Gå til innhold

Forstoppelse ødelegger dietten min, flere?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har det siste året lagt om kostholdet mitt drastisk da jeg skulle ned i vekt. Før spiste jeg alt jeg følte for, godteri, brød, potetgull, alt av pålegg, fastfood osv. Da var avføringsvanene mine helt normal. Nå spiser jeg veldig sunt hver eneste dag, og skeier så og si aldri ut. Ting jeg utelukker helt er alt av godteri og snacks, alle typer brød, ting som har høyt kaloriinhold som avakado, peanøttsmør eller granola.

En typisk dag er havregrøt med bær til frokost, skyr og proteinbar til lunsj, kjøtt og grønnsaker til middag og ofte bær, sunn-is eller frukt til kvelds. Men jeg har veldig problem med magen og er forstoppet hele tiden. Jeg kjenner at den er full, men det kommer bare ut litt og litt om gangen. Jeg passer på fiberinnholdet og det ligger egentlig for høyt, mellom 40-60 g hver dag. Jeg er svært aktiv og trener 6 dager i uken / går minst 12tusen skritt hver dag. Jeg drikker også minst 2,5 liter om dagen, men kanskje dette ikke er nok? 

Har noen råd til hva jeg kan gjøre? Jeg har prøvd både svisker, linfrø, drikke mye vann, massere magen, laktulose fra apoteket og høyfiber kosthold. 

Synes det er rart at jeg fr magetrøbbel når maten jeg spiser er bare sunn, men før når jeg proppet i meg alt mulig rart var den normal

Anonymkode: 7463d...b0e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må nok drikke enda mer vann.

Anonymkode: f232b...372

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mer vann, ev kan du spise litt svisker som snacks , finnes også sviske tabletter og juice 

Anonymkode: 74918...efc

AnonymBruker
Skrevet

Litt off topic, men har du merket endringer på vekt etter du la om kostholdet? Kan jeg spørre hvor mye? 

Ellers får jeg lett forstoppelse selv og mitt beste tips er å drikke mye vann og litt kaffe. Det hjelper også å unngå sukker og spise variert. Jeg blir forstoppet dersom jeg spiser det samme hver dag, uansett hvor sunt det er. 

Anonymkode: aaab5...520

AnonymBruker
Skrevet

Fordi magebakteriene dine har tilpasset seg den kosten du hadde, det vil ta litt tid før det blir bra. Ikke spis masse fiber når du har spist lite, det gir magen sjokk. Øk mengden gradvis

Spiser du nok fett siden du utelukker mat med mye kalorier? Litt rapsolje på maten kan hjelpe sette fart på magen. 

Prøv tilsette litt sitron i vannet du drikker, og som ab sier, drikk nok vannn. 

Anonymkode: eae10...86c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Litt off topic, men har du merket endringer på vekt etter du la om kostholdet? Kan jeg spørre hvor mye? 

Ellers får jeg lett forstoppelse selv og mitt beste tips er å drikke mye vann og litt kaffe. Det hjelper også å unngå sukker og spise variert. Jeg blir forstoppet dersom jeg spiser det samme hver dag, uansett hvor sunt det er. 

Har gått ned 25 kg til sammen, så ja en del. Er nå på den vekten jeg ønsker og skal ikke ned mer, bare opprettholde

Hvor mye vann pleier du å drikke? Jeg har tenkt at 2,5 liter er mye, og det er vell det som er anbefalt, så jeg har holdt meg til det. Kanskje jeg spiser for lite variert ja? Det går veldig mye i det samme til måltidene, men middag skifter jeg hver dag. 

Hvor mye kaffe pleier du å drikke?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har det siste året lagt om kostholdet mitt drastisk da jeg skulle ned i vekt. Før spiste jeg alt jeg følte for, godteri, brød, potetgull, alt av pålegg, fastfood osv. Da var avføringsvanene mine helt normal. Nå spiser jeg veldig sunt hver eneste dag, og skeier så og si aldri ut. Ting jeg utelukker helt er alt av godteri og snacks, alle typer brød, ting som har høyt kaloriinhold som avakado, peanøttsmør eller granola.

En typisk dag er havregrøt med bær til frokost, skyr og proteinbar til lunsj, kjøtt og grønnsaker til middag og ofte bær, sunn-is eller frukt til kvelds. Men jeg har veldig problem med magen og er forstoppet hele tiden. Jeg kjenner at den er full, men det kommer bare ut litt og litt om gangen. Jeg passer på fiberinnholdet og det ligger egentlig for høyt, mellom 40-60 g hver dag. Jeg er svært aktiv og trener 6 dager i uken / går minst 12tusen skritt hver dag. Jeg drikker også minst 2,5 liter om dagen, men kanskje dette ikke er nok? 

Har noen råd til hva jeg kan gjøre? Jeg har prøvd både svisker, linfrø, drikke mye vann, massere magen, laktulose fra apoteket og høyfiber kosthold. 

Synes det er rart at jeg fr magetrøbbel når maten jeg spiser er bare sunn, men før når jeg proppet i meg alt mulig rart var den normal

Jeg har det samme. Prøvde ulike ting men holdt meg på få kalorier. Spiste likevel ost, kjøtt, grønnsaker, knekkebrød, kake en gang i blant, greskyoghurt, mye svisker, appelsiner og drakk veldig mye vann hver dag. 

Jeg måtte gi opp. Ble tilogmed innlagt med forstoppelse, og DET var ikke moro.  Så går opp i vekt isteden. 

Kaffe hjelper for noen da. Kruttsterk kaffe FØR frokost, minst to kopper. 

Anonymkode: 8ae8a...024

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du må nok drikke enda mer vann.

Har vært inne på tanken, synes det er rart når det er anbefalt 2 liter om dagen, og jeg som regel drikker 2,5-3. Jeg får vell prøve å øke den til 3-4 liter da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fordi magebakteriene dine har tilpasset seg den kosten du hadde, det vil ta litt tid før det blir bra. Ikke spis masse fiber når du har spist lite, det gir magen sjokk. Øk mengden gradvis

Spiser du nok fett siden du utelukker mat med mye kalorier? Litt rapsolje på maten kan hjelpe sette fart på magen. 

Prøv tilsette litt sitron i vannet du drikker, og som ab sier, drikk nok vannn. 

Aha, det har jeg ikke tenkt på. Jeg har vell endret alt veldig drastisk, dette ga nok magen et sjokk ja. 

Ja, får i meg anbefalt mengde fett gjennom margarin og kjøtt. 

Sitter faktisk og drikker en flaske med sitronvann nå, får se om det hjelper!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har vært inne på tanken, synes det er rart når det er anbefalt 2 liter om dagen, og jeg som regel drikker 2,5-3. Jeg får vell prøve å øke den til 3-4 liter da?

I en periode, men ikke for lenge. Man skal ikke drikke for mye vann over lang tid heller. Drikker du kaffe?

AnonymBruker
Skrevet

Husk at tørre ting som korn og spesielt knekkebrød tar utrolig mye fuktighet fra tarmen. Knekkebræd måtte jeg kutte ut. 

Olje smører systemet men det er kaloririkt da. 

Anonymkode: 8ae8a...024

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har gått ned 25 kg til sammen, så ja en del. Er nå på den vekten jeg ønsker og skal ikke ned mer, bare opprettholde

Hvor mye vann pleier du å drikke? Jeg har tenkt at 2,5 liter er mye, og det er vell det som er anbefalt, så jeg har holdt meg til det. Kanskje jeg spiser for lite variert ja? Det går veldig mye i det samme til måltidene, men middag skifter jeg hver dag. 

Hvor mye kaffe pleier du å drikke?

Jøss, det var virkelig imponerende. Skal si du har gjort litt av en jobb. Synd at forstoppelse oppsto som følge av endringene dine. 

Jeg drikker MYE vann. Jeg starter dagen med et glass vann, deretter 2 små kopper med kaffe. Deretter drikker jeg vann gjennom hele arbeidsdagen. Jeg drikker ikke så mye etter jobb, bare til middagen. 

Jeg drikker 2-3 kopper kaffe om dagen, før jeg spiser. Det setter ofte fart på magen. Jeg syns også fordøyelsen fikk seg en kickstart da jeg blandet 1 ss eplesidereddik i vannglasset jeg drakk da jeg sto opp. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Aha, det har jeg ikke tenkt på. Jeg har vell endret alt veldig drastisk, dette ga nok magen et sjokk ja. 

Ja, får i meg anbefalt mengde fett gjennom margarin og kjøtt. 

Sitter faktisk og drikker en flaske med sitronvann nå, får se om det hjelper!

Bare margarin og kjøtt? I såfall tenker jeg feilen kanskje ligger der. Kanskje margarin til og med er forstoppende for deg? Kan være noe i kosten din som du ikke tåler så bra ogå. For eks melkeprodukter, eller bare skyren du spiser. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du vondt i magen, eller er det bare det at kiloene sitter lengre?

jeg slanker meg også ved å telle kalorier, men passer på riktig inntak av fiber og fett. Vann har jeg ikke målt inntak av, men jeg drikker minst tre-fire liter om dagen.

jeg har sjelden avføring, og lite om gangen, men jeg har ikke vondt i magen og føler meg sånn sett ikke skikkelig forstoppet. Jeg tenker at fordi jeg spiser riktig nå (i forhold til tidligere da jeg spiste masse snop, sukker, hvitt mel og fett), så nyttiggjør kroppen seg av næringen på en annen måte. Kroppen tar til seg det den trenger og kroppen har derfor ikke så mye avfallsstoffer å kvitte seg med. Jeg er ingen ekspedert, men det er mine tanker basert på samme erfaring som deg

Anonymkode: b854f...ba4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan også oppleve det i perioder, f.eks. i ferien. Mye vann virker positivt synes jeg. Og så har jeg funnet ut at jeg må passe på å få kommet meg på do med det samme jeg merker at behovet melder seg. Dersom jeg prøver å holde meg (mer enn 5-10 minutter) går det over og det kan gå helt til neste dag eller dagen deretter før jeg merker noe igjen. Da blir ofte avføringen ganske hard. Hjemme og på arbeid er dette helt uproblematisk. Men det kan være litt plagsomt når man har litt uregelmessige dager, f.eks. i ferien og når man er ute på tur. Men når jeg er obs på det bruker også det å gå bra. F.eks. på turer har jeg alltid med toalettpapir og når det ikke er noe toalett å oppdrive må jeg rett og slett trekk meg litt bort og sette meg på huk. Litt plagsomt, men oftest går også det bra.

Anonymkode: 1ca6a...a5c

• Liker 2
Skrevet

Du kan gå ut og plukke brennesle, og lage te av det.

Selv anbefaler jeg sennablader, det er kraftige saker. Pass på å ikke ta for mye.

https://veientilhelse.no/fem-beste-teene-mot-forstoppelse/

Når du sier du har prøvd linfrø, så har du vel ikke bare tatt de tørt, eller blandet i musli? Prøv linfrø som te, det er også beskrevet i linken over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...