AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #1 Skrevet 21. mai 2021 tenker i forhold til potetgull og sjokolade? Anonymkode: 5aef8...b4c 1
Sessan_ Skrevet 21. mai 2021 #2 Skrevet 21. mai 2021 (endret) Du må se på kaloriinnholdet per 100gram. Og så må du tenke over hvor mye du skal spise av det. Polly peanøtter: 628kcal/100g Melkesjokolade: 560kcal/100g Maarud salt potetgull: 500kcal/100g I denne sammenlikningen kommer peanøttene dårligst ut. Men hvis du spiser 100g peanøtter istedenfor 200g sjokolade eller potetgull, så vil peanøttene være bedre. Også kommer det litt an på hva du mener med «sunt». Nøttene har kanskje flere nyttige næringsstoffer enn sjokoladen og potetgullet, men nøtter er også veldig energitett mat. Du skal ikke spise veldig mye før det utgjør mange kalorier. Endret 21. mai 2021 av Sessan_ 9
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #3 Skrevet 21. mai 2021 Se på mer enn kaloriene, og hva forskjellige typer snacks inneholder. Peanøtter er stappfulle av fiber, protein og sunt fett. Men peanøtter som f.eks. Polly er også stappfulle av salt, og det bør ikke overdrives. Anonymkode: 2bc3b...288 7
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #4 Skrevet 21. mai 2021 Peanøtter er absolutt sunt snacks. Eneste litt mye salt. Jeg ser ikke på kaloriene men næring. Peanøtter inneholder mye bra som nevnt tidligere. Mørk sjokolade er også bra for magnesium. Peanuttsmør og kakao er også godt og ganske sunt hvis du velger kvalitetprodukter. Anonymkode: b5517...51a 4
Galanga Skrevet 21. mai 2021 #5 Skrevet 21. mai 2021 Jeg synes det er veldig lett å spise 100 gram nøtter, og da har jeg brukt nesten halve kaloridagsbehovet mitt på en type snacks... så jeg kan ikke spise nøtter som snacks, fordi jeg rett og slett blir feit. hvis man ikke trenger tenkte vekt er nøtter etter min mening mye bedre enn andre typer snacks mtp næringsinnhold 2
Lafamiglia Skrevet 21. mai 2021 #6 Skrevet 21. mai 2021 Sessan_ skrev (1 time siden): Du må se på kaloriinnholdet per 100gram. Og så må du tenke over hvor mye du skal spise av det. Polly peanøtter: 628kcal/100g Melkesjokolade: 560kcal/100g Maarud salt potetgull: 500kcal/100g I denne sammenlikningen kommer peanøttene dårligst ut. Men hvis du spiser 100g peanøtter istedenfor 200g sjokolade eller potetgull, så vil peanøttene være bedre. Også kommer det litt an på hva du mener med «sunt». Nøttene har kanskje flere nyttige næringsstoffer enn sjokoladen og potetgullet, men nøtter er også veldig energitett mat. Du skal ikke spise veldig mye før det utgjør mange kalorier. I dette tilfellet er kaloriinnholdet fullstendig uinteressant. Peanøtter er VANVITTIG mye sunnere enn de andre to alternativene du har satt opp. Dessuten spiser man gjerne mindre peanøtter enn potetgull og sjokolade, så dermed blir kaloriinnhold pr 100 g enda mindre viktig. Polly peanøtter inneholder en del salt, ja, men om det er bra eller dårlig, kommer jo an på hvor mye salt man spiser ellers. 6
Sessan_ Skrevet 21. mai 2021 #7 Skrevet 21. mai 2021 (endret) Lafamiglia skrev (13 minutter siden): I dette tilfellet er kaloriinnholdet fullstendig uinteressant. Peanøtter er VANVITTIG mye sunnere enn de andre to alternativene du har satt opp. Dessuten spiser man gjerne mindre peanøtter enn potetgull og sjokolade, så dermed blir kaloriinnhold pr 100 g enda mindre viktig. Polly peanøtter inneholder en del salt, ja, men om det er bra eller dårlig, kommer jo an på hvor mye salt man spiser ellers. Ja, som jeg skriver i innlegget mitt så kommer det an på hva man legger i sunt. Jeg skriver også at det har flere nyttige næringsstoffer. Alternativene jeg satt opp var basert på hva TS spurte etter. Skal man slanke seg, så bør man i så fall passe på mengden. Men hvis slanking er irrelevant, så vil nøtter være mer nyttig for kroppen enn potetgull og sjokolade. Du vet forøvrig ikke om kaloriinnhold er uinteressant eller ikke, for det har ikke TS sagt noe om. Jeg tok utgangspunkt i det, men jeg tok også forbehold om at det ikke var det TS tenkte på. Endret 21. mai 2021 av Sessan_ 6
Lafamiglia Skrevet 21. mai 2021 #8 Skrevet 21. mai 2021 Sessan_ skrev (46 minutter siden): Ja, som jeg skriver i innlegget mitt så kommer det an på hva man legger i sunt. Jeg skriver også at det har flere nyttige næringsstoffer. Alternativene jeg satt opp var basert på hva TS spurte etter. Skal man slanke seg, så bør man i så fall passe på mengden. Men hvis slanking er irrelevant, så vil nøtter være mer nyttig for kroppen enn potetgull og sjokolade. Du vet forøvrig ikke om kaloriinnhold er uinteressant eller ikke, for det har ikke TS sagt noe om. Jeg tok utgangspunkt i det, men jeg tok også forbehold om at det ikke var det TS tenkte på. TS spurte om hva som er sunt. Og det er åpenbart vedig mye sunnere å spise hele matvarer som nøtter, enn melkesjokolade og potetgull. Så jeg er altså uenig i påstanden din om at "det kommer an på hva man legger i sunt". Sånn ellers var det du som dro inn kalorier her, og det synes jeg ikke er spesielt relevant. 4
Sessan_ Skrevet 21. mai 2021 #9 Skrevet 21. mai 2021 Lafamiglia skrev (13 minutter siden): TS spurte om hva som er sunt. Og det er åpenbart vedig mye sunnere å spise hele matvarer som nøtter, enn melkesjokolade og potetgull. Så jeg er altså uenig i påstanden din om at "det kommer an på hva man legger i sunt". Sånn ellers var det du som dro inn kalorier her, og det synes jeg ikke er spesielt relevant. Ok 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #10 Skrevet 21. mai 2021 Lafamiglia skrev (2 timer siden): TS spurte om hva som er sunt. Og det er åpenbart vedig mye sunnere å spise hele matvarer som nøtter, enn melkesjokolade og potetgull. Så jeg er altså uenig i påstanden din om at "det kommer an på hva man legger i sunt". Sånn ellers var det du som dro inn kalorier her, og det synes jeg ikke er spesielt relevant. Hvis man sliter med overvekt/fedme og vil ned i vekt, så er åpenbart kalorier viktig for hva som er sunt.. Anonymkode: 39b5b...8bb 5
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #11 Skrevet 21. mai 2021 Peanøtter er en belgfrukt, så det er nesten som grønnsak å regne 🙂 På samme måte som erter, bønner og linser 🙂 Veldig sunt 🙂 Anonymkode: 8a1c7...905 5
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #12 Skrevet 22. mai 2021 Peanøtter inneholder mer god næring enn potetgull, men hvis det er vekten du ønsker å passe på så må du slik andre skriver være obs på mengden. Men akkurat Polly er tilsatt "vegetabilsk olje", noe som nesten alltid betyr palmeolje, så akkurat det merket ville jeg styrt unna. Ville valgt et merke som enten er tørristet (minst fett) eller der det står at de er ristet i f.eks. solsikkeolje. Anonymkode: cd09d...001 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #13 Skrevet 22. mai 2021 Er man normalvektig og har et balansert kosthold er ingen av delene verken sunt eller usunt. Er man overvektig er begge deler usunt. Spiser man lite sunn fett vil nøtter være sunt. Er man kraftig undervektig vil begge deler være sunt. Anonymkode: 5c393...58f 5
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #14 Skrevet 22. mai 2021 Lafamiglia skrev (10 timer siden): I dette tilfellet er kaloriinnholdet fullstendig uinteressant. Peanøtter er VANVITTIG mye sunnere enn de andre to alternativene du har satt opp. Dessuten spiser man gjerne mindre peanøtter enn potetgull og sjokolade, så dermed blir kaloriinnhold pr 100 g enda mindre viktig. Polly peanøtter inneholder en del salt, ja, men om det er bra eller dårlig, kommer jo an på hvor mye salt man spiser ellers. Kokooo. Polly peanøtter kan ikke sammenlignes med vanlige nøtter. De er ristet i mettet fett og tilsatt salt i hauger. Det blir som å si at pommes frites er mye sunnere enn potetgull. De er begge varmebehandlet, tilsatt olje og salt, selv om poteten i seg selv inneholder mye bra. I tillegg så veier peanøtter mer enn feks potetgull, så volummessig kan du spise veldig mye mindre peanøtter og ende opp med å spise veldig mye mer totalt sett. Nei TS, du må gjerne spise nøtter i rå form, men skal du spise polly peanøtter så hadde jeg jeg heller valgt potetgull eller aller helst popcorn. Kalorier, tilsatt fett og salt overskygger fordelen med næringsinnholdet i nøttene og vinninga går opp i spinninga. Er det næringsinnhold du er ute etter må du spise de naturell, men helt ærlig så skjønner jo du også at det ikke er det du er ute etter. Anonymkode: 3d11b...dce 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #15 Skrevet 22. mai 2021 Det kommer litt an på hva du tror er bra for kroppen. At umettet fett og planteoljer er bedre enn naturlig forekommende mettet fett er en myte som holder på å falle, på samme måte som at man ikke bør spise mer enn et par egg i uka. Solsikke har aldri vært en naturlig del av menneskelig kosthold, men det har for så vidt heller ikke raffinert sukker, kakaosmør og friterte poteter. Potetgull inneholder stort sett karbohydrater og vegetabilske planteoljer, så det utgår. Peanøtter har en del protein, men også mye umettet fett. Sjokolade har mer av det sunne fettet, men også mer sukker. Jeg ville gått for litt sjokolade siden jeg mener vi får i oss for mye umettet fett kontra mettet i det daglige, og jeg spiser lite sukker til vanlig. Anonymkode: e9590...fec 6
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #16 Skrevet 22. mai 2021 Her er peanøtter testet ut i fra hvilken olje de er ristet i, og mengden salt. https://bramat.no/kosthold/tester/1363-bramat-tester-peanotter-2014 Vanlige Polly peanøtter kommer dårlig ut i testen. Anonymkode: 95087...118
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #17 Skrevet 22. mai 2021 Man kan si hva man vil om hva som er sunt, men for stort inntak fører til vektøkning. Jeg holder meg unna nøtter der hvor jeg ikke kan veie de for å passe kaloriinntak. Det samme gjelder avokado. Det er super mat, men dessverre lett å spise for mye av. Anonymkode: 3f66c...22f
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #18 Skrevet 22. mai 2021 Det er sunt på mange måter, men jeg la på meg mange kg pga nøtter. Begrens mengden så slipper du det. Anonymkode: a6dc2...efb 1
Lafamiglia Skrevet 22. mai 2021 #19 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men akkurat Polly er tilsatt "vegetabilsk olje", noe som nesten alltid betyr palmeolje, så akkurat det merket ville jeg styrt unna. Ville valgt et merke som enten er tørristet (minst fett) eller der det står at de er ristet i f.eks. solsikkeolje. Anonymkode: cd09d...001 Polly peanøtter er laget med solsikkeolje https://meny.no/varer/snacks-godteri/notter/peanotter/peanotter-7039317005685
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #20 Skrevet 22. mai 2021 Jeg ville heller gått for usaltede mandler som en snack Anonymkode: 40c1b...db4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå