Gå til innhold

14 år - utestengt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg et så fortvilet at jeg klarer ikke lenger tenke. Min datter på 14 har siden starten på ungdomsskolen hatt ei venninne. De to har nok gått mye alene, begge er stille og forsiktige jenter.

Nå har 2 andre jenter i klassen tatt kontakt, men min datter inkluderes ikke. De 3 spiser lunch sammen, legger planer om div på fritiden, osv. Venninnen tar overhode ingen initiativ til å inkludere min datter (hun ble selv mobbet på barneskolen, da hjalp min datter henne ut av det, ved å inkludere henne i sin gjeng).

Datteren min blir altså alene, dvs hun henger seg litt på dem, men de snakker ikke til henne. Datteren min er litt umoden sosialt, men er en veldig snill jente, og lojal venn. Hun skjønner ikke at de ikke har plass til en til, at de ikke kan inkludere alle. 

Det skjønner ikke jeg heller, men hva kan jeg gjøre?! 

Anonymkode: d7045...b8e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan desverre ikke gjøre annet enn å være en trøstende og støttende mamma. Har hun andre venner?

Anonymkode: 7626a...e5e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan desverre ikke gjøre annet enn å være en trøstende og støttende mamma. Har hun andre venner?

Anonymkode: 7626a...e5e

Hun har 1 venninne på fritiden, som går på annen skole. Ellers ingen på skolen hun går på. Hun er stille og sjenert, da er det vanskelig å få nye venner.

TS 

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med kontaktlærer. De må jobbe med klassemiljøet. Det hun opplever er mobbing. 

Anonymkode: abb5f...d19

• Liker 3
Skrevet

Kanskje hun skulle hatt en fritidsaktivitet eller noe sånt der hun kan treffe andre det da blir en felles interesse med ?

Det er ingenting foreldre kan gjøre direkte for å blande seg i fjortiser sine relasjoner.

Gjest BethD
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg et så fortvilet at jeg klarer ikke lenger tenke. Min datter på 14 har siden starten på ungdomsskolen hatt ei venninne. De to har nok gått mye alene, begge er stille og forsiktige jenter.

Nå har 2 andre jenter i klassen tatt kontakt, men min datter inkluderes ikke. De 3 spiser lunch sammen, legger planer om div på fritiden, osv. Venninnen tar overhode ingen initiativ til å inkludere min datter (hun ble selv mobbet på barneskolen, da hjalp min datter henne ut av det, ved å inkludere henne i sin gjeng).

Datteren min blir altså alene, dvs hun henger seg litt på dem, men de snakker ikke til henne. Datteren min er litt umoden sosialt, men er en veldig snill jente, og lojal venn. Hun skjønner ikke at de ikke har plass til en til, at de ikke kan inkludere alle. 

Det skjønner ikke jeg heller, men hva kan jeg gjøre?! 

Bare en liten tanke. 
Du virker til å legge skylden delvis på venninnen, at hun burde visst bedre og inkludert datteren din. 
Du sier også at hun er lik din datter, sjenert og stille. Har du tenkt på at kanskje hun ikke våger? Fått beskjed fra de andre at hun ikke skal? 

🤷🏻‍♀️

Endret av BethD
AnonymBruker
Skrevet
Tulling skrev (Akkurat nå):

Kanskje hun skulle hatt en fritidsaktivitet eller noe sånt der hun kan treffe andre det da blir en felles interesse med ?

Det er ingenting foreldre kan gjøre direkte for å blande seg i fjortiser sine relasjoner.

Hun har en fritidsinteresse, der hun møter mange jenter. Fått en venn der, men hun går på annen skole. 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
BethD skrev (1 minutt siden):

Bare en liten tanke. 
Du virker til å legge skylden delvis på venninnen, at hun burde visst bedre og inkludert datteren din. 
Du sier også at hun er lik din datter, sjenert og stille. Har du tenkt på at kanskje hun ikke våger? Fått beskjed fra de andre at hun ikke skal? 

🤷🏻‍♀️

Det er mulig. Og da er det greit, mener du? 

AnonymBruker
Skrevet

Vær forsiktig jeg er ikke en jente men var i den situasjonen selv når jeg var gutt og var alene fra jeg var 13 til jeg var 17 år på skolen.

Var også sjenert og stille og var liksom aldri en del av gjengen desverre men ikke prøv å framtving det heller da kan det fort gå gærent.

Noen av oss havner bare utenfor desverre og det er svært lett å bli det spesielt idag er 23 år nå og ting har blitt bedre for meg nå sosialt.

Anonymkode: c05f7...6a7

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med kontaktlærer. De må jobbe med klassemiljøet. Det hun opplever er mobbing. 

Skal ta en prat med lærer, men tviler på at det er mye den får gjort. Kan jo håpe. 

TS 

Gjest BethD
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er mulig. Og da er det greit, mener du? 

Nei? Hvor i alle dager har jeg skrevet det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vær forsiktig jeg er ikke en jente men var i den situasjonen selv når jeg var gutt og var alene fra jeg var 13 til jeg var 17 år på skolen.

Var også sjenert og stille og var liksom aldri en del av gjengen desverre men ikke prøv å framtving det heller da kan det fort gå gærent.

Noen av oss havner bare utenfor desverre og det er svært lett å bli det spesielt idag er 23 år nå og ting har blitt bedre for meg nå sosialt.

Jeg tror nok ting vil bli bedre sosialt etter hvert, hun har egenskaper som blir mer prissatt når man er større. Men å bli gående alene på ungdomsskolen nå... det må være fryktelig vanskelig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Utestengelse er en form for mobbing som er svært vanskelig å gjøre noe med det å framtvinge en relasjon er ikke løsningen og kan gjøre ting mye verre, det snakkes mye om inkludering men hvis man tvinger noen til å henge sammen på skolen så trekker de bare seg unda vedkommende utenfor.

Ungdomsskolen idag er ett mareritt er 23 år nå så ikke så lenge siden jeg gikk der og er så glad jeg er ferdig med de fleste der.

Skolen jeg gikk på har fått ett rykte på seg men det er ikke skolen eller lærerne som er problemet 90% er det foreldrene som av feks ulik sosial status eller økonomisk eller andre ting ikke liker at deres barn henger med andre barn og som faktisk lærer opp barna sine slikt.

Vi ser jo bare her inne på kvinneguiden hvordan de som har yrkesfaglig utdanning blir snakket om av de som har universitetsutdanning at det er ditt og datt og dette er voksne mennesker.

AnonymBruker
Skrevet
BethD skrev (2 minutter siden):

Nei? Hvor i alle dager har jeg skrevet det?

Det kan være 100 forklaringer på hvorfor venninna plutselig ikke inkluderer, når andre venner dukker opp. Ingen av dem er til hjelp for min datter.

Gjest BethD
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan være 100 forklaringer på hvorfor venninna plutselig ikke inkluderer, når andre venner dukker opp. Ingen av dem er til hjelp for min datter.

Nei. Og sannheten er at det er ikke noe du kan gjøre bortsett fra å støtte henne. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skal ta en prat med lærer, men tviler på at det er mye den får gjort. Kan jo håpe. 

TS 

Jo, det kan hjelpe å jobbe med jentegruppa. Her var kontaktlærer veldig på, at alle skal kunne snakke med alle, alle skal si hei, alle skal kunne være "gode kollegaer". Og du må ikke gi deg du heller!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok ting vil bli bedre sosialt etter hvert, hun har egenskaper som blir mer prissatt når man er større. Men å bli gående alene på ungdomsskolen nå... det må være fryktelig vanskelig. 

Jeg er bare glad jeg er ferdig der og har ikke kontakt med noen fra ungdomskolen lenger og fettern min som er 35 sa han var glad han var ferdig på ungdomskolen før facebook ble vanlig han er lærer selv og sier at mobbing idag er ikke noe som skjer i skolegangene men i skjulte facebook grupper, snapchat eller andre sosiale medier.

Utestenging er ganske vanlig og skiller du deg ut bare litte gran da er det bare å akseptere du blir alene.

AnonymBruker
Skrevet
BethD skrev (2 minutter siden):

Nei. Og sannheten er at det er ikke noe du kan gjøre bortsett fra å støtte henne. 

Er redd for det. Heldigvis kommer hun til meg og snakker om det, sånn innimellom. Verst er det vel å bære på sånt alene.

• Liker 1
Gjest BethD
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er redd for det. Heldigvis kommer hun til meg og snakker om det, sånn innimellom. Verst er det vel å bære på sånt alene.

Ja, det kan ikke være lett. Men tenåringsjenter er noe herk,har en bonusdatter som sliter med det samme.. 

Man kan bare veilede og støtte og passe på at de noenlunde tar de rette valgene for seg selv og ikke minst verktøyene som trengs for å stå opp for seg selv om det trengs. 

AnonymBruker
Skrevet

Samboers datter strevde med noe lignende, men det ble bedre da hun startet på videregående og miljøet ble utvidet. Blant gutter er det ganske vanlig å "stokke om" på venner rundt den alderen, kanskje hos jenter også. Fritidsaktiviteter kan hjelpe, om det er noe hun liker, kan vært verdt å prøve.

Anonymkode: 38626...307

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...