AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #1 Skrevet 20. mai 2021 Hei, er det flere som bor i blokk og kan dele erfaringer? Jeg eier nå min andre bolig, og begge gangene har det blitt feil for meg. Jeg har leid hele livet etter at jeg flyttet hjemmefra og aldri vært plaget av støy fra naboer, før jeg kjøpte nybygg som stod ferdig i 2017. I fjor kjøpte jeg ny leilighet som da ble ferdigstilt i 2020 og lydproblematikken var om mulig enda verre enn den første. Jeg er kraftig plaget av luftlyd. Hører naboen ved siden av prate, spesielt ille når de har gjester, og når noen spiller musikk i blokka rister veggene hos meg. Det er rett og slett uutholdelig å være hjemme til tider (ja, jeg har klaget uten at det hjelper). Det jeg lurer på er erfaringer rundt byggeår og lydisolering. Tidligere har jeg bodd i blokker bygget mellom 2007 og 2012, og har som nevnt aldri hørt naboer. Er det dårligere standard på nybygg? Anonymkode: 08fc7...def
Pudderrosa Skrevet 20. mai 2021 #2 Skrevet 20. mai 2021 Kravene til lydisolasjon er de samme, så det virker som om du har hatt uflaks dessverre 😕
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #3 Skrevet 20. mai 2021 Jeg har bodd i flere blokker og har aldri opplevd det du beskriver mot støy. Eneste ganger jeg har hørt naboer er om de er ute eller begge har vinduer på vidt gap. Jeg har bodd lengst i blokk fra slutte av 1959-tallet - der var det heeelt stille, tydeligvis veldig godt isolert. Så har jeg bodd i lengre tid i to bygårder fra ca 1900 og der var det heller ikke noe støy fra naboer, hørte de ihvertfall aldri gjennom veggen. Så har jeg bodd i blokk fra 70-tallet og hørte kun naboer som gikk i trappa/gangen. I blokk fra tidlig 2000-tall kunne jeg høre nærmeste nabo ved siden av meg bare, men tror det var en veldig tynn vegg. Nå bor vi i rekkehus fra 1970 og vi hører verken oppussingsprosjektet til ene naboen eller barn og hund til andre naboen gjennom veggen. Samtidig kjenner jeg flere som har plages veldig av støy i bygg fra samme år Tror ikke byggeår er avgjørende her, mer utforming, materialer, hvem du har som naboer osv Kan du dempe lyd utifra noe med egen møblerikg kanskje? Tepper og tekstiler på gulv, vegg? Satse på toppleilighet kanskje? Vi har stort sett bodd øverst. Kanskje du må bråke mer selv Anonymkode: 438eb...e24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå