AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #81 Skrevet 23. mai 2021 Julie skrev (1 minutt siden): Pointeren og Engelsk Springer Spaniel kan nok ikke sammenlignes mht trekkegenskaper. Så må du samtidig ha i bakhodet at Pointer er en «høyfjellsspesialist» og i stor grad en rendyrket jakthund. Med det så mener jeg at de har store søk. Slipper du en Pointer, vil den etter alle solemerker gå ut i stort søk etter fugl. Det gjelder forsåvidt alle de stående fuglehundrasene,selv om det riktignok finnes nyanser. En ESS har nok ikke samme de samme trekkegenskapene (eller råskapen om du vil), samtidig vil en ESS ha en annen radius ved slipp. Hvilke egenskaper er viktige for deg? Med mindre du har ekstreme krav/ambisjoner så tror jeg det er mange hunderaser som kan matche behovet ditt. Nå må du snakke Norsk, her 😅 Pointer = Ekstrem jakthund. Dette er da det samme som ekstremt god trekk? ESS = Ikke ekstrem jakthund. Men heller ikke ekstremt god trekk? Gjerne fortell meg om raser som kan passe trekk"behovet" mitt ☺️ Vil ikke ende opp med en hund som "dilter" på siden i eget tempo, men samtidig ikke en som stresser halen av seg om jeg ikke har 100 % fokus på den hele tiden. En fin mellomting. Trenger ikke være ræsertempo bak sykkelen, men en jevn og trutt fart. Anonymkode: fe8a9...1f0
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #82 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De er gode til å jobbe, har fokus og er gira på trekking de også. De er avlet inn i husky for å få vekk overlevelsesmentaliteten til de polare rasene. En malamute, SH, samojed, grønlender vil slutte å trekke da de ikke lengre vil for de er slitne mens fuglehundene løper til de stuper 😅 Jeg ville dog vært skeptisk til å anskaffe meg en brukshund å ikke bruke den til det den er avlet for. Det er litt dårlig gjort på en måte? Tenker nå spesielt på jakthunder. Eller planla du å jakte med den? Springer spaniel er dog en fin hund som også kan trekke bra. Pointer er stående fuglehund. Anonymkode: a53c7...863 Så du er for Samojed, siden jeg vil bruke hunden til trekk? Anonymkode: fe8a9...1f0
Julie Skrevet 23. mai 2021 #83 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ser litt på Engelsk Setter også, prøver til beste evne å sette utseende til side. Jeg valgte for all del ikke Samojed pga utseende, men kjenner nå at Pointer ikke er helt det jeg så for meg når jeg tenkte lørdagskveld på sofa'n. Men her må man ha kaldt hode! Vil heller ha en hund som er "meg" 100 % I 15 år, enn en hund som jeg kanskje må omplassere fordi jeg kun så på øyne og pelslengde Takk for all informasjon hittil! Skal se nærmere på fuglehunder - kan noen fortelle meg hvorfor akkurat stående egner seg så bra for trekk, kontra apporterande og støtende? -Ts Anonymkode: fe8a9...1f0 Jaktformen vil gi deg en viss pekepinn. Stående fuglehunder skal skal søke over/tilbakelegge store områder. 6 mil på en jaktdag er ikke uvanlig. Fysikken er også avlet deretter. Støtende og apporterende jobber derimot mye tettere med fører/vesentlig kortere radius. 1
Julie Skrevet 23. mai 2021 #84 Skrevet 23. mai 2021 Mange polarhundraser og ulike brukshundraser vil holde et jevnt tempo foran sykkelen. Men akkurat dette blir én detalj i et langt hundeliv. Oppfordrer deg til å heller tenke over hvilke andre egenskaper du også ser etter i en hund. Disse sykkelturene vil tross alt utgjøre en liten andel av tiden du og hunden tilbringer sammen. Det er flest hverdager,også i et hundehold. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #85 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gjerne fortell meg om raser som kan passe trekk"behovet" mitt ☺️ Vil ikke ende opp med en hund som "dilter" på siden i eget tempo, men samtidig ikke en som stresser halen av seg om jeg ikke har 100 % fokus på den hele tiden. En fin mellomting. Trenger ikke være ræsertempo bak sykkelen, men en jevn og trutt fart. Anonymkode: fe8a9...1f0 Har du vurdert puddel? AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så du er for Samojed, siden jeg vil bruke hunden til trekk? Anonymkode: fe8a9...1f0 Hadde jeg kun skulle hatt en trekkhund hadde jeg nok kjøpt en husky (eller vhorster). Har vært borti en del og de har ekstremt godt fokus og jobber bra. Min samojed er ikke på langt nær så god 😅 Min erfaring er at de renrasede har mer personlighet og egenhet og gjør mitt mer som de vil. Har angret en del ganger på at det ikke ble en husky men skitt au 🤪 Anonymkode: a53c7...863
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #86 Skrevet 23. mai 2021 Har du kikket på Chesapeak Bay og Curly Coated Retrievere? Disse er langt mer reservert enn de øvrige retrieverne samtidig som de har energien og driven retrieverne er kjent for. Anonymkode: 16b2b...861 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #87 Skrevet 23. mai 2021 Tror ikke storpuddel er nevnt? Fantastiske hunder 😊 Tror nok mange tenker jålehunder, men de er alt annet enn det 😅 Anonymkode: 43f94...c41 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #88 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du vurdert puddel? Hadde jeg kun skulle hatt en trekkhund hadde jeg nok kjøpt en husky (eller vhorster). Har vært borti en del og de har ekstremt godt fokus og jobber bra. Min samojed er ikke på langt nær så god 😅 Min erfaring er at de renrasede har mer personlighet og egenhet og gjør mitt mer som de vil. Har angret en del ganger på at det ikke ble en husky men skitt au 🤪 Anonymkode: a53c7...863 Beklager dobbelpost. Misforsto litt. Vi valgte samojed pga vi skulle ha en turhund som skulle drive m. Snørekring, pulk og kløv. Vi bedriver friluftsliv i telt om vinteren og derfor var god kvalitet på pelsen viktig da jeg ikke ville drasse med hundesovepose på tur. Vi har som sagt samojed av brukslinjer: lengre ben, lang snute, kort og tett pels. Tispe og veier litt under 30 kg. Anonymkode: a53c7...863
Kokosmakron Skrevet 23. mai 2021 #89 Skrevet 23. mai 2021 Julie skrev (4 minutter siden): Mange polarhundraser og ulike brukshundraser vil holde et jevnt tempo foran sykkelen. Men akkurat dette blir én detalj i et langt hundeliv. Oppfordrer deg til å heller tenke over hvilke andre egenskaper du også ser etter i en hund. Disse sykkelturene vil tross alt utgjøre en liten andel av tiden du og hunden tilbringer sammen. Det er flest hverdager,også i et hundehold. Signerer dette! Du skriver at det kommer til å bli turer med kickbike på et par kilometer, det vil jeg påstå ALLE hunder vil/bør klare, og at for trekkhunder er det for lite. Rasene du nevner (samojed, pointer, vorsteh, jaktgolden, jaktlabrador osv) er brukshunder med høyt aktivitetsbehov. Alle hunder (finnes sikkert unntak her også) slækker gjerne en kveld i sofaen så lenge de har fått dekket aktivitetsbehovet sitt. Finn ut hva som er viktig for deg, du er litt tvetydig på hva som er viktig for deg utover at du skal kunne ha med hunden på kickbiketurer på et par kilometer. Blir forøvrig litt forvirret av at anonymkoden til TS endrer seg, skjønte først nå at en del av svarene i tråden var fra TS... 5
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #90 Skrevet 23. mai 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg føler at Retrievere blir litt i overkant gira/opphetet under aktivitet, spesielt de første årene...? Anonymkode: fe8a9...1f0 Jeg har selv hatt en labrador (ikke pølseformet) og de første årene trente vi med den lokale retriever-klubben. Der var alle mulige retrievere og tollerne virket som de mest kontrollerte og eier-fokuserte hundene. Kanskje kan det å besøke en hundeklubb være lurt? Hvis du bor i en by finnes det garantert både fuglehundklubb, retriever-klubb, brukshund-grupper på facebook osv. Det kan også være en fin måte å komme i kontakt med noen som selger valper. Anonymkode: 0325f...135
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #92 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 20.5.2021 den 17.12): Har sett litt på den Hører mye om jaktinstinkt, da... Anonymkode: 854dc...0ee Flat dør ofte unge, mye kreft Anonymkode: 764eb...e89
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #93 Skrevet 23. mai 2021 Kokosmakron skrev (20 minutter siden): Signerer dette! Du skriver at det kommer til å bli turer med kickbike på et par kilometer, det vil jeg påstå ALLE hunder vil/bør klare, og at for trekkhunder er det for lite. Rasene du nevner (samojed, pointer, vorsteh, jaktgolden, jaktlabrador osv) er brukshunder med høyt aktivitetsbehov. Alle hunder (finnes sikkert unntak her også) slækker gjerne en kveld i sofaen så lenge de har fått dekket aktivitetsbehovet sitt. Finn ut hva som er viktig for deg, du er litt tvetydig på hva som er viktig for deg utover at du skal kunne ha med hunden på kickbiketurer på et par kilometer. Blir forøvrig litt forvirret av at anonymkoden til TS endrer seg, skjønte først nå at en del av svarene i tråden var fra TS... Hva er viktig med hundehold utenfor turene? Det er tross alt der hunden er i "sitt element". For noen er dette kanskje forbausende, men jeg fikk meg og får meg utelukkende hund på grunn av turen og aktiviteten vi kan finne på sammen. Utenom det har jeg vel egentlig ikke tenkt på. Har bare sett for meg at alle hunder er kosete, men dette er kanskje ikke tilfellet? Vil at hunden skal oppsøke meg og ønske å kose, selvfølgelig bo innendørs og helst sove i senga 😂😅 Jeg elsker hund og det blir absolutt ikke riktig om hunden ikke vil være med meg utenom tur. Ts (Mobil bruker og pc bruker) Anonymkode: fe8a9...1f0
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #94 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva er viktig med hundehold utenfor turene? Det er tross alt der hunden er i "sitt element". For noen er dette kanskje forbausende, men jeg fikk meg og får meg utelukkende hund på grunn av turen og aktiviteten vi kan finne på sammen. Utenom det har jeg vel egentlig ikke tenkt på. Har bare sett for meg at alle hunder er kosete, men dette er kanskje ikke tilfellet? Vil at hunden skal oppsøke meg og ønske å kose, selvfølgelig bo innendørs og helst sove i senga 😂😅 Jeg elsker hund og det blir absolutt ikke riktig om hunden ikke vil være med meg utenom tur. Ts (Mobil bruker og pc bruker) Anonymkode: fe8a9...1f0 Det hørtes veldig harst og trist ut - jeg mener selvfølgelig at tiden utenom turene er viktig, men skjønner ikke hva som varierer stort? Snakker man om barnevennliget og liknende? Hunden bør gå overens med alle barn i alderen 3 - 18, og katter innendørs. Trodde dette gikk på oppdragelsen. Oppsøke kos og like å være midtpunktet, men kunne være alene i ny og ne, opp til 5,5 t uten å gjø/gråte seg ihjel ♥️ Den vil selvsagt få uendelig med kjærlighet innendørs og utenom tur, men trodde at det var det viktigste å fokusere på. Ts Anonymkode: fe8a9...1f0
Julie Skrevet 23. mai 2021 #95 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva er viktig med hundehold utenfor turene? Det er tross alt der hunden er i "sitt element". For noen er dette kanskje forbausende, men jeg fikk meg og får meg utelukkende hund på grunn av turen og aktiviteten vi kan finne på sammen. Utenom det har jeg vel egentlig ikke tenkt på. Har bare sett for meg at alle hunder er kosete, men dette er kanskje ikke tilfellet? Vil at hunden skal oppsøke meg og ønske å kose, selvfølgelig bo innendørs og helst sove i senga 😂😅 Jeg elsker hund og det blir absolutt ikke riktig om hunden ikke vil være med meg utenom tur. Ts (Mobil bruker og pc bruker) Anonymkode: fe8a9...1f0 Å ha hund må først og fremst funke i hverdagen. Fritt etter innfallsmetoden - har grad av jaktinstinkt betydning? Er det viktig at den er førerorientert? Hva med vaktinstinkt? Helsestatus hos den aktuelle rasen, har det betydning? I all vennlighet: du virker å være i en «prematur» fase mht hund. Desto mer underlig at du allerede tilsynelatende har snevret inn til én bestemt rase. Skynd deg langsomt vær så snill. Oppsøk ulike rasemiljø og dann deg et inntrykk. 1
Kokosmakron Skrevet 23. mai 2021 #96 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva er viktig med hundehold utenfor turene? Det er tross alt der hunden er i "sitt element". For noen er dette kanskje forbausende, men jeg fikk meg og får meg utelukkende hund på grunn av turen og aktiviteten vi kan finne på sammen. Utenom det har jeg vel egentlig ikke tenkt på. Har bare sett for meg at alle hunder er kosete, men dette er kanskje ikke tilfellet? Vil at hunden skal oppsøke meg og ønske å kose, selvfølgelig bo innendørs og helst sove i senga 😂😅 Jeg elsker hund og det blir absolutt ikke riktig om hunden ikke vil være med meg utenom tur. Ts (Mobil bruker og pc bruker) Anonymkode: fe8a9...1f0 Ser du f.eks for deg å bruke tid på mental trening? Noen form for trening hvor en evt jakthund får brukt egenskapene sine? Hva med pelsstell? Du nevner at dere har tilgang på et uteområde hvor den kan gå løs sammen med dere, er det viktig å kunne ha den løs, eller synes du det er greit med en hund du må ha i bånd til en hver tid? Hvor førerorientert ønsker du den skal være? (dette har betydning for hvor trenbar den er med tanke på lydighet. Jaktlabbene mine gjør hva som helst for en tørrforkule eller litt ros fra meg, huskyen er litt mer «what’s in it for me?» når jeg gir en kommando som ikke har med trekking å gjøre). 1
Kokosmakron Skrevet 23. mai 2021 #97 Skrevet 23. mai 2021 Og turer er viktig, men hovedtur på halvannen time eller kickbike et par kilometer er som sagt noe alle hunder bør klare, en trenger ikke en hund med høyt aktivitetsbehov for det. Katt og polarhund kan gå bra, det trenger ikke å gå bra. Har ikke erfaring med samojed der, så vet ikke hvordan de er mot katter de evt har vokst opp med. Med huskyer kan familiens katt bli en del av flokken mens nabokatten er byttedyr, eller så kan alt av katter være et potensielt måltid.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #98 Skrevet 23. mai 2021 Jaktinstinkt - for den rette rasen er jeg fleksibel, men den må ha mulighet for å gå overens med katt innendørs. Vokt - NEI! Vi bor i borettslag og jeg jobber hjemme, jeg kan ikke ha en hund som skal skrike det sekundet en bil suser forbi eller jeg går ut døra. Noe lyd ved ringeklokke/folk RETT utenfor er greit, men helst minimalt. Gå fritt - Hunden bør ha en viss oversikt over hvor jeg er / være nogenlunde interessert, men jeg er fleksibel. Derfor tenker jeg at jakthund også kan være en super mulighet om de er såpass førerorienterte. Pelsstell - spiller ingen rolle, tar etter behov. Egenskapen: Jeg jakter ikke og vil heller ikke bruke hunden til jakt, selv om jeg ønsker å utnytte andre egenskaper som trekk, styrke, spor og søk aktivt i hverdagen (i form av søksøvelser i skogen). Gjerne lydighetstrening også. Helsestatus - Det er jo derfor Schæfer er langt ned på lista! Sunn rase only Ts Anonymkode: fe8a9...1f0 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #99 Skrevet 23. mai 2021 Kokosmakron skrev (28 minutter siden): Og turer er viktig, men hovedtur på halvannen time eller kickbike et par kilometer er som sagt noe alle hunder bør klare, en trenger ikke en hund med høyt aktivitetsbehov for det. Katt og polarhund kan gå bra, det trenger ikke å gå bra. Har ikke erfaring med samojed der, så vet ikke hvordan de er mot katter de evt har vokst opp med. Med huskyer kan familiens katt bli en del av flokken mens nabokatten er byttedyr, eller så kan alt av katter være et potensielt måltid. Ja, men man må vel trene opp hunden til trekk, og da er det ikke sikkert den vil trekke heller. Så det å stappe Retrieveren foran sykkelen og si "hoppla" selv om jeg har brukt tid på å trene opp (så den vet hva jeg vil) tror jeg ikke vil få det beste utfallet. Likt som å ta med seg en bikkje på joggetur. Hunder som er avlet på trekkegenskaper kan ha større vilje til å trekke. I min erfaring har Samojed det, gjennom venner som har eid. Jaktrase er da aktuelt, men kanskje helst ikke pointer? Engelsk Springer ser jeg fremdeles på.. Liker den mindre radiusen. Anonymkode: fe8a9...1f0
Julie Skrevet 23. mai 2021 #100 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jaktinstinkt - for den rette rasen er jeg fleksibel, men den må ha mulighet for å gå overens med katt innendørs. Vokt - NEI! Vi bor i borettslag og jeg jobber hjemme, jeg kan ikke ha en hund som skal skrike det sekundet en bil suser forbi eller jeg går ut døra. Noe lyd ved ringeklokke/folk RETT utenfor er greit, men helst minimalt. Gå fritt - Hunden bør ha en viss oversikt over hvor jeg er / være nogenlunde interessert, men jeg er fleksibel. Derfor tenker jeg at jakthund også kan være en super mulighet om de er såpass førerorienterte. Pelsstell - spiller ingen rolle, tar etter behov. Egenskapen: Jeg jakter ikke og vil heller ikke bruke hunden til jakt, selv om jeg ønsker å utnytte andre egenskaper som trekk, styrke, spor og søk aktivt i hverdagen (i form av søksøvelser i skogen). Gjerne lydighetstrening også. Helsestatus - Det er jo derfor Schæfer er langt ned på lista! Sunn rase only Ts Anonymkode: fe8a9...1f0 Da har du konkretisert noe (utover trekkegenskaper) og har et utgangspunkt å jobbe videre ut i fra. Når du etterhvert konkretiserer dette til navngitte raser så vil jeg anbefale å lese RAS (rasespefikk avlsstrategi) for å få et visst innblikk,i tillegg til å oppsøke rasemiljøene og danne deg et eget inntrykk. Lykke til! 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå