Julie Skrevet 22. mai 2021 #61 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er åpen for andre raser, men grunnen til at jeg kanskje høres låst ut er fordi jeg setter trekkinstinktet til samojed veldig høyt. Ettersom kickbike er noe jeg skal drive med flere ganger i uken, over et par kilometer hver gang, så ønsker jeg en hund som har gode anlegg for dette. Vil gjerne høre raser som har den type roligheten til Samojed men UTEN å være ekstremt eksplosiv slik som retriever ofte blir. Jeg finner få/ingen eksempler av jakthund foran kickbike, så vil gjerne ha en liten bekreftelse og ikke bare "men det er MULIG". Med Samojed får jeg liksom en garanti, da... Men som jeg sier, raser som står ut som gode kandidater for kickbike velkommes gjerne! Vil nemlig ikke finne ut av en mye bedre rase i ettertid av et valpekjøp. Så litt på Aussi, valgt bort pga mye lyd. Golden og Lab er halvveis satt til side pga eksplosivitet og oversosial. Lab er kanskje å foretrekke, i så fall. Malamute og Husky er rett på grensa, mer lyd og større særhet enn Samojed, selv i liten skala. Grønlandshund er kjent for å være samkjønnsaggressiv. Ser litt på Welsh og Engelsk Springer, Vorseth er nok litt for mye jakt igjen. Border Collie slår meg også som eksplosiv. Samojed er sta og egenrådig... Men garantert trekk og veldig rolig av seg. Se f.eks på hunden til Monsen som sammenlikning, tror det er husky. The list goes on! 😅 Man må nesten fokusere litt på det gode, selv om det er mulig å få noe negativt med individet. -Ts Anonymkode: fe8a9...1f0 Vet ikke hvilken research du har gjort,men at det er få/lite kombinasjoner av jakthunder og kickbike får jeg ikke helt til å stemme. Nå vet jeg riktignok ikke hva du legger i betegnelsen jakthunder. Du har en voldsom spennvidde i rasene du har vurdert. Hvilken egenskap veier tyngst? Dersom trekk er alfa&omega så er det en del andre raser som trumfer Samojed i så måte. Og,vær dønn ærlig og edruelig mht aktivitetsnivået ditt. Det er lett å fabulere om både det og det andre,men brått så kommer hverdagen og den blir ofte litt annerledes enn hva en først hadde tenkt. 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #62 Skrevet 22. mai 2021 Julie skrev (1 minutt siden): Vet ikke hvilken research du har gjort,men at det er få/lite kombinasjoner av jakthunder og kickbike får jeg ikke helt til å stemme. Nå vet jeg riktignok ikke hva du legger i betegnelsen jakthunder. Du har en voldsom spennvidde i rasene du har vurdert. Hvilken egenskap veier tyngst? Dersom trekk er alfa&omega så er det en del andre raser som trumfer Samojed i så måte. Og,vær dønn ærlig og edruelig mht aktivitetsnivået ditt. Det er lett å fabulere om både det og det andre,men brått så kommer hverdagen og den blir ofte litt annerledes enn hva en først hadde tenkt. Hvordan er det "en voldsom spennvidde"? Alle rasene er kjent for å ha høy kapasitet og kjente som klassiske "allroundhunder". Jeg søker "jakthund kickbike" og får bare opp noen gamle tråder på Hundesonen. Noe spann, men da flere hunder - jeg vet ikke i hvor stor grad den rasen egner seg alene, da. Hvilke raser triumfer samojed i kombinasjonen med rolighet/avslappende lynne og god arbeids/trekkraft? Jeg har passet en hund i 10 måneder og vet godt hva et hundehold går ut på den hunden var for liten til trekk, da, så det blir noe nytt jeg utforsker med den nye hunden. Forøvrig synes jeg det er rart at du stiller spørsmål ved aktivitetsnivået mitt - jeg har jo opplyst om det i hovedinnlegget! Trekk er ikke TOTALT alfa og omega, men det spiller en meningsfull rolle i rasevalget. Jeg ønsker en hund som kan være med meg på "tøffe saker" (Fjellklatring, kickbike, kicks park..) og være en ressurs, hjelpe til, ikke bare traske i eget tempo ved siden av (min forrige hund var en fæl livsnyter ☺️). Så jeg ser ikke helt hva du peker på. Anonymkode: fe8a9...1f0
Julie Skrevet 22. mai 2021 #63 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvordan er det "en voldsom spennvidde"? Alle rasene er kjent for å ha høy kapasitet og kjente som klassiske "allroundhunder". Jeg søker "jakthund kickbike" og får bare opp noen gamle tråder på Hundesonen. Noe spann, men da flere hunder - jeg vet ikke i hvor stor grad den rasen egner seg alene, da. Hvilke raser triumfer samojed i kombinasjonen med rolighet/avslappende lynne og god arbeids/trekkraft? Jeg har passet en hund i 10 måneder og vet godt hva et hundehold går ut på den hunden var for liten til trekk, da, så det blir noe nytt jeg utforsker med den nye hunden. Forøvrig synes jeg det er rart at du stiller spørsmål ved aktivitetsnivået mitt - jeg har jo opplyst om det i hovedinnlegget! Trekk er ikke TOTALT alfa og omega, men det spiller en meningsfull rolle i rasevalget. Jeg ønsker en hund som kan være med meg på "tøffe saker" (Fjellklatring, kickbike, kicks park..) og være en ressurs, hjelpe til, ikke bare traske i eget tempo ved siden av (min forrige hund var en fæl livsnyter ☺️). Så jeg ser ikke helt hva du peker på. Anonymkode: fe8a9...1f0 Du har vurdert gjeterhundrase,ulike jakthundraser og polarhundraser. Jeg vil si det er stor spennvidde mellom disse gruppene. Jakthund er forøvrig i seg selv en stor samlesekkbetegnelse. Det er etter min mening flere raser som fint matcher gode trekkegenskaper i kombinasjon med rolig lynne, men du virker uansett å ha låst deg til én rase? Poenget om aktivitetsnivå var at mange kommende hundeeiere har større ambisjoner mht aktivitetsnivå enn hva som viser seg å bli realiteten,når det kommer til stykket. Lykke til så håper jeg du lander på et gjennomtenkt og realistisk valg. 5
Kokosmakron Skrevet 22. mai 2021 #64 Skrevet 22. mai 2021 Bortimot alt av spann som går nordisk stil eller sprintdistanser med slede er vorsteh eller greyster, hundene som går mellomdistanser har også ofte fuglehund i seg, så at jakthunder ikke spennes foran en kickbike er feil. Samojeder er trekkvillige, men husk at de ikke har tempoet til rasene som er lettere bygd. Vet ikke hva du ser for deg med kickbike og kickspark, men et jevnt drag i trav tenker jeg er realistisk med en samojed. Husker ikke helt hva du egentlig lurte på innledningsvis, jeg 😅 Det har kommet en del forslag til raser, men hvis du er sikker på at samojed er rasen for dere er jo saken grei 😊 4
Troyamin Skrevet 23. mai 2021 #65 Skrevet 23. mai 2021 Hvis du er villig til å gå opp på krav om lydighet, så finnes det jo flere raser som kan passe. Nå sier jeg ikke at bruksschæfer er tingen for deg, men tar de som et eksempel på rase du kan sette krav til lydighet i enhver setting. Jeg har hunder som trekker, kan stopp og høyre/venstre kommando og de kan jeg fortelle at de ikke får lov å gå bort til fremmede under trekk. I tillegg er det totalforbud å løpe etter vilt. Hvis du høyner mer lydighet i hverdagen og titter på NBF e.l. så er kanskje Howavart en rase for deg? Men da må du også sette krav til lydighet ved omgang av andre hunder og se bort fra typiske "hundepark" settinger. (Noe jeg ikke anbefaler noen uansett) Kanskje du må gi litt her og ta litt der? Se om det er ting du ønsker å endre på av krav til hund, etterhvert som kunnskapen om de forskjellige rasene øker?😊 2
Tanuki Skrevet 23. mai 2021 #66 Skrevet 23. mai 2021 On 5/21/2021 at 12:09 AM, venus24 said: Samojeder har ofte sterkt jaktinstinkt, så jeg ville ikke gått for den rasen hvis det er en forutsetning at hunden skal gå løs på tur. De er også kjent for å være notorisk dårlige til å gå i bånd, siden de jo er trekkhunder. Har de det? Første gang jeg hører, trodde gjeting og trekk var det rasen var kjent for.
venus24 Skrevet 23. mai 2021 #67 Skrevet 23. mai 2021 Tanuki skrev (1 time siden): Har de det? Første gang jeg hører, trodde gjeting og trekk var det rasen var kjent for. Ja, men som med resten av polarhundene har den også et utpreget jaktinstinkt. Det varierer selvsagt fra individ til individ, men man bør nok ikke kjøpe samojed og gamble på at man får en hund som kan gå løst. 2
Tanuki Skrevet 23. mai 2021 #68 Skrevet 23. mai 2021 1 minutt siden, venus24 said: Ja, men som med resten av polarhundene har den også et utpreget jaktinstinkt. Det varierer selvsagt fra individ til individ, men man bør nok ikke kjøpe samojed og gamble på at man får en hund som kan gå løst. ok, bare lurte.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #69 Skrevet 23. mai 2021 Du har ikke vurdert Toller retriever? Jeg har omtrent samme ønsker som deg og vurderer den og lagotto. Anonymkode: 0325f...135 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #70 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Du har ikke vurdert Toller retriever? Jeg har omtrent samme ønsker som deg og vurderer den og lagotto. Anonymkode: 0325f...135 Jeg føler at Retrievere blir litt i overkant gira/opphetet under aktivitet, spesielt de første årene...? Anonymkode: fe8a9...1f0
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #71 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg føler at Retrievere blir litt i overkant gira/opphetet under aktivitet, spesielt de første årene...? Anonymkode: fe8a9...1f0 For å tilføye, jeg ser etter en rolig brukshund som kan trekke på tur, trenger ikke nødvendigvis være løs, og være en stødig og rolig familiehund innendørs. Synes noen Retrievere blir i overkant mye "futt" som små (- 4 - 5 år noen ganger). Spesielt når det er tur/andre hunder. Samojed treffer meg som mer reservert. Anonymkode: fe8a9...1f0
Min_hund_er_Grå Skrevet 23. mai 2021 #72 Skrevet 23. mai 2021 40 minutter siden, AnonymBruker said: For å tilføye, jeg ser etter en rolig brukshund som kan trekke på tur, trenger ikke nødvendigvis være løs, og være en stødig og rolig familiehund innendørs. Synes noen Retrievere blir i overkant mye "futt" som små (- 4 - 5 år noen ganger). Spesielt når det er tur/andre hunder. Samojed treffer meg som mer reservert. Anonymkode: fe8a9...1f0 Det er her et par ting som både ts og resten burde vite. Når det kommer til trekkhunder så er det jakt/bytte driften man har avlet på over tid som gjør hunden nettopp til en trekkhund. Det er en funksjon i denne driften som har blitt utnyttet og videre utviklet. Dette er også en selvbelønnende atferd som gjør at folk synes disse hundene er vanskelig å trene. Jakt hundene på den andre siden har over tid blitt avlet for å jobbe sammen med eier, spesielt fuglehundene som er populære i sprint/trekk miljøet. Disse hunda må lystre og holde riktig avstand ellers blir de faktisk skutt. I ytterste konsekvens. Dem har et større behov for mental stimulans, uten dette så blir det fort uroligheter og konflikter. Samkjønns aggresjon er like mye ting som ligger på forskjellige avla linjer som det er rase typisk. Ofte også individ styrt og litt hva eier lar utvikle seg. Valg av hund er ikke så vanskelig om man faktisk setter egenskaper foran eksteriøret. Men ts har ut i fra det hun skriver bestemt seg for samojed, så kjøp deg en samojed. 7
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #73 Skrevet 23. mai 2021 Min_hund_er_Grå skrev (5 minutter siden): Det er her et par ting som både ts og resten burde vite. Når det kommer til trekkhunder så er det jakt/bytte driften man har avlet på over tid som gjør hunden nettopp til en trekkhund. Det er en funksjon i denne driften som har blitt utnyttet og videre utviklet. Dette er også en selvbelønnende atferd som gjør at folk synes disse hundene er vanskelig å trene. Jakt hundene på den andre siden har over tid blitt avlet for å jobbe sammen med eier, spesielt fuglehundene som er populære i sprint/trekk miljøet. Disse hunda må lystre og holde riktig avstand ellers blir de faktisk skutt. I ytterste konsekvens. Dem har et større behov for mental stimulans, uten dette så blir det fort uroligheter og konflikter. Samkjønns aggresjon er like mye ting som ligger på forskjellige avla linjer som det er rase typisk. Ofte også individ styrt og litt hva eier lar utvikle seg. Valg av hund er ikke så vanskelig om man faktisk setter egenskaper foran eksteriøret. Men ts har ut i fra det hun skriver bestemt seg for samojed, så kjøp deg en samojed. Argh! Men hva definerer fuglehunder? Spaniel? Retriever? Pointer? Og hvorfor vil noen da velge Samojed/Husky om jakthunder er så mye bedre? - TS Anonymkode: fe8a9...1f0
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #74 Skrevet 23. mai 2021 Det er også samkjønnsaggresjon på samojed også. Særlig på hannhunder. Det er en helt jævlig hund i valpestadiet men veldig fin og lett å ha med å gjøre da de blir voksne! Har tispe selv fra brukslinjer Anonymkode: a53c7...863 1
Julie Skrevet 23. mai 2021 #75 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Argh! Men hva definerer fuglehunder? Spaniel? Retriever? Pointer? Og hvorfor vil noen da velge Samojed/Husky om jakthunder er så mye bedre? - TS Anonymkode: fe8a9...1f0 I all hovedsak er det vorstere og pointere som brukes i sprint,dvs stående fuglehunder. Polarrasene er derimot avlet mer for langdistanse kjøring (og holder følgelig også et lavere tempo). 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #76 Skrevet 23. mai 2021 Tanuki skrev (3 timer siden): Har de det? Første gang jeg hører, trodde gjeting og trekk var det rasen var kjent for. Ja de fleste har ganske ekstremt jaktinstinkt. Det er senest en uke siden det ble skrevet om på Samojed Norway om en samojed som hadde drept/skadet lam. Har samojed selv og hu jager det meste men får helt rullgardin på rådyr. Anonymkode: a53c7...863 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #77 Skrevet 23. mai 2021 Har tatt til meg det som har blitt skrevet her - at Samojed kanskje er for særere brukssaker og at jeg kanskje passer mer for en jakthund, mtp samarbeidet jeg ønsker når hunden trekker. Kikker litt på Engelsk Springer, men det er ikke en stående fuglehund (peker på byttet?) , tror jeg. Den skal hente. Så spiller det en stor rolle i mentaliteten, at Pointer passer bedre siden den, ja, pointer, eller peker? Anonymkode: fe8a9...1f0
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #78 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har tatt til meg det som har blitt skrevet her - at Samojed kanskje er for særere brukssaker og at jeg kanskje passer mer for en jakthund, mtp samarbeidet jeg ønsker når hunden trekker. Kikker litt på Engelsk Springer, men det er ikke en stående fuglehund (peker på byttet?) , tror jeg. Den skal hente. Så spiller det en stor rolle i mentaliteten, at Pointer passer bedre siden den, ja, pointer, eller peker? Anonymkode: fe8a9...1f0 Ser litt på Engelsk Setter også, prøver til beste evne å sette utseende til side. Jeg valgte for all del ikke Samojed pga utseende, men kjenner nå at Pointer ikke er helt det jeg så for meg når jeg tenkte lørdagskveld på sofa'n. Men her må man ha kaldt hode! Vil heller ha en hund som er "meg" 100 % I 15 år, enn en hund som jeg kanskje må omplassere fordi jeg kun så på øyne og pelslengde Takk for all informasjon hittil! Skal se nærmere på fuglehunder - kan noen fortelle meg hvorfor akkurat stående egner seg så bra for trekk, kontra apporterande og støtende? -Ts Anonymkode: fe8a9...1f0
Julie Skrevet 23. mai 2021 #79 Skrevet 23. mai 2021 Pointeren og Engelsk Springer Spaniel kan nok ikke sammenlignes mht trekkegenskaper. Så må du samtidig ha i bakhodet at Pointer er en «høyfjellsspesialist» og i stor grad en rendyrket jakthund. Med det så mener jeg at de har store søk. Slipper du en Pointer, vil den etter alle solemerker gå ut i stort søk etter fugl. Det gjelder forsåvidt alle de stående fuglehundrasene,selv om det riktignok finnes nyanser. En ESS har nok ikke samme de samme trekkegenskapene (eller råskapen om du vil), samtidig vil en ESS ha en annen radius ved slipp. Hvilke egenskaper er viktige for deg? Med mindre du har ekstreme krav/ambisjoner så tror jeg det er mange hunderaser som kan matche behovet ditt. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #80 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ser litt på Engelsk Setter også, prøver til beste evne å sette utseende til side. Jeg valgte for all del ikke Samojed pga utseende, men kjenner nå at Pointer ikke er helt det jeg så for meg når jeg tenkte lørdagskveld på sofa'n. Men her må man ha kaldt hode! Vil heller ha en hund som er "meg" 100 % I 15 år, enn en hund som jeg kanskje må omplassere fordi jeg kun så på øyne og pelslengde Takk for all informasjon hittil! Skal se nærmere på fuglehunder - kan noen fortelle meg hvorfor akkurat stående egner seg så bra for trekk, kontra apporterande og støtende? -Ts Anonymkode: fe8a9...1f0 De er gode til å jobbe, har fokus og er gira på trekking de også. De er avlet inn i husky for å få vekk overlevelsesmentaliteten til de polare rasene. En malamute, SH, samojed, grønlender vil slutte å trekke da de ikke lengre vil for de er slitne mens fuglehundene løper til de stuper 😅 Jeg ville dog vært skeptisk til å anskaffe meg en brukshund å ikke bruke den til det den er avlet for. Det er litt dårlig gjort på en måte? Tenker nå spesielt på jakthunder. Eller planla du å jakte med den? Springer spaniel er dog en fin hund som også kan trekke bra. Pointer er stående fuglehund. Anonymkode: a53c7...863
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå