Gå til innhold

Hvilken hunderase passer meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil gjøre dette så kort som mulig slik at det ikke blir en stor «blokk» med tekst. I hovedsak vil jeg ha anbefaling på raser.
Bolig: Enebolig, hage, rett ved skogen, borettslag
Forstyrrelser? Ingen skuddbane, ikke trafikk, men barn og barnelek (fotball, sykling, løping utenfor). Omtrent 10 – 15 m avstand fra døra til nærmeste forstyrrelser. Omgås barn på 3, 10, 12 alder jevnlig
Tur: 40 min om morgenen, 1 ½ t etter jobb, 20 minutter om kvelden. Totalt omtrent 2 ½ t mosjon. Vi er nok ute etter langturen, så hunden kan løpe på en slette rett utenfor, fri. Omtrent 12 km hver dag mosjon.
Trening: Grunnleggende lydighet og spor i skogen. Kløv er en forutsetning, så det krysser ut mindre raser/mellom til mindre.
Mine personlige ønsker:
-    Spytt er jo helt normalt, men helst minimalt med overflødig sikling.
-    Hunden må helst ha litt pels, for eksempel Labrador blir for pølsete i utseende etter min smak.
-    Kapasitet til å bli med på langtur og telttur, men ingen krevemester som piper, virrer og ødelegger ting om 12 km-«kravet» ikke blir møtt hver dag. Tenker da på raser som Border Collie.
-    Har tenkt litt på Samojed, men vil høre fra andre, hvilken rase som «pops to mind»! 
Ettersom turaspektet er grunnen til at jeg skaffer meg hund (vil være mer i aktivitet) så er det viktig at rasen ikke er utpreget kjent for samkjønnsaggresjon eller andre ting som kan gjøre det problematisk på tur.
Kommer nok til å kjøpe valp, så mye/alt slikt arbeid faller på meg, men aggresjon kan være arvelig.

Hunden kommer i utgangspunktet da til å bli aktivisert gjennom tur løs (uten bånd), og gjennom noe hundesport. Kløv, telttur, topptur o.l er en naturlig del av hundeholdet. Den kan også benytte hagen.

Anonymkode: 854dc...0ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Samojeder har ofte sterkt jaktinstinkt, så jeg ville ikke gått for den rasen hvis det er en forutsetning at hunden skal gå løs på tur. De er også kjent for å være notorisk dårlige til å gå i bånd, siden de jo er trekkhunder.

Hvis labrador blir for pølsete (haha hva??) ville jeg vurdert golden retriever. De har mer pels, er store nok til å gå med kløv, kan gå løst og uten noe særlig jaktinnstinkt, kan gå lange turer men synes også det er greit med rolige dager, lettlært og matmotivert, og kan læres opp til nærmest det du måtte ønske av hundesport, samt barnevennlige.

Endret av venus24
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Flatcoated retriever.

Anonymkode: 16b2b...861

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Flatcoated retriever.

Har sett litt på den :) Hører mye om jaktinstinkt, da...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker en aktiv rase, men synes det blir så vanskelig å finne en rase som kan bli med på lange turer, er god å kose på og rolig/vennlig og snill med barn. Pluss dette med jaktinstinkt, da... Derfor tenker jeg gjeterhund er aktuelt.

(ts)

AnonymBruker
Skrevet

Har sett litt på den :) Hører mye om jaktinstinkt, da...

Det er en støtende fuglehund, så noe særlig jaktinstinkt har den ikke. Den stopper hvis den skremmer opp noe. Jeg har hatt flere av dem. De reagerer på fugl, men jager dem ikke. Den har heller ikke drapsinstinkt, så om du slipper den inn i en hønsegård så vil den antageligvis ikke skade en eneste høne. På den annen side ville den nok kunne funnet på å bære rundt på dem. 

En av mine flater fikk en gang kastet en høne på seg (av en fordømt idiot) bikkja tok i mot og forsvant. Fant både høna og hunden etter en liten stund. Hunden var glad og fornøyd, høna var forvirret, våt (han hadde rundvasket den), og fullstendig uskadd. 

Dette er hunder du vil at skal være løsbitt, det trener du greit opp hvis den ikke har det naturlig i seg, men det har de fleste. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hva med whippet?

Elsker å være aktiv, men elsker mye å være kosegris i sofaen. Går godt med barn og holder seg rundt eieren ute.

Men den er tynn da, så må helst kles på om vinteten.

Anonymkode: 9dc43...33b

• Liker 4
Skrevet

Kanskje springer spaniel? 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med whippet?

Elsker å være aktiv, men elsker mye å være kosegris i sofaen. Går godt med barn og holder seg rundt eieren ute.

Men den er tynn da, så må helst kles på om vinteten.

Anonymkode: 9dc43...33b

Samboer hater alt av mynder, synes de blir for stygge og sære. Hvis jeg skulle hatt en mynde ville det nok blitt Saluki, good luck med å få det til 😅

AnonymBruker
Skrevet
Iia skrev (3 minutter siden):

Kanskje springer spaniel? 

Seperasjonsangst? 

Skrevet

Berner Sennen. Blir med på både lange og korte turer, tilpasser seg eiers rytme, snill med alt og alle, veldig flink med barn, godmodig, smart og lettlært, flokkorientert, ingen jaktlyst, sikler ikke, sjelden aggressiv med andre hunder (jeg har aldri sett en Berner som utagerer mot andre hunder). Rett og slett en snill og stabil hund. Og jo, MYE pels :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med schæfer? Har en selv og er meget fornøyd med valget.

Anonymkode: 3bdce...904

AnonymBruker
Skrevet
venus24 skrev (22 minutter siden):

Samojeder har ofte sterkt jaktinstinkt, så jeg ville ikke gått for den rasen hvis det er en forutsetning at hunden skal gå løs på tur. De er også kjent for å være notorisk dårlige til å gå i bånd, siden de jo er trekkhunder.

Hvis labrador blir for pølsete (haha hva??) ville jeg vurdert golden retriever. De har mer pels, er store nok til å gå med kløv, kan gå løst og uten noe særlig jaktinnstinkt, kan gå lange turer men synes også det er greit med rolige dager, lettlært og matmotivert, og kan læres opp til nærmest det du måtte ønske av hundesport, samt barnevennlige.

Ja, har "desverre" på godt og vondt, lest at de kan være utfordrende å ha i bånd. Hørte en gang en venninne...

-han var den fineste hunden - så myk pels! - når jeg besøkte FOD og så ham, da visste jeg at vi var ment til å være sammen. Men styggere gange i bånd har jeg aldri sett før, etter en uke måtte jeg til legen, armen gjorde så vondt! En dag, på et møte med andre samojeder, fant de fram en pulk. Min gutt fikk sela på... skulle tro han var rudolf. Trakk og trakk, instinktivt visste han det.

Litt redd for at det blir sånn for meg og om jeg skaffer en Samojed. Søte, og oppfyller alle andre krav, men desverre virker det som tur blir vanskeligere om jeg ikke trener på bånd fra starten av - dog, er det kanskje bare en treningssak? Jaktinstinkt regner jeg med uansett, altså bjeffing på bil, katt, eller jaging etter den lokale elgen i skogen. Det er bare en forutsetning med hund, kan ikke stole på dem 100 %. Så engang noen som hadde en Cocker Spaniel løs, og de er jo også jakthunder (støtende?). Du hører nok at jeg ikke er en jeger 🤪

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med schæfer? Har en selv og er meget fornøyd med valget.

Klarer ikke bakparten, synes det er så synd mtp helse og avl. Da tror jeg jeg må velge Hvit Gjeterhund (lillebroren til Schæfer). Hører mange som skryter vilt av Schæferne sine, er ikke det, men vil helst ha en overordnet sunn rase som ikke har problemer med beina, når vi skal på tur, for å si det sånn :).

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Schapendoes

Har to selv. Supre hunder. Er med på alt fra 7 timers tur, til SUP-brett, til spor og avslapning på sofaen.

Anonymkode: 107a3...334

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Klarer ikke bakparten, synes det er så synd mtp helse og avl. Da tror jeg jeg må velge Hvit Gjeterhund (lillebroren til Schæfer). Hører mange som skryter vilt av Schæferne sine, er ikke det, men vil helst ha en overordnet sunn rase som ikke har problemer med beina, når vi skal på tur, for å si det sånn :).

Enig mtp. bakparten, både rompe og bakbein. Måtte gå noen runder med meg selv og etikken rundt det å kjøpe en rase som er avlet slik. Det er tross alt deformasjoner.

Mtp. AD/HD har nok schæferen et dårligere rykte enn fortjent. "Alle" snakker om at den rasen er så utsatt, noe de selvfølgelig er. Samtidig skaffer folk seg både golden og labrador som er ca. like utsatt uten at noen kritiserer disse rasene eller eierene for å skaffe de. Med mindre jeg har misforstått statistikken helt når jeg sammenlignet 😅

AnonymBruker
Skrevet

Shetland Sheepdog :Nikke:

Anonymkode: df143...f6a

• Liker 1
Skrevet

Finsk eller svensk lapphund?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Flatcoated retriever.

Det tenkte jeg også 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kokosmakron skrev (1 time siden):

Finsk eller svensk lapphund?

Ja, vurderer, men de er så vanvittig populære. De fleste jeg har snakket med i området har 3 års venteliste. Kanskje en hannvalp ledig, men ikke snakk om tispe 😅

Forøvrig ser jeg for meg å skaffe meg valp neste sommer.

Har også sett på Vannhund, men tok nettopp en prat med samboer og Hvit Gjeterhund virker også aktuelt. De kan jo gå løs, eller har ihvertfall et godt grunnlag for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...