AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #1 Skrevet 22. mai 2021 Har ingen spesifikk spiseforstyrrelse direkte men litt sånn issues periodevis. Det nyeste nå er at det kjennes veldig ille når jeg vet at jeg har mat i kroppen. Verst er det selvfølgelig når jeg tenker at jeg kan ha spist for mye en dag og at jeg vil legge på meg men jevnt over kjennes det bare alltid fælt å vite at jeg har mat i magen, i tarmene osv. Når jeg har vært på toalettet prøver jeg resonnere meg frem til om det kan ha vært brødskiva kl 16 eller hva, altså sånn ut fra timing om jeg er langt fra å være "ren" i kroppen eller ikke. Noen som kjenner igjen følelsen? Anonymkode: ef773...7be
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #2 Skrevet 22. mai 2021 Ja, har det også sånn av og til. Da bruker jeg å løse det med å spy opp igjen maten, føles mye bedre da. Har det ikke sånn så veldig ofte, og da er det ikke en spiseforstyrrelse heller at jeg spyr opp igjen maten (ifølge kriteriene for spiseforstyrrelser). Anonymkode: 8037e...e1d 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #3 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, har det også sånn av og til. Da bruker jeg å løse det med å spy opp igjen maten, føles mye bedre da. Har det ikke sånn så veldig ofte, og da er det ikke en spiseforstyrrelse heller at jeg spyr opp igjen maten (ifølge kriteriene for spiseforstyrrelser). Anonymkode: 8037e...e1d Det er det jeg også gjør i noen perioder. Men ikke nå... Nå har jeg det bare jævlig istedenfor og blir helt opphengt i å gå på toalettet for å bli kvitt det igjen men det tar sin tid. Føler skam for å kaste opp og at det er feil på en måte og noe som bør unngås. Glemte at jeg hadde tenkt å kjøpe Laxoberal i dag og det kjennes rimelig vanskelig. Har du også sunnere måter å takle dette på? Anonymkode: ef773...7be
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #4 Skrevet 22. mai 2021 Tenker at det er bra at kroppen får nok mat hver dag! Anonymkode: faf7d...eb2 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #5 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tenker at det er bra at kroppen får nok mat hver dag! Anonymkode: faf7d...eb2 ??? Ja... Takk for bidraget du. Anonymkode: ef773...7be
Lill3My Skrevet 22. mai 2021 #6 Skrevet 22. mai 2021 Håper du kan bruke bevisstheten du har til situasjonen til å ta tak i den. Slike ting kan eskalere og utvikle seg til å bli enda større problem enn det allerede er. Prøv å eksperimentere litt med tankene og følelsene dine. Hva skjer hvis jeg ikke "tømmer meg"? Hva kan jeg gjøre for å holde ut? Hva er nytten av det jeg har spist, hvorfor bør jeg la kroppen få næringen? Hva skjer om jeg fortsetter å begrense inntaket/kompensere? Hvordan vil livet mitt bli fremover da? Vil jeg klare å delta i sosiale settinger med mat? Hva ønsker jeg å huske når jeg tenker tilbake på denne tiden i livet? Å stå i ubehaget er vanskelig, men det er kun det som vil gjøre deg bedre. Og du vil bli vandt med det hvis du bare gjør det ofte nok, og samtidig jobber med tankene dine 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #7 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er det jeg også gjør i noen perioder. Men ikke nå... Nå har jeg det bare jævlig istedenfor og blir helt opphengt i å gå på toalettet for å bli kvitt det igjen men det tar sin tid. Føler skam for å kaste opp og at det er feil på en måte og noe som bør unngås. Glemte at jeg hadde tenkt å kjøpe Laxoberal i dag og det kjennes rimelig vanskelig. Har du også sunnere måter å takle dette på? Anonymkode: ef773...7be Nei, har dessverre ikke det. Andre måter jeg "håndterer" det på er å la være å spise en periode for å veie opp liksom. Men som sagt så føler jeg det ikke sånn hele tiden, mer periodevis. Så de periodene jeg ikke føler det sånn så slipper jeg jo å takle det. Anonymkode: 8037e...e1d 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #8 Skrevet 22. mai 2021 For meg hjelper det å avlede tankene. Vaske huset, gå en tur med podcast på øret osv. og aldri aldri begynne å kompensere. I dårlige perioder følger jeg kostplanen jeg fikk da jeg hadde anoreksi og gikk i behandling. For at den liksom bestemmer for meg og jeg kommer meg fortere inn i en bedre periode hvor spising går litt mer naturlig. Men ja, mitt tips er avledning. Tenk på det som eksponeringsterapi for angst. For det er jo angst det er egentlig. Anonymkode: 03821...bff 3
MiaHI Skrevet 22. mai 2021 #9 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ja, har det også sånn av og til. Da bruker jeg å løse det med å spy opp igjen maten, føles mye bedre da. Har det ikke sånn så veldig ofte, og da er det ikke en spiseforstyrrelse heller at jeg spyr opp igjen maten (ifølge kriteriene for spiseforstyrrelser). Anonymkode: 8037e...e1d Dette er definitivt en spiseforstyrrelse. Hvis du tror noe annet så lurer du deg selv. Hvis du enten kaster opp eller tar avføringspiller for å «føle deg ren» så blir du ikke bedre. Her bør du lete etter en annen løsning på problemet. Jeg har slitt med spiseforstyrrelser siden tenårene og har i perioder kastet opp. Resultatet er at klaffen som skal holde maten nede i magen har blitt slapp, så nå hender det fra tid til annen at jeg helt plutselig kaster opp i munnen. Dette på tross av at jeg ikke har kastet opp med vilje på lang tid. Det er sykt nasty! At jeg har ødelagt min egen kropp på denne måten er trist. Anbefaler meg å ikke gjøre det samme. 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #10 Skrevet 22. mai 2021 MiaHI skrev (3 minutter siden): Dette er definitivt en spiseforstyrrelse. Hvis du tror noe annet så lurer du deg selv. Hvis du enten kaster opp eller tar avføringspiller for å «føle deg ren» så blir du ikke bedre. Her bør du lete etter en annen løsning på problemet. Jeg har slitt med spiseforstyrrelser siden tenårene og har i perioder kastet opp. Resultatet er at klaffen som skal holde maten nede i magen har blitt slapp, så nå hender det fra tid til annen at jeg helt plutselig kaster opp i munnen. Dette på tross av at jeg ikke har kastet opp med vilje på lang tid. Det er sykt nasty! At jeg har ødelagt min egen kropp på denne måten er trist. Anbefaler meg å ikke gjøre det samme. Nei, det er ikke det. Det er bare å sjekke kriteriene for hva som skal til for å få spiseforstyrrelse som diagnose. Jeg gjør sånt alt for sjeldent til at det faller under. Det er ikke å lure meg selv. Anonymkode: 8037e...e1d
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #11 Skrevet 22. mai 2021 MiaHI skrev (3 minutter siden): Dette er definitivt en spiseforstyrrelse. Hvis du tror noe annet så lurer du deg selv. Hvis du enten kaster opp eller tar avføringspiller for å «føle deg ren» så blir du ikke bedre. Her bør du lete etter en annen løsning på problemet. Jeg har slitt med spiseforstyrrelser siden tenårene og har i perioder kastet opp. Resultatet er at klaffen som skal holde maten nede i magen har blitt slapp, så nå hender det fra tid til annen at jeg helt plutselig kaster opp i munnen. Dette på tross av at jeg ikke har kastet opp med vilje på lang tid. Det er sykt nasty! At jeg har ødelagt min egen kropp på denne måten er trist. Anbefaler meg å ikke gjøre det samme. Det er spiseforstyrret atferd, ikke nødvendigvis spiseforstyrrelse. Men uansett bra hun innser at det er et problem og vil gjøre noe med det (ved å søke råd her). Ts, jeg kan anbefale deg å sjekke ut Spisfo. Det er veldig lavterskel, trenger ingen diagnose eller henvisning. Mye gode råd og folk der som har hatt det sånn selv. Anonymkode: 03821...bff 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #12 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nei, har dessverre ikke det. Andre måter jeg "håndterer" det på er å la være å spise en periode for å veie opp liksom. Men som sagt så føler jeg det ikke sånn hele tiden, mer periodevis. Så de periodene jeg ikke føler det sånn så slipper jeg jo å takle det. Anonymkode: 8037e...e1d Ja.. Jeg kan gå i mange dager. Blir ikke sliten og føler meg kanskje ekstra kvikk 👍👍 Uff.. Var ikke denne retningen tråden skulle ta. Men fint når noen vet åssen det er noem ganger Skal lese alle fornuftige svar her også. Anonymkode: ef773...7be
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #13 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja.. Jeg kan gå i mange dager. Blir ikke sliten og føler meg kanskje ekstra kvikk 👍👍 Uff.. Var ikke denne retningen tråden skulle ta. Men fint når noen vet åssen det er noem ganger Skal lese alle fornuftige svar her også. Anonymkode: ef773...7be Ja, jeg bare skjønner ikke hvorfor jeg kan gå i flere uker uten å omtrent tenke på det, men så plutselig (uten forvarsel, jeg har i alle fall ikke klart å finne et mønster) begynner det å plage meg veldig. Det varer noen dager/uker også går det over. Skjønner ikke hodet mitt, skulle ønske jeg visste hva som utløser det. Anonymkode: 8037e...e1d 1
MiaHI Skrevet 22. mai 2021 #14 Skrevet 22. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei, det er ikke det. Det er bare å sjekke kriteriene for hva som skal til for å få spiseforstyrrelse som diagnose. Jeg gjør sånt alt for sjeldent til at det faller under. Det er ikke å lure meg selv. Anonymkode: 8037e...e1d Kall det hva du vil, men både du og TS har et problematisk forhold til mat som veldig fort kan utvikle seg i negativ retning hvis dere tyr til oppkast. Å fortelle TS at å kaste opp hjelper på problemet hennes er forkastelig. At du ikke skjønner det før du skriver innlegget ditt tyder på at du ikke er frisk. Hun ber om hjelp, og dette er ikke et pro-ana/mia forum såvidt jeg vet. Endret 22. mai 2021 av MiaHI 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #15 Skrevet 22. mai 2021 MiaHI skrev (3 minutter siden): Kall det hva du vil, men både du og TS har et problematisk forhold til mat som veldig fort kan utvikle seg i negativ retning hvis dere tyr til å oppkast. Å fortelle TS at å kaste opp hjelper på problemet hennes er forkastelig. At du ikke skjønner det før du skriver innlegget ditt tyder på at du ikke er frisk. Hun ber om hjelp, og dette er ikke et pro-ana/mia forum såvidt jeg vet. TS spør om noen kjenner seg igjen og det svarer jeg på. Jeg anbefaler på ingen måte "løsningen" min. Selvsagt skjønner jeg det, men TS skriver et så sykt triggende innlegg at jeg ikke klarer å ikke svare på det. Det må da du forstå. Dessuten har ikke problemet mitt utviklet seg i negativ retning, tvert imot. Jeg slet i tenårene med faktisk bulimi i flere år. Dette er på ingen måte så alvorlig. Anonymkode: 8037e...e1d
MiaHI Skrevet 22. mai 2021 #16 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS spør om noen kjenner seg igjen og det svarer jeg på. Jeg anbefaler på ingen måte "løsningen" min. Selvsagt skjønner jeg det, men TS skriver et så sykt triggende innlegg at jeg ikke klarer å ikke svare på det. Det må da du forstå. Dessuten har ikke problemet mitt utviklet seg i negativ retning, tvert imot. Jeg slet i tenårene med faktisk bulimi i flere år. Dette er på ingen måte så alvorlig. Anonymkode: 8037e...e1d Hvis du sliter/har slitt med bulimi så vet du sikkert også hvilken negativ virkning det kan ha på livet til mennesker. Som jeg nevnte har jeg slitt/sliter med det samme og det kunne ikke falt meg inn å påvirke andre mennesker til å gjøre noe som kan føre til det samme. Så vondt ønsker jeg virkelig ikke andre mennesker, og der håper jeg ikke du gjør heller.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #17 Skrevet 22. mai 2021 MiaHI skrev (3 minutter siden): Hvis du sliter/har slitt med bulimi så vet du sikkert også hvilken negativ virkning det kan ha på livet til mennesker. Som jeg nevnte har jeg slitt/sliter med det samme og det kunne ikke falt meg inn å påvirke andre mennesker til å gjøre noe som kan føre til det samme. Så vondt ønsker jeg virkelig ikke andre mennesker, og der håper jeg ikke du gjør heller. TS SPØR om noen har det på samme måte, og jeg svarer at jeg har det også sånn og da beskylder du meg for å ville TS og andre vondt. Kan du slutte? Hvis du virkelig sliter som du påstår så forstår du vel også verdien i å vite at man ikke er alene med sine plager. Slutt å anklag andre for å ha onde hensikter og bry deg heller om deg selv når du ikke takler å dele erfaringer og følelser. For noen er det faktisk en trøst i å vite at man ikke er den eneste som sliter med noe sånt og man slipper å føle seg rar osv. Anonymkode: 8037e...e1d 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #18 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): TS spør om noen kjenner seg igjen og det svarer jeg på. Jeg anbefaler på ingen måte "løsningen" min. Selvsagt skjønner jeg det, men TS skriver et så sykt triggende innlegg at jeg ikke klarer å ikke svare på det. Det må da du forstå. Dessuten har ikke problemet mitt utviklet seg i negativ retning, tvert imot. Jeg slet i tenårene med faktisk bulimi i flere år. Dette er på ingen måte så alvorlig. Anonymkode: 8037e...e1d Du er ganske kjip her nå, og det vet du nok selv og. Du har jo ikke en pågående alvorlig spiseforstyrrelse nå, og vet meget godt at du ikke trenger å «trigge tilbake» selv om vi alle ble litt trigget av måten ts skriver på. Ts står faktisk i denne situasjonen nå og ønsker seg ut av den. Da trenger ikke du å svare med egen spiseforstyrret atferd. Anonymkode: 03821...bff 4
MiaHI Skrevet 22. mai 2021 #19 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): TS SPØR om noen har det på samme måte, og jeg svarer at jeg har det også sånn og da beskylder du meg for å ville TS og andre vondt. Kan du slutte? Hvis du virkelig sliter som du påstår så forstår du vel også verdien i å vite at man ikke er alene med sine plager. Slutt å anklag andre for å ha onde hensikter og bry deg heller om deg selv når du ikke takler å dele erfaringer og følelser. For noen er det faktisk en trøst i å vite at man ikke er den eneste som sliter med noe sånt og man slipper å føle seg rar osv. Anonymkode: 8037e...e1d Du kunne fint nevt at du også føler det sånn, uten å tilføye at du løser problemet med å kaste opp. Og her siterer jeg deg - «føles mye bedre da». Også legger du vet at dette ikke er under definisjonen for spiseforstyrrelser og ikke har ført til en forverring hos deg. Hvis ikke det er en oppfordring til å kaste opp så vet ikke jeg. Det gjør meg vondt å se tankeløse mennesker som deg dele erfaringer med en åpenbart veldig sårbar person. At du ikke selv ser hva du gjør er bare trist. TS: Jeg vil sterkt fraråde deg å ty til oppkast som løsning på dette problemet. Uansett om personen over her hevder at det er uproblematisk for henne, så kan det bli veldig problematisk for deg. Det kan ødelegge store deler av livet ditt, som det har gjort for så alt for mange andre. 5
Matas Skrevet 22. mai 2021 #20 Skrevet 22. mai 2021 Kjære trådstarter, Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym. Med vennlig hilsen, Matas, moderator. 2
Fremhevede innlegg