Julie Skrevet 23. mai 2021 #101 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, men man må vel trene opp hunden til trekk, og da er det ikke sikkert den vil trekke heller. Så det å stappe Retrieveren foran sykkelen og si "hoppla" selv om jeg har brukt tid på å trene opp (så den vet hva jeg vil) tror jeg ikke vil få det beste utfallet. Likt som å ta med seg en bikkje på joggetur. Hunder som er avlet på trekkegenskaper kan ha større vilje til å trekke. I min erfaring har Samojed det, gjennom venner som har eid. Jaktrase er da aktuelt, men kanskje helst ikke pointer? Engelsk Springer ser jeg fremdeles på.. Liker den mindre radiusen. Anonymkode: fe8a9...1f0 Du må vekk fra tastaturet og ut i «praksisfeltet» og sanke erfaringer! Stående fuglehunder generelt har stor radius,dette gjelder ikke bare Pointer! Å skaffe seg en stående fuglehund utelukkende på bakgrunn av trekkegenskapene er for spesielt interesserte. 1
Julie Skrevet 23. mai 2021 #102 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ja, men man må vel trene opp hunden til trekk, og da er det ikke sikkert den vil trekke heller. Så det å stappe Retrieveren foran sykkelen og si "hoppla" selv om jeg har brukt tid på å trene opp (så den vet hva jeg vil) tror jeg ikke vil få det beste utfallet. Likt som å ta med seg en bikkje på joggetur. Hunder som er avlet på trekkegenskaper kan ha større vilje til å trekke. I min erfaring har Samojed det, gjennom venner som har eid. Jaktrase er da aktuelt, men kanskje helst ikke pointer? Engelsk Springer ser jeg fremdeles på.. Liker den mindre radiusen. Anonymkode: fe8a9...1f0 Du virker helt enkelt lite gjennomtenkt i dine refleksjoner rundt det å skaffe hund. Du kan spørre om råd og innspill til du blir blå,så er det en gang slik at en potensiell,fremtidig eier også har et selvstendig ansvar og en undersøkelsplikt. Bare ta en titt på Finn vedr antall unghunder som selges/omplasseres. Når du brått blir i tvil om Samojed etter innlegget om uheldig hendelse med Samojoed/sau,så blir jeg i stuss på graden av research. Alle kyr har riktignok vært kalv en gang, men kua har ikke nødvendigvis gått ut med høy haleføring,om en kan si det. Begynn med å låne deg en hund over en lengre periode,for å se om det er noe du egentlig ønsker. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #103 Skrevet 23. mai 2021 Julie skrev (3 minutter siden): Du virker helt enkelt lite gjennomtenkt i dine refleksjoner rundt det å skaffe hund. Du kan spørre om råd og innspill til du blir blå,så er det en gang slik at en potensiell,fremtidig eier også har et selvstendig ansvar og en undersøkelsplikt. Bare ta en titt på Finn vedr antall unghunder som selges/omplasseres. Når du brått blir i tvil om Samojed etter innlegget om uheldig hendelse med Samojoed/sau,så blir jeg i stuss på graden av research. Alle kyr har riktignok vært kalv en gang, men kua har ikke nødvendigvis gått ut med høy haleføring,om en kan si det. Begynn med å låne deg en hund over en lengre periode,for å se om det er noe du egentlig ønsker. Hæ? Det er ikke dét som fikk meg til å revurdere Samojed. Jeg revurderer valget av polarhund over jakthund. Jeg har eid en hund i ett år, så du virker lite gjennomtenkt når du skriver et innlegg i en "råd-tråd" om at jeg virker lite gjennomtenkt...? Jeg skriver jo ikke alt jeg tenker, bare det mest presise. Jeg har kommet til mitt sluttvalg, og jeg kommer til å trives med den rasen jeg har valgt. Vil uansett bare bli hudflettet, så lar det forbli. Takk, alle sammen, for gode og gjennomtenkte (i alle fall nesten alle) svar til tråden! Anonymkode: fe8a9...1f0
Julie Skrevet 23. mai 2021 #104 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hæ? Det er ikke dét som fikk meg til å revurdere Samojed. Jeg revurderer valget av polarhund over jakthund. Jeg har eid en hund i ett år, så du virker lite gjennomtenkt når du skriver et innlegg i en "råd-tråd" om at jeg virker lite gjennomtenkt...? Jeg skriver jo ikke alt jeg tenker, bare det mest presise. Jeg har kommet til mitt sluttvalg, og jeg kommer til å trives med den rasen jeg har valgt. Vil uansett bare bli hudflettet, så lar det forbli. Takk, alle sammen, for gode og gjennomtenkte (i alle fall nesten alle) svar til tråden! Anonymkode: fe8a9...1f0 Når du spør om hva som er viktig i et hundehold utover turene,så fremstår du ikke spesielt helhetlig og gjennomtenkt i dine tanker rundt det å skaffe hund. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #105 Skrevet 23. mai 2021 Hva med nova scotia duck tolling retriever? Anonymkode: 8328d...4ca
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #106 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jaktinstinkt - for den rette rasen er jeg fleksibel, men den må ha mulighet for å gå overens med katt innendørs. Vokt - NEI! Vi bor i borettslag og jeg jobber hjemme, jeg kan ikke ha en hund som skal skrike det sekundet en bil suser forbi eller jeg går ut døra. Noe lyd ved ringeklokke/folk RETT utenfor er greit, men helst minimalt. Gå fritt - Hunden bør ha en viss oversikt over hvor jeg er / være nogenlunde interessert, men jeg er fleksibel. Derfor tenker jeg at jakthund også kan være en super mulighet om de er såpass førerorienterte. Anonymkode: fe8a9...1f0 Samojed vokter ikke, men bjeffer en hel del. De fleste har ikke søt uling som Ghost the Samoyed. De fleste har skarp, flerrende høyfrekvent bjeffing. Og de prater for det meste. Ikke rask nok til å gi godbit etter du har sagt "bra". Bjeff bjeff bjeff bjeff. Samojed kan gå fritt, men hvis det er et av punktene du setter sin krav nå du se etter en anna hund. De aller fleste vil drepe andre ville dyr. Ut ifra det du skriver sist nå høres Italiensk spinone ut som hunden for deg. Det er en ekstremt førerorienientert fuglejakthund som vil gjøre ALT for deg. Bård Tufte Johansen har en sånn og han sier den aldri har hatt bånd på seg. Og heller ei trent på å gå fritt. Den bare holder seg i nærheten av eieren og er ekstremt villing to please. Han har ikke brukt den til mye jakt og har fungert fint like så. Sjekk ut denne postcastepisoden for mer info: https://tv.nrk.no/se?v=KMTE32007121&autoplay=false Eventuelt ville jeg som sagt tidligere sett på storpuddel. Overhørte på hundekjører butikken i Elverum der ei dame kjøpte trekksele til puddelen sin fordi den var så gla i å trekke på ski. Anonymkode: a53c7...863 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #107 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 20.5.2021 den 19.35): Ja, vurderer, men de er så vanvittig populære. De fleste jeg har snakket med i området har 3 års venteliste. Kanskje en hannvalp ledig, men ikke snakk om tispe 😅 Forøvrig ser jeg for meg å skaffe meg valp neste sommer. Har også sett på Vannhund, men tok nettopp en prat med samboer og Hvit Gjeterhund virker også aktuelt. De kan jo gå løs, eller har ihvertfall et godt grunnlag for det. Anonymkode: 854dc...0ee Spansk eller portugisisk vannhund. Min erfaring er at den spanske jakter mindre og blir ikke så distrahert på sauer mm. Anonymkode: 925ae...dbc
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #108 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 20.5.2021 den 17.04): Vil gjøre dette så kort som mulig slik at det ikke blir en stor «blokk» med tekst. I hovedsak vil jeg ha anbefaling på raser. Bolig: Enebolig, hage, rett ved skogen, borettslag Forstyrrelser? Ingen skuddbane, ikke trafikk, men barn og barnelek (fotball, sykling, løping utenfor). Omtrent 10 – 15 m avstand fra døra til nærmeste forstyrrelser. Omgås barn på 3, 10, 12 alder jevnlig Tur: 40 min om morgenen, 1 ½ t etter jobb, 20 minutter om kvelden. Totalt omtrent 2 ½ t mosjon. Vi er nok ute etter langturen, så hunden kan løpe på en slette rett utenfor, fri. Omtrent 12 km hver dag mosjon. Trening: Grunnleggende lydighet og spor i skogen. Kløv er en forutsetning, så det krysser ut mindre raser/mellom til mindre. Mine personlige ønsker: - Spytt er jo helt normalt, men helst minimalt med overflødig sikling. - Hunden må helst ha litt pels, for eksempel Labrador blir for pølsete i utseende etter min smak. - Kapasitet til å bli med på langtur og telttur, men ingen krevemester som piper, virrer og ødelegger ting om 12 km-«kravet» ikke blir møtt hver dag. Tenker da på raser som Border Collie. - Har tenkt litt på Samojed, men vil høre fra andre, hvilken rase som «pops to mind»! Ettersom turaspektet er grunnen til at jeg skaffer meg hund (vil være mer i aktivitet) så er det viktig at rasen ikke er utpreget kjent for samkjønnsaggresjon eller andre ting som kan gjøre det problematisk på tur. Kommer nok til å kjøpe valp, så mye/alt slikt arbeid faller på meg, men aggresjon kan være arvelig. Hunden kommer i utgangspunktet da til å bli aktivisert gjennom tur løs (uten bånd), og gjennom noe hundesport. Kløv, telttur, topptur o.l er en naturlig del av hundeholdet. Den kan også benytte hagen. Anonymkode: 854dc...0ee En av Collie-rasene høres det ut som du blir å trives med. Har selv en mix av Sheltie og Boardercollie, heldigvis en større variant på 16 kg, og han er helt perfekt i et hjem med flere barn. Han er lydig nok til å gå løs (husk dog båndtvangperiodene - når skogens dur trenger ro) og vi trener søk gjennom NRH. Han elsker å være med i telt på fjellet, og er seig å gå. Anonymkode: dfbf9...c4c
Kokosmakron Skrevet 24. mai 2021 #109 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hæ? Det er ikke dét som fikk meg til å revurdere Samojed. Jeg revurderer valget av polarhund over jakthund. Jeg har eid en hund i ett år, så du virker lite gjennomtenkt når du skriver et innlegg i en "råd-tråd" om at jeg virker lite gjennomtenkt...? Jeg skriver jo ikke alt jeg tenker, bare det mest presise. Jeg har kommet til mitt sluttvalg, og jeg kommer til å trives med den rasen jeg har valgt. Vil uansett bare bli hudflettet, så lar det forbli. Takk, alle sammen, for gode og gjennomtenkte (i alle fall nesten alle) svar til tråden! Anonymkode: fe8a9...1f0 Ser du har bestemt deg for rase. Hvis du velger en høyaktivitetsrase fra trekklinjer (uansett om det er polarhund eller fuglehund) vil jeg anbefale deg på det sterkeste å sjekke mulighetene for å adoptere ,eller aller helst låne først, en voksen hund eller unghund som ikke når opp hos de som driver aktivt. Det er mange trekkhunder som omplasseres fordi de ikke trives med eller klarer å henge med på tempoet og distansene som kjøres, og det er MER en nok trykk i en slik hund for oss som ikke skal konkurrere. Og om du går for trekkhund håper jeg du tar til deg at den trenger mer enn et par km med trekking. Lykke til! 1
Arx Skrevet 24. mai 2021 #110 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Spansk eller portugisisk vannhund. Min erfaring er at den spanske jakter mindre og blir ikke så distrahert på sauer mm. Anonymkode: 925ae...dbc Jeg foreslo det tidligere i tråden, men fikk til svar at de hadde for mye samkjønnsagressjon? Ikke min erfaring men..
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #111 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 22.5.2021 den 22.44): Jeg er åpen for andre raser, men grunnen til at jeg kanskje høres låst ut er fordi jeg setter trekkinstinktet til samojed veldig høyt. Ettersom kickbike er noe jeg skal drive med flere ganger i uken, over et par kilometer hver gang, så ønsker jeg en hund som har gode anlegg for dette. Vil gjerne høre raser som har den type roligheten til Samojed men UTEN å være ekstremt eksplosiv slik som retriever ofte blir. Jeg finner få/ingen eksempler av jakthund foran kickbike, så vil gjerne ha en liten bekreftelse og ikke bare "men det er MULIG". Med Samojed får jeg liksom en garanti, da... Men som jeg sier, raser som står ut som gode kandidater for kickbike velkommes gjerne! Vil nemlig ikke finne ut av en mye bedre rase i ettertid av et valpekjøp. Så litt på Aussi, valgt bort pga mye lyd. Golden og Lab er halvveis satt til side pga eksplosivitet og oversosial. Lab er kanskje å foretrekke, i så fall. Malamute og Husky er rett på grensa, mer lyd og større særhet enn Samojed, selv i liten skala. Grønlandshund er kjent for å være samkjønnsaggressiv. Ser litt på Welsh og Engelsk Springer, Vorseth er nok litt for mye jakt igjen. Border Collie slår meg også som eksplosiv. Samojed er sta og egenrådig... Men garantert trekk og veldig rolig av seg. Se f.eks på hunden til Monsen som sammenlikning, tror det er husky. The list goes on! 😅 Man må nesten fokusere litt på det gode, selv om det er mulig å få noe negativt med individet. -Ts Anonymkode: fe8a9...1f0 Kjenner både settere, vorsthere og pointere som brukes foran kickbike - dette er jo raser du ikke vil ha, men det er altså mer enn mulig. Vorsthere er jo utpreget, eksplosive sprintere. Hadde aldri turt å sette avgårde med slike foran 😅 Anonymkode: c9cb1...3d5 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå