Gå til innhold

Hvordan levere tilbake valp

Fremhevede innlegg

Skrevet

En venninne av meg kjøpte valp under koronaen, men hun var allergisk.

Jeg skulle bare passe hunden midlertidig så hun fikk solgt den. Noe hun ikke har gjort.

Jeg har hatt valpen hos meg nå i fem måneder og begynner å bli lei. Jeg har sagt til venninnen min at hun må komme og hente valpen skriftlig og muntlig.

Hvor kan jeg plassere valpen?

Jeg vil ikke at den skal bli avlivet

Videoannonse
Annonse
Skrevet
BukkenAskeladd skrev (10 timer siden):

En venninne av meg kjøpte valp under koronaen, men hun var allergisk.

Jeg skulle bare passe hunden midlertidig så hun fikk solgt den. Noe hun ikke har gjort.

Jeg har hatt valpen hos meg nå i fem måneder og begynner å bli lei. Jeg har sagt til venninnen min at hun må komme og hente valpen skriftlig og muntlig.

Hvor kan jeg plassere valpen?

Jeg vil ikke at den skal bli avlivet

Ofte ønsker oppdretter å få den tilbake. Kan du ta en telefon til dem?

• Liker 5
Skrevet
SS skrev (1 time siden):

Ofte ønsker oppdretter å få den tilbake. Kan du ta en telefon til dem?

Hvorfor skal oppdretter ta tilbake en hund de ikke står som eiere av?

Se forøvrig mitt svar i samme tråd. Dette er en dobbelt post.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ring oppdretter!

Jeg hadde vært fly forbanna dersom jeg solgte en hund hvor eier ga hunden videre til en venninne som forsøkte å selge den, og tilslutt avlivet den. En seriøs oppdretter ønsker alltid å få tilbake hunden.

Anonymkode: d9ec1...2fd

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ring oppdretter!

Jeg hadde vært fly forbanna dersom jeg solgte en hund hvor eier ga hunden videre til en venninne som forsøkte å selge den, og tilslutt avlivet den. En seriøs oppdretter ønsker alltid å få tilbake hunden.

Anonymkode: d9ec1...2fd

Jeg tror ikke det er noen oppdretter i bildet, men jeg vil ikke ha valpen og jeg kan ikke gi den bort i gave. Kanskje prøve å selge den på finn til noen som har hund fra før

AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (6 timer siden):

Hvorfor skal oppdretter ta tilbake en hund de ikke står som eiere av?

Se forøvrig mitt svar i samme tråd. Dette er en dobbelt post.

I salgskontrakten står det ofte at oppdretter vil ha tilbake hund fra deres oppdrett så de kan være sikker på at den blir solgt videre på en trygg og god måte istedenfor at de skal havne hos dyrebeskyttelsen eller selges bort til noen random folk på nett. 

Anonymkode: 33ae8...860

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags hund er dette? :)

Anonymkode: 94b5a...858

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selg den på Finn for 50 000.

Anonymkode: 4959b...cdb

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

I salgskontrakten står det ofte at oppdretter vil ha tilbake hund fra deres oppdrett så de kan være sikker på at den blir solgt videre på en trygg og god måte istedenfor at de skal havne hos dyrebeskyttelsen eller selges bort til noen random folk på nett. 

Oppdretter kan ikke videreselge hund som ikke står i deres navn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (5 timer siden):

Oppdretter kan ikke videreselge hund som ikke står i deres navn. 

Man overfører jo selvfølgelig eierskap til oppdretter. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man overfører jo selvfølgelig eierskap til oppdretter. 

Har du lest HI? Det er ikke snakk om ts sin hund. Ergo kan ikke ts levere hunden til oppdretter. 

Jeg er fullstendig klar over at oppdrettere kan ta tilbake valper. Men da må nåværende eier omregistrering hund over på oppdretter igjen. Dvs at ny kontrakt må skrives og chip omregistreres. Ingen seriøs oppdretter tar tilbake en valp uten at dette er på plass. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (4 timer siden):

Har du lest HI? Det er ikke snakk om ts sin hund. Ergo kan ikke ts levere hunden til oppdretter. 

Jeg er fullstendig klar over at oppdrettere kan ta tilbake valper. Men da må nåværende eier omregistrering hund over på oppdretter igjen. Dvs at ny kontrakt må skrives og chip omregistreres. Ingen seriøs oppdretter tar tilbake en valp uten at dette er på plass. 

Problemet er vel at Ts har bedt venninnen skriftlig og muntlig om å hente valpen- uten hell. Hva kan Ts gjøre for å kvitte seg med en valp hun ikke eier og ikke vil ha, når eieren ikke henter valpen? 

Hun kan ringe oppdretter. Oppdretter kan ta en telefon til eieren og si at hun tar valpen tilbake og at eier må omregistrere valpen.

Anonymkode: 0fe01...fcb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Problemet er vel at Ts har bedt venninnen skriftlig og muntlig om å hente valpen- uten hell. Hva kan Ts gjøre for å kvitte seg med en valp hun ikke eier og ikke vil ha, når eieren ikke henter valpen? 

Hun kan ringe oppdretter. Oppdretter kan ta en telefon til eieren og si at hun tar valpen tilbake og at eier må omregistrere valpen.

Anonymkode: 0fe01...fcb

Oppdretter har ingen rett til å ta valpen tilbake. Ingen seriøse oppdrettere gjør dette, da de vet at sjansen for drama er stor. Eier av valp kan anmelde oppdretter. 

Som anbefalt tidligere; ts får ta dette til konfliktrådet i første omgang. 

Skrevet (endret)

Altså, hvor sløve er egentlig dere to??? Å la det gå 5 MÅNEDER før dere i det hele tatt gidder å tenke i de baner å få omplassert valpen. Håper inderlig du ihvertfall har trent hvalpen slik at det blir enklere å få den omplassert!

Men steike ta, dette er sløvt. 

Endret av got2go
La til et utropstegn fordi jeg er provosert!
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Gi beskjed til eier at hun har uken på seg til å hente kvalpen eller så tar du kontakt med oppdretter eller selger/gir den bort. 

Anonymkode: d5526...5b4

• Liker 1
Skrevet

Hvilken hund er det snakk om da? 

AnonymBruker
Skrevet

Ser flere skriver her at oppdretter ikke har rett eller vil ha tilbake hunden. 
Det stemmer ikke dersom det er en seriøs oppdretter. Som flere har nevnt er dette ganske standard i kontrakter når man kjøper hund. 

Nå skal det sies at det er mange useriøse oppdretter også, men vil tro at de fleste lager en form for kontrakt. 
For all del, kontakt oppdretter før du snakker om avliving osv. 

Man avliver ingen frisk hund! 

Hvilken rase er det snakk om ? Ser flere spør om dette også. 

Anonymkode: 9d47b...537

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...