AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #1 Skrevet 21. mai 2021 Hei dere, jeg har lite erfaring og peiling på hund og spør derfor her inne. En kompis av meg fikk seg hund i desember og denne er av typen riesenschnauzer, renraset. Hannhund. Allerede fra begynnelsen av syns jeg denne valpen var litt vanskelig. Den var ivrig, direkte, hadde svært mye energi og var vanskelig å roe ned. Den likte også å prøve å få tak i fingrene og hendene våre og bite. Eieren har hatt én hund tidligere og kalte det valpebiting. Jeg vet ikke om det var en unnskyldning. Jeg har som sagt ikke erfaring med valper og trodde på det. Nå er jeg mer skeptisk. Jeg har i siste gått tur med andres hunder og kost meg med det. Blant annet en veldig snill og energisk Pomme, en bedagelig Golden Retriever og en kosesyk og svært vennlig norsk buehund. Nå ser jeg at hunder kan være utrolig familie -og menneskekjære, kosete og vennlige! Nydelige! Så snille! Men denne riesenschnauzeren har nå vokst noe helt enormt. Og problemet er at jeg er redd den. Den kommer mot meg, vil jokke på benet mitt, gir seg ikke, biter i de fleste ting. Jeg blir redd for fingrene mine og jakker jeg har på meg. Når jeg møter kompisen og hunden har jeg bevisst på meg votter 🥺 I grunn ønsker jeg å bli beskyttet at kompisen min fra denne hunden også. Den jokker forresten på de fleste mennesker, også eieren. Sist vi hengte i lag bet hunden, sikkert ved et uhell, så eieren begynte å blø litt på hånden. Eieren skulle ta opp en leke fra gulvet og kaste den bortover rommet og hunden ble ivrig og kom borti med de spisse tennene sine. Men jeg syns det var rart ikke hunden reagerte på at eieren sa au og fikk vondt. Er det vanlig? De hundene jeg har passet har jeg oppfattet som mer empatiske enn denne. De har komt og lagt seg ved siden av meg og de kunne se om jeg hadde litt trist energi og slike ting. De ville i hvert fall reagert på at jeg sa au og roet seg med og sett meg i øynene. Men jeg vet ikke om de bare er unntak og utrolig sympatiske. Forresten har kompisen min også fått en skade i pannen av denne hunden. Jeg vet ikke helt hvordan det skjedde. Tingen er det at hunden er ikke slem, men voldsom og dominerende. Jeg vet heller ikke om dominerende er riktig ord? Den jokker og virker veldig seksuell og veldig alfa-hann, men det kan hende jeg tolker hunden feil. Uff.. det jeg lurer på er.. kan jeg ta opp at den kanskje burde avlives? Men på andre siden er eieren så investert i hunden og glad i den.. så jeg tror heller kompisen min vil mislike meg og ikke vurdere det.. Jeg opplever heller ikke at alt er eiers feil om det gir mening. Hunden virker bare veldig komplisert og som mye arbeid. Kanskje kompisen min har valgt den vanskeligste i valpekullet? Eller er riesenschnauzere bare litt vanskelige å oppdra? Eller er det eierens feil og all adferd kan avlæres? Håper på fine og konstruktive svar Anonymkode: 369ba...259
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #2 Skrevet 21. mai 2021 Avlives!!!???? Det høres ut som en normal, litt turbo valp spør du meg. Alt dette kan fint avlæres men deg krever trening trening og trening. Bitingen bør avta når tennene er skifter ut. Om dette er en hund du omgås en del med må du bare lære deg å sette grenser for den. Anonymkode: f2ba2...f16 12
Anonymous 91 Skrevet 21. mai 2021 #3 Skrevet 21. mai 2021 (endret) Du har aldri hatt hund forstår jeg.. En valp, biter fordi det gjerne klør i tennene. Gi den en leke isteden. Jokkinga kommer jo av at hunden er valp, den begynner å få hormoner når den er 6mnd . Har hann hund selv og min også har drevet slik. Avliver ikke bikkja mi av den grunn.. Endret 21. mai 2021 av Anonymous 91 9
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #4 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Avlives!!!???? Det høres ut som en normal, litt turbo valp spør du meg. Alt dette kan fint avlæres men deg krever trening trening og trening. Bitingen bør avta når tennene er skifter ut. Om dette er en hund du omgås en del med må du bare lære deg å sette grenser for den. Anonymkode: f2ba2...f16 TS her.. Er jeg virkelig helt på viddene? 😳 Den biter og veier nå 65 kg. Den kommer voldsomt mot en og gir seg ikke når den jokker. Eieren må rive den vekk og klarer det til slutt. Den er ikke noe liten lenger.. 😳 Anonymkode: 369ba...259
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #5 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): TS her.. Er jeg virkelig helt på viddene? 😳 Den biter og veier nå 65 kg. Den kommer voldsomt mot en og gir seg ikke når den jokker. Eieren må rive den vekk og klarer det til slutt. Den er ikke noe liten lenger.. 😳 Anonymkode: 369ba...259 Det er vanskelig å vite om du er på viddene eller ikke. For du har skrevet ta kompisen fikk valpen i desember. Hvis valpen var 2 mnd da, så er den ca 6 mnd nå. Da er den fremdeles en valp, veldig umoden og vilter og som hannhund i en storm av hormoner. Sånn vil det være til valpen er ca 1 år. Størrelsen (altså i kg) har lite å si om valpen oppfører seg som valp eller ikke. Det er bare mye tyngre å ha store hunder som valp hvis de er viltre enn små pudler. Da min var sånn ga jeg den en bamse eller leke hver gang den bet. Jeg strødde også godbiter rundt på gulvet slik at han ble mer opptatt av å spise enn å hoppe og bite, jeg var nøye med både turer og hodetrening for hunden, mange små turer hver dag. Og så gjelder det å holde roen, for plutselig en dag har hunden roet seg. Anonymkode: 92187...9f7 5
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #6 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vanskelig å vite om du er på viddene eller ikke. For du har skrevet ta kompisen fikk valpen i desember. Hvis valpen var 2 mnd da, så er den ca 6 mnd nå. Da er den fremdeles en valp, veldig umoden og vilter og som hannhund i en storm av hormoner. Sånn vil det være til valpen er ca 1 år. Størrelsen (altså i kg) har lite å si om valpen oppfører seg som valp eller ikke. Det er bare mye tyngre å ha store hunder som valp hvis de er viltre enn små pudler. Da min var sånn ga jeg den en bamse eller leke hver gang den bet. Jeg strødde også godbiter rundt på gulvet slik at han ble mer opptatt av å spise enn å hoppe og bite, jeg var nøye med både turer og hodetrening for hunden, mange små turer hver dag. Og så gjelder det å holde roen, for plutselig en dag har hunden roet seg. Anonymkode: 92187...9f7 Takk for fint svar! Da satser jeg på at den vokser det av seg og roer seg - TS Anonymkode: 369ba...259 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #7 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for fint svar! Da satser jeg på at den vokser det av seg og roer seg - TS Anonymkode: 369ba...259 ja, de fleste roer seg med alderen, og i hvert fall rund 1-1,5 år. Det er spesielt hormonene som koker i toppen på unge hannhunder, da er det nesten som at de verken hører eller ser eieren sin🤣 Helt i tåka! Men så plutselig en dag oppdager man at han faktisk både hører og ser! Men det er tøft å ha unghund! Jeg selv har nok angret noen ganger på at jeg kjøpte hannhund, mye mer mas enn med tispe som valp, etter min erfaring. Anonymkode: 92187...9f7 3
Tabris Skrevet 21. mai 2021 #8 Skrevet 21. mai 2021 Høres ut som en vanlig unghund av den energiske typen. Det har ingenting med dominans å gjøre, jokking kommer som regel av stress. Jeg tenker at eier burde ta litt grep og gå kurs eller få hjelp til å få utløp for energien til hunden på en god måte, samt finne måter å roe den ned på slik at den har mindre behov for jokking. Uansett mener jeg at det er eiers ansvar og sørge for at ens hund ikke er til bry for andre, så det er han som burde steppe inn og fjerne hunden når den blir voldsom mot deg. 11
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #9 Skrevet 21. mai 2021 Høres ut som en helt normal, om enn litt stresset, ung hannhund. Eier burde ta seg et kurs eller to, men jeg ville ikke vært bekymret for denne hunden. Anonymkode: c8657...81d 6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #10 Skrevet 21. mai 2021 Høres normalt ut, min var også helt sprø i den alderen. Votter er topp, men husk at du også kan si nei til hunden når den biter. Den vokser det av seg når den er over året, min ble en skikkelig bamsete sofagris når den endelig ble voksen. Det hadde jeg aldri trodd da den var tenåring, jeg har også en stor rase så det var en tøff periode! Anonymkode: a427b...381 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #11 Skrevet 21. mai 2021 Vil tro den er innenfor normalspekteret for den type hund, men er nok i ytterkanten på energi og stress. En slik hund krever en bra oppdragelse og en eier som bruker mye tid på den. Adferder som blir feil forsvinner ikke av seg selv uten at noen lærer den hvordan den faktisk skal oppføre seg i gitte situasjoner. Eier burde dra på kurs med hunden og få hjelp til hvordan den skal regulere hundens oppførsel. Når den har skaffet seg en riesen så var den vel og klar over at det er en krevende hund de første årene og villig til å bruke tid på den. Adferden den viser har ingenting med dominans å gjøre, det har mye mer med at den har ikke lært hvordan den skal oppføre seg. Noen hunder klarer selv å regulere seg og tilpasse seg samfunnets forventninger, andre trenger mer hjelp og opplæring for å få til det samme. Uansett er det eiers ansvar å hindre at hunden er en belastning for andre. Anonymkode: b3a60...4c3 5
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #12 Skrevet 21. mai 2021 Høres ut som en normal valp/unghund av den energiske typen. Jokking kommer fra stress, ikke dominanse. Den blir sannsynligvis veldig gira når den møter mennesker, og jokking er et utløp for energien den ikke helt hva den skal gjøre med. Min hund graver for å få utløp for stress. Min valp på 9 uker jokket på min voksne hund når leken ble litt for vilter. Det er verken seksuelt eller dominanse. Kameraten din bør fokusere på rotrening (Google). Godbitsøk er også flott for en litt for energisk valp. Dette roer hodet. Det er kameraten din sin jobb å holde styr på hunden så den ikke jokker eller hopper på andre. Du kan hjelpe ved å ikke veive med armene eller bøye ryggen (noe man ubevisst gjør om det kommer en stor hund mot deg, siden man instinktivt gjør seg klar til å ta imot all den vekten). Istedenfor, kryss armene, si "EH!" høyt og skarpt, og snu deg vekk. Vær bestemt i kroppen. Lyden bør være skarp nok til at det snapper valpen ut av entusiasmen den kjenner på når den ser deg, så den har muligheten til å ta inn kroppsspråket ditt, som vil (forhåpentligvis) fortelle den at du ikke ønsker å hilse. Hils på valpen når den er rolig, og hils på en rolig måte. Jeg hilser aldri på mine venners hunder før de er rolige 🙂 Men nei, det er ikke noe feil med hunden til kameraten din. Noen raser, og noen individer, er langt mer viltre enn andre. Min voksne hund var et mareritt som valp. Hendene mine var fulle av sår, og bena mine fulle av blåmerker. Valpen jeg har nå, derimot, er en engel og har knapt bitt i det hele tatt Anonymkode: 4ba63...14a 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #13 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Høres ut som en normal valp/unghund av den energiske typen. Jokking kommer fra stress, ikke dominanse. Den blir sannsynligvis veldig gira når den møter mennesker, og jokking er et utløp for energien den ikke helt hva den skal gjøre med. Min hund graver for å få utløp for stress. Min valp på 9 uker jokket på min voksne hund når leken ble litt for vilter. Det er verken seksuelt eller dominanse. Kameraten din bør fokusere på rotrening (Google). Godbitsøk er også flott for en litt for energisk valp. Dette roer hodet. Det er kameraten din sin jobb å holde styr på hunden så den ikke jokker eller hopper på andre. Du kan hjelpe ved å ikke veive med armene eller bøye ryggen (noe man ubevisst gjør om det kommer en stor hund mot deg, siden man instinktivt gjør seg klar til å ta imot all den vekten). Istedenfor, kryss armene, si "EH!" høyt og skarpt, og snu deg vekk. Vær bestemt i kroppen. Lyden bør være skarp nok til at det snapper valpen ut av entusiasmen den kjenner på når den ser deg, så den har muligheten til å ta inn kroppsspråket ditt, som vil (forhåpentligvis) fortelle den at du ikke ønsker å hilse. Hils på valpen når den er rolig, og hils på en rolig måte. Jeg hilser aldri på mine venners hunder før de er rolige 🙂 Men nei, det er ikke noe feil med hunden til kameraten din. Noen raser, og noen individer, er langt mer viltre enn andre. Min voksne hund var et mareritt som valp. Hendene mine var fulle av sår, og bena mine fulle av blåmerker. Valpen jeg har nå, derimot, er en engel og har knapt bitt i det hele tatt Anonymkode: 4ba63...14a Tusen takk for super tips! Setter veldig pris på det! Rotrening ja, ikke dumt! - TS Anonymkode: 369ba...259
Troyamin Skrevet 21. mai 2021 #14 Skrevet 21. mai 2021 Send kompisen din og hunden hans til nærmeste RIK avdeling i en NKK tilknyttet klubb. La eier ta ferdselsprøven med hunden. Og få kompisen din til å ta RIK lisens på hunden slik at han kan starte hunden i IGP. Da får han hjelp til å styre hundens energi i riktig retning og hunden får brukt seg til det den, blant annet, er avlet for. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #15 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): TS her.. Er jeg virkelig helt på viddene? 😳 Den biter og veier nå 65 kg. Den kommer voldsomt mot en og gir seg ikke når den jokker. Eieren må rive den vekk og klarer det til slutt. Den er ikke noe liten lenger.. 😳 Anonymkode: 369ba...259 En riesenschanuzer på 65 kilo?!?! Må da være en jævla feit bikkje?? Anonymkode: 3200b...54b 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #16 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): TS her.. Er jeg virkelig helt på viddene? 😳 Den biter og veier nå 65 kg. Den kommer voldsomt mot en og gir seg ikke når den jokker. Eieren må rive den vekk og klarer det til slutt. Den er ikke noe liten lenger.. 😳 Anonymkode: 369ba...259 Riesenschnauser på 65kg? Anonymkode: f2ba2...f16 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #17 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): En riesenschanuzer på 65 kilo?!?! Må da være en jævla feit bikkje?? Anonymkode: 3200b...54b Anonymkode: 369ba...259
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #18 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Riesenschnauser på 65kg? Anonymkode: f2ba2...f16 Ja - Ts Anonymkode: 369ba...259
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #19 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Anonymkode: 369ba...259 De skal jo ikke veie mer en 45kg som voksne, men Russisk Sort Terrier derimot blir opp mot 65 kg. Anonymkode: b90db...95b 1
Julie Skrevet 22. mai 2021 #20 Skrevet 22. mai 2021 En Riesen hannhund er en potensielt «mye hund». Kan hverken sammenlignes med en Pomme eller Golden R,slik jeg kjenner de i hvertfall. Det du beskriver høres ut som «unghundfakter», i kombinasjon med «fri dressur». Avliving er ikke løsningen,men energien må styres som det sies lenger oppe i tråden. Kompisen din må begynne å melde seg på og det snart. En 65 kg hund uten styring er ikke spesielt trivelig, hverken for eier eller folk forøvrig. Dersom han er usikker,bør han ta kontakt med nærmeste brukshundklubb for veiledning og hjelp. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå