Gå til innhold

Arve styr med søsken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

MEN, hun plukket vel på vegne av din bror? Var det ting der du ville ha, eller din søster? Da må dere evt trekke om dere ikke kan bli enige. 
Er vel typisk mannfolk at de ikke vil ha noe, så kanskje han måtte ha med seg sin kone for å hjelpe?

Anonymkode: 9d736...a12

Det spiller egentlig ingen rolle. Det skal så lite til å skape splid mellom søsken i forbindelse med arv, og disse situasjonene er betente. Ektefellene til søsken skal ta et steg tilbake. 

Aldri i livet om jeg hadde gått rundt i huset til mine svigerforeldre og samlet ting og lagt i en haug. Det er han og hans søsken som skal ta den jobben. Så får det bare være om han ikke er kvalitetsbevisst eller gir søsken litt for mange antikviteter. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trodde "alle" gjorde det sånn som dette jeg: Hvis det er flere som vil ha det samme, så trekkes det lodd. Det blir gjort etter at det andre som folk vil/vil ikke ha er fordelt. Selv da kan det føles urettferdig for noen, siden en av søsknene kan vinne mer enn de andre.
Husk at arv er noe en får etter at folk er døde.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du nå så sikker på at svigerinnen «forsynte seg» helt ubedt? Min mann har glatt bedt meg hjelpe ham med å velge ut ting han vil ha ved rydding av dødsbo, fordi han selv har en tendens til å ikke tenke klart eller velge noe han har varig glede av når han står i situasjonen der og da. 

Anonymkode: fe678...379

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du nå så sikker på at svigerinnen «forsynte seg» helt ubedt? Min mann har glatt bedt meg hjelpe ham med å velge ut ting han vil ha ved rydding av dødsbo, fordi han selv har en tendens til å ikke tenke klart eller velge noe han har varig glede av når han står i situasjonen der og da. 

Er noe slikt som også slo meg når jeg leste HI. Veldig, veldig få mennesker vil låse seg inn i et hus, og plukke med seg ting, på eget initiativ. Kanskje mannen har sagt noe om å ta med noen ting uten verdi, eller hva som helst, egentlig. 

Så jeg gjetter på at det har vært en situasjon som ikke er heldig, men heller ikke vært vondt ment fra bror og svigerinne. Så har TS tent på alle plugger og vært anklagende og urimelig, hun innrømmer jo selv at hun er hissig, og var så krass at hun følte hun måtte si unnskyld til slutt. Og så har det låst seg derfra. 

Snakk sammen. 

Anonymkode: 0d804...dff

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Er noe slikt som også slo meg når jeg leste HI. Veldig, veldig få mennesker vil låse seg inn i et hus, og plukke med seg ting, på eget initiativ. Kanskje mannen har sagt noe om å ta med noen ting uten verdi, eller hva som helst, egentlig. 

Så jeg gjetter på at det har vært en situasjon som ikke er heldig, men heller ikke vært vondt ment fra bror og svigerinne. Så har TS tent på alle plugger og vært anklagende og urimelig, hun innrømmer jo selv at hun er hissig, og var så krass at hun følte hun måtte si unnskyld til slutt. Og så har det låst seg derfra. 

Snakk sammen. 

Jeg er ikke hissig. Jeg tok det opp med min bror på en saklig måte, og når han forteller dette til kona blir hun fornermet og sint, og begynner å sende ufine meldinger til meg. Jeg svarte venner tilbake at hun har ingenting der å gjøre når vi skal fordele innbo. Dette tålte hun ikke. Jeg beklaget måten jeg sa det på, og forklarte at mange av tingene hun tok som kanskje ikke er verdt så mye, har en emosjonell verdi for meg. 
Jeg har beklaget noe jeg egentlig ikke burde beklage, men gjorde det for fredens skyld. Hun har ikke beklaget noe 

Anonymkode: d1fb7...243

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er ikke dødsbo, vår forelder lever og er dement på et sykehjem. Huset må selges da det ikke kan stå tomt i årevis å forfalle. 
men ektefelle må akseptere at i arvesaker har partner en relasjon med søsken som en selv ikke er en del av. Når svigers en gang går bort, er det min mann og hans søsken som skal fordele boet, da holder vi damene oss borte. 
vi kan hjelpe til med nedvask, kasting og div hvis vi blir spurt, men fordeling av boet er ikke vår sak. 
min svigerinne dukket opp når boet skulle fordeles, men ellers har hun ikke bidratt til ryddig, kasting, nedvask.. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke hissig. Jeg tok det opp med min bror på en saklig måte, og når han forteller dette til kona blir hun fornermet og sint, og begynner å sende ufine meldinger til meg. Jeg svarte venner tilbake at hun har ingenting der å gjøre når vi skal fordele innbo. Dette tålte hun ikke. Jeg beklaget måten jeg sa det på, og forklarte at mange av tingene hun tok som kanskje ikke er verdt så mye, har en emosjonell verdi for meg. 
Jeg har beklaget noe jeg egentlig ikke burde beklage, men gjorde det for fredens skyld. Hun har ikke beklaget noe 

Du skriver blant annet ting som "dere drev og tømte boet", altså en prosess over tid der dere ikke jobbet samtidig. Og at du "antok at dere samlet sammen, så snakket og ble enige". 

Dere har altså ikke hatt en klar struktur og ramme for dette. Herunder avklaring av svigerinne/svogers involvering. Som jeg beskriver tidligere i tråden har involvering av svigerinner og svogere vært helt vanlig i min familie, da man har vært gift og familie i mange år. Mens andre igjen reagerer sterkt på dette i tråden. Slikt må avklares. 

Tingene hun tok hadde heller ingen verdi, kun emosjonelt for deg. Så jeg gjetter på at bror og svigerinne ikke opplevde at de  gjorde noe feil. Og at din kritikk kom helt ut av det blå. 

Er du ikke villig til å se at dere bare har hatt ulik formening om hvordan dette skal være? Og så har det bare låst seg derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du skriver blant annet ting som "dere drev og tømte boet", altså en prosess over tid der dere ikke jobbet samtidig. Og at du "antok at dere samlet sammen, så snakket og ble enige". 

Dere har altså ikke hatt en klar struktur og ramme for dette. Herunder avklaring av svigerinne/svogers involvering. Som jeg beskriver tidligere i tråden har involvering av svigerinner og svogere vært helt vanlig i min familie, da man har vært gift og familie i mange år. Mens andre igjen reagerer sterkt på dette i tråden. Slikt må avklares. 

Tingene hun tok hadde heller ingen verdi, kun emosjonelt for deg. Så jeg gjetter på at bror og svigerinne ikke opplevde at de  gjorde noe feil. Og at din kritikk kom helt ut av det blå. 

Er du ikke villig til å se at dere bare har hatt ulik formening om hvordan dette skal være? Og så har det bare låst seg derfra?

Vi hadde avtalt at vi søsken skulle møtes i huset for å rydde og kaste. Fordeling av bort var ikke noe vi skulle gjøre da. Mens vi søsken ryddet og kastet, gikk min svigerinne rundt å samlet ting hun ville ha i en haug. Vi andre rakk ikke se på ting som skal fordeles da vi jobbet med bæring av møbler som skulle ut av huset. 
å gå inn i andres eiendom å forsyne seg av gjenstander er helt bak mål. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde avtalt at vi søsken skulle møtes i huset for å rydde og kaste. Fordeling av bort var ikke noe vi skulle gjøre da. Mens vi søsken ryddet og kastet, gikk min svigerinne rundt å samlet ting hun ville ha i en haug. Vi andre rakk ikke se på ting som skal fordeles da vi jobbet med bæring av møbler som skulle ut av huset. 
å gå inn i andres eiendom å forsyne seg av gjenstander er helt bak mål. 

Ok. Så du har bestemt deg for at de har all skyld i konflikten. 

Da vil situasjonen fortsatt være låst, og vanskelig, og du har mistet relasjonen til din bror. Kanskje for alltid. 

Hva ønsker du egentlig med tråden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da vil situasjonen fortsatt være låst, og vanskelig, og du har mistet relasjonen til din bror. Kanskje for alltid. 

pfft. Det er jo broren som har ødelagt relasjonen ved å ikke ville snakke med søsteren. Søsteren har jo bare påpekt at svigerinnen ikke bare kan gå rundt og stjele ting fra huset mens de holder på å rydde ut av det. Noen eier bare ikke skamvett.

Anonymkode: 00110...433

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg har sagt unnskyld for at jeg sa fra på den måten jeg gjorde, og mer kan jeg ikke gjøre. Der er min svigerinne som er problemet her, og min bror henger seg på. Det er helt opp til de hva de ønsker av relasjon med meg. Men å nekte å komme i bursdag til barnet mitt og låse oss totalt ute går ikke bare ut over meg, men barna våre og foreldrene våre og andre søsken. 
deres valg. Men mange blir rammet 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg har sagt unnskyld for at jeg sa fra på den måten jeg gjorde, og mer kan jeg ikke gjøre. Der er min svigerinne som er problemet her, og min bror henger seg på. Det er helt opp til de hva de ønsker av relasjon med meg. Men å nekte å komme i bursdag til barnet mitt og låse oss totalt ute går ikke bare ut over meg, men barna våre og foreldrene våre og andre søsken. 
deres valg. Men mange blir rammet 

Ut i fra alt du har skrevet i tråden, og egne opplevelser med (for mange) arveoppgjør, er min oppfatning at hun tråkket litt feil, men at du har tolket alt ut i fra egne forventninger, og overreagert. Så har de nå mulig en for dramatisk reaksjon på det igjen. 

Altså en klassisk konflikt i et arveoppgjør, der mange følelser er i spill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi er flere søsken. Vi har en dement forelder og vi skal nå selge huset. Min bror har tatt over som verge og vi har holdt på å tømme huset osv. kort fortalt min bror og kone er sur på meg etter en krangel der jeg sa klart ifra at jeg ikke ville hans kone skulle forsyne seg av arvegodset. Dette er for oss søsken. Ble mye drama. 
nå har bror og kona stengt meg helt ute. Han snakker ikke med meg. 
Samarbeidet mellom oss søsken når det gjelder huset er ikke eksisterende da bror stenger meg ute. 
Jeg har snart vasket ned hele huset, og lagt mange mange timer i dette. Jeg aner ikke hvor i prosessen vi er mtp takstmann, visning etc. han informerer min søster om alt som skjer mtp huset, mens jeg ikke vet noe. Jeg må spør min søster om alt. I går sier søster at det ikke er vits i å vaske ned huset, da de som kjøper sikkert vil rive ned en del og bygge om.. 

takk for den, etter snart 20 timer med nedvask. 
vet ikke hvor mye jeg orker å involvere meg mer i dette huset. 
for litt siden fikk jeg et brev fra sykehjemmet hvor foreldren vår bor, jeg spurte bror om det var noe han skulle ha mtp verge oppgaven, fikk ikke svar. 
spurte min søster, og hun sa bror ikke trengte brevet likevel.. kunne han ikke sagt det da? 
Jeg føler meg helt utfryst og er i kjelleren.. 

Første regel, bare barna er arvinger og skal dele. Svigerbarn har ingenting der å gjøre. 

Anonymkode: d201f...74a

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Første regel, bare barna er arvinger og skal dele. Svigerbarn har ingenting der å gjøre. 

I hvilken lov står dette?

Både mine foreldre med søsken, og jeg med søsken, har alltid involvert ektefeller. Det er godt med mental støtte, det er godt med praktisk hjelp. Og etter mange år som gift er man nær familie. 

Men selvfølgelig er det avklart i forkant. Akkurat som når ting skal skje, hvem som har ansvar, hvordan fordeling skal være, og alt annet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I hvilken lov står dette?

Både mine foreldre med søsken, og jeg med søsken, har alltid involvert ektefeller. Det er godt med mental støtte, det er godt med praktisk hjelp. Og etter mange år som gift er man nær familie. 

Men selvfølgelig er det avklart i forkant. Akkurat som når ting skal skje, hvem som har ansvar, hvordan fordeling skal være, og alt annet. 

Svigerbarn er ikke arvinger. Arveloven sier det. Ingen andre har rett til å hente ting ut av boet, dersom ikke alle arvingene gir tillatelse. Normal folkeskikk vil vel også være å ikke valse inn i andres arveoppgjør. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har det falt deg inn, ts, at du som voksen kan velge hvordan du oppfører deg? Når du så velger å oppføre deg støtende og den du snakker til blir støtt? Ja, da opplever du det vi kjenner som konsekvensen av våre handlinger.

Du var ufin mot sin bror og din svigerinne. Med viten og vilje. Hvilket mål denne ufinheten hadde (utover det helt åpenlyse - å støte din bror og din svigerinne) er for oss alle her uklart. Uansett ble din bror og svigerinne støtt. Som omtrent alle ville blitt.

Man kan kanskje tenke seg at du, gitt at du viser null forståelse for at du er frekk og ufin, alltid er slik. Og at dette er siste dråpen og din bror nå tenker at han har det bedre i livet uten deg som søster. De fleste ville nok vært enig med han i det, dersom du snakker sånn til vanlig.

Så sier du at du er trett og lei og orker ikke mer av konsekvensen av dine handlinger. Neivel. Men som voksen har du kun valget å leve med dine handlinger. Det finnes ingen annen utvei. Du kan forsøke legge deg langflat og be om unnskyldning og forsøke overbevise om at du tar din destruktive adferd på alvor og oppsøker terapi. Men din bror har ingen forpliktelse til å tilgi deg. 

Anonymkode: 32d5c...2f2

Er du den grådige svigerinnen kanskje? 

Den som har oppført seg ufint er nemlig ts sin grådige svigerinne som går rundt i huset til sin svigermor og forsyner seg av alt hun har lyst på. Det er så uforskammet at jeg eier knapt ord. At hennes mann er morens verge betyr ikke at hun kan bare forsyne seg fritt fra boet som det passer henne!

Jeg synes det er merkelig at noen av dere tilsynelatende synes det er normalt og greit at ektefellene bare grabber til seg arvesølv og dyre gjenstander, mens arvingene holder på med rydding av huset. Det sier seg selv at hvis det ikke finnes et testamente om fordelingen av arvesølv og dyrbare gjenstander,  er det noe arvingene bør snakke om og dele på en rettferdig måte. Førstemann til mølla hvor den ene ektefellen får lov til å tyvstarte er ikke en rettferdig deling av arv!  Og all denne grådigheten mens mor fortsatt er i live, attpåtil. Bror og kona oppfører seg som gribber og burde vært flaue og ikke fornærmet.

Ikke rart at Ts er støtt og hun er i sin fulle rett å reagere på en slik oppførsel. 

Anonymkode: c5492...e9b

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Svigerbarn er ikke arvinger. Arveloven sier det. Ingen andre har rett til å hente ting ut av boet, dersom ikke alle arvingene gir tillatelse. Normal folkeskikk vil vel også være å ikke valse inn i andres arveoppgjør. 

Jeg lurte på hvilken lov som sa at svigerbarn ikke har noe å gjøre i boet? 

Uansett, jeg er glad jeg er i en familie som er inkluderende, og klarer å samarbeide godt. Svigerinner og svogere har til tider vært uvurderlige når ting er tungt, når praktiske ting må ordnes, når man trenger en nøytral part, når man trenger noen som vet verdien av gamle LPer, og mye mer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har selv bare hyggelige svigerinner og svoger, og syns selv det bare er hyggelig at de ønsker å ha ting i sin bolig fra min familie. 

Anonymkode: 1bf91...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er merkelig at noen av dere tilsynelatende synes det er normalt og greit at ektefellene bare grabber til seg arvesølv og dyre gjenstander, mens arvingene holder på med rydding av huset. Det sier seg selv at hvis det ikke finnes et testamente om fordelingen av arvesølv og dyrbare gjenstander,  er det noe arvingene bør snakke om og dele på en rettferdig måte. Førstemann til mølla hvor den ene ektefellen får lov til å tyvstarte er ikke en rettferdig deling av arv!  Og all denne grådigheten mens mor fortsatt er i live, attpåtil. Bror og kona oppfører seg som gribber og burde vært flaue og ikke fornærmet.

Ikke rart at Ts er støtt og hun er i sin fulle rett å reagere på en slik oppførsel. 

Anonymkode: c5492...e9b

Det var gjenstander uten verdi, som fortsatt lå i en haug i huset. Mens øvrige også var der. Og så en noe hissig søster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger/tull.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...