solmåneogstjerner Skrevet 22. mai 2021 #21 Skrevet 22. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ingen sidestille ansvaret, du dikter opp ting. Ro deg ned og fokuser på fakta. Pust nå. Du oppfordrer til å lage helvete, jeg foreslår en mellomting. Anonymkode: c31a9...667 Du har ikke lest hva jeg har skrevet, heller har du ikke kontroll på lovverket, eller innsikt i hvordan det er å være pasient i en sårbar situasjon. Jeg er helt rolig, men du vet ikke hva du snakker om. Endret 22. mai 2021 av solmåneogstjerner 4
solmåneogstjerner Skrevet 22. mai 2021 #23 Skrevet 22. mai 2021 petter333 skrev (2 minutter siden): Helsepersonell skal hindre at andre får adgang eller kjennskap til opplysninger om folks legems- eller sykdomsforhold eller andre personlige forhold som de får vite om i egenskap av å være helsepersonell. Nettopp. Det vet alle som er utdannet i eller jobber med slikt. Og det medfører konsekvenser om man ikke klarer å følge disse reglene. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #24 Skrevet 22. mai 2021 solmåneogstjerner skrev (2 minutter siden): Du har ikke lest hva jeg har skrevet, heller har du ikke kontroll på lovverket, eller innsikt i hvordan det er å være pasient i en sårbar situasjon. Jeg er helt rolig, men du vet ikke hva du snakker om. Det vet jeg. Mer enn deg. Tydligvis. Anonymkode: c31a9...667 2
petter333 Skrevet 22. mai 2021 #25 Skrevet 22. mai 2021 Statens helsetilsyn kan gi advarsel til helsepersonell som forsettlig eller uaktsomt overtrer plikter etter denne lov eller bestemmelser gitt i medhold av den, hvis pliktbruddet er egnet til å medføre fare for sikkerheten i helse- og omsorgstjenesten, til å påføre pasienter eller brukere en betydelig belastning eller til i vesentlig grad å svekke tilliten til helsepersonell eller helse- og omsorgstjenesten. Statens helsetilsyn kan gi advarsel til helsepersonell som har utvist en atferd som er egnet til i vesentlig grad å svekke tilliten til vedkommende yrkesgruppe. 2
solmåneogstjerner Skrevet 22. mai 2021 #26 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det vet jeg. Mer enn deg. Tydligvis. Anonymkode: c31a9...667 Tviler sterkt... 2
solmåneogstjerner Skrevet 22. mai 2021 #27 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det vet jeg. Mer enn deg. Tydligvis. Anonymkode: c31a9...667 Du mener altså at om en pasient er innlagt i psykiatrisk behandling (åpenbart sårbar, ingen kan si noe annet), så kan behandler drive rundt og fortelle om dennes problemer uten at det er grunn til å reagere. Men om noen ønsker å reagere så skal det tas opp med behandler først? At en person selv innlagt med suicidale tanker og alt mulig skal ikke snakke med andre men snakke med den som bryter loven? Det blir omtrent som at jeg ble voldtatt eller slått ned, eller observerte en annen bli det, men jeg skal ikke snakke med politiet (for det blir jo 'et helvete' for gjerningspersonen). Jeg skal heller ta kontakt og høre på hans versjon av hvorfor han hadde lyst til å voldta eller banke noen opp. For han må jo selvsagt ikke få 'et helvete'. Samtidig med at jeg selv er i en sårbar posisjon. Du kan da ikke seriøst mene dette? 5
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #28 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Wow wow... ro dere ned litt. Hva med å ta det opp med behandler? Si at du oppfatter det som at han brøt taushetsplikten. Det kan virke bedre enn å lage et helvete. Anonymkode: c31a9...667 Noen som bryter taushetsplikten fortjener at det blir lagt et helvetes oppstyr. Anonymkode: efd6f...da8 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #29 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er innlagt og i sist samtale med behandler sa han til meg at en navngitt pasient også slet med suicidale tanker. Brøt han taushetsplikten da? Anonymkode: 0d3db...ebe Ja, og det noe så veldig. Tenker du bør melde fra når du drar hjem til vedkommendes overordnede. Anonymkode: a65d7...8a5 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #30 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Vet ikke helt om det ble helt riktig forklart. For å beskrive mer nøyaktig så sa behandler "xx tenker også å xx for å holde tunge og vanskelige tanker unna slik som du". Jeg tolket det som suicidale tanker. Er det fortsatt brudd? Vil bare ikke gjøre noe feil her. Anonymkode: 0d3db...ebe Er ikke dette å ri kjepphester? Vedkommende ville bare være hjelpsom å si at du ikke er alene om disse tankene. Dumt å si navn, men er det et vedkommende på avdelingen så er det jo åpenbart at denne har sitt å stri med, ellers hadde denne ikke vært der. Før visste du at x hadde et psykisk problem han var innlagt for. Nå vet du at x strir med det samme som deg, så da vet du at du ikke er alene om det. Galt, men likevel syntes jeg du velger å gå til angrep på en som forsøkte å være hjelpsom. Utakk er verdens lønn. Anonymkode: 9ba6f...5c4 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #31 Skrevet 22. mai 2021 solmåneogstjerner skrev (39 minutter siden): Den personen er også en han har i behandling? Ikke typisk 'Britney Spears har også slike tanker?' Det er er brudd om han røper noe om noen han har i behandling eller har lest journalen til. Kan det være at xx har gitt tillatelse til at du kan få vite dette, slik at dere kanskje kan samtale/samarbeide? Da kan saken vurderes annerledes. Han sa navnet til en annen pasient ja. Regner med det er en han har i behandling. Om personen har gitt tillatelse til det vet jeg ikke, men det kan jo være. Anonymkode: 0d3db...ebe
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #32 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er ikke dette å ri kjepphester? Vedkommende ville bare være hjelpsom å si at du ikke er alene om disse tankene. Dumt å si navn, men er det et vedkommende på avdelingen så er det jo åpenbart at denne har sitt å stri med, ellers hadde denne ikke vært der. Før visste du at x hadde et psykisk problem han var innlagt for. Nå vet du at x strir med det samme som deg, så da vet du at du ikke er alene om det. Galt, men likevel syntes jeg du velger å gå til angrep på en som forsøkte å være hjelpsom. Utakk er verdens lønn. Anonymkode: 9ba6f...5c4 Som sagt så vil jeg ikke gjøre noe feil. Ønsker selvfølgelig ikke gå til angrep på behandler, har bare tenkt en del på om det var greit av han å si dette eller ikke. Derfor spurte jeg her. Anonymkode: 0d3db...ebe 1
Gjest Blondie65 Skrevet 22. mai 2021 #33 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Vet ikke helt om det ble helt riktig forklart. For å beskrive mer nøyaktig så sa behandler "xx tenker også å xx for å holde tunge og vanskelige tanker unna slik som du". Jeg tolket det som suicidale tanker. Er det fortsatt brudd? Vil bare ikke gjøre noe feil her. Anonymkode: 0d3db...ebe Det han/hun burde sagt er at "den måten du tenker på for å holde tunge og vanskelige tanker unna har jeg erfaring med fra andre pasienter". Det skulle aldri vært nevnt navn.
Gjest Robin666 Skrevet 22. mai 2021 #34 Skrevet 22. mai 2021 Rolig nå. Behandler dro opp et fiktivt navn for at du ikke skal føle deg alene med slike tanker. Fokuser på å bli frisk, ikke sverte de som prøver å hjelpe deg
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #35 Skrevet 22. mai 2021 Jeg er veldig usikker på hva jeg burde gjøre nå. Burde jeg gå videre med det eller bare la det ligge? Burde jeg snakke med behandler først eller noen andre? Såfall hvem? Tenkte kanskje spørre kontaktpersonen på avdelingen hva hun tenker, men ønsker ikke gjøre noe feil eller at det skal bli en sak ut av det egentlig. Er også litt usikker på meg selv, kanskje jeg bare hørte eller tolket det feil? Anonymkode: 0d3db...ebe
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #36 Skrevet 22. mai 2021 Robin666 skrev (39 minutter siden): Rolig nå. Behandler dro opp et fiktivt navn for at du ikke skal føle deg alene med slike tanker. Fokuser på å bli frisk, ikke sverte de som prøver å hjelpe deg Det var ikke et fiktivt navn. Anonymkode: 0d3db...ebe 4
solmåneogstjerner Skrevet 23. mai 2021 #37 Skrevet 23. mai 2021 Har folk ingen begrep på hva lovverket sier om behandling av helseopplysninger? Det er helt greit å fortelle at Arne Andersen har sånn og sånn problemer? Uansett om du synes det er greit for å 'hjelpe andre' så er det et grovt lovbrudd. Det kan være unntak om Arne synes det er greit. Men da skal det også gjøres en vurdering av om Arne er i en situasjon hvor han skjønner hva han sier ja til. Dette er helt klart. Alle som jobber med dette skal vite det, og at de kan straffes om de gjør feil. Er ikke snakk om 'dialog' om dette. Ts: du må rapportere, hvis du er i stand til det. Neste gang er det dine helseopplysninger som er på avveie. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #38 Skrevet 23. mai 2021 Dere som sier at dette er det groveste brudd på taushetsplikten: det er det virkelig ikke! Hva slags skala opererer dere etter hvis dette er det groveste?? Pasienten som behandleren omtalte er innlagt på samme sted som ts. De er begge pasienter og kjenner til hverandre: de vet begge om hverandre at de har psykiske problemer. At behandler sa hva slags problemer denne andre pasienten har er kanskje et lite brudd på taushetsplikten, men ikke grovt eller alvorlig. Er dette noe som gjentar seg mange ganger tenker jeg det bør tas opp, men en engangshendelse som dette ville jeg latt passere. Jeg ville brydd meg filla om en behandler sa dette om meg til en medpasient. Anonymkode: 838b7...f25 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #39 Skrevet 23. mai 2021 Jeg opplevde selv at en psykolog brøt taushetsplikten ang en annen pasient, til meg. Visste ikke navnet på denne pasienten, bare hvordan han så ut, og det psykologen fortalte om denne pasienten var 100 prosent positivt. Jeg valgte å ikke gå videre med det, mye fordi jeg visste at dette aldri kom til å gå videre til andre siden jeg har null problem med å holde munn om ting jeg blir fortalt. I tillegg var psykologen en utrolig sympatisk person, og det var første og eneste gangen han brøt taushetsplikten ovenfor meg. Anonymkode: be8e3...58b 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #40 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Wow wow... ro dere ned litt. Hva med å ta det opp med behandler? Si at du oppfatter det som at han brøt taushetsplikten. Det kan virke bedre enn å lage et helvete. Anonymkode: c31a9...667 Du, handlinger har konsekvenser, og det må vi voksne tåle. Vil du ikke ha et helvete, så ikke lag et helvete. Vi kan selvsagt gjøre en feil, men vi må fortsatt ta konsekvensen av det og ordne opp i det vi har gjort. Sånn er det bare. Anonymkode: ba5c2...81d 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå