Gå til innhold

Hvilken hunderase passer meg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når du skriver tung kløv, hva legger du i det? Altså hvor mange kilo ser du for deg i den kløven?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Min_hund_er_Grå skrev (22 minutter siden):

Når du skriver tung kløv, hva legger du i det? Altså hvor mange kilo ser du for deg i den kløven?

*Stor kløv, mener jeg :)

Jeg vet ikke nøyaktig kilo, det må jo trenes opp, men matskål og drikkevann vil jeg tro, sammen med noe annet for å utfordre litt, uten at det skal gjøre vondt. 

Anonymkode: fe8a9...1f0

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

*Stor kløv, mener jeg :)

Jeg vet ikke nøyaktig kilo, det må jo trenes opp, men matskål og drikkevann vil jeg tro, sammen med noe annet for å utfordre litt, uten at det skal gjøre vondt. 

Ok.

Hunden er i utgangspunktet ikke noe velegnet kløv dyr selv om dem kan bære en kløv. Normal tommelfinger regel er for en godt trent hund så kan den bære 30% av sin kroppsvekt i kløv. Dette er da i gang fart. Ved løping, sykling eller kickbike er ikke kløv en ting å bruke. Noen av de mer robuste rasene kan i topp form å bære 50% av sin egen kroppsvekt over distanser. Bare slik til informasjon.

AnonymBruker
Skrevet

En Setter? Eller jaktgolden?

Anonymkode: 63c80...7a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En Setter? Eller jaktgolden?

Anonymkode: 63c80...7a2

Samboer er ikke så glad i typiske fuglehunder (ikke si til ham at alle Retrievere egentlig er det ;)) 

Forøvrig tror jeg Samojed kan passe oss bra med tanke på hva vi vil bruke den til. Samboer har kjørt seg fast fordi den røyter....

Jaktgolden er ikke en dårlig idé, men den må kunne trekke, og det må jo da læres opp. 

-Ts

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke stor forskjell på jaktinstinkt hos samojed og andre polarhunder kontra jakthunder? Virker meget vanskelig å lære å tøyle det hos de fleste polarhunder, de er jo ikke laget for å samarbeide med fører på den måten. Hadde aldri våget å ha den løs på et åpent jorde. 

Anonymkode: 8ddfc...14d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det ikke stor forskjell på jaktinstinkt hos samojed og andre polarhunder kontra jakthunder? Virker meget vanskelig å lære å tøyle det hos de fleste polarhunder, de er jo ikke laget for å samarbeide med fører på den måten. Hadde aldri våget å ha den løs på et åpent jorde. 

Anonymkode: 8ddfc...14d

Jaktinstinkt er Jaktinstinkt, men jeg tror du har et poeng i at jakthunder er avlet for å ha god kontakt med fører og kunne hjelpe fører, mens polarhunden er avlet til å være totalt uavhengig (sove ute, jakte bytte osv). Det blir jo enorme forskjeller på et jorde med sau da, men det er enorme forskjeller mellom en utrent jakthund og en trent jakthund, kontra en polarhund, hvor det vel egentlig ikke finnes "trent" 😂

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke noe med pelsen på nå dagens Samojed? Mener jeg har fått med meg at snø klumper seg og setter seg fast i pelsen, spesielt i poter og på beina. Ikke optimalt om du har tenkt helårs nytte av hunden.

• Liker 1
Skrevet

Vhorste, av trekklinjer.. Da har du maskin ute på tur, og verdens mest bedagelige sofagris inne. De er veldig "on -off", men du må ha god humoristisk sans, for de er kjent for å være smarte og oppfinnsomme.. Barnevennlige og gode familiehunder, men må ha nok mosjon og hjernetrim.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Min_hund_er_Grå skrev (7 minutter siden):

Er det ikke noe med pelsen på nå dagens Samojed? Mener jeg har fått med meg at snø klumper seg og setter seg fast i pelsen, spesielt i poter og på beina. Ikke optimalt om du har tenkt helårs nytte av hunden.

Hvor har du hørt det hen? 😮

Det hadde I så fall vært ganske grusomt Mtp hvor MYE pels de har - om den blir full av snø så kommer jeg til å stå der og tørke den i timesvis... 

Skjønner ikke hvorfor samojed er så latterlig populær.. :( alle kenneler jeg besøker har fulle ventelister og sprengt kapasitet - jeg trodde dette var en litt sær polarhund, ikke en Japansk Spisshund? 😂🤔

-Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

jeg er liksom litt betatt av Samojed, jeg da 🥰

Trekking virker som en god egenskap, ettersom jeg vil drive med Kickbike på tur. 

Jaktinstinktet vil nok bli et lite problem, ettersom jeg har familie med mindre kjæledyr. Likevel tror jeg at om hunden vokser opp med katten, så vil det mest sannsynlig gå bra. En i familien har jo gård og st.bernard, hun jager alt som er men biter aldri. 

Har vurdert Akita, men samkjønnsaggresjonen skremmer meg litt av banen. Jaktlabrador er et godt alternativ, men ser ut som den blir litt for sped? Cockeren er ganske liten, tenker noe med litt størrelse.

Flatcoated virker veldig aktuell, skal kikke inn på avl og bakgrunn på rasen. Synes hodet er litt merkelig? 🤪

Finsk og Svensk Lapphund troner listen min, fordi de er gjeterhunder. 

Det aller viktigst er tung kløv, lange turer og godt gemytt ovenfor andre hunder.

TS

Anonymkode: 854dc...0ee

Hvis du tenker på lapphundrasene som gjeterhunder ala border collie eller lignende, så tror jeg fort du kan bli skuffa. Ja, de ble brukt til reingjeting, men mitt inntrykk er at de jobbet langt mer selvstendig enn sauegjeterhundene. Derfor har de nok mer selvstendighet i seg, og mindre "følge fører". Vår svenske har også langt mer jaktinstinkt enn han har gjeterinstinkt, og både han og flere søsken har deltatt i elgjakt. 

Når det er sagt, jeg er oppvokst med svensk lapphund og elsker rasen. De er selvstendige, kan være noe reserverte, men med tålmodighet og oppfinnsomhet, får man en lojal og fantastisk hund som kan brukes til det meste (unntatt å gå løs på tur i skogen, da slår jaktinstinktet inn hos vår). 

Pelsen er stor, men selvrensende, så den krever overraskende lite stell, syns jeg. Legg en våt hund full av søla til tørk et par timer, så ligger søla igjen på gulvet når den reiser seg ;) 

Vår hannhund kan utagere mot hannhunder når han er i bånd, men kan helt fint være i hundebarnehage og leke fint med alle i en stor flokk med hunder. Det virker som om han, i likhet med mange andre, ikke klarer å lese andre hunder når de skal hilse i bånd. Da blir han usikker og redd, og det gir utagering som resultat. Dette kunne helt sikkert ha blitt jobbet med, og jeg kjenner mange med lapphund som klarer det helt fint, men så har det seg sånn at vi bor i skogen og ikke møter så mange, så problemet har ikke vært stort nok til å fokusere på :P

Han syns forøvrig at sportrening er dritkult, bærer gjerne kløv, agility er gøy, lydighet er egentlig litt kjipt og pirkete, og leking skjønner han egentlig ikke så veldig mye av. Og så har han, til tross for at han nå er en sur gammel mann, en utrolig tålmodighet med slitsomme valper. 

Anonymkode: 2b44f...673

• Liker 1
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor har du hørt det hen? 😮

Det hadde I så fall vært ganske grusomt Mtp hvor MYE pels de har - om den blir full av snø så kommer jeg til å stå der og tørke den i timesvis... 

Skjønner ikke hvorfor samojed er så latterlig populær.. :( alle kenneler jeg besøker har fulle ventelister og sprengt kapasitet - jeg trodde dette var en litt sær polarhund, ikke en Japansk Spisshund? 😂🤔

-Ts

Den har vel falt litt i ekstriør avl fella. Det er et skille mellom de som stilles ut og de som fortsatt brukes litt. Jeg hadde iallefall sjekket litt rundt. Jeg hadde uansett kjøpt fra folk som evt fremdeles bruker hunden til noe bruksrelatert.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Min_hund_er_Grå skrev (14 minutter siden):

Den har vel falt litt i ekstriør avl fella. Det er et skille mellom de som stilles ut og de som fortsatt brukes litt. Jeg hadde iallefall sjekket litt rundt. Jeg hadde uansett kjøpt fra folk som evt fremdeles bruker hunden til noe bruksrelatert.

Æsj! 

Show-Samojed FINNES IKKE. Det finnes Samojed og ikke-Samojed. Korte bein, tykk og stor pels og null trekkvilje er IKKE Samojed. 

Akkurat slik som at Golden Retriever "Show" eksisterer ikke. Det eksisterer en Retriever med apporteringsegenskaper.

Huff, når jeg kjøper blir det EKTE Samojed! 

Skrevet

Jeg støtter forslaget om vorster, da kanskje strihåret vorster. Kjempefine hunder 😄

Også tenker jeg, siden du nevnte vannhunder, også faktisk at storpuddel kan passe dere. Husk at dere kan klippe den som dere vil, må ikke nødvendigvis følge "jålete" utstillingsklipp

• Liker 3
Skrevet

Hvordan kan et par av dere nevne vorsteh når ts ikke vil ha hund med utpreget jakt instink?

Og ts, du virker låst på samojed. Jeg har vært borti samojed med hundeaggresjon. Så vær obs på at det kan forekomme. God sosialisering med få, trygge og voksne hunder i det første året-halvannet er absolutt det beste du kan gjøre.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Dropi skrev (5 timer siden):

Jeg støtter forslaget om vorster, da kanskje strihåret vorster. Kjempefine hunder 😄

Også tenker jeg, siden du nevnte vannhunder, også faktisk at storpuddel kan passe dere. Husk at dere kan klippe den som dere vil, må ikke nødvendigvis følge "jålete" utstillingsklipp

Nei,anbefaler ikke strihåret vorster (eller setter for den del) med mindre den skal jaktes med. Vorster (ofte med en dæsj Greyhound og/eller Alaska husky) etter trekkhundlinjer er riktignok ofte ubrukelig jaktmessig (da tenker jeg spesifikt på rype/skogsfugl) men vil ofte likefullt ha jaktlyst i seg. Mitt inntrykk av Samojeden er vel at den har blitt veldig populær, med den konsekvens det har hatt for bruksegenskapene. De slår meg ikke som noen «arbeidsjern», men det kan selvsagt skyldes tilfeldigheter.

Endret av Julie
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Æsj! 

Show-Samojed FINNES IKKE. Det finnes Samojed og ikke-Samojed. Korte bein, tykk og stor pels og null trekkvilje er IKKE Samojed. 

Akkurat slik som at Golden Retriever "Show" eksisterer ikke. Det eksisterer en Retriever med apporteringsegenskaper.

Huff, når jeg kjøper blir det EKTE Samojed! 

Amen! Hver veldig oppmerksom på dette ved kjøp av samojed! Det er mye elendig avl og det er så trist 😭😭😭samojeden skal ha spiss snute, høye ører og lange ben. Selvsagt!! De skal løpe og bryte unna i dyp snø.

Anonymkode: 5fc8b...c4f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Btw husk at selvom samojed ser søt og fluffy ut, er dette en stri, sta og krevende rase. Det er en polarhund, brukshund på lik linje med malamut, AH og grønlandshund. Det er ingen kosebamse! Den kan ikke gå løs, er selvstendig, egenrådig og hard å trene. Men vet du hva du går til, så et det verdens beste hund! 

Anonymkode: 5fc8b...c4f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jaktinstinkt er Jaktinstinkt, men jeg tror du har et poeng i at jakthunder er avlet for å ha god kontakt med fører og kunne hjelpe fører, mens polarhunden er avlet til å være totalt uavhengig (sove ute, jakte bytte osv). Det blir jo enorme forskjeller på et jorde med sau da, men det er enorme forskjeller mellom en utrent jakthund og en trent jakthund, kontra en polarhund, hvor det vel egentlig ikke finnes "trent" 😂

Stor forskjell på type jaktinnstinkt. En husky er en selvstendig jeger, og den kan gå LANGT for å få lagt ned byttet sitt. En retriever er avlet for å samarbeide tett med føreren sin, og den skal ikke jobbe før etter at viltet er skutt. Den skal ikke være interessert i levende vilt. Huskyen min (og de jeg har hatt tidligere) er alltid i bånd, selv om den er aldri så godt trent på innkalling. Stoler ikke på at den stopper hvis den får ferten av et dyr. Jaktlabbene mine har jeg ved flere tilfeller møtt på elg sammen med når jeg har hatt de løse. Jeg snur, kaller de til meg, og de kommer sprintende og finner plassen sin ved foten min.

Forskjellen på husky og jakthunder, som f.eks. elghund er at huskyen tar jakten helt ut, den legger ned byttet selv. En elghund kan også gå langt når den er på sporet av dyr, men den skal jo la jegeren avlive dyret. 

TS: du nevner hunder med ganske store sprik i sine behov, som f.eks samojed og jaktlabrador og jaktgolden. De er alle raser som trenger å få brukt seg fysisk, men jaktgolden og jaktlabrador trenger i stor grad å få tatt seg ut mentalt også. Det er jakthunder og de bør få brukt disse egenskapene. Vil også si at det er en helt annen type motor på jaktgolden og jaktlabrador enn det er på polare hunder. Polarhundene er seige, jaktgolden og jaktlabrador mer eksplosive, hvis det gir mening?

Prøv å legg fra deg preferanser for utseende og ventetid hos oppdretter. Det er sjeldent lurt å velge en rase fordi den er enklest å få tak i. Hvis det står mellom flere raser som du mener vil være full klaff hos dere skjønner jeg at dere velger rasen det er mulig å få først. Husk også å være nøye med oppdretter selv om dere helst vil ha hund på et gitt tidspunkt. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (6 timer siden):

Hvordan kan et par av dere nevne vorsteh når ts ikke vil ha hund med utpreget jakt instink?

Og ts, du virker låst på samojed. Jeg har vært borti samojed med hundeaggresjon. Så vær obs på at det kan forekomme. God sosialisering med få, trygge og voksne hunder i det første året-halvannet er absolutt det beste du kan gjøre.

Jeg er åpen for andre raser, men grunnen til at jeg kanskje høres låst ut er fordi jeg setter trekkinstinktet til samojed veldig høyt. 

Ettersom kickbike er noe jeg skal drive med flere ganger i uken, over et par kilometer hver gang, så ønsker jeg en hund som har gode anlegg for dette. 

Vil gjerne høre raser som har den type roligheten til Samojed men UTEN å være ekstremt eksplosiv slik som retriever ofte blir. Jeg finner få/ingen eksempler av jakthund foran kickbike, så vil gjerne ha en liten bekreftelse og ikke bare "men det er MULIG". 

Med Samojed får jeg liksom en garanti, da... Men som jeg sier, raser som står ut som gode kandidater for kickbike velkommes gjerne! Vil nemlig ikke finne ut av en mye bedre rase i ettertid av et valpekjøp. 

Så litt på Aussi, valgt bort pga mye lyd. 

Golden og Lab er halvveis satt til side pga eksplosivitet og oversosial. Lab er kanskje å foretrekke, i så fall. 

Malamute og Husky er rett på grensa, mer lyd og større særhet enn Samojed, selv i liten skala. Grønlandshund er kjent for å være samkjønnsaggressiv. 

Ser litt på Welsh og Engelsk Springer, Vorseth er nok litt for mye jakt igjen. 

Border Collie slår meg også som eksplosiv. 

Samojed er sta og egenrådig... 

Men garantert trekk og veldig rolig av seg. Se f.eks på hunden til Monsen som sammenlikning, tror det er husky. 

The list goes on! 😅 Man må nesten fokusere litt på det gode, selv om det er mulig å få noe negativt med individet.

-Ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...