, så er hun ingen god venninne. 

Anonymkode: c58db...f4b

• Liker 6
Skrevet

Høres ut som min hund, den eldste der. Unghund som bøller og skal teste seg fram, og ikke skjønner at den mindre skal tas hensyn til. Det lærer de somregel med alderen. Jeg slipper ikke min hund med små valper av den grunnen, da hun kan skremme dem med sin herjing. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, han har en annen valp som vi kanskje en gang i uka møter 😍De går veldig fint  sammen. Der er det herjing og leking, og de deler på leker og bein- og ingen dominans. Men utenom det så har vi ikke flere valpevenner 😌

Din hund, dine grenser! Er det samme rase? Stor størrelsesfoskjell? Er det samme kjønn?

Du skriver at dere har en annen valpevenn, men det behøver ikke bare å være "valpevenner" dere omgås, det kan være lurt å finne et par trygge voksne hunder som kan hjelpe å oppdra valpen litt, gjerne noen dere kan gå tur med og lekke med på innegjerdet området nå i båndtvangtiden.

Da jeg fikk valp hadde den 3-4 trygge voksne hunder (av begge kjønn) som vi møtte jevnlig, både på tur og hjemme og bare én annen valp. I dette tilfellet var min valp eldst, men den andre kompenserte med størrelse. Nå er begge de hundene trygge hunder som tar kontakt med andre hunder for lek når de treffes.

Anonymkode: 28365...39a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Venninnen din overkjører grensene du prøver å sette for DIN valp. Du har helt rett, det er tider hvor man må la hunder finne ut av ting selv, men det er også tider hvor man må gå inn og hjelpe til med å skape en god stemning, og passe på at alle er komfortable.

Det er viktig at valpen din får bygge selvtilliten når det kommer til det å sosialisere med andre hunder. Den skal lære gode manerer og godt hundespråk. Dette inkluderer: høre på andres kroppsspråk, ikke stjele mat/leker, sette grenser for seg selv og at man blir hørt. 

Venninnen din sin valp/unghund er nettopp det: en valp/unghund som tar alt for mye plass. Den er ikke dominant. Den er bøllete/har ikke lært hvordan man sosialiserer. Den bør helst sosialiseres med andre voksne, større hunder som kan korrigere uønsket oppmerksomhet.

Det er tydelig at verken din eller hennes valp får noe godt ut av å sosialisere med hverandre. Din valp blir overkjørt, noe som ikke er godt for selvtilliten, og hennes valp lærer at å ignorere signaler fra din valp, stjele mat og leker er helt greit. 

La valpen din sosialisere med den andre valpen den går godt overens med. Kjenner du noen med voksne hunder som er rolige og balanserte? De kan lære valpen din mye når det kommer til hundespråk, signaler og manerer. I starten er det viktig at valper får lære så mye som mulig, og at de lærer på en måte som gir de selvtillit. Har de fått bygget god selvtillit når det kommer til å være rundt andre hunder, så er de bedre rustet til å takle en hund med dårlige manerer senere.

Jeg ville ikke latt valpen 'leke' med valpen til venninnen din lenger. Det beste hadde vært om dere kunne gått tur sammen, men på hver sin side av veien, og at de ikke får hilse. Da får valpen din mulighet til å føle seg trygg og komfortabel rundt denne andre valpen. Så kanskje dere kan prøve å la de hilse og leke når valpen din er blitt eldre og hennes valp litt roligere. Men ikke nå, når valpen din bare blir overkjørt. 

Er ikke venninnen din villig til det, så er hun ingen god venninne. 

Tusen takk for godt svar! 
Det blir vanskelig for meg å kutte ut min venn. Han har hjulpet meg gjennom mye- og er en god venn- men med veldig sterke meninger. Jeg kan ikke kutte han ut fra livet mitt.

Men, Jeg synes det er vanskelig å si i fra hvordan jeg opplever hans hund- men jeg ser jo at jeg bare må gjøre det. 
Han ser ikke selv hvordan sin egen valp bøller- men mener det er lek- og han overser at sin valp stjeler lekene/ tyggebein fra min valp. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Din hund, dine grenser! Er det samme rase? Stor størrelsesfoskjell? Er det samme kjønn?

Du skriver at dere har en annen valpevenn, men det behøver ikke bare å være "valpevenner" dere omgås, det kan være lurt å finne et par trygge voksne hunder som kan hjelpe å oppdra valpen litt, gjerne noen dere kan gå tur med og lekke med på innegjerdet området nå i båndtvangtiden.

Da jeg fikk valp hadde den 3-4 trygge voksne hunder (av begge kjønn) som vi møtte jevnlig, både på tur og hjemme og bare én annen valp. I dette tilfellet var min valp eldst, men den andre kompenserte med størrelse. Nå er begge de hundene trygge hunder som tar kontakt med andre hunder for lek når de treffes.

Nei, ikke samne rase, men ca samme størrelse. Begge er hann-hunder. Jeg har ingen venner med voksne hunder- kun bekjente som jeg av og til møter ute. Aldri hjemme. 
Jeg håper at det vil gå fint allikevel med min valp... Har lest mye hundelitteratur, og det sies at den beste og viktigste sosialiseringen er med eieren selv...🤷‍♀️
ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Tusen takk for godt svar! 
Det blir vanskelig for meg å kutte ut min venn. Han har hjulpet meg gjennom mye- og er en god venn- men med veldig sterke meninger. Jeg kan ikke kutte han ut fra livet mitt.

Men, Jeg synes det er vanskelig å si i fra hvordan jeg opplever hans hund- men jeg ser jo at jeg bare må gjøre det. 
Han ser ikke selv hvordan sin egen valp bøller- men mener det er lek- og han overser at sin valp stjeler lekene/ tyggebein fra min valp. 

Nei, ikke samne rase, men ca samme størrelse. Begge er hann-hunder. Jeg har ingen venner med voksne hunder- kun bekjente som jeg av og til møter ute. Aldri hjemme. 
Jeg håper at det vil gå fint allikevel med min valp... Har lest mye hundelitteratur, og det sies at den beste og viktigste sosialiseringen er med eieren selv...🤷‍♀️
ts

Det er klart det kommer til å gå bra! Du virker oppegående og bevisst på hva valpen din trenger. 

Jeg ville kuttet ned på tid med valpen til vennen din og heller brukt tid med hunden alene. Finnes det en hundepark der du bor? Hvis det gjør det, så kan det være en fin måte å bli kjent med andre jundeeiere på. Dessuten tror jeg at de viktigste møtene er ute, hjemme kan være et godt sted å slappe av på! Vi er ikke mye på besøk hos andre med hund, annet enn nevnte valp (begge er unge, voksne hunder nå), men vi går mye tur med andre. Og mye tur alene. Begge deler er viktig, tror jeg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er klart det kommer til å gå bra! Du virker oppegående og bevisst på hva valpen din trenger. 

Jeg ville kuttet ned på tid med valpen til vennen din og heller brukt tid med hunden alene. Finnes det en hundepark der du bor? Hvis det gjør det, så kan det være en fin måte å bli kjent med andre jundeeiere på. Dessuten tror jeg at de viktigste møtene er ute, hjemme kan være et godt sted å slappe av på! Vi er ikke mye på besøk hos andre med hund, annet enn nevnte valp (begge er unge, voksne hunder nå), men vi går mye tur med andre. Og mye tur alene. Begge deler er viktig, tror jeg.

Tusen takk for hyggelig og god svar ❤️
Jeg får oppsøke hundeparken, selv om den ligger et stykke unna. Så får jeg heller møte vennen min uten min valp. 
Men noen møter vil det bli, da vi møtes til middager osv i helgene. Men jeg skal være flink å passe på og sørge for at valpen min ikke blir overkjørt i ett sett... 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke ha oppsøkt en hundepark om jeg var deg. Man har veldig liten kontroll i en hundepark, og det er ikke bare potensialet for slosskamper som man bør være bekymret for i en hundepark. Om to eller flere hunder i en hundepark har dårlig kjemi, så blir stemningen anspent. Valpen din vil kjenne på anspentheten, og kan lære at 'å være rundt andre hunder gjør meg nervøs, anspent og stresset'. I en hundepark sitter du også med samme problem som med vennen din, hvor du ikke kan ta kontroll over den andre hunden om valpen din opplever å bli overkjørt. 

Om jeg var deg, så ville jeg ha funnet lokale hundegrupper på Facebook og spurt om noen har en voksen, trygg hund som valpen din kan møte og sosialiseres med. Kanskje er det en lokal gruppe for akkurat denne rasen også 🙂

Når det kommer til sosialisering: kvalitet over kvantitet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg ville ikke ha oppsøkt en hundepark om jeg var deg. Man har veldig liten kontroll i en hundepark, og det er ikke bare potensialet for slosskamper som man bør være bekymret for i en hundepark. Om to eller flere hunder i en hundepark har dårlig kjemi, så blir stemningen anspent. Valpen din vil kjenne på anspentheten, og kan lære at 'å være rundt andre hunder gjør meg nervøs, anspent og stresset'. I en hundepark sitter du også med samme problem som med vennen din, hvor du ikke kan ta kontroll over den andre hunden om valpen din opplever å bli overkjørt. 

Om jeg var deg, så ville jeg ha funnet lokale hundegrupper på Facebook og spurt om noen har en voksen, trygg hund som valpen din kan møte og sosialiseres med. Kanskje er det en lokal gruppe for akkurat denne rasen også 🙂

Når det kommer til sosialisering: kvalitet over kvantitet. 

Takk for svar og råd! 
Ja, jeg har jo lest litt ymse om hundeparker, og derfor også unngått dette. 

Ja, jeg får kanskje søke om voksne hunder som kan sosialisere seg med min valp. Du har nok et poeng der, det å kunne bli litt oppdratt av en roligere hund. Min valp er jo 8 mnd nå, så jeg håper det ikke er forsent...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Takk for svar og råd! 
Ja, jeg har jo lest litt ymse om hundeparker, og derfor også unngått dette. 

Ja, jeg får kanskje søke om voksne hunder som kan sosialisere seg med min valp. Du har nok et poeng der, det å kunne bli litt oppdratt av en roligere hund. Min valp er jo 8 mnd nå, så jeg håper det ikke er forsent...

Altså, min valp er egentlig veldig rolig- så det blir feil å si «forsent» - men jeg håper han kan lære litt av en voksen hund 😊

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Altså, min valp er egentlig veldig rolig- så det blir feil å si «forsent» - men jeg håper han kan lære litt av en voksen hund 😊

ts

Det er absolutt ikke for sent. En voksen, rolig hund vil lese og respektere signalene og grensene din valp setter for seg selv, og da vil selvtilliten og tryggheten øke for hver gang den føler seg hørt.

Valpen din kan også lære at det finnes flere forskjellige måter å leke på, og at man bør prøve å tilpasse seg lekestilen til den andre hunden, eller at de begge finner et kompromiss om de har ulik lekestil. Mine to hunder leker veldig røft, med mye biting rundt nakke og hals (typisk for rasen). Da den yngste var på valpekurs, så prøvde den å leke på denne måten med en annen valp som hadde en helt annen lekestil. Da ble valpen min ignorert, og jeg så at hun forsto at hun måtte skifte taktikk om hun skulle få den andre valpen med på lek 😅 Da lærte både hun og den andre valpen noe nyttig.

Det er andre ting en rolig, voksen hund kan lære en 8mnd valp også 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ende opp med å få en redd og usikker hund. Som blir redd alle hunder den møter. Viktig med god nok avstand for at din hund skal føle seg trygg. Det samme gjelder egentlig hennes. Hvorfor utagerer valpen? Er den usikker også kanskje? Lite sosialisert?

Jeg har hund av samme "type" som din venninnes. Det som IKKE hjelper er å være for nær andre hunder. Vi har trent i 5år, men hender likevel vi har samme problem om noen kommer for nær. Vi går turer med kjente hunder og som jeg vet går overrens sammen. Ellers trener vi og hilser kun på andre hunder når jeg ser at min er klar for det / at de viser riktige tegn. Og hunder er jo litt som mennesker også. Det finnes folk de fleste ikke kan fordra, slik er det i hundeverdenen også. Man kan ikke tenke at alt skal være så kos og tvinge hundene til å møtes. Men det kan godt hende dette vil gå greit etter hvert som de blir større. Men de må ikke tvinges inn i ubehagelige situasjoner. 

Anonymkode: df31a...867

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...