Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Huff, dette høres sikkert dumt å spørre om, men vi er litt rådløs når det gjelder barnet på 5 1/2 år. Barnet har hatt sykkel siden 3 årsdagen, men aldri vært særlig opptatt av den (12’’ med støttehjul)

Nå har vi fått tak i ny sykkel (16’’) uten støttehjul, men det å holde balansen og i det hele tatt det å få til å bruke pedalene ordentlig, er ikke det letteste for å si det slik.

Så da lurer jeg på om det er noen kloke hoder som har råd til oss? 

Anonymkode: b21ef...974

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er lettere å lære å sykle på mindre sykkel, kan du ikke ta av støttehjula på den lille da? min lærte å sykle på 12 tommers,  når han var 3.5.

Anonymkode: 7f64b...496

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sett på støttehjul på den nye sykkelen. Et barn som ikke er utpreget motivert (aldri interessert seg for sykling før, sier du), og som ikke tar ting som balanse og koordinasjon helt på sparket (vansker med pedalene og balanse på sykkelen) kommer IKKE til å bare få en slags åpenbaring og så fyke av gårde på to hjul. 

Og så må dere innføre syklingen som et prosjekt. Si rett og slett ifra at «nå skal du lære deg dette her, i løpet av seneste ukene», og så følger dere opp med litt sykkeltvang-i-praksis. Sykle til og fra barnehagen, til og fra butikken, eller bare en tur i nærområdet før kveldsmaten. Våren er en naturlig tid for dette. Dropp skjermtid og sykle i stedet; dere må gjøre det hver dag i en periode, og prioritere det fremfor alle andre fritidsgreier for barnet. 

Etter to uker tar dere av støttehjulene (si at noen andre trenger dem nå), og skrur på en sånn stang som festes i rammen bak setet. Forklar at her skal en voksen holde, men IKKE hverken styre retningen, farten eller balansen. Den voksne skal bare avverge knall og fall. 

Finn en tom parkeringsplass, ha med dere drikke og snacks og plaster, og bli der til det sitter. 

Vår gikk fra slavisk støttehjul til tohjul på to timer i fjor vår, på samme alder. Hun hadde syklet mye før, og har god kroppskontroll, så det gikk fort men vi har lært opp 4 andre venner av henne som har brukt alt fra to dager til to måneder på å bli komfortable. Du må bare ta utgangspunkt i barnets forutsetninger, men ikke la barnet bestemme at det ikke vil. Å sykle på to hjul er normalt og forventet; ikke gjør en stor sak ut av det. 

Anonymkode: db66f...646

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi øver på 12". Men koden ble knekt etter en dag, da vi har brukt balansesykkel og aldri var innom støttehjul. Med balansetrening først, er det jo strengt tatt bare å få beina opp på pedalene. 
Dere får ikke tak i en billig balansesykkel da? Så kan dere øve på det? Barnet ditt har sikkert blitt vant til å lene seg litt til siden når støttehjulene satt på.

Anonymkode: 29d89...9ee

• Liker 1
Skrevet

Har dere prøvd løpesykkel? Det er en genial måte å lære å holde balansen på.

AnonymBruker
Skrevet

Litt sent nå, men du burde ha droppet støttehjulene og kjøpt balansesykkel i steden da poden var yngre. Vår syklet uten noe hokus pokus på pedalsykkel uten støttehjul da han var 4. Fram til da brukte han balansesykkel. 

Siden rådet ovenfor ikke hjelper deg stort så ville jeg ha gjort det samme som min far gjorde da jeg var barn på 80-tallet: Ta av støttehjulene og holde bak på sykkelen mens du løper etter barnet. Jeg husker jeg ropte «nå kan du slippe!» og pappa ropte tilbake: «Jeg har sluppet for lenge siden!» :fnise: Da ble jeg selvsagt så satt ut at jeg ramla, men faren min overbeviste meg om at jeg kunne sykle så det var null stress. 

Anonymkode: df3a3...d5f

AnonymBruker
Skrevet

Balansesykkel er sikkert lurt, men når barnet er interessert i det hele tatt, hjelper det ikke. Vi hadde balansesykkel stående i to år før vi ga opp og kjøpte en vanlig med støttehjul. På den har barnet i hvertfall lyst til å prøve.

Anonymkode: eea0e...23f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Balansesykkel er sikkert lurt, men når barnet er interessert i det hele tatt, hjelper det ikke. Vi hadde balansesykkel stående i to år før vi ga opp og kjøpte en vanlig med støttehjul. På den har barnet i hvertfall lyst til å prøve.

Enig, vårt barn har også vært helt uinteressert i løpesykkelen, mens sykkel med støttehjul er ganske gøy. Alle har også sagt her at løpesykkel er så genialt, og det er jo det, men det fordrer at barnet faktisk vil prøve.

Anonymkode: 50478...137

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nå er det vel du som forelder som bestemmer her, ikke barnet. Jeg har brukt balansesykkel på alle mine tre, og de har syklet fra de var fire. To av dem hadde "ikke lyst", men med den rette forklaringen/motivasjonen ble det brått helt topp. 

Anonymkode: 7eeb1...412

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå er det vel du som forelder som bestemmer her, ikke barnet. Jeg har brukt balansesykkel på alle mine tre, og de har syklet fra de var fire. To av dem hadde "ikke lyst", men med den rette forklaringen/motivasjonen ble det brått helt topp. 

Er slik tvang og press virkelig verdt det bare for at barnet skal lære å sykle tidlig? Selv lærte jeg ikke å sykle før jeg var åtte (!), men sykler nok mer enn de fleste i dag.

Det er ingen krise om barnet blir seks eller sju før de lærer å sykle. Når de er litt eldre forstår de mer av trafikkbildet også, så det kan argumenteres med at det faktisk er tryggere.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Vi har ikke lenger den gamle sykkelen, så kan ikke flytte støttehjulene dessverre. Har mulighet til å låne en, men vet ikke helt om det lønner seg å låne en med støttehjul?

Han har blitt mer interessert i å sykle nå med den nye sykkelen, men han får ikke helt til det med pedalene. Føttene sklir av, han plasserer de feil, trør med tærne først etc. Så etter et par forsøk og mye «mas» fra oss foreldre, vil vi ikke tvinge han på det. 

Når han er på sykkelen og vi holder i den, fokuserer han alt for mye på pedalene og at han må holde de rett at han bare glaner ned. Vi sier jo at han skal se frem, men da havner de feil. Litt som han bare glemmer det. «Out of sight out of mind».

Vil det kanskje hjelpe med å bare få tak i ei stang og sette bakpå som vi kan holde i? Ser ikke helt hvordan balansesykkelen skal hjelpe med selve trøingen, som er hovedproblemet..

Husker ikke hvor lang tid jeg brukte på å lære meg det selv, så er helt blank på hvordan det var for meg. 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: b21ef...974

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Er slik tvang og press virkelig verdt det bare for at barnet skal lære å sykle tidlig? Selv lærte jeg ikke å sykle før jeg var åtte (!), men sykler nok mer enn de fleste i dag.

Det er ingen krise om barnet blir seks eller sju før de lærer å sykle. Når de er litt eldre forstår de mer av trafikkbildet også, så det kan argumenteres med at det faktisk er tryggere.

Det er ikke snakk om tvang eller press. Det er snakk om veiledning og pedagogikk. Barnet har ingen anelse om hva som er riktig eller gal måte å lære å sykle på, det er det du som forelder som må vise. Noen foretrekker å gi barna støttehjul under hele oppveksten, andre ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er ikke snakk om tvang eller press. Det er snakk om veiledning og pedagogikk. Barnet har ingen anelse om hva som er riktig eller gal måte å lære å sykle på, det er det du som forelder som må vise. Noen foretrekker å gi barna støttehjul under hele oppveksten, andre ikke. 

Vel, det fordrer likevel at barnet faktisk er villig til å prøve. Dine barn har jo åpenbart vært villige til å gjøre det, andre er ikke der. Noen ganger hjelper hverken veiledning eller pedagogikk, før barnet er klar til å "overvinne" sin egen engstelse/motvilje mot å prøve. 

Anonymkode: 77715...63f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Og det som er riktig er å lære med balansesykkel når man er tre, og ikke støttehjul når man er seks, mener du?

Jeg mener det ikke er så farlig. Hvis smårollingen heller vil løpe enn å skubbe seg framover på en balansesykkel er det helt ok. Sykkeltreningen kan man ta senere når motivasjonen er på plass. 

AnonymBruker
Skrevet

Mine har brukt sykkel med støttehjul —>balansesykkel noen dager/uker —> tatt av støttehjul. 

oppfordret til balansesykkel først, men ingen av dem hadde interesse for den i begynnelsen. Eldste fikk  plutselig interesse for den av seg selv, yngste måtte presses litt. 
når de hadde både trøing og balanse inne var det fort og enkelt å ta overgangen til sykkel uten støttehjul. 

eldste var 3,5 og yngste noen måneder eldre. 

Anonymkode: bfd1e...892

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Og så har du det store, store flertallet, som lar barnet bruke støttehjul, fjerner dem på et tidspunkt, og lærer barnet å sykle helt uten problemer. 

Vi har en STOR omgangskrets med barn, og det er like mange foreldre som forteller om barn som har brukt balansesykkel men som så sliter med tråingen på pedalene (stor forskjell på å holde balansen mens man sitter stille med beina, vs mens man trår), som det er av de som forteller om barn som strever med å kutte ut støttehjulene. Men de det er desidert flest av, det er de som helt problemfritt lærer seg å sykle på tohjulssykkel. 

For øvrig er det ikke noen stjerne i boka å ha lært ungen å sykle på to hjul som treåring, for både Trygg Trafikk og alle andre instanser understreker at barn overhodet ikke er mentalt modne for å FAKTISK håndtere tohjuls sykling før de nærmer seg sju år, selv om det kan fremstå som om de er modne for det fordi de fysisk klarer å sykle. Støttehjul fungerer som både lydsignal, støtte og ekstra brems, og er således å foretrekke. 

Støttehjul fører ikke til forsinket modenhet, like lite som samsoving gir deg tenåringer som ikke tør å sove alene. 

Anonymkode: db66f...646

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...