Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Jeg hadde i går besøk av en venninne. Vi gikk en tur og kom hjem ca 00:30, og siden vi hadde mye å snakke om inviterte jeg henne inn på en kopp te. Det var ikke eksempelvis høy latter og vi snakket i et helt normalt volum med døren låst og lukket, og hadde ingen TV eller musikk på. Jeg har også en stor hund som gikk over gulvet av og til, men som stort sett la seg ned og slappet av etter turen.
Klokken 01:00 fikk jeg en noe krass melding fra naboene om at vi laget mye bråk, og at det var mot husreglene. Jeg beklaget meg og sa jeg ikke selv hadde tenkt over det, men at jeg naturligvis skal ta det med meg om det er til bry. I første meldingen gjaldt det at hen hadde hørt oss snakke og lyd gjennom gulvet, i den andre var det ikke snakking, men lyd fra soverommet der vi ikke var, men vinduet stod på lufting. 

Jeg lurer derfor på hvor mye støy naboene må tåle fra andre i en liten blokk/sameie. Selv flyttet jeg inn med vissheten om at jeg er omringet av naboer som ikke nødvendigvis følger min døgnrytme, og tenker at om jeg skulle høre dem snakke eller at de går over gulvet er det noe jeg selv må leve med dersom jeg ikke bor i enebolig. Forstår selvfølgelig at mye unødig lyd som er til bry og ulempe for andre reageres på, og legger til at jeg heller aldri har fester eller spiller musikk ellers heller. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: c3a5a...610

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje litt drøyt å klage på det, men de prøvde vel å sove da.

Hvorfor sitte med vinduet åpne da?

Alle hører hva dere sier når det er knyst stille i deres leilighet og de prøver å sove. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er lov å leve og ikke alle har 9-16 jobb,også de som jobber nattevakt eller har annen døgnrytme må få lov til å prate, se på tv og lage mat i sitt eget hjem. Så jeg syntes det var en spesiell ting å klage på. 

Hvis det er veldig lytt hos dere kanskje du kan prøve å være nøye med å lukke dører inn til rom med vindu på lufting og kanskje ha et teppe på gulvet som demper lyd nedover? 

Anonymkode: 64fc2...a09

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan de ikke klage på. Bare lukk vindu neste gang og ha tv eller musikk på svakt seinere. Da bærer ikke lyden så bra. 

Anonymkode: 50e4e...7c7

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette hørtes overdrevet ut fra nabo. Musikk eller fulle folk som ler og hyler er noe annet, men en normal samtale må da være lov! 

Anonymkode: 69329...0de

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette kan de ikke klage på. Bare lukk vindu neste gang og ha tv eller musikk på svakt seinere. Da bærer ikke lyden så bra. 

Anonymkode: 50e4e...7c7

OP her, det visste jeg ikke, kan det hjelpe? I så fall skal jeg gjøre det fremover 😊

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg vet ikke hva jeg skal tenke. Jeg spurte hen som sagt om hvor lyden kom fra slik at jeg kan ta tak i det senere om det er nødvendig, men svarene varierer også. Først var det prat i og lyder fra gulvet i stuen som var problemet. Så kom lydene fra soverommet, men så sier hen at det kom fra gulvet på soverommet igjen(eks: klesskapet skrev hen). Jeg var ikke på soverommet i det hele tatt før sengetid, og heller ikke i klesskapet. Så jeg aner ikke hva hen snakker om, og vet derfor ikke hva jeg kan gjøre for å bedre det. 

Ønsker jo et godt naboskap, men mener likevel man må tåle noe når man bosetter seg slik. Og når jeg ikke helt forstår hva det kommer av blir det ekstra vanskelig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Antagelig har det vært lyder fra en annen nabo, men så har ikke naboen din oppfattet riktig mtp. hvilken leilighet lydene kom fra. 
Ville ikke tatt til meg denne klagen. Å sitte i sitt eget hjem og skravle med en venninne er virkelig ikke bråk eller til sjenanse for naboer, det er helt normalt aktivitet og absolutt tillatt på kveldstid. Hvis naboen din klager på annen normal aktivitet ville jeg vurdere å ta det opp med styret, slik at de er forberedt dersom han klager på deg. 

Anonymkode: 33a08...d1e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Høres jo bare ut som en fjern nabo. Om det skjer igjen så får du bare si at lyden må komme fra et annet sted. 

• Liker 3
Skrevet

Det må man tåle om man bor i blokk. Sånn er det i byen. Tåler man ikke lyder, så man nesten bare flytte til bygda. Man skal kunne få snakke i sitt eget hjem. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg vet ikke hva jeg skal tenke. Jeg spurte hen som sagt om hvor lyden kom fra slik at jeg kan ta tak i det senere om det er nødvendig, men svarene varierer også. Først var det prat i og lyder fra gulvet i stuen som var problemet. Så kom lydene fra soverommet, men så sier hen at det kom fra gulvet på soverommet igjen(eks: klesskapet skrev hen). Jeg var ikke på soverommet i det hele tatt før sengetid, og heller ikke i klesskapet. Så jeg aner ikke hva hen snakker om, og vet derfor ikke hva jeg kan gjøre for å bedre det. 

Ønsker jo et godt naboskap, men mener likevel man må tåle noe når man bosetter seg slik. Og når jeg ikke helt forstår hva det kommer av blir det ekstra vanskelig. 

Du må huske at det er mange rare naboer i en blokk, og ikke ta alt de sier så veldig nøye. I en ganske liten oppgang med under 20 leiligheter der jeg bodde sist hadde vi: en nabo med alvorlige psykiske problemer som innimellom klatret på fasaden(!), en som ikke vasket seg (noensinne - vi måtte lufte ut oppgangen når hen gikk inn eller ut), en som satt 24/7 året gjennom og røkte ved et åpent vindu (også klokka 4 på natta midtvinters), og en som tilsynelatende hadde splittet personlighet, for hen var veldig overstrømmende et øyeblikk, for så å bestemme seg for å hamre i gulvet i timesvis og ikke åpne døra når vi ringte på for å be hen slutte. 

Det kan godt være at naboen din er riv ruskende gal. 

Anonymkode: b1d1b...91a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det var unødvendig klaging vil jeg si. 
Det skal være lov å prate normalt inne i sitt eget hjem. Det er noe annet om man bruker oppgangen hvor lydene ofte høres godt inne i leilighetene. Eller å stå utenfor vinduene og prate. Det skal også være lov å se på TV med normal volum. 
Ei venninne av meg vokste opp i en gammel og dårlig isolert blokk. Der fikk de ikke lov til å trekke opp i toalettet om natten eller dusje etter klokken 23:00. For det høres så godt i naboleilighetene. 😳
Det er for meg utenkelig å ikke kan gå på do eller dusje når jeg har behov for det.  

Anonymkode: bae91...99d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er legitimt at naboen sa fra når han ble holdt våken av støy fra din leilighet etter 23. Det skal være ro etter 23.

Lyden bærer ofte veldig godt når vinduer er åpne så det kan og ha vært det som tippet lasset for naboen.

Det er vel bare til å ta meldingen og tilpasse seg litt? Alle vet hvor fælt det er å bli holdt våken av støy når man trenger å sove.

Anonymkode: ba5c9...afe

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tenker det er legitimt at naboen sa fra når han ble holdt våken av støy fra din leilighet etter 23. Det skal være ro etter 23.

Lyden bærer ofte veldig godt når vinduer er åpne så det kan og ha vært det som tippet lasset for naboen.

Det er vel bare til å ta meldingen og tilpasse seg litt? Alle vet hvor fælt det er å bli holdt våken av støy når man trenger å sove.

Hvordan skal man tilpasse seg i den situasjonen TS beskriver? Ikke prate i egen leilighet etter midnatt og låse hunden inn i bur? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Det er godt å høre hva dere tenker, og at det er noenlunde det samme som meg selv. Blokken er fra 1980, og ikke helt lydtett, men heller ikke slik at jeg selv oppfatter det som et problem. Jeg hører når folk går i oppgangen, men innenfra leilighetene skal det mye til, selv med åpne vinduer og dører midt på lyse dagen. Jeg hører dem hvis de over meg ommøblerer eller driver med noe annet stort, men ellers nesten ingenting. Det gjelder da både småbarnsfamilier og andre med hunder og katter og det hele.

Naboen som sendte melding er stort sett veldig grei, men jeg har forstått at hen kanskje er litt "ømfintlig for lyd og annet som ikke passer hen" for å si det på den måten, når jeg hører på hvordan hen snakker om andre. Å ta det opp med styreleder kan også være vanskelig, da de to bor sammen (styreleder jobber turnus og er bortreist per nå, har ikke hørt noe fra der). 

De skal flytte ut i juni og jeg ønsker ikke å avslutte naboskapet med en dårlig tone, men mener også at jeg burde kunne snakke i telefonen, ha rolig besøk eller gå over mitt eget gulv på sokkelesten i min egen leilighet, om det så er etter midnatt. Ble likevel urolig for om jeg kanskje tar for lett på det, og om det kan utarte seg til en større konflikt. Om jeg tar feil skal jeg selvfølgelig gjøre det jeg kan for å bedre situasjonen, men den føltes litt urettferdig, den der. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her. Det er godt å høre hva dere tenker, og at det er noenlunde det samme som meg selv. Blokken er fra 1980, og ikke helt lydtett, men heller ikke slik at jeg selv oppfatter det som et problem. Jeg hører når folk går i oppgangen, men innenfra leilighetene skal det mye til, selv med åpne vinduer og dører midt på lyse dagen. Jeg hører dem hvis de over meg ommøblerer eller driver med noe annet stort, men ellers nesten ingenting. Det gjelder da både småbarnsfamilier og andre med hunder og katter og det hele.

Naboen som sendte melding er stort sett veldig grei, men jeg har forstått at hen kanskje er litt "ømfintlig for lyd og annet som ikke passer hen" for å si det på den måten, når jeg hører på hvordan hen snakker om andre. Å ta det opp med styreleder kan også være vanskelig, da de to bor sammen (styreleder jobber turnus og er bortreist per nå, har ikke hørt noe fra der). 

De skal flytte ut i juni og jeg ønsker ikke å avslutte naboskapet med en dårlig tone, men mener også at jeg burde kunne snakke i telefonen, ha rolig besøk eller gå over mitt eget gulv på sokkelesten i min egen leilighet, om det så er etter midnatt. Ble likevel urolig for om jeg kanskje tar for lett på det, og om det kan utarte seg til en større konflikt. Om jeg tar feil skal jeg selvfølgelig gjøre det jeg kan for å bedre situasjonen, men den føltes litt urettferdig, den der. 

Da er det naboen som er sær. En måned til! 💪 Hold ut. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Snedig skrev (1 time siden):

Hvordan skal man tilpasse seg i den situasjonen TS beskriver? Ikke prate i egen leilighet etter midnatt og låse hunden inn i bur? 

Hun kan f.eks legge besøk og venninnkaling til andre tider enn 01 på natta på ukedager. Det er å være unødvendig slitsom for naboer. 

Gjest Laffatus
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei! 
Jeg hadde i går besøk av en venninne. Vi gikk en tur og kom hjem ca 00:30, og siden vi hadde mye å snakke om inviterte jeg henne inn på en kopp te. Det var ikke eksempelvis høy latter og vi snakket i et helt normalt volum med døren låst og lukket, og hadde ingen TV eller musikk på. Jeg har også en stor hund som gikk over gulvet av og til, men som stort sett la seg ned og slappet av etter turen.
Klokken 01:00 fikk jeg en noe krass melding fra naboene om at vi laget mye bråk, og at det var mot husreglene. Jeg beklaget meg og sa jeg ikke selv hadde tenkt over det, men at jeg naturligvis skal ta det med meg om det er til bry. I første meldingen gjaldt det at hen hadde hørt oss snakke og lyd gjennom gulvet, i den andre var det ikke snakking, men lyd fra soverommet der vi ikke var, men vinduet stod på lufting. 

Jeg lurer derfor på hvor mye støy naboene må tåle fra andre i en liten blokk/sameie. Selv flyttet jeg inn med vissheten om at jeg er omringet av naboer som ikke nødvendigvis følger min døgnrytme, og tenker at om jeg skulle høre dem snakke eller at de går over gulvet er det noe jeg selv må leve med dersom jeg ikke bor i enebolig. Forstår selvfølgelig at mye unødig lyd som er til bry og ulempe for andre reageres på, og legger til at jeg heller aldri har fester eller spiller musikk ellers heller. 

Hva tenker dere?

Folk skal på jobb og mår sove   der jeg bodde være stille 23.00 og fikk beskjed om og ikke gå på do uten man måte .men dette var i blokk leilighet. Om hunden lager bråk kan de som ikke liker bråk gjøre at hun mår gi bort hunden eller flytte. 

Endret av Laffatus
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bare ignorer, dette er tydeligvis en nabo som liker å klage og henge seg opp i hva alle andre driver med. 

Sier seg selv at det ikke var bråk, når du som sagt ikke var på noen av de rommene som nabo beskriver. Og dere lagde ikke lyd, foruten vanlig samtale. Så bare ta til etterretning at denne naboen liker å bry seg litt for mye. Sikkert en ensom enke, har som erfaring at det er de verste naboene du kan ha..

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun kan f.eks legge besøk og venninnkaling til andre tider enn 01 på natta på ukedager. Det er å være unødvendig slitsom for naboer. 

Så du mener man ikke har rett på frihet? Bare fordi du ikke har besøk sent, så skal alle følge din døgnrytme?

Jeg skriver det igjen. Takler man ikke naturlige lyder fra en blokk så flytter man til ødemarka. 

Det man ikke skal gjøre etter 22/23 er høy musikk/TV. Vaskemaskin/tørketrommel. Det man kan unngå å gjøre om man eier folkeskikk er f.eks trampe, ommøblere, aerobics, rope og hoie... 

Om man klikker fordi noen snakker da har man problemer, og bør kjøpe seg ørepropper. 

Skal jeg klage til naboen som har skrikebabyer og vinduet åpent? Ja, jeg skulle ønske jeg kunne det, men vet du hva - jeg har selv valgt å bo i en leilighet i et bygg med andre mennesker. Det er livet. Det er urbant. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...