Gå til innhold

Forkjølet. Hvor lenge må jeg være i karantene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt forkjølet (tett og rennende nese + sår hals). Har vært dårlig de siste tre dagene og holdt meg hjemme. I kommunen jeg bor i er det begrenset testkapasitet, så korona-test skal jeg først ta ikveld. Jeg tenker selvfølgelig å fortsette å holde meg hjemme frem til jeg får svar på testen. Jeg har ikke hatt nærkontakt med noen med påvist smitte, så eneste grunnen til at jeg holder meg hjemme/er i karantene er symptomene mine.

Mitt spørsmål er: Slipper jeg å være i karantene hvis testen er negativ? Forkjølelsessymptomene kan jo sitte i veldig lenge. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, da slipper du karantene. 

• Liker 5
Skrevet

Skal vel ikke være i karantene hvis du har en negativ test. 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det kommer an på grunnen til at du er i karantene. Er du i selvpålagt karantene pga. symptomer hos deg selv, trenger du ikke være det dersom du får negativt test. Er du i karantene fordi noen nær deg har testa positivt, og du har blitt pålagt karantene pga. det, skal du fortsette karantene som planlagt uavhengig av resultat. Det er i alle fall sånn jeg har forstått det.

Skrevet

Man er ikke «karantene» hvis man er forkjølet. Karantene har man kun hvis man er nærkontakt med smittet eller har vært på reise. Men det er anbefalt å holde seg hjemme så lenge man er syk.

dersom du velger å ta en test pga symptomer så er du i «kArantene» frem til negativt svar. Med et negativt svar er du jo selvsagt ikke pålagt noe som helst,  en anbefalingen er jo fortsatt å holde seg hjemme til man er frisk. Det er ikke i noens interesse å bli smittet med andre ting heller, da holder man jo hjulet i gang med enda fler som må holdes hjemme og testes osv. og desuten kan svaret være feil, selv om det er mindre sannsynlig, 

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Du er ute av karantene ved negativ test. 

Gjest Ludmilla
Skrevet

Når jeg testet meg i august så sto det tydelig på arket som fulgte med testeningen at man skulle holde seg hjemme så lenge man hadde symptomer selv ved negativ test.

Har de forandret på det nå?

Skrevet
Catalina Culès skrev (21 timer siden):

Du er ute av karantene ved negativ test. 

Jeg satt i karantene etter neg test til symptomer var borte. Fikk den beskjeden da jeg pratet med de på korona tlf. Så det gjøres nok forskjeller.

• Liker 2
Gjest Rocka69
Skrevet

I Oslo på teststasjonen, full PCR, så fikk man beskjed om ventekarantene inn til resultat ble sendt. Negativ test så var man ikke i karantene lenger. Det var forrige onsdag. Vi som var vaksinert hadde ikke karantene, kun den uvaksinerte ungdommen. 

Resultatet kom etter 22 timer, negativ og beskjed om man ikke lengre var i karantene.

Skrevet
Ludmilla skrev (2 timer siden):

Når jeg testet meg i august så sto det tydelig på arket som fulgte med testeningen at man skulle holde seg hjemme så lenge man hadde symptomer selv ved negativ test.

Har de forandret på det nå?

Nei men det kalles jo ikke at man er i karantene. Altså Man måååå ikke, men man anbefales å holde seg hjemme uansett ved symptomer/sykdom.

Skrevet

Jeg fikk også beskjed om å holde meg hjemme til en dag etter at jeg var symptomfri selv med negativ test. 

• Liker 3
Skrevet

Man kan få negativ test i starten selv om man er smittet med covid så jeg håper alle følger rådene om å holde seg hjemme til man er symptomfri!

Skrevet

Jeg leser på disse symptomskjemaene som ligger ute. Der står feks sår hals og tett nese som «mindre vanlige symptomer mens feber og hoste er hovedsymptomer.

vil det si at dersom man ikke har feber eller hoste så er det ikke covid? Hvis man bare har sår hals og tett nese er det bare forkjølelse?

samtidig så får man beskjed om å holde seg hjemme Og teste seg ved alle Symptomer fra luftveiene også milde? Noen som har hatt covid uten feber men mer bare som en forkjølelse?

Skrevet
MiaHI skrev (På 23.5.2021 den 10.55):

Jeg har blitt forkjølet (tett og rennende nese + sår hals). Har vært dårlig de siste tre dagene og holdt meg hjemme. I kommunen jeg bor i er det begrenset testkapasitet, så korona-test skal jeg først ta ikveld. Jeg tenker selvfølgelig å fortsette å holde meg hjemme frem til jeg får svar på testen. Jeg har ikke hatt nærkontakt med noen med påvist smitte, så eneste grunnen til at jeg holder meg hjemme/er i karantene er symptomene mine.

Mitt spørsmål er: Slipper jeg å være i karantene hvis testen er negativ? Forkjølelsessymptomene kan jo sitte i veldig lenge. 

Du bør uansett resultat holde deg hjemme til du begynner å bli bedre. Skal unngå å smitte andre med forkjølelse også. Restsymptomer på jobb er ok. 

Skrevet
rosemarin skrev (57 minutter siden):

Jeg leser på disse symptomskjemaene som ligger ute. Der står feks sår hals og tett nese som «mindre vanlige symptomer mens feber og hoste er hovedsymptomer.

vil det si at dersom man ikke har feber eller hoste så er det ikke covid? Hvis man bare har sår hals og tett nese er det bare forkjølelse?

samtidig så får man beskjed om å holde seg hjemme Og teste seg ved alle Symptomer fra luftveiene også milde? Noen som har hatt covid uten feber men mer bare som en forkjølelse?

Nei. Jeg har ikke hatt covid, men det går ikke an å generalisere sånn. F.eks vil yngre personer ofte få lettere symptomer uten feber og hoste, barn kan være snørrete, vondt i magen kan være covid osv. 

Skrevet
rosemarin skrev (1 time siden):

Selvsagt skal alle med symptomer isoleres i karantene inntil prøvesvar etter 1 uke evt er besvart negativ. Dersom symptomene består, kan en være smittet på et senere tidspunkt, og symptomene på dag 1 skyldtes noe annet. En bør derfor være i karantene til en er fri alle symptomer og har negative tester. Selv symptomfrie kan dog være smittet, men det er foreløpig intet krav at alle skal isoleres. Denne regelen bør dog revurderes. Det tryggeste er om hele befolkningen holdes i permanent karantene og testes daglig.

Skrevet
Frøkensina skrev (16 minutter siden):

Nei. Jeg har ikke hatt covid, men det går ikke an å generalisere sånn. F.eks vil yngre personer ofte få lettere symptomer uten feber og hoste, barn kan være snørrete, vondt i magen kan være covid osv. 

Men disse symtpomskjemaene kan jo tolkes slik. Samtidig som at de stresser det at folk skal teste seg med vanlig forkjølelse også. Så er bare nysgjerrig på om noen faktisk har covid som har føltes som en vanlig forkjølelse.

og hvorfor får man så ulike symptomer? (Snakker ikke nødvendigvis om barn)

Skrevet
rosemarin skrev (2 minutter siden):

Men disse symtpomskjemaene kan jo tolkes slik. Samtidig som at de stresser det at folk skal teste seg med vanlig forkjølelse også. Så er bare nysgjerrig på om noen faktisk har covid som har føltes som en vanlig forkjølelse.

og hvorfor får man så ulike symptomer? (Snakker ikke nødvendigvis om barn)

Jeg hadde en veldig mild versjon av covid, det føltes bare som en forkjølelse med tett nese og litt slapp og smådårlig form. Jeg hadde litt feber, men veldig mild og ikke noe mer enn jeg har ved en vanlig forkjølelse. Mannen min fikk et hakket verre sykdomsforløp, han hadde mer influensasymptomer og mistet smak- og luktesans i kanskje en ukes tid. Jeg kan jo ikke vite hvorfor, men jeg tipper det er pga jeg bruker sjeldent å bli syk og de gangene jeg er syk er jeg mildere angrepet enn f.eks mannen min som er oftere syk enn jeg er. 

Skrevet
rosemarin skrev (3 timer siden):

Kjenner ei som ikke fikk ett eneste symptom. Testet pos.

Gjest Rocka69
Skrevet
zemer skrev (6 minutter siden):

Kjenner ei som ikke fikk ett eneste symptom. Testet pos.

Tall fra UK og USA, underbygger at mange positive er asymptomatiske smittespredere. 

• Opprett ny...