Gå til innhold

Et spm om vennskap i grupper som


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor nære er vennskapene i en syforening? (eller lignende)

I din?

 

Er du med i flere?

Gjør dere andre ting sammen utenom syforeningen?

Snakker dere sammen på et personlig plan, en til en eller sammen?

Reflekterer dere over livet sammen?

Har du noen i din syforening som ikke har det bra i ekteskapet, eller som det er mulig at du ikke vet om har det?

Vet dere at alle behandler barna sine ok?

 

Anonymkode: b15f0...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trykket enter med num lock på og innlegget bleplutselig postet uten å være ferdig.

 

Ok, så, litt mer forklaring:

 

Det jeg forsøker å finne ut av er om hvor tette og nære (i dette tilfellet kvinner) mennesker i slike små grupper blir. Som møtes til fastsatt tid, hjemme hos den enkelte og sim ser ut til å ha hatt det mye moro sammen. God mat og godt og drikke, og noen hekler og strikker.

Jeg ser generasjonen over meg og hvor mye tid de har tilbragt sammen, både med og uten menn.

Men, så kom jeg til å tenke tilbake på en dame som var i syforeningen til noen jeg kjente. Hun var mye med i starten, men så kom hun sjeldnere, og hun ble ikke med på sydenferier osv. Hun var veldig liten og puslete, tynn, hadde angst. Mange år etterpå så spurte jeg plutselig jeg litt om henne, jeg husket henne fra jeg var barn. Jeg spurte om hvorfor hun sluttet, hvorfor hun ikke ble med.

Svaret som kom sjokkerte meg litt, det ble sagt noe i  denne duren "nei, hun fikk visst ikke lov av mannen sin, det var litt vanskelig det der, så vi bare slutta å innvitere henne etterhvert, hun ble jo ikke med likevel" "Han er visst litt kontrollerende han mannen" "Nei, vi kunne jo ikke gjøre noe vi"

Hadde en svak diskusjon etterpå med vedkommende ( jeg holdt tunga litt rett i munnen), hvor jeg uttrykte at det hørtes litt merkelig ut å forlate et annet menneske ("venninne") som er i en vond situasjon på den måten. De hjalp henne jo ikke ut av det, de bare slutta å innvitere henne fordi hun likevel ikke fikk lov til å komme.

 

Ting nummer to jeg da begynte å tenke på var om "fasaden" i noen slike grupper gjør at endel av det som ligger bak fasaden blir mer usynlig?

 

Jeg er ikke ute etter å "ta" selve konseptet syforening, det er jo en positiv og fin måte å møte venner på!

 

Men historien fikk meg til å tenke -hvor nære venner er man egentlig, selv om man møtes to ganger i måneden til hygge og kos?

 

 

Anonymkode: b15f0...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...