Gå til innhold

Arve styr med søsken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Svigerinne burde holdt seg unna, evt burde bror spurt om det var greit at svigerinne stilte opp for han om han ikke helt vet hva han vil ha eller noe. Men å ta seg til rette som inngiftet er ganske så frekt.
Men dessverre, arveoppgjør får frem det verste i folk..

Anonymkode: ac152...934

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da så :)

Ellers vil jeg tilføye at du har helt rett. Svingers skal holde seg langt unna andres arveoppgjør. Oppførselen hennes var jo helt taktløs! Jeg synes beskjeden du ga henne høres ut som en adekvat sosial sanksjon av uakseptabel atferd. 

+ Skikkelig barnslig at de blir sure liksom! Skal du bare finne deg i å stå der å bli ranet på høylys dag? Hvor langt oppi ræva har de egentlig hodene sine?!

full støtte til deg fra meg!

(Jeg måtte bare få klarhet i det med huset og forelderens økonomi- baklager om jeg stakk nesen i noe jeg ikke hadde noe med)

Anonymkode: 147bd...563

Tusen takk!! 
det er akkurat slik jeg føler, men blir nå behandlet som den stygge ulven 

Anonymkode: d1fb7...243

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Svigerinne burde holdt seg unna, evt burde bror spurt om det var greit at svigerinne stilte opp for han om han ikke helt vet hva han vil ha eller noe. Men å ta seg til rette som inngiftet er ganske så frekt.

Min bror er høyt oppegående og klarte fint selv å si hva han ville ha. Hun tenkte vel ikke helt over hvordan dette påvirket oss andre, og gjorde det nok ikke for å være slem. Men tror hun ser på huset som at det er min brors eiendeler, og tenker ikke så langt at han har to søstre 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er som du fremstiller, at det bare var å gå og grabbe til seg det man ville ha, så bør vel din søster stå på din side? Og at dere sammen snakker med bror og sier at måten dette skjedde på ble helt feil, og at dere ønsker å fordele på nytt. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bruker jo noen veldig usjarmerende ord her ts.. «forsyner seg» er ekstremt negativt ladet! «Tar seg til rette» «grisk»... Når du itilleg da sier at du «sa klart ifra» og «var litt krass» så høres set ut som du rett og slett har vært ufin!

Din svigerinne har sikkert vært i familien i mange år, og stod dine foreldre nært. Tiltross for at hun ikke er deres datter står nok hun også i en veldig sår situasjon, slik som dere, og det er ikke rett tidspunkt å være ufin. 
Hvorfor kunne du ikke tatt sette opp med din bror på en fin måte?

Det er jo klart at dere burde ha snakket på forhånd om hvordan fordelingen skulle foregå. Men husk at din svigerinne og din bror er èn husstand, èn familie og èn enhet. Det som er din brors er også hennes. Rart om hun plukker ut smykkene til din mor - men om hun ønsker et kaffeservice eller brødrister så ser jeg ikke hvorfor hun ikke kan ønske dette til deres husstand??

Og hva som din bror ønsker å ha sin kone, og nærmeste støttespiller ved sin side i en slik situasjon - kan du virkelig nekte ham det? Du virker å kun se dette fra din egen side, dette er nok veldig sårt for både henne og din bror også. Jeg synes ikke det er rart at du blir den stygge ulven, slik som du legger frem saken..

Ettersom bror er både verge og tar seg av hussalget, så virker det som han har fått den største delen av ansvaret og byrden her...

Anonymkode: d016d...630

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dere burde gå igjennom alt sammen på nytt. Svigerinnen er urimelig som forsynte seg av ting som ikke er hennes. Bror og søster burde ha reagert. 

Synes det faktisk er barnslig reaksjon fra bror uavhengig hva han egentlig synes om deg fra før av (?). Man burde fint kunne legge til side konflikter akkurat under deling av inbo.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg er helt enig med TS - dette er barnas arena, så får partnere holde seg unna! Vil ikke mannfolk ha noe, så får de la det være. Det er bror som her har opptrådt uverdig, ikke TS! 

Anonymkode: a5670...f1f

Og jeg mener det er helt naturlig at man har med seg partner. Ofte er det snakk om gjenstander en skal ha med inn i eget hjem, og da er det greit at en er enige om hva som tas med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I vår familie har vi alltid involvert partnere ved rydding av bo. Man trenger gjerne den mentale og praktiske støtten. Og man er to om hva som skal inn i eget hjem, jeg har full forståelse for at min svigerinne var med og sa nei, da min bror ønsket å ta med stresslessen. Men det er jo opp til hver familie hvordan man løser dette. 

En slik øvelse dere nå gjør medfører alltid mye følelser, og en slik konflikt du nå opplever er ikke unormal. Sannsynligvis har begge parter tråkket feil. I tillegg til at det er mentalt tungt å rydde bort et liv på den måten, er det mye praktisk jobb, særlig for den som er verge. 

De du nå gjør er å be om at dere søsken møtes. Og så snakkes det ut. På en åpen måte, med utgangspunkt i følelser, og ikke anklager. Deretter lager dere regler, noe dere burde gjort i utgangspunktet. En grunnregel er for eksempel at ingenting skal fjernes uten at alle er til stedet, en annen er regler for fordeling, for eksempel at man fordeler i kategorier, og så velger etter tur. 

Anonymkode: 0d804...dff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får engasjere en advokat. Det virker som dere har mye følelser rundt dette og ingen av dere klarer å være nøytrale og objektive. En sak basert på følelser fra flere er aldri en god sak. Og søsken kan som kjent spille på alle følelser hos hverandre og gjøre hverandre mer sårbare. Et familiemedlem bør aldri være en verg for et annet familiemedlem, det er aldri en god idé. Engasjer en advokat som kan lover og regler rundt arv og arvegods, så alt blir rettferdig og etter loven. Så blir det minst mulig krangling i ettertid også. Og absolutt IKKE involver ektefeller/samboer/partner inn i noe sv dette. 

Anonymkode: 0616b...265

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er det din bror som er verge? 

Anonymkode: 7faec...ad6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har det falt deg inn, ts, at du som voksen kan velge hvordan du oppfører deg? Når du så velger å oppføre deg støtende og den du snakker til blir støtt? Ja, da opplever du det vi kjenner som konsekvensen av våre handlinger.

Du var ufin mot sin bror og din svigerinne. Med viten og vilje. Hvilket mål denne ufinheten hadde (utover det helt åpenlyse - å støte din bror og din svigerinne) er for oss alle her uklart. Uansett ble din bror og svigerinne støtt. Som omtrent alle ville blitt.

Man kan kanskje tenke seg at du, gitt at du viser null forståelse for at du er frekk og ufin, alltid er slik. Og at dette er siste dråpen og din bror nå tenker at han har det bedre i livet uten deg som søster. De fleste ville nok vært enig med han i det, dersom du snakker sånn til vanlig.

Så sier du at du er trett og lei og orker ikke mer av konsekvensen av dine handlinger. Neivel. Men som voksen har du kun valget å leve med dine handlinger. Det finnes ingen annen utvei. Du kan forsøke legge deg langflat og be om unnskyldning og forsøke overbevise om at du tar din destruktive adferd på alvor og oppsøker terapi. Men din bror har ingen forpliktelse til å tilgi deg. 

Anonymkode: 32d5c...2f2

For et svadasvar, det er da ingen grunn til at svigerinne skal gå å forsyne seg av ting, det er hun som er frekk

Anonymkode: e5063...a77

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er helt enig 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En litt oppegående svigerinne tenker jo at her holder jeg meg enten unna eller i det minste trår jeg svært varsomt. Det kalles sosiale antenner! Jeg ville aldri ha marsjert inn i huset til min kones foreldre og begynt å fylle en bag. Den sosiale antennen må i dette tilfelle være helt brukket. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er helt enig med TS - dette er barnas arena, så får partnere holde seg unna! Vil ikke mannfolk ha noe, så får de la det være. Det er bror som her har opptrådt uverdig, ikke TS! 

Anonymkode: a5670...f1f

Nemlig ,det er da ikke ts som har gjort noe feil her

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sett i lys av hvor umusikkalsk oppførselen hennes var er det ingen overraskelse at hun reagerer så apart som hun gjør når hun blir irettesatt. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien Gribb og Grabb forsyner seg av dements fars eiendeler og kaller det arveoppgjørets endelige time. Krangler så busta fyker over tilsynelatende helt hverdagslige eiendeler.

Normale familier setter eiendelene på lager og fordeler arven når arvelater faktisk er død. Det som uansett skal kastes, kastes direkte.

Hvorfor? Jo, fordi da kjenner man til alt som skal fordeles inkludert verdien av kontanter og fordi eieren da ikke lenger i live.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette sa jeg etter hun hadde forsynt seg av arvegodset. Hun ble fornærmet og min bror støtter henne. Det skal ikke bestilles nedvask, da jeg og min søster ble enig om å vaske ned huset selv. 

Hva mener du med at hun forsynte seg? De er jo gift så det er jo i felles hjem... At hun plukket ting opp kan være så enkelt at broren din er ikke god til det eller ikke gidder... 

Anonymkode: 6809c...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
A-hunter skrev (33 minutter siden):

Familien Gribb og Grabb forsyner seg av dements fars eiendeler og kaller det arveoppgjørets endelige time. Krangler så busta fyker over tilsynelatende helt hverdagslige eiendeler.

Normale familier setter eiendelene på lager og fordeler arven når arvelater faktisk er død. Det som uansett skal kastes, kastes direkte.

Hvorfor? Jo, fordi da kjenner man til alt som skal fordeles inkludert verdien av kontanter og fordi eieren da ikke lenger i live.

Akkurat! 

Anonymkode: 0506c...d84

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva slags relasjon har du hatt til bror og svigerinne før dette? Det er ikke unormalt med mye følelser fra alltid parter i en slik prosess. Synd om dette skal ødelegge forholdet fremover. 

Anonymkode: 7faec...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva mener du med at hun forsynte seg? De er jo gift så det er jo i felles hjem... At hun plukket ting opp kan være så enkelt at broren din er ikke god til det eller ikke gidder... 

Anonymkode: 6809c...515

Hvis bror ikke vil ha noe, er det uansett ikke hennes business å ta ting. Hun får mulighet til å samle eiendeler fra sine egne foreldres dødsbo.

Min far ønsket ikke særlig mange ting etter min farmor, det var ikke da slik at min mor troppet opp for å sikre seg ekstra ting.

Anonymkode: 92899...3f1

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...