Gå til innhold

Hvilken hunderase passer meg?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kooikerhund? :) ikke så vanlige og veldig fine :) 

Anonymkode: 828e9...bc0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

DSC_9205_01_01.JPG

Anonymkode: acd24...8de

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Klarer ikke bakparten, synes det er så synd mtp helse og avl. Da tror jeg jeg må Hvit Gjeterhund (lillebroren til Schæfer). Hører mange som skryter vilt av Schæferne sine, er ikke det, men vil helst ha en overordnet sunn rase som ikke har problemer med beina, når vi skal på tur, for å si det sånn :).

Anonymkode: 854dc...0ee

HG er IKKE  lillebroren til schæferen! Selv om de med HG liker å tro det. Du vil ikke ha en HG så lenge det er mye barn rundt deg. HG er kjent for å ha "nervene utenpå" så uforutsigbarheten til barn kan kjapt bli stygge hendelser. 

Når det kommer til schæferen har du to varianter. Eksteriør og bruks. Sistnevnte er det lite sykdommer på. Men de anbefaler jeg ikke til noen som ikke skal drive aktivt innen IGP, NBF e.l. 

Anbefaler deg å sjekke ut Airdale Terrier Irsk Vannspaniel   og Mellom Schnauzer

• Liker 2
Skrevet

Ja, vurderer, men de er så vanvittig populære. De fleste jeg har snakket med i området har 3 års venteliste. Kanskje en hannvalp ledig, men ikke snakk om tispe 😅

Forøvrig ser jeg for meg å skaffe meg valp neste sommer.

Har også sett på Vannhund, men tok nettopp en prat med samboer og Hvit Gjeterhund virker også aktuelt. De kan jo gå løs, eller har ihvertfall et godt grunnlag for det.

Vannhund er ikke en rase, det er flere typer vannhunder. 

Ellers ville jeg sett på golden eller flat. Jeg hadde golden og hun gikk masse lange turer i fjellet, med og uten kløv. 

AnonymBruker
Skrevet

Flatcoated retriever. Elsker rasen, allsidig hund, trygg og snill, men aktiv og sterk. Kan trenes til alt mulig med tålmodighet og ro. Vennlig mot andre hunder og dyr. 

Og ikke minst vakre og kosete!

Anonymkode: 547b0...6fa

• Liker 4
Skrevet

Har du vurdert Eurasier? Den tror jeg vil passe dine behov/ønsker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (9 timer siden):

HG er IKKE  lillebroren til schæferen! Selv om de med HG liker å tro det. Du vil ikke ha en HG så lenge det er mye barn rundt deg. HG er kjent for å ha "nervene utenpå" så uforutsigbarheten til barn kan kjapt bli stygge hendelser. 

Når det kommer til schæferen har du to varianter. Eksteriør og bruks. Sistnevnte er det lite sykdommer på. Men de anbefaler jeg ikke til noen som ikke skal drive aktivt innen IGP, NBF e.l. 

Anbefaler deg å sjekke ut Airdale Terrier Irsk Vannspaniel   og Mellom Schnauzer

Hæ? Hvor har du hørt det hen? 

Overalt hvor jeg har lest er rasen kjent for å være trygge og snille hunder, som arbeider godt med sau og er frampå og nysgjerrig ved hilsing. De følger ofte etter barn og er sammen med dem i sosiale sammenhenger. 

Forøvrig har jeg ingen personlig erfaring, så her må du nesten utfylle om du har :)

Jeg tror irsk vannspaniel er sjelden, og har fått et utrykk av at mange av vannhundene er samkjønnsagressive? Nå har jeg ikke lest meg opp på alle, da. 

https://baresteinar.blogg.no/1512926795__leve_med_hvit_gjeterhund.html

(TS) 

Anonymkode: fe8a9...1f0

AnonymBruker
Skrevet
Malursk skrev (10 minutter siden):

Har du vurdert Eurasier? Den tror jeg vil passe dine behov/ønsker. 

Ja, har vurdert den! 

For det første er den en blanding av chow chow i røttene, så man hører jo at den har mye egenvilje og egne premisser. Har hørt at de er større utsatt for samkjønnsagressivitet? Har ikke lest så mye opp på Eurasier, bare Chow Chow :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, har vurdert den! 

For det første er den en blanding av chow chow i røttene, så man hører jo at den har mye egenvilje og egne premisser. Har hørt at de er større utsatt for samkjønnsagressivitet? Har ikke lest så mye opp på Eurasier, bare Chow Chow :)

Da bør du lese deg opp på Eurasier, det er min "drømmehund". ( Hadde forresten Chow Chow mix selv for noen år siden, beste hunden jeg har hatt! )

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja, har "desverre" på godt og vondt, lest at de kan være utfordrende å ha i bånd. Hørte en gang en venninne...

-han var den fineste hunden - så myk pels! - når jeg besøkte FOD og så ham, da visste jeg at vi var ment til å være sammen. Men styggere gange i bånd har jeg aldri sett før, etter en uke måtte jeg til legen, armen gjorde så vondt! En dag, på et møte med andre samojeder, fant de fram en pulk. Min gutt fikk sela på... skulle tro han var rudolf. Trakk og trakk, instinktivt visste han det.

Litt redd for at det blir sånn for meg og om jeg skaffer en Samojed. Søte, og oppfyller alle andre krav, men desverre virker det som tur blir vanskeligere om jeg ikke trener på bånd fra starten av - dog, er det kanskje bare en treningssak? Jaktinstinkt regner jeg med uansett, altså bjeffing på bil, katt, eller jaging etter den lokale elgen i skogen. Det er bare en forutsetning med hund, kan ikke stole på dem 100 %. Så engang noen som hadde en Cocker Spaniel løs, og de er jo også jakthunder (støtende?). Du hører nok at jeg ikke er en jeger 🤪

Jeg har en Samo. Og jeg må flire av de som skaffer seg en trekkhund og blir overrasket av at den faktisk trekker 😆 Bruker magebelte på tur. Jeg har aldri forsøkt å få ham til å gå pent på tur. Han går fot på trening (da med halsbånd), men på tur skal det trekkes.

Gutten min har et voldsomt jaktinstinkt, og samojedhørsel. Ergo kan han bare være løs under svært kontrollerte omgivelser.

Men han er den snilleste, og fineste hunden noengang. Alle elsker ham, og han elsker alle. Ville ikke vært ham foruten ❤️

Anonymkode: b346f...544

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Overalt hvor jeg har lest er rasen kjent for å være trygge og snille hunder, som arbeider godt med sau og er frampå og nysgjerrig ved hilsing. De følger ofte etter barn og er sammen med dem i sosiale sammenhenger. 

Forøvrig har jeg ingen personlig erfaring, så her må du nesten utfylle om du har :)

Jeg tror irsk vannspaniel er sjelden, og har fått et utrykk av at mange av vannhundene er samkjønnsagressive? Nå har jeg ikke lest meg opp på alle, da. 

(TS) 

Jeg har trent HG og trent med eiere/oppdrettere av HG. Og jeg kan virkelig ikke anbefale disse til barnefamilier. Frynsete nerver som kommer fram i uventede og brå situasjoner. Usikre hunder som er i bånd og dermed ikke kan komme unna en situasjon den blir redd i, vil bite for å forsvare seg. Selvsagt vil ikke oppdrettere av rasen ut med dette. Det vil jo ikke tale for rasen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva med whippet?

Elsker å være aktiv, men elsker mye å være kosegris i sofaen. Går godt med barn og holder seg rundt eieren ute.

Men den er tynn da, så må helst kles på om vinteten.

Anonymkode: 9dc43...33b

Mine holder seg rundt meg, til de ser/ lukter vikt og eller katt. 

Whippet og mynder forøvrig er jakthunder med sterkt jaktinstinkt. De skal jo drepe bytte.

De kan være hardføre å trives på telttur- eller du kan få en som absolutt hater  det. 

Men ts, har du sett på jakt labrador? De er mer som mynder i kroppen enn de pølsene man ser til vanlig 😅

Skrevet

(TS) 

Kan bekrefte dette. Rasen er kjent for å slite med "bob-bob" nervestatus. Sier ikke at det gjelder alle individer, men det er et ikke helt ukjent problem hos rasen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er slett ikke uvanlig med lang venteliste på finsk lapphund, men hvis man er på og oppsøker oppdretter er det slett ikke lang venteliste. Jeg er oppdretter og flere av de jeg selger mitt nåværende kull til har jeg hatt kontakt med først for noen få uker siden.

Anonymkode: 6daaf...ee2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er slett ikke uvanlig med lang venteliste på finsk lapphund, men hvis man er på og oppsøker oppdretter er det slett ikke lang venteliste. Jeg er oppdretter og flere av de jeg selger mitt nåværende kull til har jeg hatt kontakt med først for noen få uker siden.

Anonymkode: 6daaf...ee2

Hva ser du etter i en valpekjøper, da? 

Finsk er midt i blinken for oss, mtp bruksegenskaper. Den og samojed ligger i toppsjiktet - hva bruker du dine lapphunder til? Kløving? 

Om finsk lapphund skjer hos oss, så blir det nok Kløving og kickbike, pluss 2 - 4 treningskvelder i uka. Er det bra eller krever rasen mer (siden den er urhund)? 

Vi har sendt mail til minst 10 oppdrett og valpeannonser, utfyllende med spm om foreldre, vår adresse og ned til timene hvor mye mosjon hunden får, i tillegg til kjærlighet. 

Likevel får vi knapt aldri svar, ikke engang et "ok" 😂 på mailene. Jeg begynner å lure på om det er noe oppdretter savner i meldingen vår - så hva ser du etter? Hva er en "deal-breaker" å lese, altså hva gjør hjemmet uaktuelt? 

Disse hundegreiene er vanskeligere enn å få barn, jo! 😂

- TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har en Samo. Og jeg må flire av de som skaffer seg en trekkhund og blir overrasket av at den faktisk trekker 😆 Bruker magebelte på tur. Jeg har aldri forsøkt å få ham til å gå pent på tur. Han går fot på trening (da med halsbånd), men på tur skal det trekkes.

Gutten min har et voldsomt jaktinstinkt, og samojedhørsel. Ergo kan han bare være løs under svært kontrollerte omgivelser.

Men han er den snilleste, og fineste hunden noengang. Alle elsker ham, og han elsker alle. Ville ikke vært ham foruten ❤️

Anonymkode: b346f...544

Ja, jeg tenker at om man først skaffer seg Husky/Malamute/Samojed/Grønland så "ber" man litt om at hunden trekker. Forøvrig gjelder det jo å gjøre det til en positiv affære - ta kickbike, bruke magebelte, langline på magebelte osv. I ulikhet med andre hunder ( i alle fall etter det jeg har lest) så er ikke trekking en effekt av å gå i bånd, men et instinkt polarhunden har som man ønsker å ivareta (i ulikhet med f.eks en golden retriever). 

Ja, kvier meg litt for jaktinstinktet, synes ikke det høres så flott ut. Har hatt en miks som trakk og trakk og trakk, men hadde ikke noe polarhund i seg. Mens jeg var på ferie passet familie hunden, og de kjøpte et "training collar" til henne. Vibrerte når hun gjorde noe galt, uten sjokk eller smerte. Bare vibrasjoner. Hun gikk pent i all tid etter det, men jeg synes det var barbarisk (altså, NOE med vibrasjonen må jo ha endret meningen hennes om å trekke). 

Om jeg får samojed, skal jeg kjøpe sele til tur og halsbånd til trening, slik som deg. Det høres mest fornuftig ut å skape den assosiasjonen. Forøvrig er ikke det viktigste at hunden kan gå løs, så lenge den er snill og ikke er samkjønnsaggressiv. 

AnonymBruker
Skrevet

Uten tvil engelsk cocker spaniel. Slik du beskriver deg så vil den rasen passe deg perfekt!

Anonymkode: 19896...da9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg er liksom litt betatt av Samojed, jeg da 🥰

Trekking virker som en god egenskap, ettersom jeg vil drive med Kickbike på tur. 

Jaktinstinktet vil nok bli et lite problem, ettersom jeg har familie med mindre kjæledyr. Likevel tror jeg at om hunden vokser opp med katten, så vil det mest sannsynlig gå bra. En i familien har jo gård og st.bernard, hun jager alt som er men biter aldri. 

Har vurdert Akita, men samkjønnsaggresjonen skremmer meg litt av banen. Jaktlabrador er et godt alternativ, men ser ut som den blir litt for sped? Cockeren er ganske liten, tenker noe med litt størrelse.

Flatcoated virker veldig aktuell, skal kikke inn på avl og bakgrunn på rasen. Synes hodet er litt merkelig? 🤪

Finsk og Svensk Lapphund troner listen min, fordi de er gjeterhunder. 

Det aller viktigst er tung kløv, lange turer og godt gemytt ovenfor andre hunder.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

jeg er liksom litt betatt av Samojed, jeg da 🥰

Trekking virker som en god egenskap, ettersom jeg vil drive med Kickbike på tur. 

Jaktinstinktet vil nok bli et lite problem, ettersom jeg har familie med mindre kjæledyr. Likevel tror jeg at om hunden vokser opp med katten, så vil det mest sannsynlig gå bra. En i familien har jo gård og st.bernard, hun jager alt som er men biter aldri. 

Har vurdert Akita, men samkjønnsaggresjonen skremmer meg litt av banen. Jaktlabrador er et godt alternativ, men ser ut som den blir litt for sped? Cockeren er ganske liten, tenker noe med litt størrelse.

Flatcoated virker veldig aktuell, skal kikke inn på avl og bakgrunn på rasen. Synes hodet er litt merkelig? 🤪

Finsk og Svensk Lapphund troner listen min, fordi de er gjeterhunder. 

Det aller viktigst er tung kløv, lange turer og godt gemytt ovenfor andre hunder.

TS

Velg for all del ikke hund etter utseende (ref det du sier om hodet på Flat’en)

AnonymBruker
Skrevet
Julie skrev (5 minutter siden):

Velg for all del ikke hund etter utseende (ref det du sier om hodet på Flat’en)

Nei, egenskaper kommer alltid først! Synes bare hodet er merkelig (hvorfor sånn?).

Forøvrig skal hunden brukes til Kickbike, Kickspark og kløving, så jeg trenger en hund som er sterk og arbeidsvillig, derav Samojed. Ønsker ikke en workaholic, som AH eller BC, derav Samojed. Så kommer utseende, og Samojed ser jo nusselig ut 🥰

Det er ingen kosehund jeg er på utkikk etter, det må være en rase som bygger muskler og som kan trekke kickbike, kickspark og vanlig spark. Kjenner jeg ble skikkelig oppspilt nå, gleder meg til å kicke litt med hunden 🤪

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...