Tosca Skrevet 9. september 2005 #21 Skrevet 9. september 2005 Victorinox har kjempegode kokkekniver som i hvert fall ikke koster veldig mye over 300 kr. Denne vil jeg også anbefale. Jeg bruker min Victorianox hver eneste dag. Etter at jeg fikk den i hus, klarer jeg meg ikke uten.
Pasha Skrevet 11. september 2005 #22 Skrevet 11. september 2005 ser at paige nevner at invite knivene tåler oppvaskmaskin.. joa..korrekt det,, men jeg ville ALDRI ha vasket en kniv..verken billig eller dyr i maskinen.. grunn: kniven blir fortere sløv. og kan ta skade dersom bladet kommer borti noe. en annen grunn er at den kan bli stygg.. dette gjelder båder kniver med trehåndtak eller plast. om jernia har de knivblokkenne fremdeles varierer fra butikk til butikk tenker jeg. jernia har også invite knivene i løs vekt, ca 79 kr for en kokkeknvi trur jeg personlig foretrekker jeg sabatier (de som er hele i stål.. husker ikke navnet på de nå).,eller zwilling,
lillesky Skrevet 11. september 2005 #23 Skrevet 11. september 2005 ser at paige nevner at invite knivene tåler oppvaskmaskin.. joa..korrekt det,, men jeg ville ALDRI ha vasket en kniv..verken billig eller dyr i maskinen.. grunn: kniven blir fortere sløv. og kan ta skade dersom bladet kommer borti noe. en annen grunn er at den kan bli stygg.. dette gjelder båder kniver med trehåndtak eller plast. ← Vi har alltid vasket knivene våre i oppvaskmakin. Og de knivene som er av god kvalitet, har ikke blitt dårligere. Eneste er en med trehåndtak, men det er håndtaket, og ikke bladet som er blitt dårligere.
Gjest Gjesta Skrevet 12. september 2005 #24 Skrevet 12. september 2005 ser at paige nevner at invite knivene tåler oppvaskmaskin.. joa..korrekt det,, men jeg ville ALDRI ha vasket en kniv..verken billig eller dyr i maskinen.. grunn: kniven blir fortere sløv. og kan ta skade dersom bladet kommer borti noe. ← Den som plasserer en kniv slik at den får slag e.l. i oppvaskmaskin bør tenke seg om mht plasseringa en gang til. Det samme gjelder den som fyller oppvaskkummen med ting og tang og lar knivene skvalpe rundt nedi der. Skaftene har alltid best av skånsom behandling og håndvask, fordi de da ikke blir liggende lenge og trekke til seg vann. Knivbladene derimot har definitivt mest av maskinvask der de ligger støtt uten å gnage mot noe.
Gjest Gjesta Skrevet 12. september 2005 #25 Skrevet 12. september 2005 personlig foretrekker jeg sabatier (de som er hele i stål.. husker ikke navnet på de nå).,eller zwilling, ← Gjennomsnittlig kvalitet på knivbladet, ser dyre ut, er uforholdsmessig dyre, og er vonde å holde i, er min erfaring. Men nå gir jeg blaffen i pris. Det er to ting som er viktig når jeg velger kjøkkenredskap: Kvalitet og ergonomi. Det er viktig at en kniv skjærer godt og at eggen både holder lenge og kan settes opp igjen. Like viktig er det at kniven ligger godt i hånda, at tyngdepunktet er riktig, og at den hverken er for stor eller liten. Det er ikke stort poeng i å ha en kniv av god kvalitet (eller en som signaliserer en viss smak) derson eieren ikke klarer å bruke den fordi ergonomien er feil. Da henger jeg heller opp et bilde...
Pasha Skrevet 12. september 2005 #26 Skrevet 12. september 2005 (endret) sabatier knviene mine er i allefall helt riktig balansert. jeg vasker alltid opp knviene mine med en gang etter bruk og henger dem opp på magnetlista,,' og skal vi være sikkelig pirkete på det er heller ikke knivblokk bra for knivene, da de kan sløves med å bli tatt opp og ned .. men siden man egentlig i følge proffene skal slipe kniven hver gang man bruker den er ikke det noe problem egentlig Endret 12. september 2005 av IdaH
Pasha Skrevet 12. september 2005 #27 Skrevet 12. september 2005 Gjennomsnittlig kvalitet på knivbladet, ser dyre ut, er uforholdsmessig dyre, ← nei da.. ikke når man kan kjøpe fra levandør
Gjest Gjesta Skrevet 12. september 2005 #28 Skrevet 12. september 2005 Der har du et poeng IdaH. Mitt viktigste poeng ovenfor var forresten følgende: Kniver er verktøy som må passe til brukeren. Hvis ikke, så hjelper det lite at kvaliteten er god, prisen er høy og/eller at de signaliserer et visst image. ... og jeg er fortsatt i sjokk over de billige Invite-knivene som danker ut de dyre knivene jeg har fra før. Jeg er en aldri så liten utstyrshai, skjønner du...
Pasha Skrevet 13. september 2005 #29 Skrevet 13. september 2005 du har rett i at kniven må tilpasses brukeren ja
Hannemor Skrevet 13. september 2005 #30 Skrevet 13. september 2005 Et must av kniver på kjøkkenet, er: (jeg jobber med dette) 1. Kokkekniv eller universalkniv. Jeg ville valgt universalen framfor kokkekniven da bladet er mer tøyelig og tuppen er spissere. 2. Utbeiningskniv. 3. Brødkniv. 4. Tourneringskniv (liten kniv) Dette er de viktigste knivene å ha på et kjøkken. Jeg anbefaler på det sterkeste Victorinox. Knallbra til en rimelig pris. På kjøkkenet mitt finner du Globalknivene; Universalkniv, kokkekniv, utbeiningskniv, tourneringskniv, brødkniv. Vesentlig dyrere enn førstnevnte og ikke nødvendigvis bedre. Victorinox har trehåndtak og det er den mest merbare forskjellen utenom prisen. Fin gave!!!
Hannemor Skrevet 13. september 2005 #31 Skrevet 13. september 2005 Husk også at de trenger en eller annen form for slipebryne så knivene jevnlig slipes. Ettersom Victorinoxhåndtaket er i tre så må de alltid tørkes med treskaftet opp. Og aldri i oppvaskmaskinen!!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå